Aihe: Coverbändille keikkaa?
1 2 3 4
kimurantti1
28.05.2011 18:42:08 (muokattu 28.05.2011 18:43:47)
oiva tumpeloinen: Kuinka monella bändillä on yleensäkään miksaajaa? Aika moni taitaa itse kääntää nupit kohdalleen, ettei tarvitse ottaa yhtä päätä lisää jakamaan pientä keikkaliksaa.

Joo. Sanotaanko näin, että 5 henkisellä bändillä joka saa 1200e tai alle liksaa/keikka, ei oikein ole varaa pitää mitään vakimiksaajaa mukana. Tai ainakin harvalla mun tietämistäni paremmistakaan bilebändeistä on joka keikalla erillinen miksaaja mukana.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
baron
28.05.2011 21:30:41

kimurantti1: Joo. Sanotaanko näin, että 5 henkisellä bändillä joka saa 1200e tai alle liksaa/keikka, ei oikein ole varaa pitää mitään vakimiksaajaa mukana. Tai ainakin harvalla mun tietämistäni paremmistakaan bilebändeistä on joka keikalla erillinen miksaaja mukana.

Kyllä mä tiedän että esim Mikko Alatalon one man bändillä on erikseen miksaaja (on se myös roudari, turvamies, taustojen soittelija) mutta ei kyllä normaali harrastelijabändillä oo erikseen miksaajaa, kyllä se bändin jäsen joka luulee asiasta jotain ymmärtävänsä hoitaa homman, oikein tai väärin.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
kimurantti1
29.05.2011 01:02:46
baron: Kyllä mä tiedän että esim Mikko Alatalon one man bändillä on erikseen miksaaja (on se myös roudari, turvamies, taustojen soittelija) mutta ei kyllä normaali harrastelijabändillä oo erikseen miksaajaa, kyllä se bändin jäsen joka luulee asiasta jotain ymmärtävänsä hoitaa homman, oikein tai väärin.

Jep, nimeä tekevät artistit erikseen. Mikko Alatalo saa keikasta "snadisti" enemmän kuin keskiverto coverbändin soittaja.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Bonham
29.05.2011 02:20:02
rintapek: halvalla

Meinataanko summasta maksaa verot?

Ain sitä voi harrastaja miettiä, et kandeeko kympillä tehdä duunia koko lauantaiyö.

Ja sitten: miksi jonkun pitäisi maksaa toisen harrastus?
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
tommiot
29.05.2011 03:14:36 (muokattu 29.05.2011 03:14:59)
oiva tumpeloinen: Kuinka monella bändillä on yleensäkään miksaajaa? Aika moni taitaa itse kääntää nupit kohdalleen, ettei tarvitse ottaa yhtä päätä lisää jakamaan pientä keikkaliksaa.
kimurantti1: Joo. Sanotaanko näin, että 5 henkisellä bändillä joka saa 1200e tai alle liksaa/keikka, ei oikein ole varaa pitää mitään vakimiksaajaa mukana. Tai ainakin harvalla mun tietämistäni paremmistakaan bilebändeistä on joka keikalla erillinen miksaaja mukana.

Mä käyn miksaa Mr. C:n keikoista varmaan kolmasosan. Roudaan poikien kamat (PA ja backline) keikkapaikoille 90% keikoista tässä 100km säteellä.

Meinasin vaan että äkkii se bändi alkaa maksaa, jos ei puhuta ihan harrastelutoiminnasta...
stogis_88
31.05.2011 22:03:45
Vilhelmus: Ainiin, lisänä vielä. Onko teillä oma PA (ja tietotaito sen käyttämiseen)? Joka mestassa ei kuitenkaan äänentoistoa saati sen käyttäjää talon puolesta ole ja vuokravehkeisiin ja äijiin saa hukata vielä sen verran rahaa, että keikkapalkkiota joutuu hilaamaan ylöspäin entisestään.

