Aihe: Osallistu studiomonitorien suunnitteluun!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
multipaavo
25.05.2011 21:15:29

tootsi: Mietteitä arvon professorit?

Tähän niinkuin moneen muuhunkin asiaa pätee vanha viisaus. Liika ei lopu kesken.
Kyllä mä olin aluksi vähän ihmeissäni, että filsun säätövara oli alle oktaavin. Itse saattaisin viedä rajataajuuden vielä vähän ylemmäs (150Hz), mutta aika marginaalisissa numeroissa tässä aletaan jo menemään.

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | 5 by 5 Audio
AcLAc
28.05.2011 00:07:11

HEI. Mielenkiintoinen projekti... olen tämän innoittamana aloitellut suunnittelemaan tälle W4-657SC elementille pesää. Ongelmana on elementin saatavuus... osaatteko auttaa metsästämään moista paria?
Minä kuljen, Herra ohjaa!
tootsi
28.05.2011 11:17:36 (muokattu 28.05.2011 11:17:56)
Hifitalolta löytyy ainoana Suomesta.

Päivitystä:
Prototyyppikotelot ovat valmiit!
multipaavo
28.05.2011 17:05:02

tootsi: Prototyyppikotelot ovat valmiit!

Missä fotot?!?

-Paavo
tootsi
28.05.2011 17:34:14
Johto oli hukassa niin en saanut kuvia heti koneelle :)

http://img803.imageshack.us/img803/2682/dsc00209p.jpg

http://img694.imageshack.us/img694/7519/dsc00210as.jpg
Pelikortti mittana. En tiedä miksi meni väärinpäin tämä kuva..

http://img9.imageshack.us/img9/6822/dsc00211us.jpg
Sama teksti.

Eikös ole upeat? :D Onneksi tässä vaiheessa ei tyylipisteitä jaeta.

Tuo protokotelo on litran suurempi kuin suunnittelemani kotelo paperilla. Mittaan kuitenkin myös miten 0,5l sekä 1l suuremmat kotelot toimivat käytännössä.

Hylkäsin tuon vahvistimen mikä oli tarkoitus tulla. Tähän on kuitenkin tulossa T-luokan vahvistin (TA2020 piiri), mutta ilman kotelointia. Taakse tulee siis 3 nappulaa; Virta, volume sekä HPF. Etupaneeli tulee näyttämään suurinpiirtein tuolta kuin protossa. Yksinkertainen! Mietein refleksiputken laittamista etulevyyn, mutta sen (mahdollisista) ongelmista kirjoitin aikaisemmin.

Tällä hetkellä tuosta puuttuu vielä jakosuodin, mutta kuulostaa jo nyt todella hyvältä kun olen kuunnellut kuukauden philipsin kaiuttimista :D 110Hz piikkiä en ole huomannut.

Mittaustuloksia odotellessa!
tootsi
28.05.2011 19:43:21
Nyt on muutama tunti fiilistelty tuota kaiutinta. Jos tehtäisiin sokkotesti, ei kyllä kävisi mielessäkään että kaiutin olisi varustettu vain yhdellä 3" elementillä. Sen verran "isommalta" kuulostaa.
kivi
29.05.2011 15:01:13
tootsi: Nyt on muutama tunti fiilistelty tuota kaiutinta. Jos tehtäisiin sokkotesti, ei kyllä kävisi mielessäkään että kaiutin olisi varustettu vain yhdellä 3" elementillä. Sen verran "isommalta" kuulostaa.

Tee lisää. Ostan parin.
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
tootsi
30.05.2011 10:43:35
Odotellaas nyt vain niitä mittaustuloksia :)
Hanok
30.05.2011 10:47:40
Mielenkiintoinen aihe. Itse luin keskustelun läpi vasta eilen, mutta tässä nyt pieni kommentti näin hieman jälkijunassa:

Ainakin Genelecin analogisissa purkeissa taitaa yleensä olla niin, että huonekorjaukset tehdään muutamalla kytkimellä portaattomien potikoiden sijaan. Olen ainakin kuvitellut että tähän on syynä se, että potikalla säätäen ei voi koskaan olla aivan varma kaiuttimien välisestä balanssista. Ideaalisillakin potikoilla asetuksia voi olla hankala säätää symmetrisiksi, ja lisäksi tulevat vielä potikoiden valmistustoleranssit.

Ehkäpä tällä ei ole niin väliä ylipäästösuodattimen osalta, johtuen matalien taajuuksien vähäisemmästä suuntaavuudesta. Volume-säätö taas on Geneissäkin päätetty toteuttaa potikalla, joten miksei sitten muuallakin.
tootsi
30.05.2011 11:36:52 (muokattu 30.05.2011 11:38:45)
Hanok:
Olen itsekin pohtinut samaa ja olen samaa mieltä kanssasi. Lisäksi kytkimet eivät oikein sopisi tuohon HPF:n käyttöön; asteikko on kuitenkin 60-130Hz, joten esim. jos säädön haluaisi 10Hz välein, tulisi kytkimen olla 8 asentoinen :)

Todellisuudessa toleranssi on pieni, koska käytän suhteellisen laadukasta hiilipotentiometriä.
tootsi
30.05.2011 12:01:11 (muokattu 30.05.2011 12:49:13)
SirElwood:
Joo, onhan niitä. En kuitenkaan näe niitä tarpeelliseksi tässä.

-----------------------

Nyt saisi heittää ehdotuksia pinnoituksesta. Etulevy tulee maalattuna, mutta entä muu kaiutin? Maalaaminen vie paljon aikaa sekä rahaa, joten helpompi vaihtoehto olisi kova sana. Värillistä muovikalvoa olen miettinyt, mutta tuollaiselle pitäisi tehdä melkeimpä yhtä hyvät pohjat kuin maalillekin.

Viilu on yksi vaihtoehto. Keinonahka vahva vaihtoehto. Muita?
Aki
30.05.2011 17:24:40

Hanok: Ainakin Genelecin analogisissa purkeissa taitaa yleensä olla niin, että huonekorjaukset tehdään muutamalla kytkimellä

Kyllä. Tähän kaiuttimeen ei tänhetkisen suunnitelman mukaan ole tulossa huonekorjaimia.

Tosin, ajatus deluxe-mallin säädettävästä/valittavasta notch-filtteristä olis kyllä kiehtova...
"I think Bigfoot IS blurry, that's the problem. It's not the photographer's fault." - Mitch Hedberg
tootsi
30.05.2011 19:22:12 (muokattu 30.05.2011 19:24:36)
Heh,
kyllähän nuo notch-filtterit kuulostaisivat houkuttelevilta :) Minkäslaisia filttereitä geneissä on? Mille taajuuksille? Passiiviset vai aktiiviset fillterit? Passiiviset notchit olisivat suhteellisen yksinkertaiset rakentaa :)

Notchit nostaisivat hintaa jonkin verran. Tuon aktiivisen jakosuotimen sekä tehokkaamman vahvistimen tulo kaiuttimeen pisti myös budjettia hieman uusiksi, kaiutin ei enää mahdu valitettavasti tuohon 200€ parihintaan. Näillä ominaisuuksilla hinta tulee olemaan jossain 100-130€ kpl, mahdollisimman halpana yritän tietysti pitää..
Aki
30.05.2011 21:01:15

tootsi: Minkäslaisia filttereitä geneissä on? Mille taajuuksille?

Geneissä on vain hyllyt, ja ainakin 8020:ssa BASSOhyllyn rajataajuus on 2KHz. Aktiivifiltteriksi löytyy kyllä osamäärältään suurinpiirtein tuon ylipäästön suuruinen projekti.

Notchit nostaisivat hintaa jonkin verran.

Siksipä erillinen Deluxe-mallisto! Kotelohan voi olla identtinen, vain pari reikää lisää joihin toinenkin piirilevy kiinni samaan tapaan.
"I think Bigfoot IS blurry, that's the problem. It's not the photographer's fault." - Mitch Hedberg
rintapek
30.05.2011 21:58:09

tootsi:
Nyt saisi heittää ehdotuksia pinnoituksesta. Etulevy tulee maalattuna, mutta entä muu kaiutin?

Nyt sä olet taas sit ihan heinähangon väärässä päässä. Ja tää ny ei o millään pahalla.

Oikeesti tuskin kukaan on millään muotoa kiinnostunu tosta ämyristä sen sexyn pinkin pintakäsittelyn vuoksi?

Jotain varmasti mulla jäi katsomatta, mut ne protot mitä katoin ny välttis ei ollu puuntyöston ihmelapsia. Jos pelkästään ittellesi teet, ni silloinhan vain oma tarpeesi sanoo, et kandeeko jättää silleen, vahata, öljytä, petsata, lakata, maalata, viiluttaa jne. yms... ja valita vähiten hellasäröä aiheuttava sävy...

Käsittely mikä ei saundiin vaikuta, ni helpoin taitaapi olla semmoisenaan, maali/öljy/vaha/lakka on seuraava, vinyyli/viilu/huopa sit.

Juu, kun en o mikään tsudioguru, ni minust tos vaan eksyt väärille urille. Ämyri ittessään on erittäin mielenkiintoinen. Noi pintavärivaihtoehdot nyt sit oikeesti ei vois vähempää kiinnostaa. Mattamusta on varmasti eniten rock.
One kind of music only - the good kind
tootsi
30.05.2011 23:57:45
Heh, kiitos suorasta palautteesta :)

Etsin siis _mahdollisimman helppoa_ pintakäsittelyä, en ulkoisesti kaunista. Kaunis pintakäsittely vie liikaa aikaa, joka ei ole olennaista tässä projektissa. Ei noita viitsi MDF-pinnallekkaan jättää ;) Eli asiaa puhuit, mutta juurikin niitä pointteja mitä ajoin takaa.
multipaavo
31.05.2011 03:35:15 (muokattu 31.05.2011 03:35:30)

rintapek: Nyt sä olet taas sit ihan heinähangon väärässä päässä.

Joo, dvdplaza on oikeempi foorumi pohtia, et panisko pintaa loimuviilua vai Miranolia ;-)

Mä ehdotan että teet siitä sellaisen kuin on sun mielestä hyvä, niin siitä tulee hyvä ja sun oman näköinen niinkuin suunnittelijan etuoikeudella pitää ollakkin. Siistiksihän se pitää kyllä saada, mutta jos joku näissä ympyröissä palloileva jättää komeron ostamatta ulkonäön perusteella kuulematta sitä niin se on ihan v**un paljon enemmän sen kuin sun ongelma.

-Paavo
MPU
31.05.2011 08:07:25
Sanoisin että mattamusta kunnon pohjien päälle on helpoin ja halvin ratkaisu. Ja samalla varmaan myös suurinta osaa miellyttävä.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
tootsi
31.05.2011 14:03:26
Jes,
mattamusta lähtee vahvaan harkintaan (keinonahan ohella). Ei ole vielä tässä vaiheessa se oleellisin seikka.

Jonkinlainen notch-filtteri on myös mahdollista saada kaiuttimeen. Pitää katsella sitä sitten kun mittaukset saa ulos. Mahdollisesti ensiviikonloppuna. Notch-filsu nostaisi kaiuttimen hintaa 130-200€/kpl, mutta se olisikin lähinnä lisävaruste jos kaiutin tulisi pöytä/nurkkasijoitukseen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)