Schnowotski 06.12.2007 00:52:54 | |
---|
En osaa lainata useaa tekstiä kerralla, niin täytyy kysyä ilman lainausta: mitä tarkoitat Sharkman uudemmalla musiikilla? Tuo onkin ongelmallinen käsite. Useimmat ihmiset varmaan implisiittisesti määrittelevät esimerkiksi Anton Webernin uudeksi musiikiksi, vaikka hän sävelteli teoksensa ennen kuin rock-musiikkia oli keksittykään. Levyllä näytti olevan mm. Bartokia, Pärtiä ja Shostakovichia, mutta mitään niin sanotusti kunnollista modernismia, kuten vaikkapa Xenakista, Boulezia, Schnittkeä, Scelsiä, Stockhausenia tai vaikkapa sitä Weberniä ei näyttänyt olevan. Loogisesti ajateltunahan uusi musiikki tietenkin viittaa vain ehkäpä kymmenen viime vuoden sisällä sävellettyyn musiikkiin, mutta uskoisin, että se ei ollut kuitenkaan pointtina. Tuon 'modernin kuuloisen' musiikin puuteen vuoksi minä en settiä suosittele. Kieltämättä tuo olisi päheä paketti hyllyssä, mutta ei tuo minusta erityisen hyvä tutustumispaketti ole. Jos asut paikkakunnalla, jossa on mahdollisuus käyttää kirjaston palveluita, käy lainaamassa levyjä kirjastosta. Vähän aikaa sitten oli ketju, jonka nimi oli jotain että "klassista äijille" (tms.), jossa on paljon ehdotuksia kuuntelemisiksi. Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi. |
Prophet 10.12.2007 23:33:28 (muokattu 10.12.2007 23:36:54) | |
---|
|
A100 18.12.2007 11:08:15 | |
---|
arvoisa jelppikerho, pyydän nöyrimmin apuanne seuraavan teeman suhteen, mikä tämä kappale on? Yritin röpöstellä jonkin sorttisen nuotinnoksen siitä alusta, joka toivon mukaan valottaisi sävelkulkua etsimästäni kappaleesta (idea käynee ilmi siitä). http://onpatilanne.com/pics/nuotti.png apuva ja kiitos. jyrkkä ehkä. |
sellisti 18.12.2007 22:16:19 (muokattu 18.12.2007 22:20:16) | |
---|
arvoisa jelppikerho, pyydän nöyrimmin apuanne seuraavan teeman suhteen, mikä tämä kappale on? Yritin röpöstellä jonkin sorttisen nuotinnoksen siitä alusta, joka toivon mukaan valottaisi sävelkulkua etsimästäni kappaleesta (idea käynee ilmi siitä). http://onpatilanne.com/pics/nuotti.png apuva ja kiitos. Selvä peli, tämä on Sergei Prokofjevin Romeo ja Julia -baletista osa Montaguet ja Capuletit, muistaakseni. Rytmi tosin menee vähän eri lailla, mutta muuten selkeä nuotinnos. E. Eli siis tämä: http://www.amazon.com/gp/music/wma- … 007OTR001011/ref=mu_sam_wma_001_011 Tuolla tosin nimellä Ritarien tanssi. Muistanen siis väärin osan nimen. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
sellisti 18.12.2007 22:23:48 | |
---|
Onko tällä urkurilla juuri oikeanlainen tempo soittaessaan Widorin 5. urkusinfonian Toccataa? Tuskin tuo nyt sen oikeampi tai väärempi on kuin muidenkaan urkurien tempot, ellei säveltäjä ole erikseen merkinnyt tarkkaa metronomilukemaa. En tiedä onko, enkä edes mikä on tempomerkintä, mutta iloisestihan tuo lirkuttaa että varmaan ihan toimiva tempo. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
A100 19.12.2007 09:00:49 | |
---|
Selvä peli, tämä on Sergei Prokofjevin Romeo ja Julia -baletista osa Montaguet ja Capuletit, muistaakseni. Rytmi tosin menee vähän eri lailla, mutta muuten selkeä nuotinnos. ... Tuolla tosin nimellä Ritarien tanssi. Muistanen siis väärin osan nimen. Kiitos paljon! Olipas kiva aloittaa työpäivä, kun sai tähän "vaivaan" apua :) Ja internjet osasi kertoa, että: "Montagues and Capulets also known as Dance of the Knights is a score composed by Sergei Prokofiev. It is from Act I, Scene 2 of the ballet Romeo and Juliet." jyrkkä ehkä. |
sellisti 19.12.2007 21:56:38 | |
---|
Kiitos paljon! Olipas kiva aloittaa työpäivä, kun sai tähän "vaivaan" apua :) Ja internjet osasi kertoa, että: "Montagues and Capulets also known as Dance of the Knights is a score composed by Sergei Prokofiev. It is from Act I, Scene 2 of the ballet Romeo and Juliet." No sitten muistin oikein. :) Eipä kestä. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
Teräskieli 29.12.2007 17:04:02 | |
---|
Tiedättekö säveltäjiä, jotka ovat tehneet samantyyppisiä kappaleita kuin Kimmo Hakolan Verdoyances Crespuscules ja Concerto for Clarinet and orchestra? |
lealehmus 25.01.2008 21:53:35 | |
---|
Onko olemassa sanakirjamaisesti listattauna musiikki termistöä. Netissä esim. Tai kirjakaupoissakin. Nekin pitäisi olla netissä, sillä suomalaisiin kirjakauppoihin en nyt pääse. |
Hauler 26.01.2008 09:52:19 | |
---|
Onko olemassa sanakirjamaisesti listattauna musiikki termistöä. Netissä esim. Tai kirjakaupoissakin. Nekin pitäisi olla netissä, sillä suomalaisiin kirjakauppoihin en nyt pääse. Tässä on jonkin verran: http://www.dolmetsch.com/defsl1.htm |
pianistityttö 28.01.2008 14:10:38 | |
---|
Tiedättekö säveltäjiä, jotka ovat tehneet samantyyppisiä kappaleita kuin Kimmo Hakolan Verdoyances Crespuscules ja Concerto for Clarinet and orchestra? Se klarakonsertto on kylla aika ainutlaatuinen. Mun mielesta helmi Hakolan savellystuotannossa. Siinahan on vikassa osassa paljon vaikutteita mm. klezmer-musiikista. "Olen onnellisin tuntemani ihminen"
-Artur Rubinstein- |
Cliffies 28.01.2008 17:12:11 | |
---|
Tiedättekö säveltäjiä, jotka ovat tehneet samantyyppisiä kappaleita kuin Kimmo Hakolan Verdoyances Crespuscules ja Concerto for Clarinet and orchestra? Tiensuun klarakonsertossa (Ei "Puro" vaan "Missa") on kyllä samaa henkeä, johtuneeko sitten siitä että solisti on sama... Konsertti, mikä ihana tekosyy oluenjuonnille... |
sellisti 30.01.2008 17:59:16 | |
---|
Tiensuun klarakonsertossa (Ei "Puro" vaan "Missa") on kyllä samaa henkeä, johtuneeko sitten siitä että solisti on sama... Säveltääkö Suomessa joku klarinettimusiikkia ylipäätään muillle kuin Kari Kriikulle..? :) "Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (en muista kuka) |
Cliffies 30.01.2008 20:37:24 | |
---|
Säveltääkö Suomessa joku klarinettimusiikkia ylipäätään muillle kuin Kari Kriikulle..? :) No jos haluaa että teosta ei ikinä esitetä niin sitten! :D Konsertti, mikä ihana tekosyy oluenjuonnille... |
Teräskieli 30.01.2008 20:59:56 (muokattu 30.01.2008 21:01:34) | |
---|
Kari Kriikku on kai aika virtuoosi...? Ainakin serkkuni, joka soittaa klarinettia, hehkutti ihan hirveesti tässä joku aika sitten. EDIT: Olikos klezmer musiikki jotain juutalaisten juttua? |
baron 30.01.2008 23:57:40 | |
---|
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt)
The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox) |
pianistityttö 02.02.2008 17:49:13 | |
---|
Kari Kriikku on kai aika virtuoosi...? No ei taida olla kappaletta jota ko. herra ei pystyisi soittamaan. "Olen onnellisin tuntemani ihminen"
-Artur Rubinstein- |
kolme neljäsosaa 07.03.2008 13:06:35 | |
---|
Tervehdys! Osaisiko joku kertoa minulle, miten lausutaan J.S.Bachin teoksen "Air" nimi. Siis tuo sana "Air", "saksaksi", "englanniksi" tai "suomeksi". En ole netistä minkäänlaisia lausuntaohjeita löytänyt, ja kun en tiedä kappaleen nimeämisen taustojakaan niin on vaikea veikkailla. Suurkiitokset etukäteen, nimim. 3/4 |
sub zero 07.03.2008 15:14:40 | |
---|
Osaisiko joku kertoa minulle, miten lausutaan J.S.Bachin teoksen "Air" nimi. Siis tuo sana "Air", "saksaksi", "englanniksi" tai "suomeksi". se on ranskaa (ja tarkoittaa aaria), joten pitäisi varmaan lausua "a-öö". ehkä parempi sanoa vain suomeksi miten kirjoitetaan huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale |
kolme neljäsosaa 08.03.2008 14:11:20 | |
---|
Kiitoksia, SubZero! 3/4 |