On omat PA-kamat ja tarvetta omalle miksaajalle ei ainakaan vielä ole. Ja mitä olen käsittänyt ja aikaisemmin metallibändin kanssa keikkoja tehneenä, aika monessa paikassa on miksaaja talon puolesta. Hyvä tosiaan tietää vhän tuota haarukkaa noissa liksa-asioissa, kiitos tiedoista kaikille!:)
oiva tumpeloinen
31.05.2011 22:09:57 (muokattu 31.05.2011 22:10:16)
stogis_88: On omat PA-kamat ja tarvetta omalle miksaajalle ei ainakaan vielä ole. Ja mitä olen käsittänyt ja aikaisemmin metallibändin kanssa keikkoja tehneenä, aika monessa paikassa on miksaaja talon puolesta. Hyvä tosiaan tietää vhän tuota haarukkaa noissa liksa-asioissa, kiitos tiedoista kaikille!:)

Tuota tuota. On kovin usein vähän eri asia myydä nuorisotalolle hevikeikka kuin bilebändille yksityistilaisuuteen. Ensimmäisessä on usein puitteet siinä kuosissa, että voi vain kävellä lavalle ja vetää. Jälkimmäisessä taas saa tehdä kaiken itse. Kummassakaan ei saa soittamisesta liksaa, mut jälkimmäisessä maksetaan edes romujen lainasta ja kantamisesta.

Semmoisena pienehkönä nyrkkisääntönä voi ajatella, että jos paikassa ei ole PA-kamoja valmiina, siellä ei kyllä ole miksaajaakaan. Mitäs ne semmoisella tekisi. Eikä pizzeriassa ole kyllä nupin kääntäjää, vaikka ne sanoisikin, että karaokelaitteisto löytyy. Kyllä ne nupit saa ihan itsekseen käännellä yleensä tai sitten tuoda mukana jonkun, joka niitä kääntää.
rintapek
31.05.2011 22:12:03

Bonham: Ja sitten: miksi jonkun pitäisi maksaa toisen harrastus?

Vallan hyvin tiedät, et jos kyseessä on myyntikelpoinen artikkeli, ni miks pitäis itte maksaa?
One kind of music only - the good kind
strophe
02.06.2011 12:01:58
oiva tumpeloinen: Tuota tuota. On kovin usein vähän eri asia myydä nuorisotalolle hevikeikka kuin bilebändille yksityistilaisuuteen. Ensimmäisessä on usein puitteet siinä kuosissa, että voi vain kävellä lavalle ja vetää. Jälkimmäisessä taas saa tehdä kaiken itse. Kummassakaan ei saa soittamisesta liksaa, mut jälkimmäisessä maksetaan edes romujen lainasta ja kantamisesta.

Semmoisena pienehkönä nyrkkisääntönä voi ajatella, että jos paikassa ei ole PA-kamoja valmiina, siellä ei kyllä ole miksaajaakaan. Mitäs ne semmoisella tekisi. Eikä pizzeriassa ole kyllä nupin kääntäjää, vaikka ne sanoisikin, että karaokelaitteisto löytyy. Kyllä ne nupit saa ihan itsekseen käännellä yleensä tai sitten tuoda mukana jonkun, joka niitä kääntää.

Kyllähän siinä saa vuoden päivät tehdä keikkaa lainakamoilla ja pistää palkkioista puolet sukanvarteen ennen kuin on varaa ostaa oma PA ja muut tarpeelliset. Hyvä ja pieni PA maksaa uutena helposti 2000 euroa. Siihen vielä päälle kaikki piuhoista ja kompuroista kantolaatikoihin, niin kyllä siellä neljäntonnin portteja kolkutellaan. Ja valot vielä tunnelmaa luomaan.

Näissä hommissa täytyy kyllä ehdottomasti olla mukana kokoonpanossa joku, joka ymmärtää miksaamisesta ja kamoista jotain. Kaikkien soittajien täytyy myös alkaa opetella asioita, jotka eivät kuulu jokaisen hevikitaristin repertuaariin. Soundihinkkaamista (säröä on aina liikaa), vahvistimen mikittämistä (vai meneekö suoraan linjaan), DI-boksin merkitystä (miten käytetään elektroakustista), stemmalaulua (ei voi öristä).

Esimerkiksi hevikitaristit ostavat harvinaisen usein näitä 100-wattisia putkinuppeja, mutta yhdenkään bilepumpun riveissä soittavalla ei ole yli 15-kiloista vahvistinta. Miksi? Koittakaapas roudata putkinuppi- & 4x12-kaappiyhdistelmää kierreportaita ylös ja takaisin alas parin tunnin päästä. Kevyttä, pientä, riittävää.

Coverbändeissä toimiminen tuo aivan saatananmoisen kasan lisää tietoa musiikista, käytännöllisyydestä ja realiteeteista.
Nyt lähtee, SAATANA! ~ Now leave me, Satan!
tommiot
02.06.2011 20:51:38
strophe: Kyllähän siinä saa vuoden päivät tehdä keikkaa lainakamoilla ja pistää palkkioista puolet sukanvarteen ennen kuin on varaa ostaa oma PA ja muut tarpeelliset. Hyvä ja pieni PA maksaa uutena helposti 2000 euroa. Siihen vielä päälle kaikki piuhoista ja kompuroista kantolaatikoihin, niin kyllä siellä neljäntonnin portteja kolkutellaan. Ja valot vielä tunnelmaa luomaan.

Unohdit yhden nollan tuosta hintalapusta. Onneks niitä kamoja vois sitten vuokrailla muidenkin käyttöön, ja ne myös kestää aika pitkään, kun ostaa kerralla kunnolliset.

Näissä hommissa täytyy kyllä ehdottomasti olla mukana kokoonpanossa joku, joka ymmärtää miksaamisesta ja kamoista jotain. Kaikkien soittajien täytyy myös alkaa opetella asioita, jotka eivät kuulu jokaisen hevikitaristin repertuaariin. Soundihinkkaamista (säröä on aina liikaa), vahvistimen mikittämistä (vai meneekö suoraan linjaan), DI-boksin merkitystä (miten käytetään elektroakustista), stemmalaulua (ei voi öristä).

No mut tää hommahan vaaditaan ihan ylipäätänsä keikkaillessa, eikä pelkästään humppahommissa.

Esimerkiksi hevikitaristit ostavat harvinaisen usein näitä 100-wattisia putkinuppeja, mutta yhdenkään bilepumpun riveissä soittavalla ei ole yli 15-kiloista vahvistinta. Miksi? Koittakaapas roudata putkinuppi- & 4x12-kaappiyhdistelmää kierreportaita ylös ja takaisin alas parin tunnin päästä. Kevyttä, pientä, riittävää.

On roudailtu neljä vuotta ja edelleen roudaillaan Bogneria ja Framuksen 4x12-skobea. Olis varastolla Voxin AC15, mut ei se jytise samaan malliin. Suomenlinnassa on mukavia kierreportaikkoja, se on ihan sama mitä ne kitarakamat painaa, ku sinne pitää raahata vielä PA ja bassokamatkin yksinään portaita pitkin. Oppiipahan olemaan :)
strophe
02.06.2011 22:22:16
Moridin: Unohdit yhden nollan tuosta hintalapusta. Onneks niitä kamoja vois sitten vuokrailla muidenkin käyttöön, ja ne myös kestää aika pitkään, kun ostaa kerralla kunnolliset.

Tottahan tuo, mutta kyllä muutamalla tonnilla saa pikkuisille firmakeikoille riittävän PA-setin. Monitoreita ja tuollaisia toki ei, mutta sen peruskauran, jota ilman ei voi selvitä.

On roudailtu neljä vuotta ja edelleen roudaillaan Bogneria ja Framuksen 4x12-skobea. Olis varastolla Voxin AC15, mut ei se jytise samaan malliin. Suomenlinnassa on mukavia kierreportaikkoja, se on ihan sama mitä ne kitarakamat painaa, ku sinne pitää raahata vielä PA ja bassokamatkin yksinään portaita pitkin. Oppiipahan olemaan :)

Tuo nyt on vain omaa tyhmyyttä tai kunnianhimoa. :P
Totta kai bändin pitää kuulostaa hyvältä, mutta sitä on ainakin itse tullut siihen lopputulokseen, että turha nypläys menee loppujen lopuksi kuuroille ja kännisille korville. Johonkin on aina vedettävä se raja käytännöllisyyden ja hifistelyn välille. Vaikka tekisi kuinka hienoja sovituskikkoja biiseihin ja stemmat hipoisivat täydellisyyttä, niin jengi haluaa siltikin kuulla vain ja ainoastaan sen Volgan kertosäkeen ja laulaa mukana epävireisesti.

