Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Rummut: sähkörummut »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustisesta tomista kaksi sähköistä
1
Co.
15.04.2011 15:19:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki tästä aiheesta on täällä ollut juttua aikaisemminkin ja googlettamalla löytyy lisää, mutta ajattelin nyt kysyä suoraan yhdellä kertaa omiin tarpeisiini viitaten.
 
Haluaisin siis nikkaroida itselleni pari edullista mesh-kalvollista tomia ihan näin projektimielessä, mitään ultrasupahsoundextrememaximumfeeling-settiä en ole kasaamassa. Lähinnä siis mielenkiinnosta liikkeellä. Varmuutta tämän operaation oikeanlaisesta toteutuksesta ei ole, joten nyt kysynkin, että voinko ainakin periaatteessa toimia näin:
 
1) Ostan edullisen tomin, esimerkiksi sen kaikista edullisimman:
http://www.thomann.de/fi/millenium_10x09_mx200_serie_tom_tom.htm
 
Sen lisäksi ostan vielä kaksi kappaletta edullisia mesh-kalvoja:
http://www.thomann.de/fi/tdrum_th10.htm
 
Ja vielä kaksi kappaletta triggereitä:
http://www.thomann.de/fi/ddrum_d751.htm
tai
http://www.thomann.de/fi/roland_rt10_t_tom_tom_trigger.htm
 
2) Sahaan tomin siististi kahteen osaan
3) Laitan molempiin osiin nuo mesh-kalvot kiinni
4) Pistän triggerit kiinni tomiin ja vedän kaapelin TD3- tai Alesis IO -masiinaan
 
Ensinnäkin, tarvitaanko operaatioon periaatteessa muuta? Osaako kukaan sanoa, että toimivatko yllä mainitut palaset keskenään? Todennäköisesti käyttäisin tuota TD3-aivoa näiden kanssa.
 
Ja sitten tuli vielä mieleen, että mites näiden kiinnitys? Itselläni tällä hetkellä käytössä Rolandin MDS-3C -ständi (http://www.roland.com/products/en/MDS-3C/index.html).. vaatiiko erityistäkin kikkailua, jos nuo tomit haluaisi siihen kiinnittää? Tarvitsenko myös tomeihin jotain erityisiä lisäkiinnikkeitä kalvoja varten, vai meneekö ihan noilla mukana tulevilla kiinnikkeillä?
 
aleinone
15.04.2011 21:39:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensinnäkin, tarvitaanko operaatioon periaatteessa muuta? Osaako kukaan sanoa, että toimivatko yllä mainitut palaset keskenään? Todennäköisesti käyttäisin tuota TD3-aivoa näiden kanssa.
Noilla pärjää, itse käytin aikoinaan samaa tomia ja samoja mesh -kalvoja. Triggeröinnin tein itse, mutta eiköhän noista triggeriesimerkeistä molemmat käy.
 
2) Sahaan tomin siististi kahteen osaan
Tomikiinnikkeen reiän joutuu tietenkin paikkaamaan. Päällyste kannattaa irroittaa ennen katkaisua, se onnistuu onneksi helposti.
 
Ja sitten tuli vielä mieleen, että mites näiden kiinnitys?
Itse käytin tällaisia: http://www.thomann.de/fi/sonor_force_prismenklemme_tom.htm
Muunlaisiakin varmaan löytyy.
 
Tarvitsenko myös tomeihin jotain erityisiä lisäkiinnikkeitä kalvoja varten, vai meneekö ihan noilla mukana tulevilla kiinnikkeillä?
Mesh -kalvot kiinnitetään ihan samoin kuin "normaalit" kalvot. Eli et tarvitse.
 
Klassinen musiikki on paljon parempaa kuin miltä se kuulostaa.
Co.
16.04.2011 10:33:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoa, otahan plussa!
 
Millainen tuntuma tekemissäsi padeissä on? Onko sinulla vertailukohdetta, esim. Rolandin omat mesh-padit?
 
Täytyy ilmeisesti laittaa tämä projekti oikeasti vakavaan harkintaan :)
 
aleinone
16.04.2011 17:06:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millainen tuntuma tekemissäsi padeissä on? Onko sinulla vertailukohdetta, esim. Rolandin omat mesh-padit?
Omasta mielestäni ne toimivat ihan ok. En valitettavasti ole koskaan päässyt kunnolla kokeilemaan Rolandin padeja, joten en oikein pysty vertaamaan, mutta mitä kerran pikaisesti musiikkiliikkeessä kokeilin, niin eivät ne Rolandin mesh -padit mitenkään erikoisen paljon paremmilta tuntuneet.

Myin pari vuotta sitten ne tekemäni padit. Nykyinen settini on akustisesta setistä sähköistetty: http://muusikoiden.net/dyn/users/53729.jpg
Pitäisi tosin kuva päivittää, nykyisellään mesh -kalvot ovat DDT:n kaksikerroskalvoja, symbaalit ovat Rolandin symbaaleja ja aivo on Rolandin TD-12.
Nimimerkki 29 kerran kommentoi allekirjoittaneelle, että näissä hommissa nälkä kasvaa syödessä ja tuntuu tosiaan näin olevan..
 
Klassinen musiikki on paljon parempaa kuin miltä se kuulostaa.
samumaster
17.04.2011 11:58:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Roland TD-3KW, ja olen ollut tähän asti tyytyväinen siihen mutta nyt rupes toi mesh virveli hieman ärsyttää, kun siitä ei millään saa tuntumaa joka ois lähellekkään oikeaa virveliä.
 
Kumitomit on realistisemmat ja ne luultavasti pidän, mutta jos esim viritän virvelin kalvon niin, että se on suunnilleen yhtä 'kova' tai 'kireä' kuin akustisen virvelin, niin siihen tulee älytön rebound, eikä sitä ole mukava soittaa. Jos taas viritän niin että rebound on suunnilleen sama kuin akustisessa niin sitten se kalvo on erittäin löysällä.
 
Kantsiiko ostaa joku realistisemman tuntuinen kalvo, uusi pädi vai halpa akustinen tomi, jonka sahaan kahtia jne.?
 
Olen, siis röydän.
Co.
10.05.2011 22:23:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos neuvoista, hyvin onnistui projekti: http://img90.imageshack.us/img90/2926/dsc0025jpg.jpg
 
Vähän viilausta vielä ja hyvä tulee!
 
aleinone
11.05.2011 13:48:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän viilausta vielä ja hyvä tulee!
 
Minä päällystäisin vielä rungot mustalla kontaktimuovilla ja laittaisin vanteeseen noin 10 mm halkaisijaltaan olevan halkaistun kumiletkun pienentämään kanttilyönnin akustista ääntä. Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni ;-)
 
Miten muuten pelaa nuo ddrumin triggerit?
 
Klassinen musiikki on paljon parempaa kuin miltä se kuulostaa.
29
11.05.2011 14:02:13 (muokattu 11.05.2011 14:03:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten muuten pelaa nuo ddrumin triggerit?
 
Voin vastata tähän omasta puolestani.
Mulla on ollut tollaset jo pidemmän aikaa 10", 12" ja 14" padeissa ja triggaa erittäin hyvin. Nuohan ovat monot, mutta itse en tomeista muuta kaipaakaan.
 
edit. Niin, kalvoina mulla on ollu Drum-Tecin yksikerroskalvot.
 
Co.
12.05.2011 10:14:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

29: Voin vastata tähän omasta puolestani.
Mulla on ollut tollaset jo pidemmän aikaa 10", 12" ja 14" padeissa ja triggaa erittäin hyvin. Nuohan ovat monot, mutta itse en tomeista muuta kaipaakaan.

 
Jep, hyvin toimivat itsellänikin, ehdottomasti hintansa arvoiset. Ajattelin vielä snaren askarrella ja siihen voisi sitten laittaa stereotriggerin.
 
29
12.05.2011 11:26:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs moduli sinulla olikaan käytössä?
 
Jos haluat positional sensing -ominaisuutta, joita tarjoavat siis Rolandin paremman pään modulit (ainakin TD12 ja TD20), niin virveli kannattaa rakennella siten, että kalvon triggeri on keskellä padia kalvon alla ja kantti sitten rungossa. Jos taas tuolla ei ole väliä, niin vanteeseen kiinnitettävä toimii ainakin kalvon osalta ihan hyvin. Itsellä vaan nuo kanttilyönnit eivät ole olleet aivan niin herkkiä kuin toivoisi tuollaisella systeemillä.
 
Co.
12.05.2011 20:38:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

29: Mikäs moduli sinulla olikaan käytössä?
 
Jos haluat positional sensing -ominaisuutta, joita tarjoavat siis Rolandin paremman pään modulit (ainakin TD12 ja TD20), niin virveli kannattaa rakennella siten, että kalvon triggeri on keskellä padia kalvon alla ja kantti sitten rungossa. Jos taas tuolla ei ole väliä, niin vanteeseen kiinnitettävä toimii ainakin kalvon osalta ihan hyvin. Itsellä vaan nuo kanttilyönnit eivät ole olleet aivan niin herkkiä kuin toivoisi tuollaisella systeemillä.

 
TD3 on käytössä, eli eipä tuosta positional sensingistä olisi pahemmin iloa. Ja triggerit on kuitenkin siitä mukava juttu, että ne voi aina vaihtaa parempiin/monipuolisempiin tarvittaessa. Kyllähän tuo kalvon alle tuleva triggeri houkuttelisi, mutta en luota omiin rakentelutaitoihini oikeastaan edes sen vertaa, että tuollaisen saisin oikeasti hyvin toimimaan :P
 
aleinone
18.05.2011 19:49:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aihetta vähän sivuten, tarkoituksena olisi joskus tehdä pienempään tilaan mahtuva setti, kun tuo akustisesta sähköistetty vie varsinkin syvyyssuunnassa aikalailla tilaa.
 
Kerran sitten otin ja lyhensin bassorumpua kymmenellä sentillä, että saisin vähän tilaa asetteluun ja sitä sahattua rungonpätkää katsellessa tuli ajatuksenpoikanen, että saisiko siitä mitään aikaiseksi.
 
Tuommoinen tuli: http://www.leinonen.cc/images/rummut/IMG_3262.JPG
Tosin sähköt tuosta vielä uupuu, odottaa seuraavaa innostuksen puuskaa.
 
Rumpujalat ovat rautakaupasta hankittua alumiiniputkea. Kiinnitys pultti/lukkomutterisysteemillä runkoon. Ei paskempi vaikka itse sanonkin.
 
Klassinen musiikki on paljon parempaa kuin miltä se kuulostaa.
29
19.05.2011 09:53:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aleinone: Aihetta vähän sivuten, tarkoituksena olisi joskus tehdä pienempään tilaan mahtuva setti, kun tuo akustisesta sähköistetty vie varsinkin syvyyssuunnassa aikalailla tilaa.
 
Kerran sitten otin ja lyhensin bassorumpua kymmenellä sentillä, että saisin vähän tilaa asetteluun ja sitä sahattua rungonpätkää katsellessa tuli ajatuksenpoikanen, että saisiko siitä mitään aikaiseksi.
 
Tuommoinen tuli: http://www.leinonen.cc/images/rummut/IMG_3262.JPG
Tosin sähköt tuosta vielä uupuu, odottaa seuraavaa innostuksen puuskaa.
 
Rumpujalat ovat rautakaupasta hankittua alumiiniputkea. Kiinnitys pultti/lukkomutterisysteemillä runkoon. Ei paskempi vaikka itse sanonkin.

 
Tää on hyvä. Itselläni ollut myös ajatuksissa tehdä tollanen, mutta en oo vielä nähnyt niin tarpeelliseksi, että viitsisin oikeaa basaria hankkia aihioksi. Millanen tollasessa isossa basarissa on tuntuma? Joutuuko hakemaan retrigger yms. asetuksia tai laitteleen kalvon alle demppiä?
 
aleinone
19.05.2011 19:17:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joutuuko hakemaan retrigger yms. asetuksia tai laitteleen kalvon alle demppiä?
Tuossa omassa akustisesta sähköistetyssä setissä bassorumpu on dempattu reunaa kiertävällä vaahtomuovilla, mikä demppaa kalvon aika hyvin. Mitään kummempia retrigger asetuksia ei tarvinnut aivosta säätää.
 
Klassinen musiikki on paljon parempaa kuin miltä se kuulostaa.
Infegroth
20.05.2011 00:19:25 (muokattu 20.05.2011 00:21:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aleinone: Aihetta vähän sivuten, tarkoituksena olisi joskus tehdä pienempään tilaan mahtuva setti, kun tuo akustisesta sähköistetty vie varsinkin syvyyssuunnassa aikalailla tilaa.
 
Kerran sitten otin ja lyhensin bassorumpua kymmenellä sentillä, että saisin vähän tilaa asetteluun ja sitä sahattua rungonpätkää katsellessa tuli ajatuksenpoikanen, että saisiko siitä mitään aikaiseksi.
 
Tuommoinen tuli: http://www.leinonen.cc/images/rummut/IMG_3262.JPG
Tosin sähköt tuosta vielä uupuu, odottaa seuraavaa innostuksen puuskaa.
 
Rumpujalat ovat rautakaupasta hankittua alumiiniputkea. Kiinnitys pultti/lukkomutterisysteemillä runkoon. Ei paskempi vaikka itse sanonkin.

 
Mites muuten ton jalan tuohon kyhäilit? Joutuko hitsaamaan vai oliko joku muu kikka? Ainakaan tuossa kuvassa ei ole saumaa havaittavissa...
 
turunenmikko
20.05.2011 08:02:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten ton ohuen bassarin soittotuntuma on? Meinaan, että itse tein ihan vastaavan ja voin sanoa, että paska tuli :) Ongelma on mun mielestä, että vaikka tuossa on ne jalat ja vaikka ne saisi kuin kauas sekä kivasti 45 asteen kulmaan ym, niin silti se rakenne heilahtaa ja värähtelee kun bassaria polkee. Ainakin jos polkee, niinkuin akustista poljetaan - ei silleen, että sensitivityt on täysillä ja tresholdit nollilla:) Värähtely aiheuttaa myös jumppaa re-trigger canceliin. Moduli TD12X.
 
Kaiken kaikkiaan, menin takaisin KD85:een, joka ei heilu. Sittemmin vielä iskin tavalliseen 20x16 bassariin Rolandin triggerin ja on mielestäni todella hyvä. Roudattavuus on kaikille tuttua, joten ei siitä sen enempää. Muut hilut on kuitenkin sähkörummuista.
 
Olisi mielenkiintoista tietää fiiliksiä tuntumasta, kunhan tunteja tulee.
 
samumaster
29.05.2011 12:13:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielessä ois samanlainen tomiprojekti, paitsi että ostan kaksi tomia, sahaan ne kahtia, ostan 4triggeriä jne. ja korvaan niillä 3tomia ja virpan.
Käyttäisin samoja tomeja ja osia mitä säkin käytit.
 
Kannattaako noilla korvata ne tomipadit ja virppapädin, jotka tuli TD-3KW-setin mukana? Vai onko alkuperäset paremmat?
 
Olen, siis röydän.
Co.
14.06.2011 10:24:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samumaster: Mielessä ois samanlainen tomiprojekti, paitsi että ostan kaksi tomia, sahaan ne kahtia, ostan 4triggeriä jne. ja korvaan niillä 3tomia ja virpan.
Käyttäisin samoja tomeja ja osia mitä säkin käytit.
 
Kannattaako noilla korvata ne tomipadit ja virppapädin, jotka tuli TD-3KW-setin mukana? Vai onko alkuperäset paremmat?

 
Mielestäni kyllä. Tosin, virppaan olisi stereotriggeri parempi mikäli haluat kanttilyönnit mukaan. Mutta mutta, kannattaa ottaa noista kalvoista vielä enemmän selvää mikäli et ole ollut mesh-padeihin tyytyväinen, niissä kuitenkin on eroja ja soittomukavuus/-tuntuma on ainakin omasta mielestäni hyvin pitkälti niistä kiinni. Hyvä olisi jos pääsisit johonkin koittamaan erilaisia kalvoja..
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «