Aihe: Piano-ohjelmistoa?
1
taatelityttö
07.05.2005 01:46:02
Olen soittanut pianoa muutaman vuoden, nykyään sivuaineena. Tilanteeni on sellainen, että sijaisopettajan sijaisopettajat vaihtuvat noin viikon välein ja opetus on ollut toki monipuolista mutta kuitenkin ei-niin-laadukasta. Olen soittanut koko kevään paljon suomalaista musiikkia (mm. Sibeliuksen Valsette ja Merikannon Venhelaulu) ja vaikken Bachin ylin kaveri olekaan, tiedän että jossain vaiheessa pitäisi sitäkin soittaa, samoin muiden tyylikausien kappaleita. Osaisiko joku ehdottaa hyviä vihkoja/kappaleita/tms mitkä kehittäisivät ainakin sorminäppäryyttä? Soittotasoni tällä hetkellä kai on jotain 2/3- ja 3/3 -tutkintojen välillä (miten nuo tutkinnot sitten saavat pään särkemään mutta eletään niitten mukaan jos nyt kerran täytyy..).
sellisti
07.05.2005 14:44:39 (muokattu 07.05.2005 14:44:46)
Bachin 2-ääniset inventiot kun soittelet läpi huolella, niin siinä sitä näppäryyttä jo jonkin verran tulee. Vaikeustaso on suurimmaksi osaksi tuota 3/3-luokkaa. Myös esim. Mozartin helpommat pikkukappaleet ovat hyvää harjoitusta. Ja onhan niitä etydivihkoja sitten ihan valtava määrä, niillä saat tekniikkaa hiottua. Esim. Czernyn, Hanonin ja Cramerin kokoelmista löydät varmasti sopivia.
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
wrshredder
09.05.2005 10:08:46
Näin nopeasi tuli mieleeni Moritz Moszkowskin (nimi ehkä väärin!) etydit.. Etincelles on mukava pikku kappale.
Olen syntynyt samana vuodenpäivänä kuin Ynkkä ..ja 100 vuotta Liztin kuoleman jälkeen .. mussa on pakko olla jotai virtuoosiverta tai jotain..
sellisti
09.05.2005 22:05:32
Näin nopeasi tuli mieleeni Moritz Moszkowskin (nimi ehkä väärin!) etydit.. Etincelles on mukava pikku kappale.

Ovat hienoja kappaleita mutta aika lailla liian vaikeita 2/3-3/3-tasoon.
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)