Aihe: Tunnista klassinen vihje ja kysy uusi
1 2 3 4 523 24 25 26 27 28 29 30 31
sellisti
07.02.2010 09:41:55
nahkis: Näitä juuri ajattelin. Olkaa hyvä.

Taas pianisti-säveltäjää haetaan... kenen suusta:

"I was never a jazz musician. I never tried to be a real jazz pianist, but I had to do it because of the composing. Im not interested in improvisation and what is a jazz musician without improvisation? All my improvisation is written, of course, and they became much better; it improved them."
"Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." -Kari Suomalainen
levesinet
07.02.2010 12:51:31
Nico Cappucc... Kapustin.
http://www.youtube.com/watch?v=kUYiD7VGBXY
Ei mikään ihme, että leimautuu jazzpianistiksi, kun esiintyy big bandien kanssa.
levesinet
07.02.2010 21:42:11
Kuka sanoi suunnilleen näin: "Olen aina pyrkinyt vaivattomuuteen. Musiikin ei pitäisi olla ponnistelujen takana"? Ja "Jos melodioista ei löydy mitään uutta, niin sitten meidän pitää etsiä uutuuksia harmoniasta"? Händelin mukaan hän saattoi kirjoittaa kahdeksanäänisen motetin nopeammin kuin kirjoitetaan kirje.
Riksteri
07.02.2010 22:01:24
levesinet: Kuka sanoi suunnilleen näin: "Olen aina pyrkinyt vaivattomuuteen. Musiikin ei pitäisi olla ponnistelujen takana"? Ja "Jos melodioista ei löydy mitään uutta, niin sitten meidän pitää etsiä uutuuksia harmoniasta"? Händelin mukaan hän saattoi kirjoittaa kahdeksanäänisen motetin nopeammin kuin kirjoitetaan kirje.

Veikkaan Vivaldia, joka oopperan kaupallistumisen aikaan puhtaasti käytännöllisistä syistä saattoi siirtää sivuja aiemmista teoksista uuteen partituuriin usein edes sankarin nimeä muuttamatta.
levesinet
07.02.2010 22:13:11
Ei ollut Vivaldi vaan eräs toinen poikkeuksellisen tuottelias säveltäjä.
sellisti
07.02.2010 22:13:36
levesinet: Ei ollut Vivaldi vaan eräs toinen poikkeuksellisen tuottelias säveltäjä.

Oliskohan sitte Telemann.
"Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." -Kari Suomalainen
sub zero
07.02.2010 22:15:18 (muokattu 07.02.2010 22:15:35)
levesinet: Ei ollut Vivaldi vaan eräs toinen poikkeuksellisen tuottelias säveltäjä.

Puhelinmies

edit: sellisti ehti
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
Riksteri
07.02.2010 22:22:14
Olisikohan sitten Giovanni Bononcini, joka moduloi rohkeasti, käytti epätavallisia dissonansseja ja jopa varsin pitkälle vietyä kromatiikkaa. Hänhän musiikillaan kilpaili Händelin kanssa kansan suosiosta ja joutui lopulta lähtemään Englannista plagiointisyytösten takia.
levesinet
07.02.2010 22:24:18
sellisti: Oliskohan sitte Telemann.

Kyllä vain. Vuoro sellistille.
sellisti
07.02.2010 22:31:12 (muokattu 07.02.2010 22:32:23)
levesinet: Kyllä vain. Vuoro sellistille.

Barokkia sivutaan edelleen, sori jos tämä menee jo liian sisäpiirin kikkailuksi mutta mun edelliset onkin vissiin ollu vähän turhan helppoja.

Kuka romantiikan ajan (ihan tunnettu) säveltäjä käytti Sonaatissaan sellolle ja pianolle 1. osan pääteemana erään Bachin sooloviulusonaatin hyvin tunnettua fuugateemaa..?
levesinet
08.02.2010 19:24:29
Aleksandr Borodin
sub zero
08.02.2010 20:00:29
no nyt se on se Glazunov
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
sellisti
08.02.2010 21:23:04
levesinet: Aleksandr Borodin

Borodin on oikein, hyvin tiedetty. Estradi on teidän.
levesinet
08.02.2010 21:31:23 (muokattu 09.02.2010 01:27:50)
Paholaisen sanakirjassa (The Devil's Dictionary) esitellään instrumentteja:
"Klarinetti, s. Kidutusväline, jota käyttää henkilö, jolla on puuvillaa korvissaan. On olemassa kaksi instrumenttia, jotka ovat pahempia kuin yksi klarinetti: kaksi klarinettia."

Harry Ellis Dickson puolestaan valistaa herrasmiehiä seuraavasti: "Kaikki ykkösoboistit ovat gangstereita. He ovat kovia ja kärttyisiä rööreihin kiekuvia kukkoilijoita, joita muut soittajat ja kapellimestarit pelkäävät."

Mutta kuka erään runoilijan mukaan "sydämestään vanha kunnon pakana" sanoi elämänsä ehtoopuolella seuraavasti, kun hänelle näytettiin hänen 11-vuotiaana säveltämäänsä kamarimusiikkia?
"Siihen aikaan sävelsin kuin piru, pääasiassa oboelle, joka oli mielisoittimeni."

Ollessaan syytettynä siitä, että oli mennyt lainaamaan materiaalia Bononcinin sävellyksistä:
"Se on liian hyvää ollakseen Bononcinia; ei hän tiennyt, mitä tehdä sille."

Englannissa arveltiin: "Hän on niin suuri ja niin yksinkertainen, ettei kukaan, paitsi ammattimuusikko, kykene olemaan ymmärtämättä häntä."

Berliozin näkemys miehestä: "Saavillinen sikaa ja oltta."

Kerran hän otti sopraanoa kiinni vyötäröstä ja uhkasi heittää naisen ikkunasta, jos tämä ei suostuisi laulamaan oopperan ensimmäistä aariaa. "Madame, tiedän hyvin että olette todellinen pikku piru, mutta saatte tuta, että minä olen itse pääpiru Beelzebub."
Siki-Siki
09.02.2010 02:29:29
levesinet: Paholaisen sanakirjassa (The Devil's Dictionary) esitellään instrumentteja:
"Klarinetti, s. Kidutusväline, jota käyttää henkilö, jolla on puuvillaa korvissaan. On olemassa kaksi instrumenttia, jotka ovat pahempia kuin yksi klarinetti: kaksi klarinettia."

Harry Ellis Dickson puolestaan valistaa herrasmiehiä seuraavasti: "Kaikki ykkösoboistit ovat gangstereita. He ovat kovia ja kärttyisiä rööreihin kiekuvia kukkoilijoita, joita muut soittajat ja kapellimestarit pelkäävät."

Mutta kuka erään runoilijan mukaan "sydämestään vanha kunnon pakana" sanoi elämänsä ehtoopuolella seuraavasti, kun hänelle näytettiin hänen 11-vuotiaana säveltämäänsä kamarimusiikkia?
"Siihen aikaan sävelsin kuin piru, pääasiassa oboelle, joka oli mielisoittimeni."

Ollessaan syytettynä siitä, että oli mennyt lainaamaan materiaalia Bononcinin sävellyksistä:
"Se on liian hyvää ollakseen Bononcinia; ei hän tiennyt, mitä tehdä sille."

Englannissa arveltiin: "Hän on niin suuri ja niin yksinkertainen, ettei kukaan, paitsi ammattimuusikko, kykene olemaan ymmärtämättä häntä."

Berliozin näkemys miehestä: "Saavillinen sikaa ja oltta."

Kerran hän otti sopraanoa kiinni vyötäröstä ja uhkasi heittää naisen ikkunasta, jos tämä ei suostuisi laulamaan oopperan ensimmäistä aariaa. "Madame, tiedän hyvin että olette todellinen pikku piru, mutta saatte tuta, että minä olen itse pääpiru Beelzebub."

Giacchino Rossini?
"Alkoholiasioissa on syytä muistaa että liika on tietysti aina liikaa, mutta kohtuus on ehdottomasti liian vähän." -K.A. Fagerholm
levesinet
09.02.2010 12:31:42 (muokattu 09.02.2010 16:14:52)
Ei. Vastaus on liian helppo. Varmaan ihan tarkoituksella odotatte, että kertoisin jotain hyvääkin.

Säveltäjä oli varsin suosittu jo elinaikanaan ja sai nähdä kunniakseen pystytettävän patsaan. Beethoven arvosti häntä suuresti. Tähän liittyy kertomuksia siitä, mitä nuotteja Beethoven tutkiskeli vielä kuolinvuoteellaan ja mitä Beethovenilla oli sanottavana niistä. Siinä oli miehen kootut teokset ja materiaalia taisi olla enemmän kuin J. S. Bachin ja Beethovenin tuotannoissa yhteensä.

E: Siis oikea vastaus on liian helppo.
Hauler
09.02.2010 17:39:12
levesinet:

Tuosta tulee mieleen Händel.
levesinet
09.02.2010 17:51:46
Hauler: Tuosta tulee mieleen Händel.

Kyllä, Händeliä taas haettiin. Jatkakaa.
Hauler
09.02.2010 18:38:20 (muokattu 09.02.2010 21:54:10)
Kuka oli toinen Wienissä vaikuttavista liikemiehistä, joista eräs tulistunut kitaristi sanoi kirjeessään 1800-luvun alussa tähän tapaan:"Sitä yritystä johtaa kaksi vilpillistä liikemiestä." (tai jotain sen suuntaista(saatavillani ei ole italialaista alkuperäistätekstiä))
levesinet
10.02.2010 19:59:57
Anton Diabelli, Pietro Cappin liikekumppani. Kitaristi Mauro Giuliania ärsytti se, että he onnistuivat ostamaan hyvin halvalla hienoimpiakin teoksia julkaistaviksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)