Aihe: Hyvä kompressori hakusessa | |
---|
|
Moi, nyt kun tuohon säröpurkkiin olen totutellut, niin efektinnälkä kasvaa syödessä eli tuli mieleen alkaa henkisesti valmistautua efektivalikoiman laajentumiseen ja ensimmäisenä tärkein eli kompressori olisi mielessä. Musafasun sivuilta bongasin Boss CS-3 kompressorisustainerin joka houkuttelee halvalla hinnallaan ja toinen oli T-rex compnova, joka ei ole ihan niin halpa. Bossissa saisi neljännen nappulan jolla saisi sustainia säädettyä ja jäisi rahaa pullakahveelle, puhuuko mikään T-rexin puolesta? Se soundimaailma jota tavoittelen kompuralla on ensisijaisesti semmoinen jazzsläppi tai atakki (miksi tuota nyt sanotaan) kliineillä saundeilla ja toinen juttu mitä himoitsen olisi kevyelle bluesrosolle saada sellainen nätti vintagebluesniiaus (samanlainen kuin Fender 57:sa kun sitä luukuttaa) eli toivon, että sitä putkitasasuuntausta voisi simuloida kompressorin avulla pienemmälläkin volyymillä (lieneekö tuo edes mahdollista?). Sustaineri bossissa on ihan bonusta (en tiedä tarvitsenko sitä tai mihin sitä käytetään) ätäkki on tärkein. Vehkeinä mulla on Fender BluesDeVille 4x10 (siinä on hyvät säröt, mutta puolijohdetasasuuntaus eikä se niiaa edes luukutettaessa samalla tavalla kuin Fender 57). Kitaroina Gibson LesPaul (aika kuuma pakkaus, fenderin säröt täysillä tulee tämän kanssa aika AC-DC meininki) sekä Fender Stratocaster, joka toimii parhaiten aika puhtailla saundeilla Fenderin säröillä menee vähän räminäksi säröpurkin kanssa saa hevimpää materiaalia. Säröpojin on Koch Pedaltone, joka antaa stratolle aika rocknroll/hevanderi särön ja Gibsonille hyvin kermaisen sisäsiistin ja sofistikoituneen taidesärön tyyliin Carlos santana/Eppu Normaali. Kertokaapa ideoita noista mainituista polkimista ja ehdotuksia muistakin. Hinta ei ole ensimmäinen, mutta saatavuus suomesta on tärkeä ja ei mulla ihan helvetisti ole satasia taitonneja siihen laittaa, joten vähän edullisempaa (ainakin alle kolmesataa, jonka yli menevät polkimet saa olla jo tehty kullas käsin nuoren neitsyeen reittä vasten;-)). Mitä edullisempi sen parempi kuten aina. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | |
Keeleyn palkittu ja kehuttu 2/4 knob compressor. Hävyttömän hyvä kuulemma, itse en vielä omista kyseistä, mutta tulen hankkimaan joskus. Custom shoppi myy, mutta kovaan hintaan. Muistaakseni 275€ Annoin Ruokankaalle pikkusormen.. Se vei koko käden! | |
Suosittelen itsekoottavaa BYOC Armstrong Twiniä. Noita on joskus Torilla. Hyvä släpähdys on. Joku voi pitää liian mietona, mutta itse kyllä käytän sitä koko ajan. | |
Itellä kompuran virkaa toimittaa Rothwellin Love Squeeze. Loistava ja läpinäkyvä kompressori. Ja eikä ole muuten hinnalla pilattu, toisin kuin Keeleyt.. | |
Arttuonline: Itellä kompuran virkaa toimittaa Rothwellin Love Squeeze. Loistava ja läpinäkyvä kompressori. Ja eikä ole muuten hinnalla pilattu, toisin kuin Keeleyt.. Lienee ilmeisen hyvä koskapa torillakin pelkästään ostoilmoituksia. Toisaalta luulisin, että kompura vallankin hyvä sellainen on niin perustyökalu kitaristille ettei niitä tule myyntiin. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | |
GiovanniDiRondo: Suosittelen itsekoottavaa BYOC Armstrong Twiniä. Noita on joskus Torilla. Hyvä släpähdys on. Joku voi pitää liian mietona, mutta itse kyllä käytän sitä koko ajan. Joo Customshopissa oli tuo rakennussarja ja hintakin silleen mukava, mutta mulla ei pysy kolvi kädessä joten kasattuna täytyy yrittää katella jos sattuisi vastaan tulemaan. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | |
juikkipuikki: Keeleyn palkittu ja kehuttu 2/4 knob compressor. Hävyttömän hyvä kuulemma, itse en vielä omista kyseistä, mutta tulen hankkimaan joskus. Custom shoppi myy, mutta kovaan hintaan. Muistaakseni 275€ Jos tuo on niin hyvä, kuin luvataan, niin tuon hinnan kanssa pystynee elämään. Kattelin Customshopin kotisivulta ettei hyllyssä näkynyt yhtään. Mitens tuo Madprofessor? onko iso ero perusmallin ja handviredin välillä? hintaeroa näkyi olevan muutama kymppi. Edelleen T-rexkin kiinnostaa, kenelläkään kokemuksia? Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | |
Mihis väliin sinkaaliketjua tuo kompura pitäisi niinkö oikeaoppisesti laittaa? efektilinkkiin? kitaran ja säröpurkin väliin? säröpurkin ja vaffarin väliin? ihan vaan näin ohimennen tiedustelen aiheen sivusta. Jotenkin maalaisjärjellä miettii, että kompura tulisi sinne signaaliketjun loppupäähän? Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | |
Mä olen aina tykännyt Keeleyn 2-knob kompurasta. Se on Ross-klooni kyllä, mutta hoitaa asiansa läpinäkyvänä kompressorina kyllä erittäin hyvin. Tosin, viimeksi kuukausi takaperin päätin laittaa custom-made kompuran tilaukseen. Idea on vastaava kuin Analog.manin Bi-Compissa, eli yhteen pedaaliin on ympätty kaksi legendaarista kompuraa samaan. Halusin sekä Ross "greyboxin" että Dan Armstrongin Orange Squeezerin samaan rasiaan, ja mahdollisuuden kytkeä kummatkin samanaikaisesti päälle, joten päädyin tilaamaan eräältä kotimaiselta pedaalivalmistajalta moisen rasian custom-duunina. Hinta jäi alle 200 euron, joka oli pelkästään positiivinen juttu. Miulla on myös Keeleyn 2-knob kompuran lisäksi MXR:n vanha "script" Dyna Comp. Veikkaanpa vain että tuo uusi tulokas kiilaa näiden ohitse :) How you expect to run with the wolves come night when you spend all day sparring with the puppies? | |
T-Rex on kyllä oikein hyvä. Siitä saa ruuvattua siinä määrin läpinäkyvän, että kompuran huomaa signaaliketjussa oikeastaan vasta, kun pedaalin kytkee pois päältä. Huomattavasti parempi purnukka kuin Marshallin ED-1, joka ei ollut huono sekään. Torilla näkyy olevan nytkin yksi Comp-Nova myynnissä, omani sain inasen halvemmalla, mutta ei ole ryöstöhinta tuokaan. Painiskelen itse parhaillaan sen kanssa, että nakkaisinko Comp-Novan pedaalilaudalta pois, kun räkkimuljuttimestakin kyseinen efekti löytyy - ei toki yhtä laadukas, mutta bändikontekstissa harva spottaa eroa. "These songs are long... and there are fast parts... so that automatically means that they're good!" | |
hallu: Mihis väliin sinkaaliketjua tuo kompura pitäisi niinkö oikeaoppisesti laittaa? Itse haluan muokata kitaran soimista , en pedaaleita tai vahvistinta . Ensimmäisenä se on ketjussa . | |
hallu: Mihis väliin sinkaaliketjua tuo kompura pitäisi niinkö oikeaoppisesti laittaa? efektilinkkiin? kitaran ja säröpurkin väliin? säröpurkin ja vaffarin väliin? ihan vaan näin ohimennen tiedustelen aiheen sivusta. Jotenkin maalaisjärjellä miettii, että kompura tulisi sinne signaaliketjun loppupäähän? Alkupäähän. Särön kanssa ei kompressorilla ole muuten niin paljon merkitystä kuin plainilla saundilla. Kyllä sen sinne loppuunkin voi laittaa, mutta ei se sitten tuohon atakkiin vaikuta. | FreshPots 30.05.2011 22:30:49 (muokattu 30.05.2011 22:31:48) | |
|
Itse tykkään Mad Professorin FGC:stä. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=178760&oo=60 "Lisätkää vettä keittoon, muusikot tulevat syömään!" | |
Minä komppaan myös Rothwellin Love Squeeze:a. Mulla yksi on ja meinasin ostaa toisen kunhan bongaan. Kepeesti paras mun käyttöön. Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu. | dropD 31.05.2011 09:35:51 (muokattu 31.05.2011 09:39:22) | |
|
GiovanniDiRondo: Alkupäähän. Särön kanssa ei kompressorilla ole muuten niin paljon merkitystä kuin plainilla saundilla. Kyllä sen sinne loppuunkin voi laittaa, mutta ei se sitten tuohon atakkiin vaikuta. Mulla kanssa ketjun alkupäässä kompura silloin kun sitä käytän. Muiden pedaalien jälkeen nostaa myös suhinoiden tasoa. Jotkut tykkää kyllä käyttää kaikujen perässä nostamassa häntiä esiin. Kokeilemalla löytyy se oma tyyli. Mulle oli lopulta Orange Squeezer se juttu. Simppeli ja hyvä soundinen. Värittää kyllä soundia, mutta mun tapauksessa parempaan suuntaan... EDIT: tuossa aika hyvin OSQ:n luonnetta kuvaava pätkä http://www.youtube.com/watch?v=VgMqrG5cSCA Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus | |
Heitetäänpä vaikka tähän ketjuun, laatukompura hakusessa ja tulevan ostoksen kohde rajoittunee niihin yksilöihin mitä torilta löytyy, seuraavat eniten mielessä: -Optinen compressor DOD 280-klooni http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=840984 -BBE Opto Stomp http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=854502 - Dynacomp-klooni - Yamaha CO-01 http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=854190 Heitetään vielä Mooerin Yellow Comp: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=853235 Enimmäkseen siis (särö)soolomeininkiin laulavaa ja sileää särösoundia varten kompuralle tarvetta, toki yleispätevä vehje saa olla. Eniten noista ylläolevista kiinnostaa DOD 280 ja BBE Opto Stomp, millaisia kokemeksia ihmisillä näistä purkeista? Minkälaisen eron tekee/ mitä tarkoittaa käytännössä optinen kompressori? "Boris the Blade, or Boris "the Bullet Dodger." As bent as the Soviet sickle, and as hard as the hammer that crosses it. Apparently, it's just impossible to kill the bastard." | |
vulgaar: Enimmäkseen siis (särö)soolomeininkiin laulavaa ja sileää särösoundia varten kompuralle tarvetta, toki yleispätevä vehje saa olla. Eniten noista ylläolevista kiinnostaa DOD 280 ja BBE Opto Stomp, millaisia kokemeksia ihmisillä näistä purkeista? Minkälaisen eron tekee/ mitä tarkoittaa käytännössä optinen kompressori? Omistan itse tuollaisen alkuperäisen, harmaaseen valurautakoteloon pakatun DOD 280 Compressorin, jonka hommasin käytettynä joskus 80-luvun alkupuolella lähinnä siksi, että se oli halvin tuolloin tarjolla olleista. http://users.jyu.fi/~tukiaine/home/dod_frame.html Kyseinen DOD on optinen kompura, joka tarkoittaa sitä, että kompressio-efekti muodostetaan käyttämällä laitteen sisältämän operaatiovahvistimen vahvistuksen automaattisessa säädössä optoerotin-komponenttia, joka pitää sisällään valovastuksen ja led-diodin yhdistelmän pakattuna valotiiviiseen koteloon. Muista optisista kompuroista minulla ei ole kokemusta, mutta aika pian DOD jäi hyllyyn pölyttymään, kun tilalle löytyi ei-optinen MXR Dyna Comp, joka sekin vaihtui melko pian BOSS CS-3:een. DOD280:ssa kompressointi on TODELLA voimakas, eikä pienilläkään Compression -säädön asetuksilla lopputulosta tahdo saada riittävän miedoksi ja läpinäkyväksi. Lisäksi kompuran hidas palautuminen (release) voimakkaista piikeistä tekee laitteesta tuskastuttavan, koska kompura on ikään kuin "tukossa" liian kauan omaa soittotapaani ajatellen. Ainakaan konekiväärisooloja soittavat country-pikkaajat älkööt vaivautuko DODin takia :) Tällä hetkellä pedaalilaudassani komeilee oma tekele, jossa on mahdollisuus myös sekoittaa kompressoituun signaaliin suoraa ääntä. Tämän säädön ansiosta kompura ei "nielaise" plektran iskuja, vaan atakki säilyy normaalina näin halutessa. http://users.jyu.fi/~tukiaine/home/guitar_comp/guitar_comp.html Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä). | |
Ei taida olla torilla, mutta Retro-Sonic Compressor on miellyttänyt omaa korvaa jo pitkään, ja siksipä en ole jaksanut edes tutustua kauhean tarkkaan siihen, mitä kaikkea nykyään on tarjolla (vaikka ehdottomasti pitiäsi). Ilmeisesti ROSS-klooni tämäkin on. Tässä hetki sitten äänittämäni pätkä, jossa em. kompura on olennainen osa perussoundia: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4302688/rautsikkako.mp3 Mausteena on Nova Delaystä hieman nauhakaikutyyppistä pöhinää, Strymon Flintistä puolestaan hieman jousikaikusimulaattoria ja paikoin myös tremoloa. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | |
vulgaar:Enimmäkseen siis (särö)soolomeininkiin laulavaa ja sileää särösoundia varten kompuralle tarvetta, toki yleispätevä vehje saa olla. Kompressoria voi käyttää ennen tai jälkeen särön, riippuen vähän mitä hakee. Itselläni on laudassa OKKO Cocacomp, joka toimii hienosti särön edessä tuomassa lisää potkua ja sitä laulavuutta. Mutta hyviä kompressoreita on tarjolla toki useita. Noista mainitsemistasi Mooer Yellow Comp on tuttu ja se on ihan ok, vähän ehkä ei niin "täyteläisen" kuuloinen. | |
Jone the Bone: Omistan itse tuollaisen alkuperäisen, harmaaseen valurautakoteloon pakatun DOD 280 Compressorin, jonka hommasin käytettynä joskus 80-luvun alkupuolella lähinnä siksi, että se oli halvin tuolloin tarjolla olleista. http://users.jyu.fi/~tukiaine/home/dod_frame.html Kyseinen DOD on optinen kompura, joka tarkoittaa sitä, että kompressio-efekti muodostetaan käyttämällä laitteen sisältämän operaatiovahvistimen vahvistuksen automaattisessa säädössä optoerotin-komponenttia, joka pitää sisällään valovastuksen ja led-diodin yhdistelmän pakattuna valotiiviiseen koteloon. Muista optisista kompuroista minulla ei ole kokemusta, mutta aika pian DOD jäi hyllyyn pölyttymään, kun tilalle löytyi ei-optinen MXR Dyna Comp, joka sekin vaihtui melko pian BOSS CS-3:een. DOD280:ssa kompressointi on TODELLA voimakas, eikä pienilläkään Compression -säädön asetuksilla lopputulosta tahdo saada riittävän miedoksi ja läpinäkyväksi. Lisäksi kompuran hidas palautuminen (release) voimakkaista piikeistä tekee laitteesta tuskastuttavan, koska kompura on ikään kuin "tukossa" liian kauan omaa soittotapaani ajatellen. Ainakaan konekiväärisooloja soittavat country-pikkaajat älkööt vaivautuko DODin takia :) Tällä hetkellä pedaalilaudassani komeilee oma tekele, jossa on mahdollisuus myös sekoittaa kompressoituun signaaliin suoraa ääntä. Tämän säädön ansiosta kompura ei "nielaise" plektran iskuja, vaan atakki säilyy normaalina näin halutessa. http://users.jyu.fi/~tukiaine/home/guitar_comp/guitar_comp.html Plussaa erittäin hienosta ja havainnollisesta selityksestä valovastuskompressorin toimintaperiaatteesta. Tuli mieleen mainitsemastasi hitaudesta, että sillä valolähteellä on ilmeisesti aika iso merkitys valovastuksen toimintaan (sininen valo tuottaa kaiketi voimakkaan sagin ja hitaan palautumisen ja taas keltavihereä valo nopeamman palautumisen ja miedomman sagin). Eri valolähteellä saadaan hyvin erilainen atakki ja itselläni kokemukset perustuu EHX:n whitefingeriin, jonka valovastuksessa voi kytkimellä valita ledin ja hehkulampun välillä ja saada siten kaki erilaisella tavalla toimivaa kompuraa. Minä pidän siitä todella paljon, mutta toisaalta käytän kompressoria efektilaitteena (eli se atakkija sag on omassa käytössäni tärkeimmät ominaisuudet ja sustain on itselleni toisarvoinen) enkä viimeistele sillä särösoundiani, vaikka whitefingerin hehkulamppuasetuksella voidaan lievällä kompressiolla siistiä särösoundia sekä lisäksi sillä voi lievästi yliajaa etusta tai säröpedaalia. Monipuolinen rakkinehan se on, mutta värittää soundia eli syö vähän sitä tonea eli tummentaa soundia. Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|