Coverbändihän on loppupeleissä pikkujoulujen orgaaninen ryhmäkaraokelaitteisto.
strophe
03.06.2011 15:55:17
sepisti: Meillä on sellainen hääkeikkailuun soveltuva pikku-PA. Pari tonnia ei riittänyt edes mikseriin ja yläpäihin... Sitten on vielä menneet ne rahat, jotka alkuaikoina sijoitettiin b-tuotteisiin:)

No joo, otan ehkä sanani takaisin. Korjataan: pieni PA maksaa helposti 2000 euroa. Hyvä reippaasti enemmän. Pieni ja hyvä aivan saatanasti.

Kamojen ostamisessa on kuitenkin se hyvä puoli, että voi aloittaa vaatimattomammasta ja pikkuhiljaa päivittää osa osalta.
rintapek
03.06.2011 20:20:03

strophe:
Coverbändihän on loppupeleissä pikkujoulujen orgaaninen ryhmäkaraokelaitteisto.

En noihin kamahintoihin ota kantaa, ei niis o ainakaan ylärajaa.

Ymmärrän kieli- ja mielikuvasi, mut väärinkäsitysten välttämiseksi sanon seuraavaa:
Toi ryhmäkaraåke on asia jota kandee välttää viimeiseen asti.
Koko bändiä tommosiin ei kande uhrata. Jos tarttee tilapäistä säestäjää sille uudelleensanoitetulle meksikonpikajunalle, ni yks mies bändistä riittää.
Jos tarttee yhteislaulusäestäjää toivekirjalappunuoteista, ni yks mies riittää.

Kyl bändi voi tommoistakin palvelua markkinoida, jos siellä on pelkäämätön akkarinrämpyttäjä/bordellipianisti. Tos ny yleensä se säestäjän ei kauheesti tartte osaamistaan hävetä, pitää vaan osata lallattaa sitä yleisöä. Jos /kun menee munille, ni bändi ei vielä ole täyspaska.

Mut jos meni hyvin, ni se oli bändiltä mahtavaa palvelua. Jos meni munille, ni yhteislällätykset ny vaan ei toiminu.

Bändillä ton jälkeen on vielä mahdollisuus.

-p
strophe
04.06.2011 01:15:12
rintapek: Ymmärrän kieli- ja mielikuvasi, mut väärinkäsitysten välttämiseksi sanon seuraavaa:

Itse asiassa et ymmärtänyt :-)

Tarkoitin sitä, että yleisö haluaa ainakin bilekeikoilla kuulla biisejä, jotka tuntevat ja joihin osaavat sanat. Jos osaavat sanat, laulavat mukana. Kaikki aina haluavat laulaa mukana. Kännissä karaokessa, kännissä keikalla, kännissä taksissa, kännissä MM-juhlissa Kauppatorilla. (Havaitaanko näiden välillä kenties joku syy-yhteys? :-P) Tanssiorkesterit erikseen, niiden tahtiin voidaan saapua myös tanssimaan. Oma pumppumme vetää opiskelijabileissä, häissä, firmojen tilaisuuksissa jne ja ehdottomasti onnistuneimmat biisivalinnat ovat juuri sitä jo kolmekymmentä vuotta soitettua Take On Me/ Volga/ It's Raining Men/ Relight My Fire-osastoa. Aina silloin tällöin ladataan sekaan nostatuksia, joissa pelkästään yleisö laulaa. Toimii kuin raivaussaha mätään mummoon. Aina välillä olemme koitaneet ujuttaa mukaan kappaleita, joita on kiva soittaa ja joiden tahtiin itse haluaisimme tanssia (Earth, Wind & Firen Boogie Wonderland tjsp), mutta kun ne ovat nykyään vähän liian vanhoja kappaleita, ei niitä soiteta enää radiossa. Eivät parikymppiset likat noita tänä päivänä tunne, valitettavasti.

Turha soittaa mitään Allan Holdsworthin kikkelifuusiota tai Beethovenin viidettä. Tilaaja haluaa helppoa bulkkiviihdettä ja sitähän pöytään tuodaan. Totta kai omannäköisenä, mutta haluaisin kuulla esimerkiksi häissä enemmän tai vähemmän ammatikseen soittavasta coverbändistä, jolla ei ole setissä ainakin joku näistä:

a) Sata salamaa
b) Tinakenkätyttö
c) Runaway / Livin' On A Prayer
d) Final Countdown
e) YMCA
Lennu
04.06.2011 07:39:31

A, b, c osuu. Ainoastaan e:tä ei oo ikuna vedetty. Allekirjoitan muuten koko jutun täysin.
Internet-Tosikko.
rintapek
04.06.2011 17:04:43

strophe: Itse asiassa et ymmärtänyt :-)

Niinko sanoin, ni itse asiassa hyvinkin tiedän ja ymmärrän.

Mut jos sä erehdyt sanomaan äänen sanan "ryhmäkaraåke" tai edes jotain sinnepäin, ni sit olet siinä mist mä koitin varoittaa.
Lennu
04.06.2011 18:27:41

rintapek: Niinko sanoin, ni itse asiassa hyvinkin tiedän ja ymmärrän.

Mut jos sä erehdyt sanomaan äänen sanan "ryhmäkaraåke" tai edes jotain sinnepäin, ni sit olet siinä mist mä koitin varoittaa.

No korjataan yhteislaulatukseksi.
Internet-Tosikko.
strophe
05.06.2011 18:14:58
rintapek: Mut jos sä erehdyt sanomaan äänen sanan "ryhmäkaraåke" tai edes jotain sinnepäin, ni sit olet siinä mist mä koitin varoittaa.

Njooh, tottahan tuo on, mutta vaikka siivoojaa kutsuisi pintateknikoksi tai sihteeria johdon assistentiksi, niin siivooja on silti siivooja ja sihteeri sihteeri. :-)
stogis_88
09.06.2011 22:11:40 (muokattu 09.06.2011 22:12:40)
oiva tumpeloinen: Tuota tuota. On kovin usein vähän eri asia myydä nuorisotalolle hevikeikka kuin bilebändille yksityistilaisuuteen. Ensimmäisessä on usein puitteet siinä kuosissa, että voi vain kävellä lavalle ja vetää. Jälkimmäisessä taas saa tehdä kaiken itse. Kummassakaan ei saa soittamisesta liksaa, mut jälkimmäisessä maksetaan edes romujen lainasta ja kantamisesta.

Joo, tuokin on kyllä tiedossa. Ollaan myös muutamassa yksityistilaisuudessa soitettu ja toisessa oli vuokra PA:t + miksaaja ja toisessa oli omat vehkeet ja itse hoidettiin miksaus. Ja molemmat keikat onnistuivat hienosti. Eli osaamme siis itsekin tarvittaessa miksata. :) Omilla vehkeillä siis, lyöt meidän eteen kunnon mikseripöydän niin menee kyllä sormi suuhun!:P

Nuo teidän mainitsemat summat noista kamoista tuntuu aika huikeilta kun meidän PA-kamat miksereineen maksoi n. 1000 euroa Thomannilta. Tiedän, ei ole mitään laatukamaa, mutta tähän mennessä ollaan niillä baarikeikkoja ja nuo em. yksityistilaisuudet (n. 200 henkeä) vedetty ja hyvin on tehot riittäneet. Mikseri ei ole kuin 8-kanavainen ja se joudutaan luultavasti vaihtamaan isompaan tässä lähiaikoina taustalaulujen ja mahdollisen syntikan takia. Mutta muuten oikein pätevät vehkeet hintaansa nähden.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)