Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: APUA , akustinen basso,kielet ja kontran emulointi
1 2
psavolai
21.05.2011 15:58:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
 
Mulla olisi tarve vähän emuloida kontraa silloin tällöin enkä millään viitsisi ostaa sellaista enkä harjoitella toista soittoasentoa. Nauhattomia mulla on aina ollut.
 
(.. ja tiedän kontraa ei saa kuin kontralla , ehe ehe)
 
Ankaran nettiselvittämisen jälkeen on tultu peruskysymysten äärelle.
Eniten asiallinen tulos näyttäisi syntyvän tällä bassolla:
http://www.roballenguitars.com/mouse30.html
http://www.youtube.com/watch?v=jpB4P5HllVY
http://www.youtube.com/watch?v=e6oApthi3VQ
 
Sinnepäin näyttäisi tomivan myös u-bass ja ashbory bass.
(Ne rolandin ja line6:n mallinnukset on muuten ihan avuttomia, eli ei pliis edes puhuta niistä tässä yhteydessä)
 
Kaikissa näissä ratkaisuissa on yhteistä se lyhyt skaala (30 tai alle) sekä nylon/kumikielet.
 
Lopulta siis se KYSYMYS:
 
Jos ostaisin lyhytkaulaisen akustisen basson X (halvalla) ja laittaisin siihen LaBellan
samat kielet mitä Mousessakin käytetään, niin olisiko tulos jokseenkin sama, vai onko siinä Mousessa jotain sellaista magiikkaa josta kannattaisi maksaa se 1500 ylimääräistä ?
 
Hienohan se on kuin faan , mutta ei nyt satu olemaan ylimääräisenä niitä euroja.
Eikä se tarve olisi kuin silloin tällöin.
 
Jos jollakulla on aika ja mahdollisuus , niin koittakaa, tai kertokaa kokemuksista jos niitä on.
 
petri.
 
psavolai
21.05.2011 16:51:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei muuten ole ihan huono toi u-bassikaan.
http://www.youtube.com/watch?v=C-eL2VDmuKo&feature=related
 
tuppaa vaan olemaan youtubessa noi esittelyvideot aina jonkun kädettömän tekemiä joten saa huonon kuvan soittimestakin siinä kaupan päälle sitten.
No tämä tyyppi on ihan ok, eli soitinkaan ei vaikuta hullummalle.
 
J.Nikkanen
22.05.2011 13:39:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mulla sen suurempaa kokemusta ole nuista akustisista bassoista. Lankkubassossa mulla on kiinni rotosoundin nylonit, ja jos kontraemulaatiota haluaa, niin oon tunkenut palan superlonia (vaahtomuovia siis) siihen tallan viereen. Se on pelittänyt mun mielestä ihan kivasti. Onko tästä mitään apua tuohon alkuperäiseen kysymykseen? -No eijole, siksipä menen takaisin pihalle tekemään pihahommia ja lopetan turhna lässytyksen. Blömp blömp.
 
"Mun mielestä hyvässä pändissä basistilla on ainakin kaks fuzzia ja kälysesti träkkäävä oktaaveri." -TommiW.
psavolai
22.05.2011 14:00:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vaan pahaeno kun otat osaa kollegan angstiin.
 
Kyllä tuosta on apua , eli sulla on siis sähköbassossa nailonit jotka soi suht tummasti ja jos haluat sustainia lyhentää, niin dempparia peliin.
 
Silloinhan on yhdeltä kantilta tarkasteltuna kontran olemus tavoitettu.
Joskus toikin on ihan riittävää.
 
Ittse olen ahne sika ja haluaisin siihen lyhyen tupsahduksen lisäksi vielä vähän puun makua, eli se sointiväri joka noissa akkareissa noin (ainakin teoriassa ) .
 
Odotellaan, josko joku tunnustaisi kokeilleensa tuollaista.
Mäkin aion sitä koettaa jahka kerkeän, mutta olisihan se halvempaa kuulla suoraan sellaiselta joka on homman kertaalleen tehnyt.
 
pohjalta: "pohjoisnavalla on kylmää, älä mene sinne".
 
petri.
 
J.Nikkanen
22.05.2011 15:09:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

psavolai: Kiitos vaan pahaeno kun otat osaa kollegan angstiin.
 
Oleppa hyvä.
 
Kyllä tuosta on apua , eli sulla on siis sähköbassossa nailonit jotka soi suht tummasti ja jos haluat sustainia lyhentää, niin dempparia peliin.
 
Jep, juurikin näin. Basso on mikälie Fender P-bass, ja ruusupuu-otelautainen nauhaton, joten vaikutelma on mun mielestä varsin hyvä.
 
"Mun mielestä hyvässä pändissä basistilla on ainakin kaks fuzzia ja kälysesti träkkäävä oktaaveri." -TommiW.
Teijo K.
22.05.2011 16:15:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi mikä noissa matkimisissa monesti unohtuu, on että kontrassa on oikeasti aika paljon yläpäätä soundissa. Sitä ihan otelaudan narinaa pitää olla mukana tai ei ole uskottava mitenkään se mallinnus. Kaverilla on nauhaton bassokitara missä on EMG aktiivimikit joista saa paljon botnea ja paljon yläpäätä ja se saa siitä vehkeestä aika hyvän kontraemulaation. Vielä puoliakustinen rakenteeltaan se. Se semmonen dempattu bum ilman yläpäätä on mun mielestä emulaatio korkeintaan ihan huonosta kontrasta jossa on ikäloput kielet.
 
Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
psavolai
22.05.2011 17:37:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jep jep.
 
Muistatko Teijo merkkiä siitä kaverin akkarista , skaalan pituutta ?
Ja miten se mielestäsi vertautuu noihin rob alleneihin tuossa eka postissa ?
 
petri.
 
Teijo K.
22.05.2011 19:47:33 (muokattu 22.05.2011 19:48:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

psavolai: jep jep.
 
Muistatko Teijo merkkiä siitä kaverin akkarista , skaalan pituutta ?
Ja miten se mielestäsi vertautuu noihin rob alleneihin tuossa eka postissa ?
 
petri.

 
Itse tehty. Normiskaala. En nyt pääse valitettavasti kuuntelemaan noita Alleneita reissun päällä.
 
Niin, otelauta ebeniä kuten niin monessa kontrassakin.
 
Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
J.Nikkanen
23.05.2011 08:48:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Yksi mikä noissa matkimisissa monesti unohtuu, on että kontrassa on oikeasti aika paljon yläpäätä soundissa. Sitä ihan otelaudan narinaa pitää olla mukana tai ei ole uskottava mitenkään se mallinnus. Kaverilla on nauhaton bassokitara missä on EMG aktiivimikit joista saa paljon botnea ja paljon yläpäätä ja se saa siitä vehkeestä aika hyvän kontraemulaation. Vielä puoliakustinen rakenteeltaan se. Se semmonen dempattu bum ilman yläpäätä on mun mielestä emulaatio korkeintaan ihan huonosta kontrasta jossa on ikäloput kielet.
 
Pakko uskoa eikä ole pohjaa väittää vastaan. Rokkabilly ja psykobili jutuissahan semmonen lyhyt blonk saundi riittää, mutta lienee monessa muussa kohtaa tosiaan aika käyttökelvoton.
 
"Mun mielestä hyvässä pändissä basistilla on ainakin kaks fuzzia ja kälysesti träkkäävä oktaaveri." -TommiW.
TommiW.
23.05.2011 08:54:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoks!
 
Kerran tunnin session tolla Mousella riplanneena voin sanoa ettei tommosta "vastaavantasoista" soundia saa oikein millään. Toki se on ihan spesiaalivehje jonka tarkoitus on emuloida kontraa mahdollisimman tarkasti, joten tämä nyt ei varmaan ole ihmekään.
 
Jo aiemmin mainitut superlonin käyttö ja nylonkielet varmasti auttavat soundin hakemisessa, samoin peukalolla demppaaminen. Jos soundia tahtoo hakea nimenomaan akkaribassolla niin kannattaa katsella yksilöä jonka puut oikeasti soivat. Ibanezin halvimmat AEB:t ovat mun mielestä lähinnä heikkoja yrityksiä akustisen basson rakentamisessa.
 
Tsekkaile esim. Euroopan nettikaupoista jos törmäisit Crafter-merkkisiin akkaribassoihin, mun oman kokemuksen mukaan niissä hinta-laatu-akkarisoundi-yhdistelmä on tosi hyvässä balanssissa. Lisäksi se etuaste auttanee aika paljon soundin hakemisessa. Toi Teijon mainitsema yläpää on aika tärkeä tossa soundissa. Nylonpäällysteiset flätit kiinni ja tarkkaa soundin sorvaamista, kyllä sillä tarvittaessa jotakuta huijaa.
 
418 - I will create as I speak
hollstro
23.05.2011 09:35:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mousea en ole kokeillut, mutta akkareilla soittaneena kontran omistajana minun on hankala uskoa että kontraa saa niin uskottavasti emuloitua millään että sen kuulee kontraksi. Sellaista voimaa, huminaa ja jöpinää joka kontrassa on ei saa pienestä soittimesta millään. Ja kunnon kontabasso soi sormisoitollakin pitkään. Jousella teoriassa ikuisesti. Siksi tuo demppailu ei johda oikeaan suuntaan.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
psavolai
27.05.2011 20:15:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
 
kävin koittamassa sellaista staggin akkaribassoa, mutta ei siinä ollut yhtään puun soundia, ei niin yhtään.
 
