Aihe: Rimsky huono älyn stimulantti
1 2
megatherium
06.07.2005 19:04:35
Miksi Rimskyä soitetaan? Tekniikka vailla musikillista substanssia on yhtä tyhjän kanssa. Olen kuullut radiosta muutamia hänen oopperoitaan osittain, kun moisella skeidalla ei kauempaa jaksanut kuulohermoja rasittaa ja minusta ne vaikuttivat aina lässähtäneen pinnallisilta, täyttä roskaa niin sanoakseni, pelkkää soitinkolorismia ja kevyitä kansanlalunomaisia -ja vaikutteisia melodioita vailla sydäntä ja taiteellista suuruutta: tulee mieleen ranskalainen ruoka Pariisissa käydessäni; pelkkää mössöä, sanoi mösjöö.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Storm
07.07.2005 03:26:23 (muokattu 07.07.2005 03:27:50)
Vai niin. Minusta taas esimerkiksi Le Coq d'Or (Kultainen kukko) on hyvä ooppera ja Châteletin produktio siitä upea, tulee muuten uusintana taas Teemalta vielä jossain vaiheessa tätä kesää.
P.s ainakin minulle tarjottiin maistuvaa ruokaa Pariisissa, ehkä kävit Mega väärissä paikoissa?
Ostinaatio
07.07.2005 05:33:37
Korsakovin musiikki, kuten Pariisin sapuskatkin ovat erittäin maistuvia.

Minua toisinaan ihmetyttää, että mitä se kauan kaivattu musiikillinen syvyys on, jos sen omainaisuuksiksi ei kelpaa musiikki itse tai sen ilmaisevat omainaisuudet.
"Tuhotkaa kansa, murskatkaa ja vaientakaa se. Sillä eurooppalainen valistus on suuriarvoisempi kuin kansa." -Dostojevski
etnopoju
07.07.2005 09:45:56

Minua toisinaan ihmetyttää, että mitä se kauan kaivattu musiikillinen syvyys on, jos sen omainaisuuksiksi ei kelpaa musiikki itse tai sen ilmaisevat omainaisuudet.

syvyys = schubertia.
sellisti
07.07.2005 12:13:11
syvyys = schubertia.

Meinasin just sanoa että aloitusviestistä puuttui ainoastaan katkera vertaus Schubertin musiikillista syvyyttä uhkuviin mestarillisiin, mutta rikollisen harvoin esitettäviin oopperoihin.

Scheherazade on minusta jo yksinään loistava esimerkki Rimsky-Korsakovin värikkäästä ja tehokkaasta orkestroinnista, kekseliäästä intertemaattisuudesta, ohjelmallisen tekstin taidokkaasta muuttamisesta musiikin muotoon ja yksinkertaisesti hemmetin hyvästä meiningistä. Tsekatkaa vaikka viimeinen osa, "Juhlat Bagdadissa". Mieletöntä menoa.
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
wrshredder
07.07.2005 15:32:09
Eikä unohdeta sitten iki-ihanaa Kimalaisen lentoa!
"AI SUREENDÖ AI SUREENDÖ , IM GIVIN AP THE ROUL OF PRETEENDÖ , OU PII TEENDÖR, KÖÖRL PII TEENDÖR , KÄNT JU FIIL TÖ LAAV TÄT I SEEND TU JUUUUU... AI SUREEENDÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!!!!!
Uppi
07.07.2005 21:13:09
Scheherazade on minusta jo yksinään loistava esimerkki Rimsky-Korsakovin värikkäästä ja tehokkaasta orkestroinnista, kekseliäästä intertemaattisuudesta, ohjelmallisen tekstin taidokkaasta muuttamisesta musiikin muotoon ja yksinkertaisesti hemmetin hyvästä meiningistä. Tsekatkaa vaikka viimeinen osa, "Juhlat Bagdadissa". Mieletöntä menoa.

Täysin samaa mieltä! Kyseinen teos oli yksi hienoimmista konserttielämyksistäni Tampereella toissa kaudella, ja onpa se yksi levyhyllynikin kuunnelluimmista. Mitä tämä nyt taas on tämä morkkaus? Joko Beethoven on jätetty rauhaan? Tarvitseeko sitä nyt välttämättä yrittää todistaa kaiken muun musiikin, paitsi Schubertin olevan ala-arvoista?
etnopoju
07.07.2005 21:14:37

musta tuntuu, että teille ei ihan aukene megatheriumin huumori.
megatherium
11.07.2005 16:57:50
Korsakovin musiikki, kuten Pariisin sapuskatkin ovat erittäin maistuvia.

Ei vain ole jäänyt mitään mieleen; Fish and Chips Lontoossa ja kana intialaisessa ravintolassa olivat unohtumattomia makuelämyksiä; Brightonissa tarjoiltiin samalla hinnalla suurempi annos tuota ihanaa puna-ahventa kuin mitä Lontoossa sai. Pottu nokkaan.

Aika kansamusiikkipitoista tavaraa Rimskyllä, hienosti soitinnettua ja ranskalaisittain läpikuultavaa, mutta tunneköyhää.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
pianistityttö
15.07.2005 22:20:19
Täysin samaa mieltä! Kyseinen teos oli yksi hienoimmista konserttielämyksistäni Tampereella toissa kaudella, ja onpa se yksi levyhyllynikin kuunnelluimmista. Mitä tämä nyt taas on tämä morkkaus? Joko Beethoven on jätetty rauhaan? Tarvitseeko sitä nyt välttämättä yrittää todistaa kaiken muun musiikin, paitsi Schubertin olevan ala-arvoista?

Olinpa myös samaisessa konsertissa, ja ei voi muuta kuin olla samaa mieltä. Valtavan värikästä musiikkia! Erään äärifanaatikon mielipiteet voi jättää aivan hyvin omaan arvoonsa..
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Artur Rubinstein-
megatherium
16.07.2005 16:10:28

Oli se minustakin hieno teos 13-vuotiaana, mutta nykyään typerä ja toisteinen ja ennen kaikkea kovin kaavamainen kaikkine noine ennalta arvattavine skaalojen möyrimisine myrskyisällä merellä.
Teme007
18.07.2005 02:01:41
Oli se minustakin hieno teos 13-vuotiaana, mutta nykyään typerä ja toisteinen ja ennen kaikkea kovin kaavamainen kaikkine noine ennalta arvattavine skaalojen möyrimisine myrskyisällä merellä.

Rupeehan Meggeli kuunteleen heavy metallia!!!
"Lämmittäisi varmaan minunkin mieltäni saada platinalevy musiikkilevyllä, jota en ole itse tehnyt, eikä kukaan ole ostanut..." joku joskus INDX:n menestyksestä.
megatherium
26.07.2005 17:25:01 (muokattu 26.07.2005 17:25:39)
Rupeehan Meggeli kuunteleen heavy metallia!!!

Tieto-ja miellekykyni, eli älyni olemattoman alhainen kvantitatiivisuus, mistään täysimääräisyydestä, saatikka ylijäämästä ei voida puhuakaan, sekä epämusikaalisuteni, ts. musiikillinen lahjattomuuteni, eivät riitä harmoniselta struktuuriltaan niin komplisoidun ja melodiselta kauneudeltaan kohottavan ja ylevöittävän sävelkielen reseptioon, kuin heavy metal.
sellisti
26.07.2005 21:36:00
Tieto-ja miellekykyni, eli älyni olemattoman alhainen kvantitatiivisuus, mistään täysimääräisyydestä, saatikka ylijäämästä ei voida puhuakaan, sekä epämusikaalisuteni, ts. musiikillinen lahjattomuuteni, eivät riitä harmoniselta struktuuriltaan niin komplisoidun ja melodiselta kauneudeltaan kohottavan ja ylevöittävän sävelkielen reseptioon, kuin heavy metal.

Noo kyllä se siitä vielä kato. Jahka Schubertiin kyllästyt. Musiikkimakuhan kehittyy.
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
megatherium
28.07.2005 18:56:51 (muokattu 28.07.2005 18:58:29)
Noo kyllä se siitä vielä kato. Jahka Schubertiin kyllästyt. Musiikkimakuhan kehittyy.

Ilman Schubertia ja hänen Ossian-balladejaan ei olisi Wagnerin musikkidraamaa siinä muodossa kuin me sen hänen kättensä työnä ja luomana tunnemme.

Näissä ballafdeissa ja esim. pioneerihenkisessä Faust-kohtauksessa sopraanolle, baritonille, kuorolle ja pianolle, D 126b Schubert viljelee oopperamaista tyyliä resitatiivien virtana rohkeassa kromaattisesa äänenkuljetuksessaan ja nondiatonisissa harmonioissaan, dramaattisen resitatiivien ja arioson mielikuvituksellisessa synteesissä ja sekoituksesaan vapaasti virtaavana fantasiana, jollaista kukaan muu ennen häntä ei vielä milloinkaan ollut keksinyt ja täytäntöön pannut.

Näiden laajojen laulujen ilmestymisen aikoihin Saksanmaalla, niiden saadessa kriiitikoiden positiivisen huomion osakseen 1830-luvulla, myös Wagner prosessoi persoonallista tyyliään kohti musikkidraamaa, jossa perinteisen numero-ooppran suljetut muodot korvataan puhemelodiaan perustuvalla resitoinnilla, jota keskeytyksettä kehitellään musikillisen tapahtumisen painopisteen ollessa kromaattisen orkesteripolyfonian moniäänisen kudoksen päättymättömässä melodiassa.

Siinä sinulle jotain fiksua, paitsi ettei Wagner ole minun heiniäni. Kun en sattumoisin ole hevonen, enkä ratsasta Valkyyriaan, varsinkaan yön selkään.
etnopoju
29.07.2005 21:14:58

hei, megatherium,

kuunteletko sä mitään musiikkia, joka olisi tehty schubertin jälkeen? tarkoitan sanotaanko 1910- 2005...?
megatherium
02.08.2005 19:19:15
hei, megatherium,

kuunteletko sä mitään musiikkia, joka olisi tehty schubertin jälkeen? tarkoitan sanotaanko 1910- 2005...?

Olenhan minä paljonkin kuunnellut Schönbergiä ja ostellut kymmenittäin hänen musiikkiaan sisältäviä levyjä tai Athur Honeggeria sekä Darius Milhaudia, for example.
gaad
02.08.2005 22:27:38
Olenhan minä paljonkin kuunnellut Schönbergiä ja ostellut kymmenittäin hänen musiikkiaan sisältäviä levyjä tai Athur Honeggeria sekä Darius Milhaudia, for example.

Tutustu joskus ihmeessä Rzewskin pianomusiikkiin.
LLL
etnopoju
03.08.2005 09:08:25

no, mut onhan noikin vielä "vanhoja" jannuja.

pidätkö mistään sanotaanko 1960- luvun jälkeisestä musasta?
megatherium
03.08.2005 18:04:18 (muokattu 03.08.2005 19:23:47)
no, mut onhan noikin vielä "vanhoja" jannuja.

pidätkö mistään sanotaanko 1960- luvun jälkeisestä musasta?

En sanonut, että pidän edes edellä mainituistakaan, mutta olen joskus ollut vaikuttunut esim. Lutoslawskin sellokonsertosta tai jostakin laulusarjasta, mutta edellistä ainakin voisi kutsua nykykäsitykseni mukaan meteliksi tai kakofoniaksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)