Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikit lespaan, miten valitsen ne parhaat??
1 2 3
nahkahuppu
01.06.2011 00:21:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otetaan nyt toinen kysymys samaan asiaan liittyen, potikka kysymys poiki hyviä tuloksia. Eli kuten jo olen julkilausunut niin EMG:t mennä saa. Tilalle on tulossa passivit, vaan niissäpä on jo vaihtoehtoja. Testaus mahdollisuudet on melko olemattomat ja se että miltä ne kuulostaa juuri omassa kitarassa on varsin hämärää.
 
Lähdetääs liikenteeseen: Kyseessä on schecter hellraiser solo-6, eli lespa joo, muttei Gibson. Kitarahan on mahonki runkoinen ja kaulakin on mahonkia muistaakseni. Mikkien tulisi olla hyvin monipuoliset, niillä pitäisi pystyä ajelemaan kaikkea Claptonista Zeppelinin kautta Metallicaan, funk ja jazz pitäisi luontua ihan kuin perus rokin ja bluessinkin, unohtamatta modernia metallia. Droppi vireeseen tuskin tulen tätä kitaraa laittamaan mutta tietysti optio tällekkin olisi plussaa.
Näitä olen pitänyt harkinta listalla:
- Gibson burstbucker 2-3 (mikähän ero noilla käytännössä on)
- SD:ltä JB/Jazz (nämä tuntuu olevan semmonen perussetti)
- dimarzio on vähän tuntematon alue -> D activatorit on aika tummat -> on toisessa kepissä kiinni
- Bare knuclea kehutaan täällä runsaasti, vaan saako siinä rahoilleen vastinetta -> ovat melko paljon kalliimmat kuin Gibson,SD,tai Dimarzio??
- Tesla?? onkohan ne budjetti ratkaisuja, vai oikeasti laadukkaita ja edullisia?
- onhan niitä paljon muitakin, SD:ltä mm. custom/ 59 setti yms yms..
 
Mikit pitäisi päänsääntöisesti ajella 2 eri stygen läpi -> kliineille ja pikkurutulle olisi HRD ja säröpuolelle olisi Blackstar HT5 2x12 kaapin kera, joko omalla säröllä tai spedun kautta, riippuu vähän piisistä.
 
Puolittaa ei tarvitse, ja kultaisilla kuorilla melkein se olla pitää. (ei kuitenkaan ole kynnyskysymys.)
 
Eli mitä laiteltas??
 
Frankster
01.06.2011 08:31:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

All-round mikit näköjään hakusessa, joten tiukemmanpuoleinen alnico-mikki lienee luonnollisin vaihtoehto. Mitä kattelin speksejä niin LP-johdannainen, mutta 25.5 tuuman skaalalla (alapäätä ja yläpäätä hieman lisää). Onko siinä mahonkikansi?
 
Speksien lisäksi pitäis tietää kitaran akustinen soundi. Loppupeleissä mikit vain poimii sen ja antavat siihen oman värinsä. Ihmiset monesti luulevat että mahonki on tumma soundiltaan, mutta se ei ole koko totuus. Mahongissa on vain paljon keskialuetta.
 
BKP:a voin rehellisesti suositella. Varmaan näillä tiedoilla katselisin firman vintage hot -categoriaan, ehkä Rebel Yelliä ja Nailbombia samalla silmäillen, riippuen siitä miltä se kitara itsessään kuulostaa.
 
-Frankster
 
Mandarax
01.06.2011 08:41:54 (muokattu 01.06.2011 11:03:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Burstbuckereissa taitaa mennä niin, että 2 on ikäänkuin se perusmalli ja sen molemmin puolin sitten ykkönen alikäämitty ja kolmonen ylikäämitty. Niistä sitten makunsa mukaan voi yhdistellä talla-kaula -pareja keskenään esim miedommat 1&2 tai kuumemmat 2&3. Oikeastaan tuossa sinun yhtälössäsi hankaluutena onkin tuo genreskaalasi joka kattaa käytännössä lähes kaikenlaisen musiikin jazzista funkin kautta higain-jyystöön. Kompromissihan tuo mikkivalinta tulee joka tapauksessa olemaan, joten ehkäpä sinun pitäisikin ajatelle hommaa siltä kantilta, että mikä noista on se tärkein musatyyli sinulle. Jos pääpaino on siellä kevyemmässä kaurassa, niin mikkivalinta myös sen mukaan - kyllä niitä satunnaisia metallisessioita hieman kesymmilläkin mikeillä takoo, se juttu onkin enemmän kiinni siitä vahvistinpuolesta. Ja jos taas suurin osa aikaa menee sen mörkömetallin parissa, niin taipuu ne kausiluonteiset blyyssit hiukka kuumemmillakin mikeillä.
Itselläni on paulissa kiinni tallassa BKP:n nailbomb ja kaulassa Burstbucker Pro. Hyvinkin monipuolinen pari, tosin tässä tapauksessa valittu se higain-osasto mielessä, kuten arvata saattaa. Noita BKP:n tuotoksia saa muuten monenlaisilla eri metallikuorilla - eikä ne taida juuri sen enempää maksaa kuin vaikka nuo Burstbuckeritkaan.
JB-Jazz on hyvä jokapaikanhöyläpari ja helposti kokeiltavissa kun ostaa torilta pois ja jos ei jostain syystä miellytäkään, samaa kautta vaan kiertoon.
 
Edith: No on noissa näköjään jonkun verran hintaeroa, BB n.90e ja Nailbomb 130e. Itse olenkin noita BKP:n mikkejä ostellut käytettynä, siellä 80e kieppeillä ovat liikkuneet.
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Entropia666
01.06.2011 09:36:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa budettimikeiks ottaa Teslojen lisäks GFS ( http://www.guitarfetish.com/Humbucker-Sized-Guitar-Pickups_c_26.html ). Tuolla on humppareista ainakin vaihtoehtoja todella paljon, kannattanee katella tuota PAT-osastoo.
 
Mulla on omassa Epiluurilespassa tuo Slash-kopio ja EVH-kopio. Hyvin tasapainoinen setti ja eritysesti jokapaikan höylät. Lähtee metalli, rokkia ja bluesi. Mulla on tohon lespaan tehtynyä 50's wiring + treble bleed, tykkään siitäkin kovasti noiden mikkien kanssa.
 
dropD
01.06.2011 09:55:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tesloista sen verran, että hinnaltaan ovat budjettiratkaisu, mutta kyllä nuo oman kokemuksen mukaan menee SD/Dimarzio-luokkaan. Mallejahan Teslalla on runsaasti ja speksit selkeästi tarjolla.
 
Noistakin saattais löytyä jotain sopivaa http://www.tonerider.com/pickups/humbuckers.html (löytyy alnico 2, 4 ja 5 -malleja erilaisilla ulostuloilla).
Kokemusta ei ole kun Rebel90-mallista, joka mulla on lespan kaulassa. Erittäin mainio mikki. Noita löytyy kohtuuhintaan tuolta http://www.dangleberrymusic.co.uk/m-15-tonerider-pickups.aspx
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
Vesihiisi
01.06.2011 10:15:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska tuo skaalasi soitettavan musiikin suhteen on noin lavea, ostaisin itse kaksi ominaisuuksiltaan hyvin erilaista mikkiä. Tallaan joku kuuma mikki, kaulamikiksi jotain ihan muuta.
 
ibnz
01.06.2011 10:59:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on Duncan Custom ja '59 LP:ssä - amörikan pojat mainostivat niitä 'moderneiksi PAFfeiksi', vaikkakin noissa puheissa on aina mainoslisää huomattavasti. Custom on omaan makuun paras kitaramikki mitä olen kokeillut/kuullut ja hoitaa taatusti rokit ja metallit - volumea pyörittelemällä miksei kevyenkin musiikin.
 
nakedzen
01.06.2011 11:17:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ibnz: Itsellä on Duncan Custom ja '59 LP:ssä - amörikan pojat mainostivat niitä 'moderneiksi PAFfeiksi', vaikkakin noissa puheissa on aina mainoslisää huomattavasti. Custom on omaan makuun paras kitaramikki mitä olen kokeillut/kuullut ja hoitaa taatusti rokit ja metallit - volumea pyörittelemällä miksei kevyenkin musiikin.
 
Customia tulin itsekin suosittelemaan. Suht kuumaksi mikiksi hyvin selkeä ja avoin soundi.
Jucciz
01.06.2011 11:38:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässäpä Sheptone PAF Tribute, juurikin Les Paulissa - soundierot pelkällä volumepotikalla:
http://mp3.jucciz.com/budda_sd30/lp_dynamics_test.mp3
 
Samoin tässä:
http://mp3.jucciz.com/budda_sd30/late_night_silver_blues.mp3
 
Ja näissä:
http://mp3.jucciz.com/budda_sd30/lp_vintage_gaintest.mp3
http://mp3.jucciz.com/budda_sd30/lp_modern_gaintest.mp3
 
No, vaihtoehto muiden joukossa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Rg505bk
01.06.2011 12:50:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

monipuolisuutta saat myös vähän monimutkaisemmalla kytkennällä, kuhan ensin olet löytänyt sopivat mikit. Esimerkiksi mikkien puolitukset ja vastavaiheeseen kytkeminen tuo roppakaupalla uusia sävyjä. Itse olen tykästynyt etenkin tuohon vastvaihe-kytkentään.
 
nahkahuppu
01.06.2011 14:19:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OK! Otin ja tutkin noita Bare knucleja, ja taitaapa olla että niistä kasaan setin.
Nyt peräänkuuluttaisin jo olemassa BKP käyttäjiä. Se on 120 / kpl eli en raaski kokeilemaan alkaa. Painkilleri kävi mielessä tallaan ja kaulalle vintage hot sarjasta joku, mutta mikä? Heittäkää hyviä vaihtoehtoja ilmoille.
 
Estranged
01.06.2011 15:01:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkahuppu: OK! Otin ja tutkin noita Bare knucleja, ja taitaapa olla että niistä kasaan setin.
Nyt peräänkuuluttaisin jo olemassa BKP käyttäjiä. Se on 120 / kpl eli en raaski kokeilemaan alkaa. Painkilleri kävi mielessä tallaan ja kaulalle vintage hot sarjasta joku, mutta mikä? Heittäkää hyviä vaihtoehtoja ilmoille.

 
Itse jättäisin noi keraamiset hevijytistimet pois laskuista ja ottaisin esimerkiksi Rebel Yelliä taikka Holydiveria. RY-settiä Tim itse meikälle suositteli kun aikanaan juurikin samanlaisiin tarpeisiin LP:hen etsin settiä.
 
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." | "Sua sais vaikka piestä pesarilla nii istuisit sohvalla ja joisit bissee. :D" -Traditional
Frankster
01.06.2011 15:01:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ni miltä se kitara akustisesti kuulostaa? Sillon meleko suuri merkitys. Kaikki mikit ei toimi kaikissa, se on huomattu monesti.
 
Painkiller mahongissa kuulostaa yleensä hyvältä, muttei välttämättä ole BKP:n kaikkein monipuolisin vaihtoehto. Ei ihan ensimmäisenä tulis Clapton mieleen :)
 
-Frankster
 
Jucciz
01.06.2011 15:02:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onpa kalliita nuo Bare Knucklet. Sietävät olla hyviä kyllä tohon hintaan. :)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
McNulty
01.06.2011 15:11:08 (muokattu 01.06.2011 15:14:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkahuppu: Mikit lespaan, miten valitsen ne parhaat??
 
Kokeilemalla. Näihin kysymyksiin kun ei ole mitään oikeaa tai väärää, huonointa tai parasta vastausta. Mä tykkään itse BKP:n tuotteista, joku toinen taas ei. Sä valitset siis siulle parhaimmat mikit ihan omien korvien ja tuntemuksien mukaan. Minusta tässä asiassa kokeileminen ja testaaminen on paras vaihtoehto.
 
Jucciz: Onpa kalliita nuo Bare Knucklet. Sietävät olla hyviä kyllä tohon hintaan. :)
 
Emmä tiedä onko 120e/kpl kauhean kallis hinta kullatulla kuorella varustetusta humbuckerista. Muistaakseni Duncanit maksavat jopa kympin enempi. Mutta ihan mitevvaa...
 
How you expect to run with the wolves come night when you spend all day sparring with the puppies?
s8na
01.06.2011 15:22:27 (muokattu 01.06.2011 15:24:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkahuppu: OK! Otin ja tutkin noita Bare knucleja, ja taitaapa olla että niistä kasaan setin.
Nyt peräänkuuluttaisin jo olemassa BKP käyttäjiä. Se on 120 / kpl eli en raaski kokeilemaan alkaa. Painkilleri kävi mielessä tallaan ja kaulalle vintage hot sarjasta joku, mutta mikä? Heittäkää hyviä vaihtoehtoja ilmoille.

 
Mulla on kuorelliset Nailbomb ja Cold Sweat kokomahonkisessa studiolespaulissa. Alunperin oli myös nailbomb kaulamikkinä mutta se oli aivan liian tunkkainen kaulapaikalle. Nyt on aikasta hyvä balanssi. Sopivasti vähän erihenkiset mikit, naulapommi repii jostain keskiäänistä kivasti, cold sweat on hifi ja kirkas.
 
Kaikenkaikkiaan aika tukevasoundinen kepakko tuli ja hönkä ei lopu kesken. Puhtaatkin kyllä toimii, etenkin kaulamikillä. Naulapommi putsaantuu kyllä, mutta pitää kyllä ruuvata volume lähes nollaan.
 
Mulla on telecasterissa myös p-90 setti ja ovat olleet hinajata. Humbucker kokoinen p-90 kaulamikkinä ei välttis ois huono juttu lespassakaan?
 
nakedzen
01.06.2011 15:48:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Onpa kalliita nuo Bare Knucklet. Sietävät olla hyviä kyllä tohon hintaan. :)
 
Eipä ne soundillisesti sen parempia ole kuin halvemmatkaan. Mutta käsityönä tehdyt maksaa.
pekurides
01.06.2011 16:54:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nakedzen: Eipä ne soundillisesti sen parempia ole kuin halvemmatkaan. Mutta käsityönä tehdyt maksaa.
 
Makuasioita... täälläpäin taas BKP tuotteiden jälkeen duncanit ja dimarziot ovat tylsiltä tuntuneet ja jontekin laatikkomaisilta saundin suhteen.
 
Lundgren tekee myös hyviä käämejä, tosin aika tyyriitä.
 
Minä en kyllä lähtisi muutamasta kympistä tinkimään saundin suhteen, varsinkin jos vahvitimissa kitaroissa useita tonneja kiinni niin aika hölmöltä kuulostaa kun mikit vaikuttavat aika monta rosenttia sandista ja tuntumasta!
 
samaa hommaa kun monen tonnin vaffariin ostetaan ne halvimmat putket mitä löytyy tai piuhat ja kielet.... haloo?
 
tottakai perus jb/jazz setillä pärjää ihan ok ja osa saundista on varmasti myös psykoakustiikka mutta ei ainakaan siitä ole enää kiinni:=)
 
-p-
 
joko rillataan?
nahkahuppu
01.06.2011 16:56:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Kokeilemalla. Näihin kysymyksiin kun ei ole mitään oikeaa tai väärää, huonointa tai parasta vastausta. Mä tykkään itse BKP:n tuotteista, joku toinen taas ei. Sä valitset siis siulle parhaimmat mikit ihan omien korvien ja tuntemuksien mukaan. Minusta tässä asiassa kokeileminen ja testaaminen on paras vaihtoehto.
 
Kyl joo, kuten jo mainitsin että 120 / kpl niin en kehtaa kaikkia tilata ja kokeilla.
Sen vuoksi juuri kerään käyttäjä kokemuksia että saisin rajattua vähän.. mut voihan se mennä silti vituiks.
 
nahkahuppu
01.06.2011 16:59:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Frankster: Ni miltä se kitara akustisesti kuulostaa? Sillon meleko suuri merkitys. Kaikki mikit ei toimi kaikissa, se on huomattu monesti.
 
Painkiller mahongissa kuulostaa yleensä hyvältä, muttei välttämättä ole BKP:n kaikkein monipuolisin vaihtoehto. Ei ihan ensimmäisenä tulis Clapton mieleen :)
 
-Frankster

 
Vitja toi on hankala kysymys, siis soihan se akustisesti ihan mukavasti, soundi on ehket hiukan tumman oloinen. Huom. ei kuitankaan tunkkainen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «