JulliH 04.08.2005 23:01:19 | |
---|
Oon aikani soitellu klasarikitaralla alla olevia kappaleita ja nyt heräs mielenkiinto että mitäköhän tasoa nää mahtais olla jossain musaopistossa? En tiiä esitinkö kysymyksen oikein kun en oo perillä noista musaopistojutuista mutta kai siitä sen idean saa =). Bach: 1) Fuuga ekasta viulusonaatista (BWV 1001) 2) Preluudi C-mollissa (BWV 999) 3) Air (orchestral suite n.o 3 in D, BWV 1068) 4) Chorale (BWV 147) ja sitte Kuutamosonaatti. -Ei kyntömies vakoaan valitse. |
sellisti 04.08.2005 23:43:54 | |
---|
Kai nuo saattaisivat D-kurssiin (eli entiseen "isoon ykköseen") mennä, tai ainakin 3/3:een. En tiedä kitaran kurssitutkintovaatimuksista paljoakaan, mutta ainakin alkuperäisillä instrumenteilla soitettuna. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
wrshredder 05.08.2005 13:06:03 | |
---|
Entä Albenizin Asturias.. Paganini fan club |
samueld 05.08.2005 14:28:34 | |
---|
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |
wrshredder 10.08.2005 18:24:07 | |
---|
Paganini fan club |
Ville81 15.08.2005 13:26:01 | |
---|
A-kurssi ainakin tän mukaan
...Joka ei tosin tarkoita, että on A-tason soittaja, jos tuon osaa vetää. Aika vaikeaa tuo on hyvin, puhtaasti ja riittävällä nopeudella soittaa. *wink wink* |
samueld 15.08.2005 15:18:40 | |
---|
...Joka ei tosin tarkoita, että on A-tason soittaja, jos tuon osaa vetää. Aika vaikeaa tuo on hyvin, puhtaasti ja riittävällä nopeudella soittaa. Eipä tietenkään. Itse olen tuota luetteloa lähinnä katellut löytääkseni itselleni sopivan tasoista treenimatskua. I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |
JulliH 16.08.2005 12:42:39 | |
---|
...Joka ei tosin tarkoita, että on A-tason soittaja, jos tuon osaa vetää. Aika vaikeaa tuo on hyvin, puhtaasti ja riittävällä nopeudella soittaa. Koska sitten on A-tason soittaja? Montako biisiä tarvii osata puhtaasti ennenkuin status heltiää? Onko vain A-tutkinnon suorittanut A-tason soittaja? -Ei kyntömies vakoaan valitse. |
hörhö 16.08.2005 12:57:07 (muokattu 16.08.2005 13:06:07) | |
---|
Montako biisiä tarvii osata puhtaasti ennenkuin status heltiää? Onko vain A-tutkinnon suorittanut A-tason soittaja? Käytännössä on. Ja ei muuten ole helppo tutkinto. Tuo ei käsittääkseni ole mikään säännönmukaisuus edes AMK:n jälkeen. En tiedä, paljonko biisejä tarvitsee osata, mutta ei todellakaan riitä, että ne osaa soittaa puhtaasti, vaan ne täytyy osata soittaa todella hyvin. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
sellisti 16.08.2005 14:11:27 (muokattu 16.08.2005 14:12:53) | |
---|
Koska sitten on A-tason soittaja? Montako biisiä tarvii osata puhtaasti ennenkuin status heltiää? Onko vain A-tutkinnon suorittanut A-tason soittaja? A-tutkinto on käytännössä täysmittainen konsertti, jossa tutkinnon suorittaja osoittaa että hän on musikaalisesti kypsä esiintymään ja toimimaan musiikkielämässä omin keinoin, ja tuntee ja hallitsee riittävän määrän keskeistä soitto-ohjelmistoa. Ainakin omalla kohdallani A-tutkinto koostui kokonaisesta konsertosta (Hatshaturjan), sonaatista (Schubert), soolosarjasta (Bach) sekä virtuoosikappaleesta (Sugár), joista soivaa musiikkia tuli yhteensä yli 80 minuuttia. Yleensä kurssitutkintoihin sisältyy myös ns. kolminkertainen taustaohjelmavaatimus, joka tarkoittaa että tutkinnon suorittaja on harjoittanut kuntoon tutkinto-ohjelmaan nähden - ja se mukaanlukien - kolminkertaisen määrän ohjelmistoa, ennen kuin hän voi mennä suorittamaan itse tutkinnon. Eli kyllä siinä töitä saa tehdä ennen kuin A-tason saavuttaa, mutta tarkoitus onkin että sen jälkeen soittaja on "valmis" muusikko, jonka ei tarvitse enää opiskella. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
wrshredder 18.08.2005 12:05:09 | |
---|
Joo, no en mä sitä kappaletta enään harjoittelekkaan, myönnän että en pysty puhtaasti sitä soittamaan joten en viitsi tuhlata aikaa.. Ja eikös tohon A-kurssiin kuulunut vielä että osaa eri musiikkityylejäkin. Paganini fan club |
pianistityttö 18.08.2005 13:27:51 (muokattu 18.08.2005 13:28:16) | |
---|
Hmm.. Toisaalta onko noilla kursseilla loppujen lopuksi mitään väliä? Onko aikoinaan suurimmat viulu-, sello- tai pianotaiteilijat suoritelleet kursseja? Entistä opettajaani lainaten "Isäni ei koskaan suorittanut yhtäkään kurssia. Silti hän - hupsista vaan - toimi jopa Akatemian rehtorina". "Olen onnellisin tuntemani ihminen"
-Artur Rubinstein- |
JulliH 18.08.2005 15:29:51 | |
---|
Mun teki mieli laittaa että ne kurssit on tärkeitä vaan niille ketkä niitä suorittaa, ei tällaisen harrastelijan tarvi ressata sen kummemmin mistään kursseista, riittää että pyrkii puhtaaseen soittoon. -Ei kyntömies vakoaan valitse. |
sellisti 18.08.2005 19:14:15 (muokattu 18.08.2005 19:18:58) | |
---|
Ja eikös tohon A-kurssiin kuulunut vielä että osaa eri musiikkityylejäkin. Kyllä vaan, tosin täytyy ne aika hyvin hallita jo edellisissäkin kursseissa. Hmm.. Toisaalta onko noilla kursseilla loppujen lopuksi mitään väliä? On niillä sikäli väliä, että jollakin tapaa täytyy oppilaitoksen pystyä seuraamaan musiikkia opiskelevan ihmisen kehitystä. Siitä voidaan sitten saada ihan oma keskustelu, että mikä on mielekäs tapa suorittaa näitä tutkintoja, mutta ei mennä siihen tässä ketjussa. Ilmankin kurssitutkintoja voi totta kai kehittyä taitavaksi soittajaksi, mutta ammatin hakeminen voi olla hankalampaa, jos ei ole esittää mitään paperia opinnoistaan. Onko aikoinaan suurimmat viulu-, sello- tai pianotaiteilijat suoritelleet kursseja? Mikseivät olisi? Ainakin jos ovat jossain oppilaitoksessa opiskelleet, niin kuin varmaan suurin osa heistä on, niin kyllä ne tutkinnot ovat olleet ihan tavallisia sata vuotta sittenkin. Entistä opettajaani lainaten "Isäni ei koskaan suorittanut yhtäkään kurssia. Silti hän - hupsista vaan - toimi jopa Akatemian rehtorina". Niin. No kurssitutkinto itsessään ei tietysti tee kenestäkään pätevää muusikkoa, rehtorista puhumattakaan, mutta ymmärtääkseni näissä tapauksissa luetaan hyväksi, jos ko. henkilö pystyy osoittamaan taiteelliset kykynsä jotenkin muuten kuin oppilaitoksen papereilla, esim. konsertoimalla ahkerasti tai jollain muulla luovalla työllä. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
JulliH 19.08.2005 11:48:26 (muokattu 19.08.2005 11:48:43) | |
---|
Tästä tuli mieleen että voiko esim. noita 1/3 - 3/3 kursseja suorittaa musaopistojen ulkopuolella? Vähän niinkuin avoimen yliopiston kurssina? Itse opiskelen korkeakoulussa ja kattelin Sibelius-akatemian sivuilta faktaa JOO-opinnoista mutta en oikein löytänyt. Eli voisko sibiksestä saada JOOn kautta luettua hyväksi vapaasti valittavia opintoja? Jos, niin joutuuko käymään normaalit pääsykokeet? -Ei kyntömies vakoaan valitse. |
sellisti 19.08.2005 13:33:17 | |
---|
Tästä tuli mieleen että voiko esim. noita 1/3 - 3/3 kursseja suorittaa musaopistojen ulkopuolella? Vähän niinkuin avoimen yliopiston kurssina? Itse opiskelen korkeakoulussa ja kattelin Sibelius-akatemian sivuilta faktaa JOO-opinnoista mutta en oikein löytänyt. Jos tarkoitat siis että haluat suorittaa ne tutkinnot jossain muualla kuin musiikkiopistossa, niin ainakin jotkut kansalaisopistot teettävät kurssitutkintoja, mutta niiden vaatimukset ovat kyllä samat kuin musaopistossa. Ja todennäköisesti tutkintolautakuntakin tulee musiikkiopistosta. Mutta musiikkiopistollehan voi periaatteessa kuka tahansa suorittaa yksityisiä kurssitutkintoja, joista peritään kurssitutkintomaksu. Tutkinnon täytyy tällöinkin täyttää musiikkiopiston tutkintovaatimukset. Noista JOO-opinnoista en tiedä mitään. Mitä ne tarkoittavat..? "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
JulliH 19.08.2005 14:17:21 | |
---|
JOO on se joustava opinto-oikeus mikä periaatteessa mahdollistaa sen että teekkari voi suorittaa kursseja vaikka kadettikoulussa. -Ei kyntömies vakoaan valitse. |
Sävis 22.08.2005 08:38:13 (muokattu 22.08.2005 08:38:59) | |
---|
Tästä tuli mieleen että voiko esim. noita 1/3 - 3/3 kursseja suorittaa musaopistojen ulkopuolella? Vähän niinkuin avoimen yliopiston kurssina? Itse opiskelen korkeakoulussa ja kattelin Sibelius-akatemian sivuilta faktaa JOO-opinnoista mutta en oikein löytänyt. Eli voisko sibiksestä saada JOOn kautta luettua hyväksi vapaasti valittavia opintoja? Jos, niin joutuuko käymään normaalit pääsykokeet? Ainakin joitain teoriaopintoja voi suorittaa JOO-opintoina. Mitä ja miten, se selviää parhaiten soittamalla ja kysymällä asiaa. Kannattaa varmaan ensin soittaa siihen osastoon, joka kyseisen aineen opetuksen järjestää. (Siis esim. teoria-aineista kannattaa kysyä sävellyksen ja musiikinteorian osastolta.) Edit. Ja pääsykokeita ei tarvitse ainakaan teoriaa varten käydä. "Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu
"Sävis on semmoinen kiva pätkä." -Juoppohurtta |