Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Selkäkivut
1
sutikomppi
19.02.2011 18:28:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

" Sellainen ergomnominen setuppi tuntuu hyvältä" on työn nimi.
 
Tekijät ovat Jyväskylän ammattikorkeakoulusta, fysioterapiaopiskelijoita.
Eskelinen Suvi ja Kokko Kaisa.
 
Työhän on julkinen, joten sitä voi kiinnostuva lainata. Sain tämän sattumalta sähköpostina ja ajattelin jakaa.
 
Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla.
Rumba-Ali
20.02.2011 04:30:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

öööööööööööööö...
 
Tuhannet kiitokset.
 
Ken esileikkiin ryhtyy, Barbie sen kestäköön.
tomboarmageddon
20.02.2011 13:06:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sutikomppi: " Sellainen ergomnominen setuppi tuntuu hyvältä" on työn nimi.
 
Tekijät ovat Jyväskylän ammattikorkeakoulusta, fysioterapiaopiskelijoita.
Eskelinen Suvi ja Kokko Kaisa.
 
Työhän on julkinen, joten sitä voi kiinnostuva lainata. Sain tämän sattumalta sähköpostina ja ajattelin jakaa.

 
Missä tätä voi plärätä?
 
kimizu
20.02.2011 15:39:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin haluan jakaa että olen saanut sähköpostia. Joskus tulee useita päivässä... =/
 
"Its a matter of taste. Taste is a matter of personality. There is bad taste and my taste, which is good off course..."
Magetsu
25.02.2011 13:25:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolta löytyy teksti;
 
https://publications.theseus.fi/handle/10024/6657
 
Pearlman
01.06.2011 17:16:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sutikomppi: " Sellainen ergomnominen setuppi tuntuu hyvältä" on työn nimi.
 
Tekijät ovat Jyväskylän ammattikorkeakoulusta, fysioterapiaopiskelijoita.
Eskelinen Suvi ja Kokko Kaisa.
 
Työhän on julkinen, joten sitä voi kiinnostuva lainata. Sain tämän sattumalta sähköpostina ja ajattelin jakaa.

 
Mukavaa että jaoit tämän. Tuossa on keskeistä informaatiota ergonomiasta. Hyvä että joku on tätäkin selvitellyt! (tämänkin ketjun idioottimaisista kommenteista huolimatta)
 
Alpha
01.06.2011 18:01:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on selkä- lantio ja- jalkakipuja. Miten pääsisin niistä eroon?
 
Menossa mukana:Oulun soitin ja tarvike
Pearlman
01.06.2011 20:33:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alpha: Mulla on selkä- lantio ja- jalkakipuja. Miten pääsisin niistä eroon?
 
Oisko lääkärillä käynti mitään....? Syyt on niin moninaisia. Hyvällä ergonomialla voi näitä ehkäissä asiassa kuin asiassa.
 
damn u
01.06.2011 21:18:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alpha: Mulla on selkä- lantio ja- jalkakipuja. Miten pääsisin niistä eroon?
 
Käy fysioterapeutilla, syy voi olla SI-nivelen liikahtaminen mikä on aika yleistä.
Lenkkeily auttoi minulla melkein kaikkiin vaivoihin.
 
Kailis
01.06.2011 21:27:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säkin hakkaaminen on hyvää lääkettä lähes kaikkiin hartia/niska jumeihin tärinävaikutuksensa vuoksi. Noi kivut voi säteillä just alaselkään ja -raajoihin. Mulla oli ensin duuniperäinen lapajumi, joka lopuksi johti jalat alta vievään noidannuoleen eli lumbagoon. Ennaltaehkäisevänä hoitona yleensä selän vaivoihin kannattaa vahvistaa selän ja vatsan lihaksia. Kun ne ovat tukena kivut ei iske niin helposti.
 
LaMotta: Mulle ei tuossa tilanteessa tullut varsinaisesti ensimmäisenä mieleen neekeriasiat, vaan keskityin vaihtamaan kuulumisia ja kyselin, että mistä päin on kotoisin jne.
Alpha
02.06.2011 10:05:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pearlman: Oisko lääkärillä käynti mitään....? Syyt on niin moninaisia. Hyvällä ergonomialla voi näitä ehkäissä asiassa kuin asiassa.
 
Käy fysioterapeutilla, syy voi olla SI-nivelen liikahtaminen mikä on aika yleistä.
Lenkkeily auttoi minulla melkein kaikkiin vaivoihin.

 
Syy ongelmiin on vuonna 2001 tapahtumut onnettomuus, jossa murtui alaselkä, lantio ja basarijalka.
 
Selästä 3 nikamaa murtunut ja yks väärässä asennossa. Lantio tärähti kokonaan irti ja on nyt pari senttiä kierossa. Oikea jalka pohkeesta alaspäin meni myös rikki ja tässä nyt ollaan.
 
Menossa mukana:Oulun soitin ja tarvike
RstoU
02.06.2011 11:05:23 (muokattu 02.06.2011 11:06:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plussaa aloittajalle! Sopivasti tuli tämä aihe esiin, itselläni on tänä keväänä alkanut toinen puoli selästä ja lavan alue oireilemaan. Vaiva on lähtöisin alun perin toispuoleisesta fyysisestä työstä, ja nyt alkuvuonna intin alettua homma äityi pahemmaksi epäergonomisen taisteluvyön kanniskelun myötä. Pahimmillaan oikea hartia oli yli viisi senttiä vasenta alempana ja edempänä ja yläosa selkärangasta käyrässä. Liikuntakaan ei ole auttanut toistaiseksi, mutta toisaalta en ole välttämättä treenannut oikeita asioita.
 
Pitääkin lukea tuo oppari läpi ennen ensi viikon fysioterapeutilla käyntiä. Parempi yrittää ottaa homma haltuun ennen kuin menee huonompaan suuntaan, ja nyt saan onneksi valtion piikkiin hoidattaa vaivoja rajattomasti vielä useamman kuukauden. Ikäviä vaivoja ovat pahemmaksi päästessään. Opetustyössä yleensäkin pitäisi keskittyä kapula- ja basaritekniikan lisäksi enemmän soiton ergonomisuuteen, niin homma lähtisi oikeille poluille jo alusta lähtien.
 
Pearlman
03.06.2011 19:53:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alpha: Syy ongelmiin on vuonna 2001 tapahtumut onnettomuus, jossa murtui alaselkä, lantio ja basarijalka.
 
Selästä 3 nikamaa murtunut ja yks väärässä asennossa. Lantio tärähti kokonaan irti ja on nyt pari senttiä kierossa. Oikea jalka pohkeesta alaspäin meni myös rikki ja tässä nyt ollaan.

 
Kuulostaa vakavalta, itselläni myös alaselkä paskana pari vuotta sitten johtuneesta tapaturmasta. Mulle ovat auttaneet nämä asiat (tosin minulla kipu on kroonistunut l. jatkuva);
 
1. Urheile! Löydä oikeat lajit. Ja ole säännöllinen.
2. Pidä keskivartalo kunnossa; jos pystyt tee vasta- ja selkäliikkeitä. Jos tuottaa kipua niin esim. pilates ja uiminen voi olla hyvä lihasten kuntouttaja. Fysioterapeutti nauttaa tässä. Samoin tarvittaessa hieronnasta.
3. Venyttele! Selän liikkuvuus on tärkeimpiä asioita tässä, mutta tee se varoen ja pyydä tarvittaessa fysioterapeutin ohjeistusta. Kipua ei saa tuntua juurikaan. Tunnista liikkeet jotka eivät pahenna tilannetta.
4. Älä istu liian matalalla (jalat reilusti yli 90 asteen kulmassa), äläkä pidä tomeja/virveliä matalalla; suurin osa rumpaleista tekee näin, eli päin helvettiä vaan näyttääkseen jotenkin hyvältä. Tomit on hyvä olla hieman alle nännikorkeudella, ja virveli pippelin yläpuolella, se takaa ergonomisen asennon, ettei selkä köyristy. Hanki hyvä tuoli, tarvittaessa nojallinen (Pearlin 2000-sarja kelpasi useiden kokeilujen jälkeen, ja Roc.n Soc; noja ei saa notkua.
5. Nosta oikein; pyydä kavereita jeesaan painavissa nostoissa.
6. Tärkein asia; vältä vitutusta! Se oireilee fyysisesti, eikä auta mitään.
7. Älä istu liikaa; se rasittaa eniten selkää.
 
Tässä muutama asia joka kannattaa huomioida; toivottavasti selkäsi on paranemaan päin. Sympatia on kyllä täysin teikäläisen puolella.
 
Kailis
03.06.2011 20:05:40 (muokattu 03.06.2011 20:06:39)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tomit on hyvä olla hieman alle nännikorkeudella
 
Mitämitä??? Mulla on snaren (joka on hieman kallellaan itseeni päin) reuna about vyön soljen korkeudella ja etutomit n. 5 senttiä snarea korkeammalla. Tietenkin jos on syvät tomit niin nouseehan ne vaikka korvien korkeudelle juu.
 
EDIT
 
Voi ne ollakin nännikorkeudella, pitää tsekata.
 
LaMotta: Mulle ei tuossa tilanteessa tullut varsinaisesti ensimmäisenä mieleen neekeriasiat, vaan keskityin vaihtamaan kuulumisia ja kyselin, että mistä päin on kotoisin jne.
Pearlman
03.06.2011 20:16:07 (muokattu 03.06.2011 20:18:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Mitämitä??? Mulla on snaren (joka on hieman kallellaan itseeni päin) reuna about vyön soljen korkeudella ja etutomit n. 5 senttiä snarea korkeammalla. Tietenkin jos on syvät tomit niin nouseehan ne vaikka korvien korkeudelle juu.
 
EDIT
 
Voi ne ollakin nännikorkeudella, pitää tsekata.

 
Niin, asento ei saa viedä sua köyryyn...kun pidät virvelin korkealla, istut pakostakin suorassa, ja tomit menee itsestään suhteessa virveliin silloin korkeammalle (tietty jos on isot tissit niin.... =0)). Kyllä sen itse tuntee milloin asia on kunnossa; olemme kuitenkin yksilöitä. Tuo asento poistaa kaiken ylimääräisen kuroittelun ja selän eteenpäin taiviuttelun, joka tekee myös ilkeää.
 
EDIT; ja tietysti 8" tomi voi olla snareen nähden matalammalla kuin 13" tomi, joka pitää olla korkeammalla... ymmärrät varmaan mitä tarkoitan...
 
Kailis
03.06.2011 21:06:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ja tietysti 8" tomi voi olla snareen nähden matalammalla kuin 13" tomi, joka pitää olla korkeammalla... ymmärrät varmaan mitä tarkoitan...
 
En muuten ymmärrä. Mulla on 8" alareuna sekä yläreuna korkeammalla kuin seuraavan 12" tomin. Alareuna selkeästi ja yläreuna snadisti...ymmärrät varmaan mitä tarkoitan...
 
LaMotta: Mulle ei tuossa tilanteessa tullut varsinaisesti ensimmäisenä mieleen neekeriasiat, vaan keskityin vaihtamaan kuulumisia ja kyselin, että mistä päin on kotoisin jne.
Pearlman
03.06.2011 21:58:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: En muuten ymmärrä. Mulla on 8" alareuna sekä yläreuna korkeammalla kuin seuraavan 12" tomin. Alareuna selkeästi ja yläreuna snadisti...ymmärrät varmaan mitä tarkoitan...
 
No jos laitat 8" tomin suoraan snare eteen, ja osut keskelle rumpua juuri ja juuri kurottamatta niin on hyvä. Jos laitat siihen 14" tomin samalle korkeudelle, niin etpä osukkaan keskelle vaan saatat joutua kurottamaan. Sinun täytyy siis nosta sitä ylöspäin ja kääntää hiukan. Ehkä huono esimerkki, mutta idea tässä on tärkein. Ja mitä matalammalla istut, sen kauemmaksi kurkotat.
 
Vieno
04.06.2011 01:20:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäisin tuohon Pearlmanin listaan vielä:
 
- Painon hallinta. Ylipaino pahasta..
- Nikotiini. Veri ei kierrä..
- Venyttely, joka jo mainittiin, mutta suosittelen muiden lihasten kanssa noiden etureisien yläpäiden ja lonkan seudun lihasen/jänteiden venyttelyä. Ne on siinä munaskuukkeleitten seudulla.. Joku osaa ne varmaan nimetä.. Mutta niiden kireys vetää lantiota ja koko selkää etukumaraan, joka tietysti on se mahdollisimman huono asento. Kerran tai kaksi ei riitä, vaan päivittäin.
 
Vielä vinkki miten saa fasettilukkoja auottua kotikonstein:
Hommaa koripallo. Jalkapallokin käy, mutta koripallo pitää paremmin.
Mene lattialle selällesi makaamaan ja laita pallo niskan alle. Laita kädet niskan taakse ja nosta perse irti lattiasta jaloillasia ponnistaen. Jalat hieman erillään toisista, niin pysyt tukevammin paikoillaan.
Rullaile edestakaisin pallo koko ajan selän alla. Vedä keuhkot täyteen ilmaa ja puhalla ulos ja koita olla mahdollisimman rentona. Voit vetää käsilläsi päätä kohti jalkoväliä jolloin saat selkää enemmän kaarelle. Toista useaan kertaan ja älä heti luovuta vaikket pysy pystyssä ja mitään ei tapahdu. Kyl se siitä alkaa napsahtelemaan..
Ja en ota vastuuta mistään.. :/
 
Pearlman
04.06.2011 07:59:37 (muokattu 04.06.2011 07:59:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vieno: Lisäisin tuohon Pearlmanin listaan vielä:
 
- Painon hallinta. Ylipaino pahasta..
- Nikotiini. Veri ei kierrä..
- Venyttely, joka jo mainittiin, mutta suosittelen muiden lihasten kanssa noiden etureisien yläpäiden ja lonkan seudun lihasen/jänteiden venyttelyä. Ne on siinä munaskuukkeleitten seudulla.. Joku osaa ne varmaan nimetä.. Mutta niiden kireys vetää lantiota ja koko selkää etukumaraan, joka tietysti on se mahdollisimman huono asento. Kerran tai kaksi ei riitä, vaan päivittäin.

 
Joo tuo tupakointi on tosi tärkeä juttu, koska se estää verenkiertoa (itse en polta joten ei käynyt mielessä), olipa hyvä että huomasit. Ja venyttely juuri noin, mutta kuitenkin unohtamatta muuta venyttelyä. Lisäksi kannattaa tehdä liikkuvuuden kannalta tärkeitä liikkeitä, kuten selän rullausta polvillaan yms. Itse olen pudottanut painoani n. 10 kg tapaturman jälkeen ja se auttoi paljon (sekin unohtui tuosta), ja pudotus jatkuu ehkä n. 5 kg:n verran...tai sitten ei =0)
 
OPJ1974
04.06.2011 09:39:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vieno: Vielä vinkki miten saa fasettilukkoja auottua kotikonstein:
Hommaa koripallo. Jalkapallokin käy, mutta koripallo pitää paremmin.
Mene lattialle selällesi makaamaan ja laita pallo niskan alle. Laita kädet niskan taakse ja nosta perse irti lattiasta jaloillasia ponnistaen. Jalat hieman erillään toisista, niin pysyt tukevammin paikoillaan.
Rullaile edestakaisin pallo koko ajan selän alla. Vedä keuhkot täyteen ilmaa ja puhalla ulos ja koita olla mahdollisimman rentona. Voit vetää käsilläsi päätä kohti jalkoväliä jolloin saat selkää enemmän kaarelle. Toista useaan kertaan ja älä heti luovuta vaikket pysy pystyssä ja mitään ei tapahdu. Kyl se siitä alkaa napsahtelemaan..
Ja en ota vastuuta mistään.. :/

 
Tämä hyvä. Syvemmälle lihaksiin pääsee käyttämällä koripallon asemesta tennispalloja, joilla rullaillee pitkin selkää ;)
 
Keskivartalon lihasten harjoittamiseen ja lihasjäntevyyden ylläpitoon kahvakuula on erinomainen väline.
 
"Semmosta huutomerkkiaksentointia alusta loppuun ja burlaburla-perunoita kellariin."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «