Aihe: Laulunäytteitänne tähän
1 2 3 4 535 36 37 38 3982 83 84 85 86
Kolmonen
27.05.2011 22:06:32
dj_pirtu: Onpas teillä mennyt tekniseksi tämä homma. CVT siellä ja CVT täällä. :) Tavallaan kiinnostaisi ihan oikeasti oppia laulamaan mutta jotenkin pelkään että menetän "oman" ääneni ja oman jutun joka tekee laulusta persoonallisen. Ja jonkinlaisena perfektionistina alkaisin kuitenkin liikaa keskittymään äänen muodostukseen enkä fiilikseen. Muutenkin tarpeeksi ujo ja arka. :) Nyt mennään näillä itseopituilla taidoilla eli puhdas nolla laulutunteja. Mitäs pidätte Radioheadin Creep vedosta? Muse-vetoja pitäisi kans saada purkitettua...

www.nbl.fi/~nbl2192/biisui

BTW, panin ilmoituksen wanted-palstalle bändistä, ois jees jos sais jonkun rennon porukan kasaan.

Moi. Ekaksi noista laulutunneista - turhaan pelkäät että menetät ns. oman äänesi, koska laulutunneilla treenataan tekniikkaa siten, että opit käyttämään sitä omaa ääntäsi ja soundiasi teknisesti oikein väsyttämättä tai rasittamatta sitä. Varsinkin kevyen laulun tunneilla opetellaan laulamaan eri tyylejä ja niille ominaisia fraseerauksia yms. Sulle tekisi varmaan hyvää tehdä korvatreenejä (myös näitä oppii laulutunnilla) jotta pääsee pienistä epäpuhtauksista eroon. Pääsääntöisesti sä laulat suht vireisesti mutta ainahan pieniä lipsahduksia sattuu :)
Sun laulusta puskee mulle läpi soundin vaihtelu, eli kuulostat jopa samassa fraasissa usealta eri tyypiltä. Tarkoitan siis että en ole varma mikä se sun oma soundi on. Tummennat ääntä, "holvaat", siitä tulee vähän sellanen elvismäinen soundi, enkä ihan usko, että se on sun perussoundi. Iskelmälaulajat tekee tätä. Välillä ääni kuulostaa mukavan pehmeältä, eli on "edessä", kuten poplaululle pitäisi olla tyypillistä. Luulen että sitä kannattaisi kaivella sieltä enemmän esiin, jos meinaa tuota pop/rock-osastoa vetää. Sulla kumminkin kuulostaa olevan tuota äänialaa ja falsettikin löytyy, joten palikoita on millä rakentaa. Suosittelen kyllä niitä laulutunteja, koska päinvastoin kuin epäilet, mä uskon, että siellä sä ennemminkin löydät sen oman soundisi. Tämmöstä tässä loppuillasta.
Kolmonen
27.05.2011 23:07:30
suomipoplaulajalauluntekija: Siinä laulunäyte, iskelmäsinkkuni rakkausfilmi: http://www.mikseri.net/artists/tonikoo.137386.php. Yhdessä kohdassa ei ollut ääni auki kun oli keuhkoputken tulehdus. Toisessa koneella kuulostaisi kuin olisi nykäisty joten en ole tyytyväinen sinkkuuni. Onhan tuo soinut kotiseudullani Kainuussa paljon. Mutta vituttaa vieläkin nuo virheet. Jos en ole sitten liian itsekriittinen. Tuskin. Tuossa omia laulujani kitaralla säestettynä jotka popahtavampaa iskelmää: http://www.myspace.com/toninmusaa

