Aihe: Mitä mihinkin rytmilajiin voi tanssia
1 2 3 4 5 6 7 8 921 22 23 24 25
isojussi
31.03.2004 20:09:33
So? Pitäisikö ihmisellä olla muusikon koulutus ja tietämys, ennen kuin hänellä on oikeus alkaa tanssia? Tai onko muusikon kokemus musiikista se ainoa oikea kokemus ja kaikkien muiden kokemukset ovat vääriä?

Niinpä. Monelle tanssinharrastajalle tekis muuten hyvää lukee viimeisimmästä Pirkasta Åke Blomqvistin haastattelu. Eritoten kohta jossa puhutaan kilpatansseista ja lavatansseista. Vanha gentlemanni napauttaa naulan kantaan.

Tulipa mieleeni, että harvemmin kait soittajat käy neuvomassa tanssijoita? Syytä monesti olisi.

Ymmärtämättömyys lisää suvaitsemattomuutta.

Jos (fiksu) muusikko ei osaa soittaa jotain biisiä, se treenaa, mutta mitä tekee tanssija jolta joku biisi ei taitu? Haukkuu bändin.
Osta mut - ma olen kaupan!
päivis
31.03.2004 20:52:02
Niinpä. Monelle tanssinharrastajalle tekis muuten hyvää lukee viimeisimmästä Pirkasta Åke Blomqvistin haastattelu. Eritoten kohta jossa puhutaan kilpatansseista ja lavatansseista. Vanha gentlemanni napauttaa naulan kantaan.

Täytyypä etsiä tuo lehti käsiin.

(Kyseinen Wanha Gentlemanni ei ole kyllä kovin korkeassa kurssissa tanssijoiden keskuudessa... :)

Tulipa mieleeni, että harvemmin kait soittajat käy neuvomassa tanssijoita?

Johtuiskohan siitä, että bändi on lavalla tanssijoita varten, mutta tanssijat ei ole lavalla bändiä varten (muuta kuin maksajana) (näin ainakin ymmärsin threadista "Miksi soitat").

Tulipa mieleeni, että harvemmin kait soittajat käy neuvomassa tanssijoita? Syytä monesti olisi.

Tanssin aktiiviharrastajat olisivat varmaan tyytyväisiä kaikenlaisista tanssitaitoa parantavista vinkeistä, joten mikä ettei! Mutta siinä sulla oliskin työmaata! :)

Sosiaalifoksaajien päätarkoitus taas ei ole taidokas tanssiminen vaan sosiaalisten suhteiden ylläpito, joten he saavat, ja heidän kuuluukin, tanssia juuri niinkuin sattuvat tanssimaan, vaikka sitten hidasta valssia humppana.

Ymmärtämättömyys lisää suvaitsemattomuutta.

Ja sitä ymmärrystä olen täällä juuri hakemassa. Mutta törmään jatkuvasti vain asenteeseen: "valittaja".

Jos (fiksu) muusikko ei osaa soittaa jotain biisiä, se treenaa, mutta mitä tekee tanssija jolta joku biisi ei taitu? Haukkuu bändin.

Jos (vähemmänfiksu) muusikko ei osaa soittaa jotain tanssibiisiä, se treenaa sen, jos sattuu tykkäämään biisistä, ja jos ei satu, haukkuu tanssijoiden maun.
Mitä tekee (vähemmänfiksu) tanssija jolta joku biisi ei taitu? Haukkuu bändin.
Mitä tekee (fiksu) tanssija jolta joku biisi ei taitu? Tanssii sen miten sattuu ja päättää ehkä opetella ko. tanssilajin, tai jos biisi ei ole tanssittava vihjaisee siitä bändille. (Jonka muusikko ottaa sitten haukkumisena).
"Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance." --Peter Saint James
Tankoprinssi
31.03.2004 21:17:27

Täh? Nyt täyty kyllä ottaa osaa tähän jo pitkästyttäväänkin keskusteluun, kun mainittiin, ettei Åke ole kovassa kurssissa tanssiharrastajien keskuudessa??? Nyt en enää ymmärrä minäkään. Eikös Åke ole ihan kingi ja nro 1 suomalaisen tanssin osalta.

Toisaalta meidän keikoilla pääosa jengistä on niitä "sosiaalifoksaajia" ja nehän se on tämän homman suola. Tosin aina muutama hassu "ammattilainenkin" aina joskus eksyy juoksemaan rinnakkain humppaa ja se ei ole mielestäni mitään tanssia. Humppaa mennään niin, että hiki lentää ja henki haisee.
päivis
31.03.2004 21:30:04
Eikös Åke ole ihan kingi ja nro 1 suomalaisen tanssin osalta.

On on, omasta mielestään! :)

Mutta juu, ihan kaikki kunnia Åkelle siitä mitä on aikoinaan Suomen tanssikultturille tehnyt. Tämä päivä vain on ajanut jo hänen ohitseen ja niinpä hän tyytyykin vain rahastamaan nimellään. Hänellä on ihan omat keksintönsä, joita hän viljelee hyväuskoisille "Ainoina Oikeina Totuuksina". ÅB:n kursseilta tanssitaitonsa hakeneet saavat huomata, että käytännön tanssielämässä he ovat aika yksin "Åken Oikeiden Totuuksien" kanssa.

Mutta eipä tästä tämän enempää.
"Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance." --Peter Saint James
baron
31.03.2004 23:17:42

Mä en kyllä näe ristiriitaa sosiaalifoksaajalle ja "jivejalalle" sopivan musan välillä.

Jos on hyvää tanssimusaa, se kyllä kelpaa kaikille, jopa minkkiturkkisille kultaketjujen kilistäjille.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group
baron
01.04.2004 08:43:55

Pallo tanssijoille:

Lattareita voi tanssia claven mukaan, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että joka toisessa tahdissa askeleet, painonvaihdot, käsien heilutukset, mitä kaikkea nyt tanssiin kuuluukaan (tässä mä en ole hyvä) ovat erilaisia.

Jotta se onnistuisi, tanssijan tulee tunnistaa, onko kyseessä 2-3 vai 3-2 clave.

Kun harvoin bändissä on clave-instrumentin soittajaa niin clave täytyy tunnistaa kappaleen "yleisestä" sykkeestä.

Pystyykö tanssija siihen?
Kukko
01.04.2004 09:36:43

Jotta se onnistuisi, tanssijan tulee tunnistaa, onko kyseessä 2-3 vai 3-2 clave.

Clave??
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
baron
01.04.2004 09:47:13

Clave??

Claves on soitin, jossa kahta puukapulaa hakataan vastakkain.

Sillä soitetaan clave-rytmiä, joka kulkee periaatteessa (lähes) kaikkien lattareiden takana.

Vaikka sitä ei soitettaisikaan erikseen, se "syke" kappaleeseen kuuluu.

Yritän antaa esimerkin 3-2 clavesta:

|YK-si, kak-SI, kol-me, NEL-jä| yk-si, KAK-si, KOL-me, neljä|

Viivat tarkoittaa tahteja ja tavut kahdeksasosia.

Se miten sitä tanssiin sovelletaan, siitä ei aavistustakaan, mutta tiedän, että sitä voi soveltaa.
baron
01.04.2004 09:56:34

Clave??

Soittimesta: Voisi kuvitella, että se on helppoa ja yksinkertaista, mutta näin ei ole. Toinen kapula on se, jota lyödään (hembra "narttu") ja toisella lyödään (macho "uros"). Ne voivat olla samankokoisia tai hembra vähän tai paljon suurempi. Hembraa pidetään kämmenellä, niin että kämmen muodostaa kaikupohjan. Käden asentoa, hembran puristusta, machon lyöntikohtaa ym. muuttamalla saadaan hyvinkin erilaisia ääniä.

(Ja ne täytyy tulla vielä oikealla hetkellä)
Pula-Aho
01.04.2004 10:00:01 (muokattu 01.04.2004 10:00:37)
Tämä päivä vain on ajanut jo hänen ohitseen ja niinpä hän tyytyykin vain rahastamaan nimellään. Hänellä on ihan omat keksintönsä, joita hän viljelee hyväuskoisille "Ainoina Oikeina Totuuksina". ÅB:n kursseilta tanssitaitonsa hakeneet saavat huomata, että käytännön tanssielämässä he ovat aika yksin "Åken Oikeiden Totuuksien" kanssa.

En ole mieheen itse törmännyt mutta lienee aika värikäs persoona ja siitä sitten tykkää tai ei. Iso joukko tuttaviani kävi aikoinaan hänen kurssinsa, kun piti oppia tanssimaan johonkin juhliin. Kylläpä he oppivatkin sen verran kuin normaali tallaaja tarviikin. Kaikki pysyivät rytmissä, mikä on jo aika paljon. Joten ei se nyt varmaan ihan onneton opettaja ole, varsinkin kun tietää tuon tuttavajoukkoni kyvyt.

Muistui tarina mieleen. Yksi kavereistani oli jossain vaiheessa pyytänyt polkan opetusta, johon ÅB oli todennut että "herrasmies ei tanssi polkkaa, mutta jos te sen välttämättä haluatte oppia niin tässä". Oli sitten hypännyt polkan perusaskeleet ja todenut "Ja nythän te sen osaatte".
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
baron
01.04.2004 10:01:39

"herrasmies ei tanssi polkkaa,".

Tyytyisiköhän polkkaa toivova turakainen tuohon vastaukseen?
päivis
01.04.2004 11:43:26
Lattareita voi tanssia claven mukaan, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että joka toisessa tahdissa askeleet, painonvaihdot, käsien heilutukset, mitä kaikkea nyt tanssiin kuuluukaan (tässä mä en ole hyvä) ovat erilaisia.

Kun harvoin bändissä on clave-instrumentin soittajaa niin clave täytyy tunnistaa kappaleen "yleisestä" sykkeestä.

Pystyykö tanssija siihen?

Jos clave on kuultavissa, niin miksei sitä tanssijakin voisi sitten kuulla. Onhan tanssinharrastaja kuitenkin tottuneempi erittelemään ja analysoimaan kuulemaansa musiikkia kuin tavallinen (tanssia tai musiikkia harrastamatton) ihminen.

Itse en ole törmännyt tuon 2-3 ja 3-2 -claveasian opetukseen lava- tai kilpatanssissa. Jos sellaista tanssijoille opetetaan, se on varmaan advanced-salsakurssiasiaa.
Fuzzy Boner
01.04.2004 11:52:35
Barskahan puhuu melkein asiaa!! (+)
Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron!
baron
01.04.2004 11:57:30

Barskahan puhuu melkein asiaa!! (+)

Mähän oon juuri ollut kursseilla.
Fuzzy Boner
01.04.2004 11:58:44
Mähän oon juuri ollut kursseilla.

Kohta sä voit sit vastata siihen mun Oleo-kymysykseen. Viimeks meni väärin.
baron
01.04.2004 12:02:33

Kohta sä voit sit vastata siihen mun Oleo-kymysykseen. Viimeks meni väärin.

No nyt mulla on sekä nuotit että äänite, tsekkaan illalla (Finnish International Badmintonin jälkeen)
Fuzzy Boner
01.04.2004 12:03:20
No nyt mulla on sekä nuotit että äänite, tsekkaan illalla (Finnish International Badmintonin jälkeen)

äläkä nyt puhu siitä kolmimuunteisuudesta mitään. Puhun teeman rytmiikasta.
baron
01.04.2004 12:05:43

äläkä nyt puhu siitä kolmimuunteisuudesta mitään. Puhun teeman rytmiikasta.

Siis svengaavaa lattariahan ei voi olla. Mahdottomuus.
päivis
01.04.2004 12:12:55 (muokattu 01.04.2004 12:18:26)
Ne on muuten sama asia paitsi kummalla tahdilla aloitetaan, sillä, jossa on kolme iskua vai sillä jossa on kaksi.

Esim Sway=Quien Sera= Keinu kanssani on 2-3 clave ja Quizas=Perhaps=Kenties 3-2 (nää tuli ekaksi mieleen)

Kai se tanssijalle tarkoittais joko
- millä askelilla alkaa tai
- missä kohdassa alkaa

Sen jälkeen kummankin tanssiminen on prikulleen samaa.

Sillä tasolla, millä minä salsaa tanssin, enimmäinen tahti aloitetaan aina miehen oikealla ja toinen tahti miehen vasemmalla jalalla (1 perusaskel = 2 tahtia).

"Keinu kanssani" on (ainakin niinä sovituksina joina olen sen kuullut) cha-cha. Cha-cha:ssa "väärinpäin" tanssiminen ei ole virhe, eli perusaskeleen voi aloittaa myös toisen tahdin alusta. (Edit: Tanssija päättää siis vapaasti millä tahdilla liikkuu mihinkin suuntaan, musiikin 2-3 ja 3-2:sta sitä ei neuvota poimimaan.)

Sambassa sen sijaan "väärin päin" tanssiminen on virhe.

Näin siis opetetaan tanssipuolella, tällä tasolla, jolla minä tanssin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)