Aihe: Hinnasta?
1
Late_
07.12.2004 20:08:43
Niin tahtoisin tietää, että kuinka paljon jouset maksaa? Myydäänkö niitä edes mitenkä yksitellen? Asiasta en tiedä YHTÄÄN mitään, mutta nyt tarvis saada tietää, että kuinka paljon vaikkapa viulun jousesta pitäisi maksaa.
Apuja kiitos.
sub zero
07.12.2004 20:15:22
Googletin tuommoisen. Siellä maksaa 39e

http://www.musikantti.fi/viulu/viuluk_1.htm
"Alussa hyvä alkuvoima loi valon, järjestyksen ja miehen ja paha alkuvoima loi pimeyden, kaaoksen ja naisen" -Pythagoras
Late_
07.12.2004 20:16:25
JaahaJaaha, eipä ole paha alkuunkaan.
hörhö
08.12.2004 11:33:15

Minkäs soittimen jousta etsit? Niillä on isoja käyttö- ja hintaeroja. Tuolla edellä mainitulla ritsalla ei mitään tee. Mm. Sellolle järkevän hiilikuitujousen saa parilla sadalla eurolla ja se on hyvä. Sitten taas kahdensadan puujousella ei tee muuta, kuin selkää raavi. Parilla tonnilla saa jo ihan hyvän.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Late_
08.12.2004 18:01:41
Minkäs soittimen jousta etsit? Niillä on isoja käyttö- ja hintaeroja. Tuolla edellä mainitulla ritsalla ei mitään tee. Mm. Sellolle järkevän hiilikuitujousen saa parilla sadalla eurolla ja se on hyvä. Sitten taas kahdensadan puujousella ei tee muuta, kuin selkää raavi. Parilla tonnilla saa jo ihan hyvän.

No en ihan paria tonnia viittis pistää siihen, että saa livenä repästyä jokusen kitarasoolon tolla jousella! :) Eli en mihinkään tosikäyttöön tarvi, ihan vaan vaihteluks ja väriks keikalle.
hörhö
08.12.2004 18:16:27 (muokattu 08.12.2004 18:17:42)

Jos kitaraa meinaisit sillä soittaa, niin sellon tai kontrabasson jousi voi olla omiaan. En oikein osaa sanoa, kumpi. Basson jousi pysyisi normaalissa otteessaan kitaran soittoasennolla. Sellon jousesta pitäisi pitää väärinpäin. Basson jousi on myös hieman lyhyempi. Mutta jos hyvää oikeasti haluat, niin hiilikuituisia sinuna katselisin. 150-200€ käsittääkseni.
Late_
08.12.2004 18:20:22
Auts. Olikin vähän isompia hintoja sitten. Täytyypä katsella, joulukin on kohta kyllä. Kuinka jollain kunnon sellistillä voi olla varaa maksaa yhestä jousesta tuhansia?! Käsittämätöntä!:) Jos sen hintasen kitaran ostasin ni hyvä olis.
Dr Dominant
09.12.2004 16:47:30

Niin - ja se jousihan on halvinta lystiä sellonsoitossa kun se itse hyvä sello on sitten ihan eri hintaluokkaa ...
"Dr Dominant, I Presume?!"
hörhö
09.12.2004 17:59:22

Kokeiltuani tulin siihen tulokseen, että itse pidän enemmän basson jousesta kitaran kanssa. Pysyy se ote kunnollisena.
sellisti
17.12.2004 19:37:38
Kuinka jollain kunnon sellistillä voi olla varaa maksaa yhestä jousesta tuhansia?! Käsittämätöntä!:)

Harkitsin tovin, vaihtaisinko tuon allekirjoituksekseni, mutta tulin siihen tulokseen, että pidän nykyisestäni kuitenkin vielä enemmän.

Täytyyhän ammattia harjoittavalla työvälineet olla, ja siihen tarkoitukseen niitä saa vähentää verotuksessakin. Oma jouseni maksoi aikanaan 2000 euroa, ja se on vielä halpa. Kun ostaa kerralla hyvän, niin se voi kestää läpi elämän.
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
Congi
17.12.2004 20:03:03
Täytyyhän ammattia harjoittavalla työvälineet olla, ja siihen tarkoitukseen niitä saa vähentää verotuksessakin. Oma jouseni maksoi aikanaan 2000 euroa, ja se on vielä halpa. Kun ostaa kerralla hyvän, niin se voi kestää läpi elämän.

Mikä tekee siitä niin kalliin? Mistä ja millaisesta materialista?
T.Congi
sellisti
17.12.2004 20:25:28
Mikä tekee siitä niin kalliin? Mistä ja millaisesta materialista?

Puustahan ne tehdään. En nyt osaa sanoa, mitä puuta oma jouseni on (noloa kyllä), mutta jousia on niin monenlaatuisia, että hyvästä kannattaa maksaa. Jousen laatu syntyy mm. puun ja muiden materiaalien laadusta ja ominaisuuksista, työn huolellisuudesta, jousen painopisteestä ja balanssista sekä jouhien laadusta. Jousen rakentaminen (kuten jousisoittimenkin) on sen verran monimutkainen, tarkkuutta ja aikaa vaativa prosessi, että jo työn määrä ja siihen mennyt aika nostavat hintaa. Täytyy soitinrakentajienkin elää. Tehdassoittimethan ovatkin sitten halvempia.
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
Congi
17.12.2004 20:55:38 (muokattu 17.12.2004 20:56:22)
Mietin lähinä sitä että pystyykö hyvän jousen rakentamaan itse. Pitääkö jokaisen hevosen perää lähtee nuuskimaan? Kerro nyt lisää sun omista henkilökohtaisista kokemuksista hyvästä jousesta. Klassisia kitaroita olen rakennellut mutta tieto hyvästä jousesta olisi mukavaa yleissivistystä ajatellen.
T.Congi
sellisti
17.12.2004 21:09:28
Mietin lähinä sitä että pystyykö hyvän jousen rakentamaan itse. Pitääkö jokaisen hevosen perää lähtee nuuskimaan? Kerro nyt lisää sun omista henkilökohtaisista kokemuksista hyvästä jousesta. Klassisia kitaroita olen rakennellut mutta tieto hyvästä jousesta olisi mukavaa yleissivistystä ajatellen.

No kyllä joudut aika pitkän koulun käymään jos itse haluat hyvän jousen oppia rakentamaan, mutta mahdollistahan se on. Hyviä jouhia on saatavana valmiina, ei niitä itse tarvitse lähteä eläimeltä leikkaamaan... =)

En ole valtavan monella jousella soittanut, mutta henkilökohtainen kokemukseni hyvästä jousesta on sellainen, että se on tarpeeksi tukeva ja vankka pysyäkseen "näpeissä" ja kielellä eikä tunnu kovin holtittomalta mutta lähtee tarvittaessa helposti mukaan ketterämpäänkin soittotapaan. Se on luonnollisesti soittotaidostakin kiinni. Itse pidän painavammista kuin kevyemmistä jousista, mutta tämähän riippuu paljon myös siitä, minkälainen on sello jota sillä jousella soitetaan. Kaikki jouset eivät vain käy kaikkiin soittimiin yhtä hyvin.
Congi
17.12.2004 23:31:57
http://www.zaretandsonsviolins.com/choosingbow.html

Tässä on jotain perusinfoa niille ihmisille jotka ovat kiinnostuneet hyvästä jousesta.
T.Congi
sellisti
18.12.2004 18:07:49
http://www.zaretandsonsviolins.com/choosingbow.html

Tässä on jotain perusinfoa niille ihmisille jotka ovat kiinnostuneet hyvästä jousesta.

Tuo olikin aika tyhjentävä artikkeli. Ja pätevän tuntuinen sivusto muutenkin.
kontrabasisti
14.03.2005 17:15:21
Oon ehkä tyhmä, mutten vaan pysty mitenkään tajuamaan missä ihmeen asennossa sie pystyt soittamaan kontrabasson jousella kitaraa?? Jos tarkotatte saksalaismallista jousta, niin KAI se vois onnistua, mutta asento ei tosiaan tule olemaan mikään hyvä, saati sitten sellanen, kun sen on kontrabassoa soitettaessa tarkotus mennä. Mutta onnee vaan. Ja hyvät jouset maksaa, ne on yhtä tärkee asia jousisoittajalle kun itse soitin, tai siis jos on paska soitin ja hyvä jousi, niin se soi oikeestaan paremmin kun hyvä soitin ja paska jousi, jos siis paska on oikeesti paska.

Apua, mie osaan kirjottaa lyhyitä lauseita oikein kieliopillisesti :D
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
hörhö
14.03.2005 18:56:28

Oon ehkä tyhmä, mutten vaan pysty mitenkään tajuamaan missä ihmeen asennossa sie pystyt soittamaan kontrabasson jousella kitaraa?? Jos tarkotatte saksalaismallista jousta, niin KAI se vois onnistua, mutta asento ei tosiaan tule olemaan mikään hyvä, saati sitten sellanen, kun sen on kontrabassoa soitettaessa tarkotus mennä. Mutta onnee vaan.

Niin. Jos kitaran laittaisin johonkin telineeseen pystyasentoon, niin saisihan sen soittoasennon sitten OK. Muuten pitää tyytyä kompromisseihin, ellei jollain ole parempaa ideaa. Siis saksalainen on se, mitä pidetään vähän niinkuin kynää? Jos niin, niin sitä tarkoitin, kun kääntää kitaraa vähän ylöspäin. Muuten pitää vaihtoehtoisesti vääntää ranne nurin tai pitää jousta väärinpäin.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara, myy mulle halpa av-etunen
tanjuli
14.03.2005 18:57:15
siis jos on paska soitin ja hyvä jousi, niin se soi oikeestaan paremmin kun hyvä soitin ja paska jousi, jos siis paska on oikeesti paska.

jos on niin paska soitin kun tää yksi vaneriläjä jota joskus sahailen (kun kontraläksyjä treenaan) niin ei siinä ees pro++ -tasoinen jousi auta saundiin :D

(ainiin ja sä unohdit tosta että soittajasta on myös aikas paljon kiinni - hyvän soittajan tunnistaa siitä että paskakin soitin kuulostaa hyvältä (tähän on vielä niiiiiiin paljon matkaa))
[i hear voices but at least they're on tune]
kontrabasisti
15.03.2005 19:32:45
Joo saksalainen on se just jota pidetään vähän niinkun kynää, mutta ei yhtään sinnepäin. :D

Oon kyllä huomannu että oon alkanu pitää kynää niinkun jousta, samoin veistä ja hammasharjaa. :) Aika pahalle vaikuttaa.
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)