Ihan sama mitkä kielet siihen laittaa, ei siitä mouse tule kun se ei soi.
 
Eli eipä tässä muuta kuin vaan säästämään viikkorahoja.
Kahdenkymmenen vuoden kuluttua mä saan sen mousen ostettua :)
 
petri.
 
Jussi70
28.05.2011 18:45:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://dl-web.dropbox.com/get/Ranskikset%20Live.mp3?w=67115468
 
tuommoista soundia saa Jack Casadyllä !
 
Jussi
 
www.boumen.com
psavolai
29.05.2011 16:28:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve Jussi,
 
tuota sun ääninäytettä ei pääse kuunteleen kun se taitaa olla yksityisessä kansiossa tai jotain.
En päässyt vaikka olin kirjautunut dropboxiin.
 
Tässä välissä tein vähän testejä vanhalla Ibanezin Rickenbacker-kopiolla.
Siinähän on sellainen demppari jonka voi ruuvaa päälle ja ääni lyhenee sillei pikkasen kontramaiseksi. No kun sen sääti just sopivasti, niin silloin ne äänet alkoi myös "narahtaa" ... taaskin melko kontramaisesti. Yhdessä se lyheneminen ja narina oli jo vähän sinnepäin. Sitä narinaa vaan on tosi vaikea säätää mieleiseksi.
JOTEN
törmäsin tällaiseen :
http://www.neuserbasses.com/nfs.html
 
Mitäs jos tekisi tuolla sen "narinan" ja dempparilla sen äänen pituuden ?
Onko kukaan koittanut ?
Niiden mainosvideossa tuubissa se satakielinen basisti tiluttaa sellaisella raivostuttavan kitaramaisella soundilla, joten siitä ei sa mitään tolkkua miltä se laitos kuulostaisi oikeassa bassosoundissa.
(niin on mulla kyllä nauhatonkin, mutta on tosi vaikea laulaa ja viihdyttää samaan aikaan keikalla sitä soittaessaan)
 
petri.
 
Jussi70
29.05.2011 21:19:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oivoi, vaikeata tämä tietokoneen käyttö !
 
http://maihinnousu.net/s/12469
 
Kuulukohan nyt ?
 
J
 
www.boumen.com
hollstro
30.05.2011 10:59:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jussi70: Oivoi, vaikeata tämä tietokoneen käyttö !
 
http://maihinnousu.net/s/12469
 
Kuulukohan nyt ?
 
J

 
Tossa on jonkin berran sitä kontran huminaa, narina puuttuu. Hyvä saundi tohon biisiin.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
psavolai
30.05.2011 22:30:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt kuuluu ja ihan hyvä soundikin vielä.
Kiitos näytteestä.
 
Oliko minkälaiset kielet ja vahvistin ?
 
petri.
 
Jussi70
31.05.2011 20:38:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielet Olympia flatit (n.10eur.), vahvistimena MB Little Mark II ja kaappina 1x15 Warwick Neodym. Soundi linjasta mutta huminat ja muut mausteet tuli rumpujen overhead mikeistä.
 
Jussi
 
www.boumen.com
joukov
01.06.2011 10:06:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=527644
 
Vice President of KISS Army Finland KAF-jäsenkortilla Bar Bäkkärin ja On The Rocksin hanajuomista -50%. Liity -> www.kissarmyfinland.com
jappo121
03.06.2011 17:03:02 (muokattu 03.06.2011 21:05:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kokeiles näin:
 
basso + Sonuus M2B + Spectrasonics Trilian
 
http://www.sonuus.com/products_b2m.html
 
Ääninäytteitä kontrasta:
http://www.spectrasonics.net/produc … reID=all&artistID=all#top_of_player
 
Miinukset:
-vähintään läppäri tai jokin muu VST:tä pyörittävä vehjes pitää olla --> En suosittele keikalle.
-Ei polyfoniaa (Trilian tukee,Sonuus ei.)
 
Plussat:
-Trilianissa löytyy erittäin paljon muutakin.
-Midi-kiipparin kanssa valtavasti mahdollisuuksia.
 
HUOM: Tämä on vain tämmöinen heitto kun kerran otsikossakin mainittiin kontran emulointi. Itse kokeilin moista, ja toimihan se tiettyyn rajaan saakka.
 
Asiahan ei minulle kuulu, mutta minä vaan kysyn. -Pätkä-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «