Aihe: Pianistien "Nothing else matters"
1 2 3
baron
05.01.2006 14:42:12

Kyllä nuo edellä mainitut Für Eliset ja Kuutikset taitaa aika suosittuja olla. Ja todellakin, luulin osaavani soittaa sekä Elisen että Kuutiksen 1. osan, kunnes kuulin OIKEAN pianistin version. Totesin, että aika tasapaksua sormiharjoitusta oli meikäläisen versiot, enkä todellakaan kehtaa niitä enää muitten kuullen kilkutella. Nuotit oppii kuka tahansa, mutta se musiikinteko, fraasit, nyanssit - tulkinta. No, onneksi en ole pianisti ;)

Pianon soitossa pätee vähän sama juttu kuin laulussa - ei riitä, että saa tietyt äänet...

Kiitos kysymästä, ei mun soittoni kuulostanut yhtään samalta kuin oikeitten pianistien äänitteet.
Tästä vois lähettää terveisiä eräälle toiselle palstalle, jossa sanottiin, että klasarien soittamisessa ei ole luovuutta.
My name is Baron, Sir Baron.
sellisti
05.01.2006 17:45:23
Minkä tahansa soittimen soitossa pätee vähän sama juttu kuin laulussa - ei riitä, että saa tietyt äänet...

Tästä vois lähettää terveisiä eräälle toiselle palstalle, jossa sanottiin, että klasarien soittamisessa ei ole luovuutta.

Sano muuta. Tiukassa tuntui istuvan nekin käsitykset.
Musiikki ei ole se mikä soi. Musiikki on sitä miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi. -Leif Segerstam
J.Ahonen
05.01.2006 20:33:31 (muokattu 05.01.2006 20:34:52)
Gröhöm...En tiedä puhutaanko samasta palstasta, mutta mielestäni siellä keskusteltiin luovuuden määrästä, ei niinkään siitä onko klassisen soitossa luovuutta. Turpasauna niille, kenen mielestä ei ole.

Silloin kun minulla on vähemmän luova kausi omien hommien suhteen treenaan klassista.

Mites onko tuo Fur elise sitten helppo, siis se aika lopussa tuleva nopea luritus läskissä äänialassa?

Lisäys: Juu en halua viedä keskustelua takaisin siihen luovuus kiistaan, joten kommenttini voi jättää siltä osin huomioitta, halusin vain oikaista.
sellisti
05.01.2006 22:17:46 (muokattu 05.01.2006 22:19:09)
Gröhöm...En tiedä puhutaanko samasta palstasta, mutta mielestäni siellä keskusteltiin luovuuden määrästä, ei niinkään siitä onko klassisen soitossa luovuutta. Turpasauna niille, kenen mielestä ei ole.

Lisäys: Juu en halua viedä keskustelua takaisin siihen luovuus kiistaan, joten kommenttini voi jättää siltä osin huomioitta, halusin vain oikaista.

No se kommentti mihin itse kiinnitin huomiota siinä ketjussa (jos siis tosiaan puhutaan samasta ketjusta) oli se, että klassisessa musiikissa ei ole tulkinnanvaraa eikä näin ollen mahdollisuutta luovaan toimintaan. Mun nähdäkseni aika tarkkaan noin siellä oltiin mieltä. Mutta ei tosiaan mennä takaisin siihen.

E. Tämä oli siis se ketju jota mä tarkotan, en tiedä puhutaanko samasta.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=111360
Musiikki ei ole se mikä soi. Musiikki on sitä miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi. -Leif Segerstam
baron
05.01.2006 23:25:21

Mites onko tuo Fur elise sitten helppo, siis se aika lopussa tuleva nopea luritus läskissä äänialassa?

Helppo ja helppo, ei se mulle helppo ollut, mutta jos mä soitan Lokkivalssia ja Jätkän humppaa normaalisti, niin en mä tajunnut, että johonkin näytteeseen riittäisi/kuuluisi (tietenkin oikein tulkittuna)

Satuin kuulemaan tänään livenä kun "oikea" pianisti soitti Sibeliuksen Kuusen ja kyllä se aika kaukana mun versiosta oli.
Kun mun ambitiot ei sillä genrellä kuitenkaan ole, ihan liian vaativaa mulle, niin en viitsi edes panostaa tulkintaan.
sellisti
05.01.2006 23:44:52
Helppo ja helppo, ei se mulle helppo ollut, mutta jos mä soitan Lokkivalssia ja Jätkän humppaa normaalisti, niin en mä tajunnut, että johonkin näytteeseen riittäisi/kuuluisi (tietenkin oikein tulkittuna)

No niitä näytteitä on monentasoisia. Musiikkiopiston ensimmäinen peruskurssi (1/3) ei vielä edellytä pianonsoitossa paljon Ukko Nooasta vaikeampaa osaamista, mutta siitä ne sitten pikku hiljaa vaikeutuu. Ja kurssitutkinto koostuu tietysti useista biiseistä, ei pelkästään yhdestä.
baron
05.01.2006 23:50:35 (muokattu 05.01.2006 23:51:54)

Sorry, puhuin asiasta, mistä en mitään tiedä.

Eiks tällä säikeellä oo jo kaikki oleellinen käsitelty, että voisi alkaa "off-topikoida"?

Tuolla toisella puolella soundit on hirveän tärkeitä, kiipparistit ja kitaristit ostavat toinen toistaan kalliimpia vimpaimia tai istuvat PC:n vieressä ohjelmoimassa tai downloadaavat netistä saadakseen mieleisensä soundin.

Itse olen sen verran toisinajattelija, että tykkään akustisista soittimista. Kyllähän niissäkin on soundi hirveän tärkeä, sillä erotuksella, että sitä ei osteta kaupasta tai ohjelmoida etukäteen, vaan se on soittajan sormissa, suussa tai missä lieneekään soittimesta riippuen ja se on sekä taitoa, että luovaa.
sellisti
06.01.2006 00:45:41 (muokattu 06.01.2006 00:45:54)
Kyllähän tästä aiheesta voisi omankin ketjun perustaa..!

Totta puhut. Tuo hyvän soundin haku on tuttua puuhaa myös klasaripuolella. Toki se on paljon muusikosta kiinni, mutta kyllä myös instrumentista. Hyväkään soittaja ei saa huonosta instrumentista kummoista ääntä, toki paremman kuin huono soittaja. Toisaalta taas kehno soittaja ei saa hyvästäkään soittimesta kummoista ääntä. Itselle parhaiten sopivaa soitinta etsiessä vierähtää kyllä jokunen tovi, jos siis tosissaan haluaa löytää just eikä melkein itselleen sopivan. Se on monesta asiasta kiinni oleva juttu.
J.Ahonen
06.01.2006 16:35:55
Juu, samasta ketjusta oli puhe. Olin osallisena siihen vasta loppu puolella, ehkä sielä alku puolella oli possea, jotka ansaitsevat turpasaunan.
sellisti
06.01.2006 18:15:35
Juu, samasta ketjusta oli puhe. Olin osallisena siihen vasta loppu puolella, ehkä sielä alku puolella oli possea, jotka ansaitsevat turpasaunan.

No siellä mm. eräs keskustelija kiteytti näkemyksensä lauseeseen "klassinen maailma on sairas". Noista lähtökohdista on vaikea saada aikaan kovin avartavaa ajatustenvaihtoa...
wrshredder
06.01.2006 21:41:58
No siellä mm. eräs keskustelija kiteytti näkemyksensä lauseeseen "klassinen maailma on sairas". Noista lähtökohdista on vaikea saada aikaan kovin avartavaa ajatustenvaihtoa...

HAHAHAA!!
on juu jätkällä visioita. :D
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 Entä jos Kuolemalle tulee kuolemanpelko?
freeze
13.01.2006 18:36:14
mulla on 11 sormee =P
Guitar69
12.02.2006 16:29:53
Bachin Air..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)