Aihe: Miksi tutuinta repertoaaria levytetään yhä uudestaan?
1 2
egaga
04.02.2005 17:11:49
Kiitoksia, eiköhän noilla päästä alkuun.
Tosi hifisti puhkoo silmänsä.
megatherium
08.02.2005 19:29:26 (muokattu 08.02.2005 19:30:22)
No kyllä muakin ottaa päähän, että mun sävellyksiä ei levytetä, jotain Schubertia vaan.

Tasapuolisuuden ja demokratian nimissä lienee oikeus ja kohtuus, että odotat kärsivällisesti omaa vuoroasi. onhan Schubertkin tehnyt niin jo 200 vuotta ja useat hänen teoksistaan odottavat turhaan yhä ensilevytystään. Oletko itse niin suuri klassikko, että katsot olevasi Schubertiin nähden siinä määrin etuoikeutetussa asemassa kiilataksesi muitta mutkitta hänen edelleen jonotusjärjestyksessä. Eikös Saloselta juuri eilen ilmestynyt uusi levyllinen musiikkia, etkä purnaa siitä yhtään?

Vaikka totta onkin, että tuskin Schubertkaan ihan näin yksioikoisesti ajattelisi, sillä nerous palkitsee itse itsensä. Parasta mitä ihminen on, hänen täytyy olla välttämättä sitä itselleen.

Luodessamme katseemme johonkin menneen ajan suurmieheen, kuten Schubertiin, emme ajattele; " miten onnellinen hän onkaan, kun me kaikiki häntä nytkin vielä ihailemme", ja odotamme kärsimättöminä, että hänen teoksensa levytettäisiin, vaan: " miten onnellinen hänen onkaan täytynyt olla nauttiessaan välittömästi hengestä, jonka jättämillä jäljillä vuosisat etsivät virvoitusta". Ei maineessa ole arvoa, vaan siinä minkä avulla se saavutetaan; rallia ajamalla vai säveltämällä. Ja nautinto on kuolemattomien lasten siittämisessä.
Ihmiskunnan historia on luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Sävis
08.02.2005 21:16:13
Tasapuolisuuden ja demokratian nimissä lienee oikeus ja kohtuus, että odotat kärsivällisesti omaa vuoroasi. onhan Schubertkin tehnyt niin jo 200 vuotta ja useat hänen teoksistaan odottavat turhaan yhä ensilevytystään. Oletko itse niin suuri klassikko, että katsot olevasi Schubertiin nähden siinä määrin etuoikeutetussa asemassa kiilataksesi muitta mutkitta hänen edelleen jonotusjärjestyksessä. Eikös Saloselta juuri eilen ilmestynyt uusi levyllinen musiikkia, etkä purnaa siitä yhtään?

Ymmärrät varmaan itsekin, että en nyt varsinaisesti ole siitä loukkaantunut, ettei minun sävellyksiäni levytetä. Mielestäni on vain väärin, että Schubertin 200 vuotta sitten säveltämää musiikkia olisi jotenkin täkeämpää levyttää kuin nykymusiikkia. Nykymusiikki on musiikkia, joka on syntynyt tässä ajassa. Se on tämän ajan musiikkia, jota pitäisi levyttää nyt, kun se on vielä tuoretta.

Edes Schubertin kaikki teokset eivät ole niin arvokkaita, että ne pitäisi levyttää.

Vaikka totta onkin, että tuskin Schubertkaan ihan näin yksioikoisesti ajattelisi, sillä nerous palkitsee itse itsensä. Parasta mitä ihminen on, hänen täytyy olla välttämättä sitä itselleen.

Mitähän tämä nerous on? Minua alkaa hiljalleen tympiä tällainen romanttinen säveltäjäkäsitys. Säveltäjät ovat alansa ammattilaisia, käsityöläisiä puuseppien ja räätäleiden rinnalla. Kohottaisitko hienon tuolin tehneen puusepän neroksi?
"Säveltäjä on säveltäjä vapaallakin." -Sam Other
sellisti
08.02.2005 21:24:15

Schubert nyt ei ehkä olisi kuitenkaan joutunut odottamaan 200 vuotta, jos levyteollisuus olisi ollut olemassa jo hänen aikanaan. Sikäli tuntuisi järjenvastaiselta antaa nykysäveltäjien odottaa teostensa levytystä. Ei mitään "jonotuslistaa" olekaan. Iso osa musiikinhistoriasta jää joka tapauksessa väkisinkin levyttämättä, sillä suurtenkaan säveltäjien kaikki teokset eivät millään voi kiinnostaa niin suurta kuluttajakuntaa, että levy-yhtiöt katsoisivat kannattavaksi levyttää ihan kaikkea. Ikäväähän se on, mutta kyllä siitä moni muukin kuin Schubert kärsii.
Konserttimestari: "Otas 'a' siitä flyygelistä". Vihainen vahtimestari: "Jos siitä flyygelistä jotain otetaan, niin se laitetaan sinne sitten myös takaisin!"
megatherium
14.02.2005 19:03:41 (muokattu 14.02.2005 19:04:48)
Ymmärrät varmaan itsekin, että en nyt varsinaisesti ole siitä loukkaantunut, ettei minun sävellyksiäni levytetä. Mielestäni on vain väärin, että Schubertin 200 vuotta sitten säveltämää musiikkia olisi jotenkin täkeämpää levyttää kuin nykymusiikkia. Nykymusiikki on musiikkia, joka on syntynyt tässä ajassa. Se on tämän ajan musiikkia, jota pitäisi levyttää nyt, kun se on vielä tuoretta.

Edes Schubertin kaikki teokset eivät ole niin arvokkaita, että ne pitäisi levyttää.

Mitähän tämä nerous on? Minua alkaa hiljalleen tympiä tällainen romanttinen säveltäjäkäsitys. Säveltäjät ovat alansa ammattilaisia, käsityöläisiä puuseppien ja räätäleiden rinnalla. Kohottaisitko hienon tuolin tehneen puusepän neroksi?

Nyt varmasti on tapahtunut jokin kemiallinen synapsikatkos eli erehdys, koska olen täysin varma siitä mitenkään syyllistymättä parodiointiin, että E-P Salonen on nykymusiikin säveltäjä ja olen classic-radiosta ja YLEtä kullut jo montakin hänen tuoretta teostaan levyltä, Rautavaaran kaksi pianokonserttoa ym. ym., että olisi naurettavaa väittää, että Schubert on jotenkin astunut vähäpätöisyydessään näiden suurten taiteilijoiden varpaille kilvoittelemalla epärehellisin vippaskonstein dopingiin turvautuen teosten levytystiheydessä. Pahoin pelkään, että joku on nyt erehtynyt. Sillä kukapa nyt Schubertin vanhentuneesta musiikista välittäisi nykyaikana. Taidan olla sellainen harmiton poikkeus, jota ei pidä ottaa turhan vakavasti musiikillisten tyylien valtavirrassa, jotka koetaan tänä päivänä muodikkaiksi. Ja kyllähän pojat paljon ahkerammin tuntuvat levyttävän Schubertia paljon vanhampaakin musiikkia, mitä joidenkin lehtien uudet levyt-arvosteluihin on uskominen, joissa aniharvoin saa törmätä, johonkin Forellikvintettoa harvinaisempaan Schubert-taltiointiin. Mutta se ei ole minun vikani, vaan kysynnän ja tarjonnan vika. Voisin pulittaa vaikka tuplahinnan, jos saisin jonkun laajamuotoisen näyttämöteoksen levytyksen tai alkusoittolevyn jne. jotka minulta vielä puuttuvat. mutta kun ei niin ei. Täytyy pysyä ostoboikotisssa, kunnes jotain ilmaantuu, mitä voidaan tuoda Suomeenkin. Ja kyllä syytä on pikemminkin haetava Schubertin kotikonnuilta, synnyinseuduilta Wienistä tai saksalaiselta kielialueelta, jossa ei tunnuta olevan kiinnostuneita muista kuin tutuimmista teoksista ja lauluista, koskapa täällä meilläkin jokaikinen Sibeliuksen pikkukappale pääsee levylle kokonaisedition myötä ja ne on helppo saada käsiin ilman mitään ulkotilauksia. käsittääkseni joki saksalainen levy-yhtiö on ottanut levytettäväkseen esiom. kaikki Sallisen sinfoniat, mikä on sinänsä kunnioitettava saavutus. Ai ettei nykymusiikkia muka levytetä.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)