Aihe: Tunnista klassinen vihje ja kysy uusi
1 2 3 4 58 9 10 11 1227 28 29 30 31
levesinet
12.03.2008 23:19:23
Kuka kommentoi seuraavaa kuultuaan Richard Straussin Salomen: "Olipa se ahdistavaa musiikkia. Tuntuu kuin minulla olisi ollut muurahaisia housuissani!"
Ainakin keisari Vilhelm II kommentoi ahkerasti teosta.
sub zero
13.03.2008 00:17:59
Minkä kirjaimen Beethoven lisäsi messutekstiin säveltäessään suurta D-duuri-messuaan?

Kuka sävelsi Mozartin 37. sinfonian?

Kenenkä runoilijan runokokoelma toimitettiin kahden erittäin suuren säveltäjän sävellettäväksi, joista kumpikin kuoli ennen kuin tuli valmista?

Minä vuonna ilmestyi Led Zeppelinin IV?
huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale
sellisti
13.03.2008 00:27:47
Franz Berwald?

oikein. Hänen kamarimusiikkinsa, pianotriot, pianokvintetot, jousikvartetot sekä sinfoninen musiikki on yhä kiehtovaa kuunneltavaa ja ansaitsisi tulla patremmin tunnetuksikin suuren yleisön keskuudessa.

Kysymyksiä satelee, mutta kun tuli vihdoin tuomio tuosta (viime elokuisesta) vastauksestani, niin laitanpa minäkin omani, sori vaan.

Franz Lisztiä pidetään historian suurimpana pianistina, mutta kuka oli se Lisztin aikalaispianisti, josta Liszt itse sanoi, että "hänellä on paras koskaan näkemäni tekniikka"?
"Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (en muista kuka)
baron
13.03.2008 00:32:02

Kysymyksiä satelee, mutta kun tuli vihdoin tuomio tuosta (viime elokuisesta) vastauksestani, niin laitanpa minäkin omani, sori vaan.

Franz Lisztiä pidetään historian suurimpana pianistina, mutta kuka oli se Lisztin aikalaispianisti, josta Liszt itse sanoi, että "hänellä on paras koskaan näkemäni tekniikka"?

Chopin???

Virhe!
Ei, en ole tanssimuusikko!
levesinet
13.03.2008 00:53:44
kuka oli se Lisztin aikalaispianisti, josta Liszt itse sanoi, että "hänellä on paras koskaan näkemäni tekniikka"?
Saint-Saëns
sub zero
13.03.2008 01:26:29

Seppo Hovi
Cliffies
13.03.2008 12:08:46 (muokattu 13.03.2008 12:09:02)
Ainakin keisari Vilhelm II kommentoi ahkerasti teosta.

Ja vastataan, eli Richard Straussin isä Franz ei siis ollut juurikaan vaikuttunut poikansa sävelkielestä Salome-oopperassa. Franz-papalle tosin myös Wagner oli liikaa vaikka hän olikin kantaesittämässä useita Wagnerin oopperoita. Wagner totesi torvististi-Franzista: "Hän on sietämätön kaveri mutta kun hän soittaa ei hänelle voi olla vihainen."
Konsertti, mikä ihana tekosyy oluenjuonnille...
sellisti
14.03.2008 00:25:24
Chopin???

Saint-Saëns

Seppo Hovi

Ei kukaan näistä, Seppo tosin vois olla vahvoilla jos olis eläny sillon.

Ranskalainen pianisti on kyseessä.
"Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (en muista kuka)
baron
14.03.2008 01:28:20

Ei kukaan näistä, Seppo tosin vois olla vahvoilla jos olis eläny sillon.

"Franz Liszt piti Saint-Saëns'ia itsensä ohella taitavimpana pianistina."

Noin sanoo Wikipedia, mutta eihän se mitään tiedä.
Ei, en ole tanssimuusikko!
levesinet
14.03.2008 09:09:24
Busoni mulla ekana tuli mieleen, mutta jos ranskalainen, niin ehdotan Francis Planté'ta.
sakvaka
14.03.2008 12:26:44 (muokattu 14.03.2008 12:27:36)

No Charles-Valentin Alkan. Wikipediakin sanoo: "Opiskeltuaan Alkan aloitti uransa pianistina ja pianonsoiton opettajana. Franz Liszt sanoi, että Alkan oli teknisesti paras pianisti, jonka hän oli koskaan nähnyt."
sellisti
14.03.2008 23:15:27 (muokattu 14.03.2008 23:17:17)
No Charles-Valentin Alkan. Wikipediakin sanoo: "Opiskeltuaan Alkan aloitti uransa pianistina ja pianonsoiton opettajana. Franz Liszt sanoi, että Alkan oli teknisesti paras pianisti, jonka hän oli koskaan nähnyt."

We have a winner.

"Franz Liszt piti Saint-Saëns'ia itsensä ohella taitavimpana pianistina."

Noin sanoo Wikipedia, mutta eihän se mitään tiedä.

Varmasti näinkin, mutta tuo käyttämäni lainaus on suoraan Lisztin suusta, ei wikipediasta. :)
sakvaka
15.03.2008 10:07:24
No otetaan sitten helpompi. Kuka 1500-1600 -luvun säveltäjä ja mikä hänen teoksensa liitetään usein Wolfgang Amadeus Mozartin nuoruuteen ja miksi?
komppaaja
15.03.2008 11:40:22 (muokattu 15.03.2008 11:40:43)
No otetaan sitten helpompi. Kuka 1500-1600 -luvun säveltäjä ja mikä hänen teoksensa liitetään usein Wolfgang Amadeus Mozartin nuoruuteen ja miksi?

Allegrin Miserere, jonka Mozart kirjoitti korvakuulolta kuultuaan teoksen kerran pääsiäisen aikaan Rooman Pietarin kirkossa?
sakvaka
15.03.2008 16:35:05 (muokattu 15.03.2008 16:36:03)
Allegrin Miserere, jonka Mozart kirjoitti korvakuulolta kuultuaan teoksen kerran pääsiäisen aikaan Rooman Pietarin kirkossa?

Aivan, komppaaja pääsee jatkamaan.

Nykyään soitettava versio tuosta kappaleesta ei muuten ole sama kuin Allegrin alkuperäinen. Lisää voitte lukea englanninkielisestä wikipediasta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Miserere

Paina sivun ylälaidasta linkkiä Miserere (Allegri)
sub zero
15.03.2008 16:39:03
vastatkaa mun kysymyksiin
sakvaka
15.03.2008 16:48:11
Minkä kirjaimen Beethoven lisäsi messutekstiin säveltäessään suurta D-duuri-messuaan?

Kuka sävelsi Mozartin 37. sinfonian?

Kenenkä runoilijan runokokoelma toimitettiin kahden erittäin suuren säveltäjän sävellettäväksi, joista kumpikin kuoli ennen kuin tuli valmista?

Minä vuonna ilmestyi Led Zeppelinin IV?

No minä vastaan.

37. sinfonian sävelsi Joseph Haydnin pikkuveli, Johann Michael Haydn.

IV ilmestyi 1971.

Olisikohan Beethovenin kirjain ollut korkea "a", Glorian Miserere-osassa?
sub zero
15.03.2008 17:02:34
Olisikohan Beethovenin kirjain ollut korkea "a", Glorian Miserere-osassa?

Minusta se on "o"
megatherium
17.03.2008 22:00:13
No minä vastaan.

37. sinfonian sävelsi Joseph Haydnin pikkuveli, Johann Michael Haydn.

Hidasta johdantoa lukuunottamatta, joka on Mozartin käsialaa.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
ralliolli
18.03.2008 11:07:00 (muokattu 18.03.2008 11:07:20)
Hidasta johdantoa lukuunottamatta, joka on Mozartin käsialaa.

Tämä on ehkä vähän rumasti sanottu, mutta megan kunnianhimoisen kirjoitustyylin tuntien tämä aloittelijatason korrelaattivirhe huvitti kovasti, etenkin kun viesti oli kerrankin niin lyhyt ja yksinkertainen. Kaikella kunnioituksella.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)