Aihe: Tunnista klassinen vihje ja kysy uusi
1 2 3 4 524 25 26 27 28 29 30 31
Hauler
10.02.2010 22:27:36
levesinet: Anton Diabelli, Pietro Cappin liikekumppani. Kitaristi Mauro Giuliania ärsytti se, että he onnistuivat ostamaan hyvin halvalla hienoimpiakin teoksia julkaistaviksi.

Kyllä. Giuliani lopettikin yhteistyön kyseisten miesten kanssa, ei ilmeisestikään kovin ystävällisissä merkeissä.
levesinet
11.02.2010 00:01:33
Kuka silmäili Debussyn Faunin iltapäivän nuotteja virkkoen: "Se on orkestroitu hyvällä maulla... Hän tietää mitä tekee... Olenkohan Rimskin kanssa vaikuttanut näiden rappiollisten nykysäveltäjien orkestrointiin?"
sub zero
11.02.2010 09:06:17
levesinet: Kuka silmäili Debussyn Faunin iltapäivän nuotteja virkkoen: \"Se on orkestroitu hyvällä maulla... Hän tietää mitä tekee... Olenkohan Rimskin kanssa vaikuttanut näiden rappiollisten nykysäveltäjien orkestrointiin?\"

Aleksandr Konstantinovits Glazunov
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
levesinet
11.02.2010 11:52:56 (muokattu 11.02.2010 11:55:25)
sub zero: Aleksandr Konstantinovits Glazunov

Kyllä! Nyt tuli sitten se Glazunov. Ja kyllä, Debussy oli ottanut mallia ainakin Rimskin Antar-teoksesta. Vuoro sub zerolle.
sub zero
11.02.2010 15:54:26
kuka edellisen vuosisadan suurista nimistä oli uskonnoltaan unitaristi?
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
ralliolli
11.02.2010 18:06:29
Béla Bartók.
"Vain tärkeitä kysymyksiä kannattaa pohtia 2500 vuotta - myös silloin kun lopullinen totuus ja täsmällinen tieto on saavuttamattomissa." (Tomi Mäkelä, Musiikin filosofia ja estetiikka, s. 450)
sub zero
11.02.2010 18:13:41
ralliolli: Béla Bartók.

Jep jep, mahtoikohan olla omaa tietoa vai googlea...

Anyways, jatkakaa joku
ralliolli
11.02.2010 18:27:43
sub zero: Jep jep, mahtoikohan olla omaa tietoa vai googlea...

Heh, arvasin ja varmistin Googlella.

Anyways, jatkakaa joku

En minä.
"Vain tärkeitä kysymyksiä kannattaa pohtia 2500 vuotta - myös silloin kun lopullinen totuus ja täsmällinen tieto on saavuttamattomissa." (Tomi Mäkelä, Musiikin filosofia ja estetiikka, s. 450)
sellisti
11.02.2010 22:19:26
sub zero: Jep jep, mahtoikohan olla omaa tietoa vai googlea...

Vähän samaa mietin tuon Borodinin kohdalla... :)

Mut jos mä nyt sitten vaikka. Kenen suomalaiskirjailijan teoksista on sävelletty eniten oopperoita?
"Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." -Kari Suomalainen
sub zero
11.02.2010 22:28:14
sellisti: Mut jos mä nyt sitten vaikka. Kenen suomalaiskirjailijan teoksista on sävelletty eniten oopperoita?

Volter Kilven
sellisti
11.02.2010 22:45:34
sub zero: Volter Kilven

Ei oo tämä...
"Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." -Kari Suomalainen
baron
11.02.2010 23:28:52 (muokattu 11.02.2010 23:55:25)

sub zero: Volter Kilven

Aleksis Kivi 3 (tai 4, kai se myöhäisempi Kullervokin Kiveen ainaskin osittain perustuu)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
levesinet
12.02.2010 00:01:07 (muokattu 12.02.2010 00:42:46)
sellisti: Vähän samaa mietin tuon Borodinin kohdalla... :)
Turhaan mietit. Vannon, että vastaushetkellä se oli omaa tietoa! :D

baron: Aleksis Kivi

Niin taitaa olla.

Kauppi: Nummisuutarit
Launis: Seitsemän veljestä
Launis: Kullervo
Sallinen: Kullervo
Marttinen: Kihlaus
Marttinen: Lea
Tenkanen: Lea
Tenkanen: Karkurit
Rautavaara: Aleksis Kivi
...

Aino Kallas lienee toisena:

Pylkkänen: Sudenmorsian
Pylkkänen: Batsheba Saarenmaalla
Pylkkänen: Mare ja hänen poikansa
Tubin: Barbara von Tisenhusen
Tubin: Reigin pappi
Jürme: Võõras veri
Kuusisto: Nainen kuin jäätynyt sampanja
baron
12.02.2010 08:41:58 (muokattu 12.02.2010 08:45:57)

Mä käytin sen verran nettiä että katselin kansallisoopperan sivuilta suomalaisten oopperoiden ensi-iltoja mutta en mä läheskään kaikkia noita levesinetin mainitsemia sieltä löytänyt.
(Vai olisko ne olleet vain kansallisoopperassa esitetyt ensi-illat?)

Siellä oli sanottu vain säveltäjät ja päivämäärät, ei libreton kirjoittajaa eikä mihin se perustui.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
12.02.2010 09:06:27 (muokattu 12.02.2010 09:08:02)
Mun lähdeteos väitti että kyseessä olisi Aino Kallas, mutta jos Levesinetin lista pitää paikkansa niin oikea vastaus lienee sitten Kivi. Tosin täytyy sanoa, että eihän tuo Rautavaaran ooppera ymmärtääkseni Kiven teksteihin perustu vaan kertoo miehestä itsestään. Ja onko Kullervo täysin Kiven omaa tekstiä vai mukaelma Kalevalasta..?

Joka tapauksessa molemmat nimet tulivat ja jompikumpi niistä on oikein. :) Joten jatkakoon ken tahtoo.
damn u
12.02.2010 09:32:53
sellisti:
Joka tapauksessa molemmat nimet tulivat ja jompikumpi niistä on oikein. :) Joten jatkakoon ken tahtoo.

Tarkoittaa siis kuka vaan?
Ok:
Mikä teos? Kenen teos? Mikä soitin?

Tämä teos alkaa soololla. Kyseisen soittimen soittajat ovat sanoittaneet soolon:
"I am not an English horn"
lxi
12.02.2010 11:26:55
damn u: Tarkoittaa siis kuka vaan?
Ok:
Mikä teos? Kenen teos? Mikä soitin?

Tämä teos alkaa soololla. Kyseisen soittimen soittajat ovat sanoittaneet soolon:
"I am not an English horn"

Arvaan Stravinskin Kevätuhrin fagottiavausta. Kyllä nuo sanat siihen rytmiin jotenkin saa...
damn u
12.02.2010 15:00:56
nahkis: Arvaan Stravinskin Kevätuhrin fagottiavausta. Kyllä nuo sanat siihen rytmiin jotenkin saa...

Olipas tämä helppo, onnea voittajalle!
lxi
12.02.2010 15:14:11 (muokattu 13.02.2010 15:24:25)
Kuka kapellimestari (väitetysti) vastasi joskus kysymykseen "Oletteko koskaan esittänyt Stockhausenia?" kuivasti "Ei, mutta olen joskus astunut siihen"?

Saman miehen nimiin on laitettu useita muitakin nokkeluuksia ja teräviä kommentteja:
"Beethovenin viimeiset jousikvartetot kirjoitti kuuro mies, ja niitä voi kuunnella vain kuuro mies."
"Musiikkitieteilijä on ihminen, joka osaa lukea musiikkia muttei kuule sitä."
"Vaskipuhallinyhtyeillä on oma selkeä paikkansa -- ulkona ja monen mailin päässä."
lxi
23.02.2010 22:53:18
Tätä lienee tarpeeksi ihmetelty. Sir Thomas Beecham.

Seuraava saa jatkaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)