Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Paras" tremolo-pedaali
1 2
Juutas
29.05.2011 21:55:28 (muokattu 29.05.2011 21:57:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ostamassa pitkästä aikaa uutta tremoloa potkulautaan ja nyt haluaisin suosituksia/näkemyksiä/perusteltuja mielipiteitä. Eli mitä hyviä/huonoja puolia on missäkin pedaalissa ja mikä on hinta/laatusuhteessa "paras" tremolo? Alla pohjustukseksi muutama oma huomio.
 
Kaikki tuntuvat hehkuttavan Danelectron Tunamelt tremoloa, joka löytyy itseltäkin kotoa, MUTTA vaikka hinta on todellakin edukas, niin en silti hehku onnesta. Mielestäni volume-drop pedaalin ollessa päällä on liian suuri omaan korvaan ja pedaali syö SELKEÄSTI soundia - vaikken mikään kultakorva olekaan. Oikeastaan en laisinkaan ymmärrä tämän pedaalin jatkuvaa nostatusta eri foorumeilla kun en hintaa lukuunottamatta keksi mitään erikoista kehuttavaa tässä laitteessa.
 
Schaller kuulostaa nettinäytteiden perusteella hyvältä (mitenköhän volumen laita??), mutta on kalliihko ja ehdottomasti ison puoleinen lautaan. Bossin peruspalikka TR-2 miellyttää soundin selkeydellään, mutta jos muistikuva on oikea (en ole hetkeen testannut), niin tämäkin taisi tiputtaa volumea korvin kuultavan paljon?
 
Tastaamatta on toistaiseksi mm. Voodoolab, EHX Pulsar, Behringer jne. Kokemuksia?
 
Yleisesti ottaen pitää myös todeta, että itselle tremolo on nimenomaan "lisäefekti", joka polkaistaan päälle muutamassa biisissä mausteeksi, joten kovin paljoa ei viitsi siihen sijoittaa. Samasta syystä myös sellaiset pedaalit, jotka syövät korvin kuultavasti soundia, joutavat pannaan kun uhraus ei ole missään nimessä sen arvoinen että ottaisi "soundisyöpön" lautaan..
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
ReBeat
29.05.2011 22:02:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa on hyvää soundia koska kehuttu: http://www.effectrode.com/website/tremolo/tremolo_main.htm
 
Tossa on tap ja kehuttu: http://www.empresseffects.com/?page=tremolo
 
Tolla sais rytmisiä juttuja: http://www.diamondpedals.com/products/tremolo.html
 
McNulty
29.05.2011 22:03:30 (muokattu 29.05.2011 22:05:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle "paras" tremolo löytyi Empressiltä:
http://www.empresseffects.com/?page=tremolo
 
Halusin tremolon jossa on tap tempo, nimenomaan omalla erillisellä kytkimellä. Toinen tärkeä juttu oli tuo "two speed" moodi, jossa voin siis asettaa ensimmäisen nopeuden hitaaksi tremoloksi ja toisen nopeammaksi. Tällöin saan simuloitua rotary speakeria (Leslie). Kolmantena tietysti tuo valintakytkin aaltomuodolle (triangle, square ja tube).
 
Tap Tremolossa on vielä gain-potikka (volume), joka onpi ihan kätsy olla olemassa. Monesti kun tuo tremoloefekti hukkuu muun soundin sekaan, niin tuolla gain-potikalla saa tarvittavan volumeboostin ja tremolo kuuluu paremmin ja selkeämmin.
 
Eräs veikeä ominaisuus ja mukava lisä onpi tuo rhythm-potikka. Se on 8-asentoinen potikka, jolla saa siis 8 eri rytmipatternia tremoloefektille. Esim. tuo 2. patterni korostaa ensimmäisen ja kolmannen tahdin, ja 2 ja 4 tulee vaimeammin. Luo mukavan pulssin. Tai siten että ykkönen ja nelonen on korostettu 6/8 tahdissa.
 
How you expect to run with the wolves come night when you spend all day sparring with the puppies?
Jucciz
29.05.2011 22:07:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taas menee oman varaston penkomiseksi, mutta Cusack Tap-a-Whirl tekee kyllä monta juttua hienosti: kyseessä on signaalitieltään täysin analoginen tremolo, mutta digitaalisella ohjauksella saadaan toteutettua tap tempo, tempon hidastus/nopeutus ja lisäksi löytyy presettinä paljon eri aaltomuotoja/patterneja.
 
http://cusackmusic.com/wp/?page_id=15
 
En myy omaani.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jungleman
30.05.2011 09:20:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cusack oli minullakin, mutta loppujen lopuksi en tykännytkään, vaikka se pari vuotta olikin laudassa kiinni. Olihan se monipuolinen, mutta signaalin syttymisen yhteydessä esiintyi omintakeinen mulje joka vei minulta fiilikset ja alkoi lopulta häiritä liikaa. Vielä tänäkin päivänä harmittaa että Cusackin ostettuani tulin alkuinnostuksessa myyneeksi pois vuosikausia laudassani viihtyneen Fulltone Supa-Tremin. Mukavin tremolo jota olen koskaan kokeillut, "parhaus" on tietenkin aina omasta korvasta kiinni.
 
Pari pikkukuittausta: Tuna-melt on kivan keltainen ja soundaa ihan kivalta, mutta (muistaakseni) lisää signaalin häiriötasoa karvan verran. Schaller on vähän turhan kallis, aika mieto soundi (hyvä vai huono, mene ja tiedä), bypass syö signaalia - ainakin vanhemmissa muovinappisissa, ledittömissä malleissa. Viimeksi testasin Hardwire Tr-7 Tremolo/Rotaryn, jätti melko happaman maun. Vehje lisäsi kohinaa eikä mikään tremolomoodi oikein tyydyttänyt, sitä paitsi tremolon nopeussäätö tuntui tavattoman herkältä, keskitempoalue ohittui todella vauhdikkaasti matkalla hitaasta nopeaan. Ja noita rotarypulputtimiakin alkaa olla 13 tusinassa.
 
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
svilo
30.05.2011 09:38:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://rockettpedals.com/Rockett_Pedals/Josh_Smith_Dual_Trem.html
 
Vaikuttaa pätevältä, teen demonin kun kerkiän...
 
/sv
 
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
jkourula
30.05.2011 10:31:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kolvi pysyy kädessä edes auttavasti, niin suosittelen tämän http://www.musikding.de/product_inf … -Tremolo---optical-Tremolo-kit.html kasaamista. Itse tein näin ja purkki taipuu kaikkeen säksätykseen, jota tarvitsen. Saa ruuvattua saundit aika lähelle eri vahvistimien tremoloja.
 
jrom
30.05.2011 14:38:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on tuo Voodoo Labin tremolo. Ominaissoundi laitteessa on melko pehmeä ja luonnollinen josta tykkään itse hulluna mutta ei välttämättä iske jos kaipaat terävämpää säkätystä. Nopeussäätö on aika herkkä, mutta vauhtia ei silti riitä ihan naurettavan nopeaan teollisuuspirinään asti.
Yhteenveto: erittäin kauniin ja musikaalisen kuuloinen analogitremolo.
 
Youtuben ProGuitarShop demosta saa ihan hyvän käsityksen.
 
Vetehinen
30.05.2011 14:48:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on tuo EHX Pulsar. Monipuolinen spedu ja edullinen. Ledi vilkkuu tremolon tahtiin, voi olla hyödyllinen tai sitten ei. Ei volumedroppia. Demotuksia löytyy Youtubesta, kuten kaikista EHX-speduista.
 
Tota ei hiota, siitä tulee tehdyntuntunen.
Juutas
30.05.2011 20:01:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jungleman: Viimeksi testasin Hardwire Tr-7 Tremolo/Rotaryn, jätti melko happaman maun. Vehje lisäsi kohinaa eikä mikään tremolomoodi oikein tyydyttänyt, sitä paitsi tremolon nopeussäätö tuntui tavattoman herkältä, keskitempoalue ohittui todella vauhdikkaasti matkalla hitaasta nopeaan. Ja noita rotarypulputtimiakin alkaa olla 13 tusinassa.
 
Onko kukaan muu testannut tätä? Tsekkailin klippejä netistä ja omaan korvaan vaikutti aika kiinnostavalta tapaukselta... Parikin erilaista tremoloa ja vaikka rotary ei vakuuttanutkaan, niin vibe sen sijaan kuulosti hauskan vellovalta.
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
McLeach
30.05.2011 21:50:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

beliel: Minulla on tuo EHX Pulsar. Monipuolinen spedu ja edullinen. Ledi vilkkuu tremolon tahtiin, voi olla hyödyllinen tai sitten ei. Ei volumedroppia. Demotuksia löytyy Youtubesta, kuten kaikista EHX-speduista.
 
itselleni jäänyt se kuva että tuossa pulsarissa on tosi vaikee saada samoja säätöjä asettua uudestaan jos vaikka vahingossa vaihtaa, niin laaja säätövara. Itse en tykkää kyseistä ominaisuudesta tuna meltissa vaikka muuten hyvä onkin hintaansa nähden. Varmaankin tulevaisuudessa vaihtuu carl martinin surf tremiin, erittäin simppelin ja mukavan kuuloinen tremolo
 
erty
30.05.2011 22:11:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TR-2:n volume droppi on ilmeisesti korjattu vuodesta 2007 eteenpäin.
 
Itse löysin parhaimman tremolosounding Moogin ring modista, jonka erillisellä LFO:lla saa myös "ohjattua" tremolon nopeutta. Normaaliin säksätykseen löytyy myös Boss PN-2, josta pidin enemmän kuin Boss/Keeley TR-2:sta.
 
Stone
30.05.2011 22:25:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on ollut Voodoo labin 2- sekä uudempi 4-namikkainen tremolo + T-rexin tremster. Näistä Voodoo labit ovat olleet suosikkejani. Kuullostavat vanhojen putkivahvistimien tremoloilta (lämmin/pehmeä luonnollinen soundi) kun taas tremster kuullostaa enempi pedaalilta mikä se itseasiassa onkin, joka kuitenkin hoitaa asiansa muttei mielestäni mitenkään persoonallinen.
 
"If You Want The Last Laugh.....Join The Rolling Stones." -Keith Richards
baba o riley
31.05.2011 07:58:59 (muokattu 31.05.2011 07:59:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on pedaalilautaan ilmeisesti jäänyt pysyväksi Colorsoundin Tremolo, vox-mainen lämmin tremolo. persoonallinen kulttiverme.
 
charvette
31.05.2011 08:39:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danelectron Coolcat tremolo on hyvä kohtuullinen perusvaihtoehto.
 
Vetehinen
31.05.2011 12:58:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: itselleni jäänyt se kuva että tuossa pulsarissa on tosi vaikee saada samoja säätöjä asettua uudestaan jos vaikka vahingossa vaihtaa, niin laaja säätövara. Itse en tykkää kyseistä ominaisuudesta tuna meltissa vaikka muuten hyvä onkin hintaansa nähden. Varmaankin tulevaisuudessa vaihtuu carl martinin surf tremiin, erittäin simppelin ja mukavan kuuloinen tremolo
 
Riippuu paljon siitä, millaista efektiä tuosta on tarkalleen hakemassa, ei tuo minusta mikään poikkeuksellisen hankala säädettävä ole. Tap-tempoa pulsarista ei löydy mutta potikoista vääntelemällä olen hyvinkin nopeasti löytänyt omat asetukset.
 
Tota ei hiota, siitä tulee tehdyntuntunen.
Juutas
31.05.2011 23:04:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

erty: TR-2:n volume droppi on ilmeisesti korjattu vuodesta 2007 eteenpäin.
 
Pystyiskö joku vahvistamaan tämän ts. onko jollain "varmaa" tietoa asiasta? TR-2 nimittäin soundaa omaan korvaan aika lailla siltä miltä tremolon pitääkin, mutta tuo aiemmin (yli viisi vuotta sitten) havaitsemani volume-drop on pudottanut tämän harkittavien listoilta. Jos "vika" on korjattu, niin tämä alkaa olla hinta/laatusuhteessa aika kova ehdokas.
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Broadcaster
02.06.2011 12:54:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: Pystyiskö joku vahvistamaan tämän ts. onko jollain "varmaa" tietoa asiasta? TR-2 nimittäin soundaa omaan korvaan aika lailla siltä miltä tremolon pitääkin, mutta tuo aiemmin (yli viisi vuotta sitten) havaitsemani volume-drop on pudottanut tämän harkittavien listoilta. Jos "vika" on korjattu, niin tämä alkaa olla hinta/laatusuhteessa aika kova ehdokas.
 
TR-2:n sisältä löytyy nykyisin volumepotikka joka tosiaan korjaa tämän ongelman.
 
ElectroHarmonix
02.06.2011 20:20:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on tuna melt. Se on ensimmäinen ja ainoa muovikuorinen pedaalini ja se on ollut hyvä ja kestäväkin hintaansa nähden (n.40e) Ainoana miinuksena on että kun polkaisen efektin "päälle" niin äänenvoimakkuus nousee selkeästi siihen verrattuna kun soittaisi ilman tremoloa. Pitää se myös vähän häiriöääntä kun se on päällä ja kitara ei soi. Tuo ei ole sinänsä hirveästi haitannut koska se on niin vaimeaa. Halpishan toi on mutta monta vuotta toiminut moitteetta ja kuulostaa mielestäni hyvältä.
 
jukpel
02.06.2011 21:16:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanki sellainen tremolo, jossa on volumesäädin kannessa. Joissakin pedaaleissa se on laitteen sisällä tai se puuttuu kokonaan. Efekti hukkuu helposti, joten tuo volume on tosi tärkeä. Tap-tempoa kaipaisin itsekin omaan tremolooni eli TC-Electronic Vintage tremolo -pedaaliin, mutta aina ei kaikkea voi halvalla saada. Muista siis se volume-potikka!
 
"Kun on saavuttanut osapuilleen kolmenkymmenenviiden vuoden iän, musiikille tapahtuu aina jotain kaameaa." - Steve Race
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «