Aihe: Lukollinen vai lukoton kitara? | |
---|
|
Itselläni siis on kitara*, jossa on lukkosysteemi ja virettä muuttaessa ne täytyy avata. Ongelma on kuitenkin, kun lukitsen virittämisen jälkeen lukot, vire muuttuu hiukan ja se täytyy laittaa kohdilleen hienosäädöllä. Ei siinä vielä mitään, mutta kun hienosäädän jonkin kielen oikeaan vireeseen, jokin toinen kieli taas muuttuu, ja saadakseni kaikki kielet oikeaan vireeseen vie tuhottomasti aikaa ja vaivaa. Nyt olen aikomassa ostaa uuta kitaraa (ehkäpä Flying V), niin kannattaisiko ostaa lukollinen vai lukoton? En haluaisi samanlaista mikä minulla nyt jo on, missä vire vaihtuu kun säädän kielten vireitä. Onko siis toimivia lukollisia olemassa? Vai kannattaako ostaa ilman lukkosysteemiä oleva kitara? Tätäkin olen miettinyt, sillä vireen vaihtaminen olisi nopeampaa ja helpompaa, mutta kestävätkö ne kitarat hyvin rajumpaakin soittamista? Esim. menevätkö kielet liian helposti epävireeseen kun niitä venyttää ym.? Kiitän kaikesta avusta etukäteen. EDIT: *Tämän hetkinen lukollinen kitarani on Ibanez RG420FB |
|
Satulalukko on käytännössä pakollinen jos haluat kelluvan (floyd rose tms) tallan. Kiinteätallaisen kitaran jos ostat niin ei tarvitse opetella käyttämään lukituksia. Vaikka ei se mahdottoman vaikiaa ole, kun vähän skarppaa. Tota ei hiota, siitä tulee tehdyntuntunen. |
Jucciz 28.05.2011 21:18:12 (muokattu 28.05.2011 21:20:11) | |
|
Hyvin säädetty, laadukas ja ehjä kielilukoton kitara säilyttää vireen erinomaisesti ja kestää rajuakin soittamista. Kielilukoista on iloa korkeintaan silloin, jos on tarve tehdä kelluvalla tallalla erikoistemppuja. Toisaalta kelluvatallaisia "temppukitaroita" on tehty myös ilman kielilukkoja ja nekin ilmeisesti toimivat aivan hienosti. Normaalissa musiikissa kielilukot eivät siis ole mikään välttämättömyys - päinvastoin: ne ovat lähinnä tiellä, hankaloittavat vireen vaihtoa, kielten vaihtoa ja kaikkea normaalia soittamista. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Juzpe 28.05.2011 21:20:35 (muokattu 28.05.2011 21:26:04) | |
|
Nyt olen aikomassa ostaa uuta kitaraa (ehkäpä Flying V), niin kannattaisiko ostaa lukollinen vai lukoton? Lähtökohtaisesti tulisi pohtia seuraavia kysymyksiä: - Ovatko vain double-locking systeemillä varustetuilla talloilla/satuloilla mahdolliset trikit niin suuri osa soittoasi, että tarvitset ko. systeemin? - Olisiko mahdollista omistaa kaksikin kitaraa joista toinen on lukollinen ja toinen ei? Vastauksia esitettyihin: Lukoton (esim tune-o-matic & stopbar systeemillä) ja kammeton kitara kestää varsin ronskia soittoa ja pitää vireen, mikäli perusasiat ovat kohdillaan. Perusasiat: - Kitara on järkevän laadukkasti tehty - Intonaatio on säädetty kohdilleen - Nauhat, satula ja tallapalat ovat kunnossa - Satulaurat on hiottu kielisetille sopivaksi - Satulaurat muistetaan liukastaa grafiitilla kielten vaihdon yhteydessä - Virittimet ovat kunnolliset ja laadukkaat - Kielet muistetaan vaihtaa järkevin väliajoin Koska: - Mikään kitara ei pysy vireessä jos kielet ovat Gettysburgin taistelun perintöä - Satulan ja tallan säädöt on helppo tehdä ja niiden positiiviset vaikutukset ovat ilmiselvät - Ritsakitarat ovat ritsoja, that's it. - MIKÄÄN kitara EI toimi kunnolla ilman säännöllistä huoltoa, säätöä ja ylläpitoa E: Naapurin setä kerkis ekana.... :D E2: Yllämainitut perusasiat koskevat MYÖS lukollisia kitaroita. Niiden säätämiseen vaan kuluu hiukan enemmän aikaa & tupakkia ja säädöt ovat inasen delikaatimpia ja monimutkaisempia, mutta eivät suinkaan mitään rakettitiedettä. Vaihdettuani lukollisen Jaskan kiinteätallaiseen Les Pauliin, ei soitostani jäänyt mitään olennaista pois. "Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa |
|
Eikös noi Ibanezin ZR + ZPS systeemit pitäis olla jotain sellasia että yksittäisen kielen virettä vaihtaessa ei paljo muihin vaikuta ?!?! |
Juzpe 28.05.2011 21:37:16 (muokattu 28.05.2011 21:37:54) | |
|
Eikös noi Ibanezin ZR + ZPS systeemit pitäis olla jotain sellasia että yksittäisen kielen virettä vaihtaessa ei paljo muihin vaikuta ?!?! Niin kauan kun kielten jännityksen kumoamiseksi (ja sitä kautta tallan pitämiseksi nollakohdassa) tarvittava vastavoima toteutetaan siten, että koko tallaan vaikuttaa sama jousi (tai useampi) en usko, että on mahdollista toteuttaa sellasita systeemiä, jossa tuo muiden kielten vire ei muuttuisi yhden kielen virettä muutettaessa. Syynä Newtonin laki voimasta ja vastavoimasta. Mikäli nimittäin voiman suuruus (tässä tapauksessa kielten jännitys virettä muutettaessa) muuttuu, niin muuttuu myös vastavoiman suuruus. Asia kuitenkin vaikuttaa sen verran kiintoisalta, että voisitko linkittää jonkin teknillisen piirustuksen ko. vehkeiden toimintaperiaatteista, koska ilman faktoja laitteiden mekaanisista ratkaisuista, on turha vedellä sen suurempia johtopäätöksiä. E: Iisakin sukunimeen korjattu iso alkukirjain. "Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa |
|
En mä niistä mitään tiedä, mutta sellainen mielikuva mainospuheista jäänyt. Wikipediassakin lukee :) The Zero Point System acts like the Hipshot Tremsetter, in that it provides additional spring tension that is needed to return the string to the zero position. Normally both the spring tension and opposing string tension is equal, when a tremolo bar is used for a very long duration (such as excessive dive bombs), the spring tension may be compressed to the point that no tension is provided for the string. Thus, the ZPS, which equips with two additional springs, provide the needed tension and the fact that it is a stop-bar allows extreme tuning stability at the cost of having very limited scope for up-bends. Another important renovation of the ZR tremolo is that, unlike other locking tremolos, even with a string break, the other strings can still stay in tune to an acceptable level. |
|
En mä niistä mitään tiedä, mutta sellainen mielikuva mainospuheista jäänyt. Wikipediassakin lukee :) En mäkään tiedä. Sen takia noi piirustukset ois pirun hyvät, että näkis minkälaisiin mekaanisiin "haistimiin" tää systeemi perustuu. Persetuntumalta vaikuttas siltä, että mainosmiehet puhuu toista ja wanhan Iisakin käytännössä toimiviksi havaitut periaatteet toista. "Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa |
wilo 28.05.2011 22:16:35 (muokattu 28.05.2011 22:20:14) | |
|
Juzpe: Niin kauan kun kielten jännityksen kumoamiseksi (ja sitä kautta tallan pitämiseksi nollakohdassa) tarvittava vastavoima toteutetaan siten, että koko tallaan vaikuttaa sama jousi (tai useampi) en usko, että on mahdollista toteuttaa sellasita systeemiä, jossa tuo muiden kielten vire ei muuttuisi yhden kielen virettä muutettaessa. Syynä Newtonin laki voimasta ja vastavoimasta. Mikäli nimittäin voiman suuruus (tässä tapauksessa kielten jännitys virettä muutettaessa) muuttuu, niin muuttuu myös vastavoiman suuruus. Asia kuitenkin vaikuttaa sen verran kiintoisalta, että voisitko linkittää jonkin teknillisen piirustuksen ko. vehkeiden toimintaperiaatteista, koska ilman faktoja laitteiden mekaanisista ratkaisuista, on turha vedellä sen suurempia johtopäätöksiä. E: Iisakin sukunimeen korjattu iso alkukirjain. Noissa Hipshot Tremsetterissä ja Ibanez ZR-talloissa on vastavoimajousi juuri sitä varten, että vire ei muuttuisi ihan pienestä. Mulla on ollu molemmat ja kyllähän ne pitää vireen kieliä venytettäessä yhden tai puolitoista sävelaskelta, mutta jos kieli katkeaa, muut menevät auttamatta epävireeseen. Eli toimivat tiettyyn pisteeseen saakka, itse kunkin täytyy vain kokeilla ja todeta onko se riittävän hyvin. Edit: tsekkaa Hipshot Tremsetter tuolta: http://store.hipshotproducts.com/cart.php?m=product_detail&p=115 Tuolla myös kaavakuva: http://www.hipshotproducts.com/files/all/faq44108b515302d.pdf |
Antti1 28.05.2011 22:20:10 (muokattu 28.05.2011 22:20:46) | |
|
Jos kampea ei tarvitse kiikuttaa ylöspäin on toi kielen katkeamisen aiheuttama päänvaiva helppo ratkaista joko kaupallisella tai itse patentoidulla blokilla. Mulla on kitarassani kaupallinen versio aiheesta ja se on käytännössä tallan blokkia vasten lepäävä kuusiokoloruuvi, joka on puolestaan kiinni pienessä kulmaraudassa ja se parilla puuruuvilla floikan "konehuoneessa". Sen blokkauksen saa tarvittaessa siis poistetua sitä kuusiokoloruuvia vääntämällä, liikkuu ilman työkalujakin. Listen motherfucker you're about to pay your dues! |
|
Jucciz: Normaalissa musiikissa kielilukot eivät siis ole mikään välttämättömyys - päinvastoin: ne ovat lähinnä tiellä, hankaloittavat vireen vaihtoa, kielten vaihtoa ja kaikkea normaalia soittamista. No ei nyt sentään. Lukkotalla on hyvä vaihtoehto kun haluaa kitaran pysyvän vireessä. Vaikeus tulee lähinnä siitä, että tallaa ei osaa käyttää. Senkin kyllä oppii kun vähän ajattelee miten se toimii. Suurin vaikeus näyttäisi olevan sen ymmärtäminen, että kun kielten veto kasvaa niin takana olevien jousienkin pitää vastata siihen samalla mitalla. Eli jos vaikka vaihtaa kielisettiä erilaiseen tai vaihtaa virettä niin jousia pitää säätää sen mukaisesti. |
|
ThrashGuitarist: Itselläni siis on kitara, jossa on lukkosysteemi ja virettä muuttaessa ne täytyy avata. Ongelma on kuitenkin, kun lukitsen virittämisen jälkeen lukot, vire muuttuu hiukan ja se täytyy laittaa kohdilleen hienosäädöllä. Ei siinä vielä mitään, mutta kun hienosäädän jonkin kielen oikeaan vireeseen, jokin toinen kieli taas muuttuu, ja saadakseni kaikki kielet oikeaan vireeseen vie tuhottomasti aikaa ja vaivaa. Kerrohan mikä kitara ja mikä lukittava systeemi siinä on? En ole huomannut omissani moista ongelmaa. Flying V floikalla tai Kahlerilla niin kyllä lähtee rässit ;) Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja. |
|
the-Antero: Kerrohan mikä kitara ja mikä lukittava systeemi siinä on? En ole huomannut omissani moista ongelmaa. Flying V floikalla tai Kahlerilla niin kyllä lähtee rässit ;) Floikkatalloilla muuten tulee tuota ilmiötä, jos kielet ei lähde oikeassa kulmassa lukkosatulasta virittimiin.. Eli kun laittaa lukkopalat kiinni, niin ne lukkopalat sitten painaa alaspäin niitä kieliä ennen lukittautumista ja samalla kielet menee epävireeseen. Tätä varten monasti kitaroissa on satulan jälkeen se painojuttu, millä saadaan kielet lähemmäs lapaa. :) "vedän tähän häröön taustaan jotain häröä lirutusta ja trillejä ja pari norsun ääntä." |
|
Krice: No ei nyt sentään. Lukkotalla on hyvä vaihtoehto kun haluaa kitaran pysyvän vireessä. Vaikeus tulee lähinnä siitä, että tallaa ei osaa käyttää. Senkin kyllä oppii kun vähän ajattelee miten se toimii. Suurin vaikeus näyttäisi olevan sen ymmärtäminen, että kun kielten veto kasvaa niin takana olevien jousienkin pitää vastata siihen samalla mitalla. Eli jos vaikka vaihtaa kielisettiä erilaiseen tai vaihtaa virettä niin jousia pitää säätää sen mukaisesti. No mutta miksi kukaan haluaisi kitaraan jotain niin monimutkaista ja hankalasti säädettävää tallaa (vaikka sen siis osaisikin säätää), jos huomattavasti yksinkertaisempi ja vähemmistä osista koostuva talla pitää vireen erinomaisesti? Ja puhun nyt siis perussoittajasta, en semmoisesta, joka niitä floikkatemppuja haluaa harrastaa. Tähän väliin aina yhtä rohkaiseva kaavio tyypillisen lukkotallan rakenteesta: http://audiozone.dk/images/tip/trem-diag.jpg Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Kun olet virittänyt kitaran ja kiristät lukot, niin aloita hienoviritys matalimmasta kielestä. Tuskin tarvitsee kohdalleen hienovirittämisen jälkeen mihinkään kieleen koskea säädön puitteissa toista kertaa. Näin ainakin meitsin Ibanezin ZR-tremololla. Viritys -> lukot kiinni -> hienoviritys -> tarkistus -> ja rokki soi ! eli vähän niinkuin tykillä ampuisit, muttei sinne päinkään :P - L "Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville |
|
Vibratalla toimii myös ilman lukkoja, pysyy vireessä ja saundaa paremmalta. |
|
Sakmongkol: Vibratalla toimii myös ilman lukkoja, pysyy vireessä ja saundaa paremmalta. Kyllä se ynkkäkin niitä stratojaan virittelee aika usein keikoilla Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja. |
|
the-Antero: Kyllä se ynkkäkin niitä stratojaan virittelee aika usein keikoilla En tiiä siitä mutta mun strato pysyy vireessä täysin. |
|
Jucciz: Tähän väliin aina yhtä rohkaiseva kaavio tyypillisen lukkotallan rakenteesta: http://audiozone.dk/images/tip/trem-diag.jpg Miten sä uskallat olla lentokoneen kyydissä? :-) |
|
kimurantti1: Miten sä uskallat olla lentokoneen kyydissä? :-) Heleposti. Eihän niissä oo ku siivet, pyrstö ja penkit. Floikassa taas... Sitä paitsi, lentokoneessa en oo ite puikoissa. :) Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|