Aihe: Kesän musiikkifestivaalit
1
sellisti
02.08.2005 23:09:33
Suomen kesä on täynnä erilaisia klassisen musiikin tapahtumia, isoja ja pienempiä. Tuntuu ettei kohta enää löydy paikkaa, jossa ei jossain vaiheessa kesää ole jonkinlaista suvisoittoa tai tenoripäiviä, ja tämä siis yksinomaan hyvänä asiana mainittakoon.

Olisi kiva lukea muiden kommentteja siitä, minkälaisia konserttielämyksiä olette tänä kesänä kokeneet näillä festareilla. Onko Kuhmon kävijöitä? Savonlinnan? Ehkä Viitasaaren? Mitäs muita..? Turun musiikkijuhlat ovatkin vasta tulossa.

Itse en päässyt muualla käymään kuin täällä kotimaisemissa oopperassa, jossa näin Turandotin ensi kertaa ja hieno oli. Raimo Sirkiään alkaa vaan jo vähän kyllästyä joka toisen oopperan miespääosassa. Vaikka hyvähän se on taiteellisen johtajan itselleen rooleja kahmia..
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
Storm
03.08.2005 00:41:59
Aida oli loppuunmyyty, joten enpä ole käynyt tänä kesänä missään klasarifestareilla. Turun musiikkijuhlien huipentuma Wagnerin Der Fliegende Holländer kyllä kiinnostaisi, mutta liput ovat suolaisia (samoiten näyttää olevan kenraaliharjoitukseenkin, pah!)
Kitarajeesus
04.08.2005 18:46:29
Kuhmon kamarimusiikissa kävin ensimmäistä kertaa. Eipä voi muuta sanoa kuin että hienoa musiikkia, mukavaa porukkaa ja hyvin järjestetyt kekkerit. Pitää mennä tulevaisuudessakin, paitsi että ensi vuoden ohjelmisto näytti aika tylsältä.Nyt sen sijaan oli panostettu taloudenkin kustannuksella suurelle yleisölle vähän oudompaan matskuun ja, kuten järjestäjät sanoivat, taiteelliseen onnistumiseen.
Musiikki on elämä.
Uppi
06.08.2005 18:03:52
Kuhmon ilmapiiri on kieltämättä ainutlaatuinen. Ennen olin vakituinen Kuhmon-kävijä, kun olen naapurikunnasta kotoisin, mutta tänä kesänä en töiltäni ehtinyt. Kävin sitten Suomussalmen musiikkijuhlilla, joka on melko uusi (nyt kahdeksatta kertaa) ja kai aika tuntematon, pienempi festivaali. Kävin muutamassa konsertissa, joista parasta antia oli Mussorgskyn Näyttelykuvat pianisti Bernhard Fograscherin (täälläpäin tuntematon suuruus, vaikuttaa Saksassa) esittämänä. Suomussalmen akustiikaltaan hienossa kirkossa kuulin myös Bachin soolosellosarjoja, mutta niiden tulkintaa en ihan niin korkealla arvostanut. Kesän festivaalianti jäi siis perin vähäiseksi tällä kertaa. Savonlinnan oopperajuhlille aion sitten joskus kun vietän oikeita kesälomia saatuani oikean työpaikan.
sellisti
06.08.2005 20:51:19
Suomussalmen akustiikaltaan hienossa kirkossa kuulin myös Bachin soolosellosarjoja, mutta niiden tulkintaa en ihan niin korkealla arvostanut.

Muistatko kuka soitti?
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
gaad
08.08.2005 11:49:47
Jee.

Itse pääsen tänään näkemään Sokolovin Rauman Festivolla.
LLL
Uppi
08.08.2005 22:24:12
Muistatko kuka soitti?

Toki, hän oli Alexander Suleiman, joka on toiminut ainakin jossain vaiheessa Natalia Gutmanin assistenttina, vaikuttaa siis tuolla Amerikanmaalla. Ihan pätevä kaveri, mutta kuten sanottu, hänen Bach-soitostaan en pitänyt. Aikoo kuulemma levyttääkin ne soolosellosarjat... Tuolla Suomussalmella on tuo taitelijakaarti vähän semmoinen, että ne käyvät Suomessa vain tällä yhdellä festivaalilla, eikä niitä juuri kukaan täällä tunne (suurin osa yleensä saksalaisia nuoria huippumuusikkoja). Kotimaisia kärkinimiä ei ole juuri näkynyt. Ensi vuodeksi olivat kuulemma kaavailleet kylläkin Jorma Hynnistä sinne esiintymään. Odotan innolla, tuleeko maestro.
samueld
15.08.2005 15:28:22

no minä kävin vahtimassa pari keikkaa Lahden surk... Urkuviikoilla. Mukavan väljää oli ainakin Ristinkirkossa istuskella. Perjantain moderni pläjäys meni minulla luokkaan "tavallaan mielenkiintoista", mutta Carlo Curleyn lauantainen veto oli kyllä huippu. Tuli juuri selaista musaa, josta uruilla vedettynä tykkään.

Tampereen Flamencoviikoilla oli sitten toiset kaksi erittäin suuren vaikutuksen minuun tehnyttä keikkaa, mutta ne ei taida olla tän alueen hommia.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
pianistityttö
16.08.2005 11:41:37
Tampereen Flamencoviikoilla oli sitten toiset kaksi erittäin suuren vaikutuksen minuun tehnyttä keikkaa, mutta ne ei taida olla tän alueen hommia.

Vaikka ei välttämättä kuulukaan tälle alueelle, kävitkö kuuntelemassa Diego el Cigalaa? Olisin niin halunnut mennä sinne, mutta ei vain jostakin syystä tullut lähdettyä ja nyt kaduttaa. Täytyy tyytyä kuuntelemaan levyä..
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Artur Rubinstein-
samueld
16.08.2005 13:16:05

Vaikka ei välttämättä kuulukaan tälle alueelle, kävitkö kuuntelemassa Diego el Cigalaa? Olisin niin halunnut mennä sinne, mutta ei vain jostakin syystä tullut lähdettyä ja nyt kaduttaa. Täytyy tyytyä kuuntelemaan levyä..

Kävin joo. Vahdin molemmat spaniardit, Jeronimon ja Diegon. Ensimmäinen oli kyllä sellaista kitarailotulitusta, että vieläkin on paikoin monttu auki. Diegon esitys oli hieman herkempi ja tummempisävytteinen. Kuvaisin sitä jopa koskettavaksi. Huikea laulaja on. Ei häpeä Camaronille tai El Pelelle, jotka on muita suosikkejani. Pakko sanoa, että et kadu turhaan.

Mistä oot Diegon levyjä löytänyt vai netistä?
pianistityttö
16.08.2005 15:11:11
Mistä oot Diegon levyjä löytänyt vai netistä?

Kävin joulun aikaan Barcelonassa, ja sieltä ostin Diegon Lagrimas Negras -levyn levykauppiaan suosituksesta. Mukana tuli myös DVD, jota en vieläkään ole päässyt katsomaan..
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Artur Rubinstein-
samueld
16.08.2005 15:25:15

Kävin joulun aikaan Barcelonassa, ja sieltä ostin Diegon Lagrimas Negras -levyn levykauppiaan suosituksesta. Mukana tuli myös DVD, jota en vieläkään ole päässyt katsomaan..

No niinpä tietysti. Flamencoa löytyy aika nihkeesti paikallisista.
Late
16.08.2005 15:56:20
Korsohlman musiikkijuhlilta jäi hyvin mieleen lyömäsoittaja Markus Leosonin konsertti. Hän soitti mm. Bachin soolosellosarjoja marimballa, ja joitakin omia sävellyksiään rummuilla ja kaikenlaisilla mahdollisilla perkussioilla.
Kunniahan tässä menee, mutta maine toisaalta kasvaa.
wrshredder
18.08.2005 12:00:24
Tänään käyn tsekkaamassa Porin eetunaukiolla vähän folk musiikkia.
Siellä on ainakin Cleomas ghost yhdysvalloista, ja muita.
Paganini fan club
wrshredder
20.08.2005 12:55:24

Epäreilua, miksei Porissa ole vastaavaa..
Tosin olin juuri äsken katsomassa Porin Flamenco-opiston esitystä. Tosin niillä ei ollut kitaristia ym. vaan musa tuli nauhalta. Mikä oli syvältä, koska olen alkanut opettelemaan flamenco kitaran soittoa. Se on jännää.
Paganini fan club
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)