Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassot ja bassovahvistin tanssimusiikissa
1 2
EP
27.05.2011 10:21:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä vahvistin sähköbassolle, entäs kontralle?
Vai mikä olisi se "oikea" molemmille?
Paljonko tehoa? Paino/ teho suhde? Järkevyys roudauksen ja käytön kannalta?
Efektit?
 
omarklah
27.05.2011 10:44:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kommentit vain sähköbasson osalta ja omasta elämästä...
 
Jos basso ajetaan PA:han, bassovahvistinta ei välttämättä tarvitse kuin oman soittonsa monitorointiin, jolloin riittää esim. kohtuullisen pienitehoinen kombo. Itselläni käytössä Roland Cube 100W. Kevyt roudata ja toimii tarvittaessa pienissä tiloissa myös ilman PA:ta.
 
Jos bassoa ei ajeta PA:han pitäisi vahvistimesta tehoa löytyä jo reilummin. Itse olen pienimmillään pärjännyt 250W nupilla ja 4x10 kaapilla. Tila ja väkimäärä taas aiheuttaa omat vaatimuksensa tehon suhteen. Tällä hetkellä käytössä Kustom 1300HD + itse tehty n.600W kolmitiekaappi. Painoa on sitten jo enemmän, mutta kuitenkin roudattavissa omatoimisesti. Ei mahdu henkilöautoon.
 
Efektejä en ole käyttänyt. Kompressori, viritin, DI-boxi ja volumepedaali on pelilaudassa ja Rollesta löytyy tarvittaessa mm. Chorus.
 
Ekstiätuanoikato...
EP
27.05.2011 11:41:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

omarklah: Kommentit vain sähköbasson osalta ja omasta elämästä...
 
Jos basso ajetaan PA:han, bassovahvistinta ei välttämättä tarvitse kuin oman soittonsa monitorointiin, jolloin riittää esim. kohtuullisen pienitehoinen kombo. Itselläni käytössä Roland Cube 100W. Kevyt roudata ja toimii tarvittaessa pienissä tiloissa myös ilman PA:ta.
 
Jos bassoa ei ajeta PA:han pitäisi vahvistimesta tehoa löytyä jo reilummin. Itse olen pienimmillään pärjännyt 250W nupilla ja 4x10 kaapilla. Tila ja väkimäärä taas aiheuttaa omat vaatimuksensa tehon suhteen. Tällä hetkellä käytössä Kustom 1300HD + itse tehty n.600W kolmitiekaappi. Painoa on sitten jo enemmän, mutta kuitenkin roudattavissa omatoimisesti. Ei mahdu henkilöautoon.
 
Efektejä en ole käyttänyt. Kompressori, viritin, DI-boxi ja volumepedaali on pelilaudassa ja Rollesta löytyy tarvittaessa mm. Chorus.

 
Joo, Rolandilta tuli joku mainos uudesta mallista, jokin 120 XL?
Itellä ollu joskus comboja GK 200 MB ja Laney RBM 300, ihan hyviä oli molemmat, oikeestaan tykkäsin GK :sta enemmän, jotenkin jämäkämpi soundi ja tietenkin kevyempi kuljetella : )
Nuppi ja kaappi yhdistelmä ollu viimeks joskus 80 -luvulla, varmaan joo ihan tarpeen olis ellei PA :n kautta soita.
 
artope
27.05.2011 13:13:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kanssa tuo Rolandin Cube 100. PA:n kautta tuupatan ulos. Tosin meidän jutuissa vois tulla toimeen ilman PA:lle kytkemistä. Mutta eipä ole ylimääräistä lavamökää... Toistaa myös kitaran oivasti.
 
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
Rämppy
27.05.2011 15:08:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon pärjäillyt Fenderin bassoilla ja Ampegin 150 wattisella B3-158 trankkukombolla. Tantsukeikat vedetään ihan backlinella, rokkihommissa mikitetään ja joskus myös laitetaan styken linjaulostulosta PAhan.
Tuo kyseinen Ampekki on riittänyt hyvin kaikkeen meikäläisen bassotoimintaan jo 14 vuotta. Wattimäärään nähden yllättävän tehokas ja hyväsoundinen mööpeli, ei kertaakaan jättänyt pulaan ilman PA:ta isommissakaan saleissa. Ei tosin ihan kätevin roudattava. 15' ja 8´kajarit tekevät combosta melko kookkaan. Mutta siinä on hyvät kahvat ja pyörät. Kahden kantajan voimin heilahtaa kevyesti rappuset ja tasamaalla kiskotaan kahvasta.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Zonebs
27.05.2011 16:02:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.markbass.it/product_detail.php?id=40
 
Basistin hommassa ensimmäinen juttu on se että räimii vaan eetä plekulla niin perkeleesti. Ja juo kalajaa. Ja vie kaikki naiset.
baron
27.05.2011 18:32:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kontrabasso on siitä "kiva" soitin että vaatii parhaan ja suurimman tilan keikka-autossa.
Nimimerkki "Kokemusta on"!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
pekkajau
27.05.2011 23:23:54 (muokattu 27.05.2011 23:25:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut Yahaman "kultainen" basso ja tulipalon kestävä vanha ameriikan Peavey... tarpeeksi tehokas combovahvistin niin kauan kuin muistan...joskus myös Steinbergerin hiilikuitu haulikkobasso myös vielä varalla mukana.
 
jjussila
27.05.2011 23:59:11 (muokattu 28.05.2011 00:13:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirsikka-ahon Jobass lötköttää nykyään työttömänä kotelossaan; on muuten mahti peli soittaa, mutta nykyään töitä vain kitaralla. Vahvistukseen riittänyt Hartken taskukoko ja Sansamp.
 
..ei helev...olisko noin?.....
Ukko
28.05.2011 12:10:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kontrabasso on siitä "kiva" soitin että vaatii parhaan ja suurimman tilan keikka-autossa.
Nimimerkki "Kokemusta on"!

 
Eikös staikkari....?
 
COVS jäsen nro 6
EP
28.05.2011 12:32:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo ton lavametelin kannalta PA :n kautta on kyllä ok, mut vaatii laitteiltakin sitten jonkin verran, tai no sekin on suhteellista..
Tota basson mikittämistä ei taida olla koskaan tullu kokeiltua?
 
Tankero
28.05.2011 13:03:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kontrabasso on siitä "kiva" soitin että vaatii parhaan ja suurimman tilan keikka-autossa.
Nimimerkki "Kokemusta on"!

 
Kontrabassohan kuljetetaan auton katolla.
 
Humppajyrä
EP
28.05.2011 13:15:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tankero: Kontrabassohan kuljetetaan auton katolla.
 
Niin munkin mielestä, mut jos baron on tottunu siihen paikkaan niin..
 
jankonbetoni
28.05.2011 15:29:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bassona Tokain japanin jatsari ja vanhat hartken ha-3500 nuppi ja hartken 4x10 kaappi, jotka muuten nimimerkiltä Marshall83 ostin jokunen vuosi sitten :). Di-boksin kautta Pa-han menee.
 
http://www.youtube.com/watch?v=wfYe4UicOvE&NR=1
Ukko
28.05.2011 16:50:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tankero: Kontrabassohan kuljetetaan auton katolla.
 
Samaten basisti.
 
COVS jäsen nro 6
mack the knife
29.05.2011 13:55:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä Gallien-Kruegerin pikkucombo. Olen kuullu muutaman kerran, että toimii myös kontran kanssa, sähkön kanssa ilman muuta.
 
http://www.gallien-krueger.com/products_mb_series.html
 
Jompi kumpi noista sataviiskymppisistä.
 
COVS n:o 1.
WanhaWetäjä
29.05.2011 14:03:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Joo ton lavametelin kannalta PA :n kautta on kyllä ok, mut vaatii laitteiltakin sitten jonkin verran, tai no sekin on suhteellista..
Tota basson mikittämistä ei taida olla koskaan tullu kokeiltua?

 
Joo, eilisellä keikalla huomas sen että "rantasauna" ei ehkä ihan aina ole se paras vaihtoehto vaikka saundi onkin hyvä, vihollisbandin basisti soitti suoraan pöytään sekä 5-kielistä että sähkökontraa ja toimi helvetin hyvin, jätkillä oli tietty korvamonnarit.
Meillä oli paikoin aika kova lavametakka, no joo, lähteehän noista ääntä, 2 lattiamonitoria+ja pikkumonitoria ja kitaralle oma aktiivikulma basistin "rantasaunan" lisäksi.
 
Joissain mestoissa akustiikka/lava on vaan sellanen että korvamonitorit ja suoraan pöytään olisi paras vaihtoehto myös bassolle, tai sitten itelle vaan ihan pieni bassocombo tai aktiivikulma monitoriksi.
 
Aika moni vetelee noilla pienillä comboilla isoillakin lavoilla, itekkin aikanaan paitsi trio-osastoissa varsinkin sähkösetin kaa aina suoraan pöytään bassoPOD etusena, välillä oli korvamonitorointi ja välillä aktiivikulma.
 
hvinnamo
29.05.2011 15:27:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kari Tapio taisi joskus sanoa että: "Älä laita sitä bassoa sinne linjaan juurikaan, kun se syö alapäätä laulusta!" Voihan se olla niinkin että kaiken tavaran tuuttaaminen pa:sta voi tukkia soundia?
 
poppamies
29.05.2011 15:59:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hvinnamo: Kari Tapio taisi joskus sanoa että: "Älä laita sitä bassoa sinne linjaan juurikaan, kun se syö alapäätä laulusta!" Voihan se olla niinkin että kaiken tavaran tuuttaaminen pa:sta voi tukkia soundia?
 
Tuo on varmastikin totta. kari taisi puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä. Rokissa joutuu laittaan PA'n kautta mutta ei välttä mättä triossa.
 
G strings are for strippers
mack the knife
29.05.2011 18:32:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hvinnamo: Kari Tapio taisi joskus sanoa että: "Älä laita sitä bassoa sinne linjaan juurikaan, kun se syö alapäätä laulusta!" Voihan se olla niinkin että kaiken tavaran tuuttaaminen pa:sta voi tukkia soundia?
 
Joo, noin se pikkukamoilla onkin. Bassari syö kanssa sillä hetkellä taajuksia muilta kun mötkähtää.
 
COVS n:o 1.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «