Aihe: Määritelkää taidemusiikki
1 2 3 4
murjaani
23.05.2005 17:12:40

sua rajoittaa silti se, että sä et voi valita äärettömästä lukumäärästä niitä asteikoita. voit valita vain niitä, jotka sinä satut itse tuntemaan. sinua rajoittaa silti ympäristö ja kulttuuri, paitsi jos olet jumalolento. eikä edes megatherium ja schubert yhdessä vielä tee jumalolentoa.

Joo, mutta voihan niitä skaaloja itsekkin luoda, enkä tosiaan väitä, etteikö jokainen olisi myös ympäristön luomus, eli sisäistänyt ulkomaailman normistoa oman toimintansa ohjaajana eli samalla myös rajoittavana tekijänä.

Mutta vapaus toteutuukin ehkä valitun normiston mahdollisuuksien ja rajoitusten jännitekentässä
(menee nyt liian abstraktiksi!)
sellisti
23.05.2005 23:36:19
eikä edes megatherium ja schubert yhdessä vielä tee jumalolentoa; vaikka toki lähelle pääsevätkin.

Pääsi spontaani naurunpyrskähdys.
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
etnopoju
23.05.2005 23:58:22

Pääsi spontaani naurunpyrskähdys.

jälkeenpäin tuli mieleen, et olis pitäny kirjottaa "suupertti ja überteriumi". damn.
Ostinaatio
24.05.2005 05:41:26
no, mitä sinä sitten tarkoitat "vapaalla"?

minun mielestäni vapautta rajoittaa aina esim. muistin rajoittuneisuus, soittotekniikka, soittimen rajoittuneisuus jne. tuskin kukaan voi noin vain improvisoida jotain kevätuhria?

No, itse näen varsin ongelmalliseksi "vapauden" joka ei ole lähtöisin mistään taustoista tai mistään muistikuvista. Valinta ja siihen liittyvä vapaus on aina subjektilähtöistä, subjekti on aina taustoistaan riippuvainen.

Jos absoluuttinen vapaus määritellään satunnaisuudeksi (eli sellaiseksi että se ei riipu mistään) se ei minusta ole vapautta ollenkaan. Jos minä ajattelen, että minulla on subjektina vapaus valita käännynkö risteyksessä oikealla vai vasemmalle, niin ajattelen että tämä on riippuvainen minun taustoistani, siitä mikä minä olen, eli minun olemuksestani ylipäätänsä.

Jos tämä ei olisi riippuvainen niistä asioista, niin se ei olisi riippuvainen mistään. Siis yhtäkkiä vaan tyhjästä tulisi joko oikea tai vasen käännös, homma olisi sama kuin heittäisi noppaa (idealisoitua noppaa siis, ei determinoituvaa) minusta tällainen satunnaisuus ei suinkaan olisi enää vapautta, vaan lähinnä jotain sen päinvastaisuutta, siitä puuttuisi päätäntävalta.

Siksi tällainen riippumattoman vapauden käsite on mielestäni lähinnä virhetulkinnasta johtuvaa tavaraa. Vapaus on aina suhteessa tiettyyn tahoon, jolla on tietyt motiivit tai vastaavat halut jotka määräävät hänen vapaan valintansa. Tiedän että tämäkin kuulostaa omituiselta, mutta tähän uskoisin kuitenkin vapauden pikemminkin viittaavan normaalissa ympäristössä. Siihen että subjekti valitsee motiiviensa perusteella verrattuna siihen, että subjekti ei pääse toteuttamaan halujaan, assosiaatiokenttäänsä tai mitä tahansa häneen liittyvää ominaisuutta.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)