Aihe: Keikkapalkkio?
1 2 3
Totoro
03.12.2006 15:58:38
Olen 3/3 tason sellisti, soittanut n. 14 vuotta. Teemme silloin tällöin keikkaa saman tasoisen viulistikaverini kanssa esimerkiksi tuttujen tai ventovieraiden juhlissa, kirjo on moninainen.
Ohjelmistoon kuuluu tilaisuuden mukaan klassista tai kevyttä musiikkia.
Joka kerta koemme yhtä vaikeaksi vastata kysymykseen: "kuinkas paljon te haluatte vaivanpalkkaa?" Tutuilta tietysti ei paljon kehtaa pyytää, jos ollenkaan, mutta ventovierailta pitäisi jo saada korvausta työstä.
Tämän takia haluaisin uteliaisuudestani kartoittaa, onko täällä keikkailevia suunnilleen saman tason soittajia ja paljonko olette ottaneet/ottaisitte 30-45minuutin setistä?
carlos
03.12.2006 21:56:58 (muokattu 03.12.2006 21:58:30)
Muutamaan otteeseen on tullut heitettyä jokin simppeli hääkeikka, josta ollaan parilla kympillä selvitty. Tosin yleensä biisejä on ollut vain 1 tai 2...

Vaikea kysymys tämä silti on. Liikaa ei tietenkään kannata pyytää, mutta toisaalta itsensä aliarviominenkin on liian helppoa. En mä kuitenkaan alle viidellä kympillä lähtis soittamaan reilun puolen tunnin settiä.

(Sellistin vastausta odotellessa)

EDIT: Ja se on muuten ärsyttävää, jos joku tulee puhumaan vaivanpalkasta. Saako töistä vaivanpalkkaa? Ylimielinen ei kannata olla, mutta pieni näpäyttäminen on tuollaisissa tilanteissa kohdillaan ;)
Exoskeletal junction at the railroad delayed
Jailhouse quartet
04.12.2006 09:13:53
Reilu 100€ niin kuin muusikoiden liiton liksalista sanoo.
My momma always said, "Life was like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." -forrest gump
Cliffies
04.12.2006 09:49:54
Reilu 100€ niin kuin muusikoiden liiton liksalista sanoo

Ja olikos tässä jotain eroa aloittajan/amatöörin/ammattilaisen välillä?
(Max Reger: Kirje kriitikolle) Istun taloni pienimmässä huoneessa. Arvostelunne on edessäni. Tuossa tuokiossa se on oleva takanani.
toteemi
04.12.2006 10:30:40
Ja olikos tässä jotain eroa aloittajan/amatöörin/ammattilaisen välillä?

Muusikko mikä muusikko, perskeles. Vai onkohan sittenkin olemassa joku tutkinto, joka täytyy suorittaa ennen kuin voi olla kunnon muusikko? Totta kai on hieman hävytöntä pyytää joltain kummitädiltä satasta keikasta, mutta niin, tässä olikin kyse ventovieraista. Itsekin mietin juuri tätä palkka-asiaa, kun pitäisi kuulemma esim. laitoksen avajaisissa soittaa. On se meikäläisen soitti niin taivaallista, ettei ihan ilmaiseksi mene.
Cliffies
04.12.2006 12:08:50
Muusikko mikä muusikko, perskeles. Vai onkohan sittenkin olemassa joku tutkinto, joka täytyy suorittaa ennen kuin voi olla kunnon muusikko? Totta kai on hieman hävytöntä pyytää joltain kummitädiltä satasta keikasta, mutta niin, tässä olikin kyse ventovieraista. Itsekin mietin juuri tätä palkka-asiaa, kun pitäisi kuulemma esim. laitoksen avajaisissa soittaa. On se meikäläisen soitti niin taivaallista, ettei ihan ilmaiseksi mene.

Niin siis sillä vaan että ei sillä nimikkeellä ole mitään väliä, mutta jos ammattilaisen palkkoja pyytää niin sitten sen soiton pitää olla ammattitasoista, toisin sanoen hyvää vaikka tilanne olisi mikä. Ja tietysti on kohtuullista olla liiton jäsen jos liiton mukaisia taksoja kinuaa... :)

On keikkoja joita tietysti tehdään ilmaiseksi tai pienellä korvauksella (sukulaiset?) mutta jotain tehdasrakennuksen laajennusosan avauksia ei ole kenenkään järkevää tai asianmukaista soittaa "no saatte sitten ruokaa"-pohjalta. Se on itseltä ja kaikilta muilta soitajilta pois nyt ja myöhemmin.

Noi tavat kysyä keikalle mistä aiemmin puhuttiin on tosiaan moninaisia. "Voisitko tulla töräyttämään jotain?" on aika yleinen. Joku päivä vielä jotain kilahtaa ja todellakin töräytän sitten jotain ja poistun lavalta. Mikä ihana ajatus... Toisaalta pitää ymmärtää ihmisiä jotka ei niin musiikista tiedä, ja valottaa sitä miksi jokin maksaa mitäkin, varsinkin jos pyydetään jotain erityistä biisiä muutamaa päivää ennen keikkaa ja ihmetellään "...kyllähän sinä sen osaat".

Siitä ekasta keikkapalkkakysymyksestä, siis jos teillä on valmis ohjelmisto ja se on taustahumppaa niin oisko 100 €/lärppä mitään?
(Max Reger: Kirje kriitikolle) Istun taloni pienimmässä huoneessa. Arvostelunne on edessäni. Tuossa tuokiossa se on oleva takanani.
kontrabasisti
04.12.2006 12:40:13
Riippuu aika monesta asiasta, esimerkiksi näistä:

1. roudauksen määrä
2. soiva kesto
3. tilaisuuden luonne (osa keikoista vaan on rahakkaampia)
4. soittajien määrä (mitä isompi bändi niin sen pienemmät summat, ellei bändi ole joku kuuluisa)
5. mahdolliset matkakulut
6. soittajien taso (ei tietenkään ole mitään tutkintoa tai muuta selkeää määritelmää)
7. bändin kuuluisuus (hyvä maine, ei välttämättä huippukuuluisuus)

tässäpä näitä mitä tuli ensimmäisenä mieleen.
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
Kapt. Bratislava
04.12.2006 14:06:43 (muokattu 04.12.2006 14:20:47)
ottaneet/ottaisitte 30-45minuutin setistä?

Tota tota.. tosta on ihmisillä aika ihmeellisiä käsityksiä. Siis meinaan, pyydetään keikalle ja sitte tarjotaan tyyliin 20e plus ruoka. Itse en lähde tollasilla summilla enää vetään isoa settiä. Tosin ennen tutkintoa oli/on kiva käydä soittamassa settiä vähän joka konsertissa ja tilaisuudessa. Kuitenkin, omaa ammattitaitoa tulee kunnioittaa. Vähän sama juttu kuin opetusasioissa, periaatteessa ammattitaidonsa myyminen ale-hintaan on aika moraalisesti arveluttava juttu eikä se kanna pitkällä tähtäimellä hedelmää, ihmiset kuvittelevat että musiikkia/ammattitaitoa voi ostaa puoli-ilmaiseksi ja ammattiin iskeytyy jonkinlainen harrastelijamaisuuden leima; lasten soittotunnit rinnastetaan johonkin iltapäivien puolivapaaehtoiseen kerhotoimintaan. Vanhemmat soittavat puhelimella ja pyytävät lapselleen soittotuntia "saako tunnin kympillä?"-tyyliin. Keskustelin tuossa erään suomalaisen menestyneen muusikon kanssa ja hänelle amerikkalaiset kollegat olivat nauraneet kun kuulivat mikä on tuntipalkka. Jotenkin kulttuurin arvostus - ainakin klassisen kitaran puolella osittain - on Suomessa jokseenkin lapsenkengissä. Yhteiskunnan rahat ja tuet menevät sinne mitä arvostetaan, eli kaikkeen teknologia-alkuiseen.

Ei tässä muuta, mutta tulevaisuudessa on kuitenkin jossain vaiheessa juniorejakin jaloissa ja perhe elätettävänä, eikä soitto-opettajan palkkaus/työn arvostus kulje aina kovinkaan lähellä sitä mitä siihen on upotettu aikaa, vaivaa ja kuinka paljon siellä opettajalla loppujen lopuksi on vastuuta ja ammattitaitoa taustalla. Sama pätee myös esittävään taiteeseen.

Tästähän voisi toki filosofoida ummet ja lammet. :D

Tosin en mä oikein osaa sanoa mitä summia ikään kuin harrastuspohjalta tulee pyytää..

Toinen juttu on kissanristiäiset suvun ja hyvien tuttujen kanssa. Esim. siskon lakkiaisissa soitin ilmaiseksi, luonnollisesti, mutta samaa en tekisi jossain kotiseutuyhdistyksen ties missä iltamissa. Ja tyttöystävä halusi oppia soittamaan kitaraa, ilmaisia tunteja hänelle. :D
Kritiikin tulee olla ei ainoastaan häikäilemätöntä vaan myös henkilökohtaista. -Wilhelm Peterson-Berger / Taiteilija ei harjoittele vaan kokee. -Charlie Christensen
Cliffies
04.12.2006 15:48:37
Vanhemmat soittavat puhelimella ja pyytävät lapselleen soittotuntia "saako tunnin kympillä?"-tyyliin. Keskustelin tuossa erään suomalaisen menestyneen muusikon kanssa ja hänelle amerikkalaiset kollegat olivat nauraneet kun kuulivat mikä on tuntipalkka. Jotenkin kulttuurin arvostus - ainakin klassisen kitaran puolella osittain - on

Aika hurjia tuntipalkkoja pyytävät huiput mm. Englannissa ja Jenkeissä, eikä ne varmasti ole suhteessa siihen mitä niistä saa. Onneksi Suomessa ei ole niin kovin tärkeää kenen opettajan nimi lukee cv:ssä kunhan soittaa osaa.
Sertzo S
04.12.2006 16:17:23
Olen 3/3 tason sellisti, soittanut n. 14 vuotta. Teemme silloin tällöin keikkaa saman tasoisen viulistikaverini kanssa esimerkiksi tuttujen tai ventovieraiden juhlissa, kirjo on moninainen.
Ohjelmistoon kuuluu tilaisuuden mukaan klassista tai kevyttä musiikkia.
Joka kerta koemme yhtä vaikeaksi vastata kysymykseen: "kuinkas paljon te haluatte vaivanpalkkaa?" Tutuilta tietysti ei paljon kehtaa pyytää, jos ollenkaan, mutta ventovierailta pitäisi jo saada korvausta työstä.
Tämän takia haluaisin uteliaisuudestani kartoittaa, onko täällä keikkailevia suunnilleen saman tason soittajia ja paljonko olette ottaneet/ottaisitte 30-45minuutin setistä?

Noin pätevinä muusikkoina duollenne tilaisuudesta riippuen 350-500 euroa.
Noin minä pyytäisin teinä.
Totoro
04.12.2006 21:42:42
Tuossa jo joku sanoikin, että palkkion suuruus riippuu monesta asiasta. Tarkoitinkin juuri sitä, että paljonko pyytäisitte jos ajatellaan itse soittamista ventovieraitten pileissä (lähinnä tarkoitan yksityisiä henkilöitä, yritysjuhlista toki pyydetään härskisti enemmän). Siis että toki sitten summaan lisätään tarvittavat matkakulut jne. JA jos esim biisitoiveiden takia joutuu tekemään paljon sovitustyötä; kun on vaan kaksi soittajaa niin usein on joutunut pähkäilemään että miten biiseistä saisi "minkään kuuloisia".
Tasoltamme emme voi sanoa olevamme ammattilaisia, mutta olemme jo sen verran monissa juhlissa soittaneet & erittäin positiivista palautetta saaneet, että uskaltaisin väittää meitä kuitenkin osaaviksi soittajiksi.
Mutta kommentoikaa toki lisää, mielenkiintoista lukea!
baron
04.12.2006 21:51:52 (muokattu 04.12.2006 21:53:49)

Mä oon humppasoittaja.
Mua on kummiskin pyydetty vastaaviin tilaisuuksiin samantapaista soittamaan.
Riippuen roudausongelmista (onko paikalla akustinen vai pitääkö roudata oma digipiano) roudausmatkasta ym 100-200.

Trion kanssa 500-600.
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Sertzo S
05.12.2006 09:01:55 (muokattu 05.12.2006 09:03:49)
Mä oon humppasoittaja.
Mua on kummiskin pyydetty vastaaviin tilaisuuksiin samantapaista soittamaan.
Riippuen roudausongelmista (onko paikalla akustinen vai pitääkö roudata oma digipiano) roudausmatkasta ym 100-200.

Trion kanssa 500-600.

Mua pyydetiin erään ensiviikolla olevan vakavaraisen isohkon firman pikkujouluihin koottuihin teoksiin eli pändiin basistiksi. En lupautunut. Syy: Palkkio on aivan perseestä.
Esko Piirimäki
05.12.2006 18:01:46
Minä soitan omaksi ilokseni ja jos joku sitä kuunteleen niin mahtavaa. Toisin se on niiden suhteen jotka ammatikseen tekevät. Pystyisiköhän muuten määrittelemään minkäänlaista tuntipalkkaa jos pääsisi jossain rahan makuun (vaikka sekin riippuisi niin tilanteesta...) ?
Ira furor brevis est.
kopave
05.12.2006 18:43:52
Noi tavat kysyä keikalle mistä aiemmin puhuttiin on tosiaan moninaisia. "Voisitko tulla töräyttämään jotain?" on aika yleinen. Joku päivä vielä jotain kilahtaa ja todellakin töräytän sitten jotain ja poistun lavalta. Mikä ihana ajatus...

On ollut samat ajatukse monta kertaa.
"Se parhaiten nauraa, jolla on paras lääkitys"
baron
05.12.2006 23:50:23

Minä soitan omaksi ilokseni ja jos joku sitä kuunteleen niin mahtavaa. Toisin se on niiden suhteen jotka ammatikseen tekevät. Pystyisiköhän muuten määrittelemään minkäänlaista tuntipalkkaa jos pääsisi jossain rahan makuun (vaikka sekin riippuisi niin tilanteesta...) ?

Jos sä meet/pääset keikalle, niin et sä voi ajatella sitä soittoajan tuntipalkkana.
Sä oot hankkinut taidon, soittimen/soittimet, sä treenaat piisit, roudaat kamat paikalle, odotat esiintymistilaisuutta, roudaat kamat takaisin. Lasket koko tämän ajan ja laitteittesi hinnat ja sitten arvioit liksaa.
sellisti
06.12.2006 00:03:59
(Sellistin vastausta odotellessa)

Tässä on tullu varmaan jo riittävän monta suuntaa-antavaa arviota muiltakin, mutta jos nyt kolme varttia pitää soittoa olla niin en mäkään kovin paljon alle sen satasen menis per soittaja. On siinä kumminkin valmistelutyötä melko lailla vaikkei ammattilaisia ollakaan. Tietenkin aina kun tutuista on kysymys niin se on vähän vaikea mennä mitään kovin isoja summia sanelemaan...

Mut se on tosiaan ärsyttävää jos pyydetään soittamaan pitkätkin pätkät jollain kahvipalkalla... perustelut tyyliin "no kun sä nyt oot soittaja muutenkin niin eikös se mee ihan sillä". Pitää vissiin joskus kysyä joltain lääkäriltä, että "tekisitkö kotikäynnin meille ilmaseks, kun sähän oot muutenkin lääkäri niin eiks se mee ihan sillä".
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Sävis
06.12.2006 09:35:10
Mut se on tosiaan ärsyttävää jos pyydetään soittamaan pitkätkin pätkät jollain kahvipalkalla... perustelut tyyliin "no kun sä nyt oot soittaja muutenkin niin eikös se mee ihan sillä". Pitää vissiin joskus kysyä joltain lääkäriltä, että "tekisitkö kotikäynnin meille ilmaseks, kun sähän oot muutenkin lääkäri niin eiks se mee ihan sillä".

Tähän väliin pakko kertoa yks itelle tapahtunut juttu. Kun olin lukiossa, mua pyydettiin soittamaan viulua jonkun uuden salaatinkastikkeen lanseeraustilaisuuteen. Tilaisuudessa olisi ollut päivällinen pitkän kaavan mukaan ja minun olisi pitänyt soittaa koko päivällisen ajan eli noin kaksi tuntia. Palkkioksi olisin saanut... *rumpujen pärinää* ilmaisen ruokailun ja *tadaa* salaatinkastiketta. En mennyt.
Skäppädubaa hubaa städää!
Tädää!
micant
06.12.2006 18:57:32
Itse olin soittamassa yksissä häissä osana kvartettia, soitettiin taustamusaa ja tulo- ja menomarssit. Hinta 50 €/soittaja. Tosin olen tehnyt keikkoja yli 60 €:lla ja niissä ei ole ollut edes paljon mitään harjottamista.

Ärsyttävintä on se, kun on jossain orkesterissa soittamassa ja joku toinen samantasoinen saa palkan, kun itselle ei makseta mitään. Tämäkin on tullut koettua. Törkeää sanon minä.
baron
06.12.2006 21:21:11

Onks tää nyt liian kaukana klassisen musan palstalta, mutta kerran mä sain tarjouksen toiselta bändiltä, että mun bändi käväisisi häissä soittamassa häävalssit kun niiltä ei oikein taitu, ne hoitaisi koko muun 3-4 setin musan.
Mä sanoin, että liksa puoliksi, sama vaiva roudata kamat paikalle, tehdä soundchekit ja odotella.

Ei tullut diiliä. Ei se toinenkaan bändi saanut sitä keikkaa, kun häävalssit joteskin kuuluu häihin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)