Moi. Tykkäsin noista popiskelmäpiiseistä enemmän. Sun äänessä on niissä enemmän dynamiikkaa ja tulkintaa sekä makeen kuuloinen vibra, joka studiovedossa ei kuulu ollenkaan niin paljon. Mukava, pehmeä soundi, tähän genreen oikein omiaan. Jotenkin tulee mieleen sana vilpitön :)
Tuossa studiovedossa häiritsee välillä fraseeraus, eli sanojen venyttäminen/lausuminen niin että niistä tulee vähän hassun kuuloisia, eli ehkä auttaa se, että tosiaan miettii, mitä laulaa ja miten sen sanan sanoisi/rytmittäisi jos puhuisi. Vitsit kun oon epäselvä :) no mutta: silllmäsi, tahhtoisin, loooppuvan kossskaan... Vähän kuulosti kyllä että näitäkin olis vähän operoitu, mene ja tiedä.. Tähän jatkaen että mun täytyy nyt kyllä sanoa tuosta studiovedosta, että sehän on tehty periaatteella copy-paste -kertsien osalta ja sen kyllä kuulee, mutta se ei oo sun vika, I think. Joidenkin lauseidenkin leikkelyn kuulee, eli volumetaso vaihtelee. Tokan säkeistön jälkeen tunnelma lässähtää, kun siihen on liimattu eka kertsi perään tuplaten. Et pääse yhtään paahtamaan etkä varioimaan. Lisäksi laulua on viritetty. Sen takia kuuntelin noita sun muitakin vetoja ja voin niistä todeta että vireongelmia ei pahemmin ole, kaikillahan meillä välillä lipsuu mutta se on sitä tulkintaa :D En tiedä, oliko studiossa aikapula vai mikä meininki, mutta ansaitsisit saada narulle saman tunnelman ja tulkinnan mitä noissa kitaravedoissa, koska kerran potentiaalia on.
suomipoplaulajalauluntekija
29.05.2011 15:32:09
daredevil: Kuuntelin tuota mikseri.netin biisiä, kyllä laulaa osaat hienosti vaikka ei nyt ehkä ihan meikäläisen lempparimusaa ookaan..

Kiitos paljon!
AadolfK
31.05.2011 00:51:25

http://www.youtube.com/watch?v=m78NEVm2gsk

Lauloin Satumaan karaokena yhdessä baarissa, mitä mieltä olette? :D Jos unohdetaan virheet ja äänen hakeminen (pienessä flunssassa parin oluen jälkeen).
http://www.youtube.com/user/OneShotOneBill
01.06.2011 15:40:16
Kolmonen: Moi. Tykkäsin noista popiskelmäpiiseistä enemmän. Sun äänessä on niissä enemmän dynamiikkaa ja tulkintaa sekä makeen kuuloinen vibra, joka studiovedossa ei kuulu ollenkaan niin paljon. Mukava, pehmeä soundi, tähän genreen oikein omiaan. Jotenkin tulee mieleen sana vilpitön :)
Tuossa studiovedossa häiritsee välillä fraseeraus, eli sanojen venyttäminen/lausuminen niin että niistä tulee vähän hassun kuuloisia, eli ehkä auttaa se, että tosiaan miettii, mitä laulaa ja miten sen sanan sanoisi/rytmittäisi jos puhuisi. Vitsit kun oon epäselvä :) no mutta: silllmäsi, tahhtoisin, loooppuvan kossskaan... Vähän kuulosti kyllä että näitäkin olis vähän operoitu, mene ja tiedä.. Tähän jatkaen että mun täytyy nyt kyllä sanoa tuosta studiovedosta, että sehän on tehty periaatteella copy-paste -kertsien osalta ja sen kyllä kuulee, mutta se ei oo sun vika, I think. Joidenkin lauseidenkin leikkelyn kuulee, eli volumetaso vaihtelee. Tokan säkeistön jälkeen tunnelma lässähtää, kun siihen on liimattu eka kertsi perään tuplaten. Et pääse yhtään paahtamaan etkä varioimaan. Lisäksi laulua on viritetty. Sen takia kuuntelin noita sun muitakin vetoja ja voin niistä todeta että vireongelmia ei pahemmin ole, kaikillahan meillä välillä lipsuu mutta se on sitä tulkintaa :D En tiedä, oliko studiossa aikapula vai mikä meininki, mutta ansaitsisit saada narulle saman tunnelman ja tulkinnan mitä noissa kitaravedoissa, koska kerran potentiaalia on.

Joo. Studiomies käski varomaan vibraa ja laulamaan minua ihan erilailla nuo kohdat kuin olisin itse laulanut. Taisi nykäistä koneellakin yhden kohdan ja yhteen jähti kohdan jossa ei ollut ääni auki. Joo. Kiire sillä oli tosiaan. Jar holmilla kävin joks tuottanut useimpien iskelmätähtien sinkut. En olekaan tyytyväinen lauluraitaani. Omissa saan laulaa miten itse haluan
01.06.2011 15:59:46
suomipoplaulajalauluntekija: Joo. Studiomies käski varomaan vibraa ja laulamaan minua ihan erilailla nuo kohdat kuin olisin itse laulanut. Taisi nykäistä koneellakin yhden kohdan ja yhteen jähti kohdan jossa ei ollut ääni auki. Joo. Kiire sillä oli tosiaan. Jar holmilla kävin joks tuottanut useimpien iskelmätähtien sinkut. En olekaan tyytyväinen lauluraitaani. Omissa saan laulaa miten itse haluan

Kiitos paljon palautetteesta. Tarkoituksena olisi seuraavaksi jossain välissä jonnekin mennä studioon laulamaan yksi tai kaksi biisiäni!! Kuuntelin kolmonen sinun laulujasi myös ja hyvältä kuulosti!!
Kolmonen
01.06.2011 21:08:22
suomipoplaulajalauluntekija: Kiitos paljon palautetteesta. Tarkoituksena olisi seuraavaksi jossain välissä jonnekin mennä studioon laulamaan yksi tai kaksi biisiäni!! Kuuntelin kolmonen sinun laulujasi myös ja hyvältä kuulosti!!

ööö..mitäköhän sä oot kuunnellut kun tietääkseni mun lauluja ei oo missään täällä foorumeilla esillä.... :D ellet sä tiedä sitten kuka mä oon tän nimimerkin takana, mitä vähän epäilen, siinä tapauksessa netin syövereistä kyllä löytyy mun laulunäytteitä...
vesipeto
03.06.2011 17:23:34
kansimies: http://www.youtube.com/watch?v=japT7yfypd4

Tässäpä olisi melko nopeasti kyhätty Blackfield-coveri (Far Away uusimmalta platalta). Rakentavaa kritiikkiä äänenkäytöstä, kiitos. Biisihän kulkee "aika alhaalta", mutta soundillisesti kai pitäisi sopia bassobaritonille. Ja tosiaan laulun suhteen olen aivan ummikko, 0 tuntia lauluopetusta tai edes -opastusta eli kehitettävää varmaan on melkolailla.

Miellyttävä ääni sinulla kyllä. Jos jotain haluaisin korjata tuosta biisistä, on i-vokaalin tuottaminen. Paras esimerkki on kohdassa 0:44. Laulat A:n helposti ja korkeammaltaklin kuin tuon i:n. Koita saada sama rentous i:hin kuin sinulla on a:ssa.

I:n kohdalla koita avata suuta enemmän ja jos kaula jännittyy liikaa koita muuttaa i-tä vähän ö:n kaltaiseksi, silloin sinulla pitäisi olla enemmän tilaa kurkun perällä.

Roock
kansimies
03.06.2011 18:01:01
vesipeto:
I:n kohdalla koita avata suuta enemmän ja jos kaula jännittyy liikaa koita muuttaa i-tä vähän ö:n kaltaiseksi, silloin sinulla pitäisi olla enemmän tilaa kurkun perällä.

Kiitoksia vinkistä :) Tuohon pitäisi kiinnittää enemmän huomiota, kuten muuhunkin ääntämiseen... Tosiaan virehän tuossa ei ole paras mahdollinen, parempaankin pystyy.
Solar1s
04.06.2011 11:56:02
Jos ensimmäistä laulutuntia suunnittelette, en kyllä äänen tilanteesta riippuen välttämättä suosittelisi CVT:tä. Se on sopivampi metodi hyvän perustekniikan jo omaksuneelle, koska sillä voi oppia lisää lähinnä äänen värittämistä. Sadolin on itsekin saatuaan kritiikkiä metodiaan kohtaan myöntänyt, ettei ole aloittelijalle sopiva.

Olen kuullut paljon näitä CVT:läisiä sekä Youtubesta että livenä, ja myös seurannut opetusta. CVT-laulajille on usein yhteisenä piirteenä vartalokontaktin ja kokonaisvaltaisen äänenkäytön puuttuminen (ellei sitä ole löydetty muuta kautta). Metodin nimitys on siis hieman harhaanjohtava. Tekniikan osalta siinä ei oikeastaan ole mitään kokonaisvaltaista lukuunottamatta sitä, että lauletaan eri volyymeilla ja pyritään käyttämään ääntä tyylin mukaisesti. Kroppayhteyden puuttumisesta johtuen 25-vuotiaat naiset saattavat kuulostaa 14-vuotiailta, ylä-äänet volyymista riippuen huutamiselta tai piipitykseltä, twang "lammasmaiselta" jne...

Tässä esimerkkejä CVT-laulajista:
http://www.youtube.com/watch?v=Ysz0MJcSwLY
http://irina.video.tut.ua/230/728/4452/

Tässä metodin kehittäjä:
http://www.youtube.com/watch?v=Cks0jOJ87AY&feature=related

En oikein ymmärrä, miten kyseinen metodi on saanut niin paljon huomiota Suomessa. Ehkä siksi, että siinä opetetaan konkreettisia "kikkoja", joita voi matkimalla oppia nopeasti, ja luulla sitten oppineensa laulamaan, kun laulamisen oppiminen kunnolla on pakostakin jossain määrin abstraktia hommaa ja vie todellakin vuosia.

Pointsit CVT:lle siitä, että laulutekniikka on ihan eri tavalla keskustelussa tänä päivänä, mutta kunkin kannattaa miettiä ennen opettajan valintaa, millaista laulamista haluaa oppia. Jos em. linkit miellyttävät, niin silloinhan CVT-tunnit ovat oiva valinta.
Sowa
04.06.2011 12:43:08
Laulajamme coveri Kings Of Leonista:

http://www.youtube.com/watch?v=ZTUy2pPlZ7E
MetallyGally
05.06.2011 03:22:24 (muokattu 05.06.2011 03:22:48)
Elikkäs elikkäs. Tässä kohta puolisentoista vuotta olen harjoittanu tätä ns. kunnon laulamista, eli opetellut erilaisia tekniikoita ja wat not. Mitään opetusta hommaan ei ole tullut, ellei yläasteen musiikintunteja lasketa.
Haluaisin siis kuulla joltain hieman kokeneemmalta ja vastaavalta ihmiseltä kritiikkiä ynnä muuta vinkkeliä tästä biisistä ja mitä kehittämistä vielä löytyisi:

http://www.youtube.com/watch?v=arot5iVhEro

Biisissä matalan äänen laulaminen tuntuu mukavalta eikä vedä omaan rekisteriin pahaanväliin, ainakaan yleensä. Tuo korkeampi ääni onkin sitten se ehkä kaikkein miellyttävin ääni/korkeus jossa on mukava laulaa. Ja tuo viimeinen linja siellä lopussa onkin sitten korkein mahdollinen ääni tällä hetkellä. Jos haluaa kattoa sitten ihan kameralle laulantaa, löytyy youtuben sivupalkista joitain biisicovereitakin.
Suck my unit!
hyrski
07.06.2011 01:34:04 (muokattu 07.06.2011 13:02:53)

Tervehdys!

Olen puolitoista vuotta laulanut päälaulajana bändissä nimeltä Suwanto (www.myspace.com/suwantomusic), jossa myös suurimmaksi osaksi sävellän, sanoitan ja sovitan kappaleet. Aloitin siis laulamisen todenteolla bändin perustamisvaiheessa, kun ei muita laulajia löytynyt. Itseluottamusta oman äänen kehittymiseen on löytynyt, mutta suurin ongelma on bändin kanssa soittaessa se seikka, että soitan rumpuja samaan aikaan. Happi loppuu joskus tosi nopsaa, ääni "tärisee" joskus ja tuntuu etten saa hengitettyä pallealla tarpeeksi hyvin.

Keikoilla nämä toistuu useammin jännityksen takia. Ennen keikkaa kuiten lämmittelen venytyksillä, hengityksillä ja skaaloilla noin 15-30 minuuttia. Onkohan siis olemassa jotain keinoa/tekniikkaa tän ongelman välttämiseksi? Laulutunteja en ole ottanut koskaan, mutta syksyllä olisi tarkoitus aloittaa.

Täältä sitten voi käydä kuuntelemassa meikän laulua muuten www.mikseri.net/hyrski
Real eyes to realize
Sowa
08.06.2011 01:01:59
paskalaulaja
08.06.2011 17:00:49 (muokattu 08.06.2011 17:05:30)
Jonkun kuukauden nyt treenannu laulua.. Melko epävarma omasta äänestä ja "taidoista", mutta kesän aikana olis tarkotus alkaa käymään tunneilla ja ensi viikolla aloittaa myös kitaransoitto.

http://www.mikseri.net/artists/?id=137747

Tässä siis ihan pelkkää laulua ilman säestystä, kun en vielä kitaraa omista/ osaa soittaa.

edit ja läppärin paskalla mikillä nauhotettu
Niq
09.06.2011 10:29:41

paskalaulaja: Jonkun kuukauden nyt treenannu laulua.. Melko epävarma omasta äänestä ja "taidoista", mutta kesän aikana olis tarkotus alkaa käymään tunneilla ja ensi viikolla aloittaa myös kitaransoitto.

http://www.mikseri.net/artists/?id=137747

Tässä siis ihan pelkkää laulua ilman säestystä, kun en vielä kitaraa omista/ osaa soittaa.

edit ja läppärin paskalla mikillä nauhotettu

Ainoa paska juttu tossa mun mielestä on sun asenne. Ei kukaan lähde mihinkään kattomaan laulajaa joka hokee olevansa paska. Asenne ja itsetunto kondikseen ja kyl se siitä sitten. Ihan hyvä soundi laulussa ja nuotitkin meni ihan kivasti sinnepäin. Treeniä vaan ankarasti. :)
daredevil
09.06.2011 23:45:04
Saisiko jonkinlaista kommenttia noista...

http://kotisivu.dnainternet.net/hb22/mp3/

Olen aktiivisemmin harjoitellut laulamista vajaan vuoden akustisen kitaran avulla omin avuin, ja tiedän että paljon parannettavaa olis vielä..
No Stairway, denied!!!
Niq
10.06.2011 15:41:59 (muokattu 10.06.2011 15:45:06)

daredevil: Saisiko jonkinlaista kommenttia noista...

http://kotisivu.dnainternet.net/hb22/mp3/

Olen aktiivisemmin harjoitellut laulamista vajaan vuoden akustisen kitaran avulla omin avuin, ja tiedän että paljon parannettavaa olis vielä..

Pahin ongelma on toi että nuottiin ei tahdo osua ja samalla sit ääni huojuu. Tuntuu että laulat vähän väärillä elimillä nyt, eli pitäis saada se ääni tulemaan jostain pallean seutuvilta mieluummin kuin sieltä kurkusta, koska nyt se kuulostaa ohuelta ja pakotetulta (jopa äänenmurrosmaiselta, oletko kuinka vanha ja äänenmurros ohitettu?)

Sinänsä tuollainen vähän nasaali, "valittava" soundi ei mun mielestä oo paha, moni artisti sellaista käyttää ihan onnistuneesti, mut tekniikkaan tarvit kyllä paljon petrausta. Vedä vaikka kitaralla ihan simppeleitä skaaloja ja yritä pysyä nuotissa, hitaasti ja rauhallisesti, niin ettei tule virheitä.
daredevil
10.06.2011 16:21:48
Niq: Pahin ongelma on toi että nuottiin ei tahdo osua ja samalla sit ääni huojuu. Tuntuu että laulat vähän väärillä elimillä nyt, eli pitäis saada se ääni tulemaan jostain pallean seutuvilta mieluummin kuin sieltä kurkusta, koska nyt se kuulostaa ohuelta ja pakotetulta (jopa äänenmurrosmaiselta, oletko kuinka vanha ja äänenmurros ohitettu?)

Sinänsä tuollainen vähän nasaali, "valittava" soundi ei mun mielestä oo paha, moni artisti sellaista käyttää ihan onnistuneesti, mut tekniikkaan tarvit kyllä paljon petrausta. Vedä vaikka kitaralla ihan simppeleitä skaaloja ja yritä pysyä nuotissa, hitaasti ja rauhallisesti, niin ettei tule virheitä.

Kyllä äänenmurros on luultavasti ohitettu, oon yli kolmekymppinen :D. Kyllä ymmärrän tuon ongelman että "huojuu" ääni. Täytyy saada vielä laulu rennommaks...

Kiitos hyvästä kommentista!
No Stairway, denied!!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)