Aihe: Suomalaisia elokuvasäveltäjiä
1
northern
06.06.2005 19:23:07

Tuli tossa yks päivä pohdittua että onko suomessa nykyään säveltäjiä jotka säveltävät etenkin orkesterimusiikkia elokuviin tai orkesterimusiikkia ylipäänsä.
Kuolemaa kauheampaa ei ole muu kuin elämä.
pianistityttö
06.06.2005 19:56:13
Tuli tossa yks päivä pohdittua että onko suomessa nykyään säveltäjiä jotka säveltävät etenkin orkesterimusiikkia elokuviin tai orkesterimusiikkia ylipäänsä.

Tuli mieleen sellainen kuin Tuomas Kantelinen.
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Artur Rubinstein-
hörhö
07.06.2005 21:43:59

Anssi Tikanmäki on kova jätkä. Ei tosin vallan isoa ja klassista orkesteria käytä, mutta hyvälle on Kaurismäkileffat silti kuulostanut.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara, myy mulle halpa av-etunen
Sertzo S
08.06.2005 09:52:16
Kyllä nuo ylläolevat tosi kovia tyyppejä alallaan ovat, joten kaikki kunnioitukseni heille. Pidin vain Kantelisen musaa 'Rukajärven tie'-elokuvassa osin liian mahtipontisena.
Sertzo S
08.06.2005 09:53:50
Kyllä nuo ylläolevat tosi kovia tyyppejä alallaan ovat, joten kaikki kunnioitukseni heille. Pidin vain Kantelisen musaa 'Rukajärven tie'-elokuvassa osin liian mahtipontisena.
Muuten:
Lintutieteilijä ystäväni sanoi tuosta leffasta, että siinä lauloivat muutamat visertäjät aivan väärään vuodenaikaan.
pianistityttö
08.06.2005 13:05:13

Miten sodasta kertovassa elokuvassa voi olla "liian mahtipontista" musiikkia? :)
Sertzo S
08.06.2005 13:45:50 (muokattu 08.06.2005 13:46:11)
Miten sodasta kertovassa elokuvassa voi olla "liian mahtipontista" musiikkia? :)

Makuasiaoita - ja riippuu missä kohtauksessa se musa milläkin lailla toteutettuna elokuvassa tulee esiin. Teatterissa, missä ko. filmin katsoin, se soi osin ainakin aivan liian lujaa kohtaukseen sopimattomana ja kyseessä ei ollut taistelukohtaus.
Tämähän on vain minun mielipiteeni.
pianistityttö
08.06.2005 14:16:59
Makuasiaoita - ja riippuu missä kohtauksessa se musa milläkin lailla toteutettuna elokuvassa tulee esiin. Teatterissa, missä ko. filmin katsoin, se soi osin ainakin aivan liian lujaa kohtaukseen sopimattomana ja kyseessä ei ollut taistelukohtaus.
Tämähän on vain minun mielipiteeni.

Niin no.. jos jossakin rakastavaisten hempeilykohtauksessa alkaa soida joku marssimusiikki, ei se välttämättä sovi. :) Oon nähnyt tuon elokuvan, mutta en nyt muista musiikista juuri muuta kuin että se oli melko taidokkaasti tehtyä.
Sertzo S
08.06.2005 14:59:16 (muokattu 08.06.2005 14:59:34)
Niin no.. jos jossakin rakastavaisten hempeilykohtauksessa alkaa soida joku marssimusiikki, ei se välttämättä sovi. :) Oon nähnyt tuon elokuvan, mutta en nyt muista musiikista juuri muuta kuin että se oli melko taidokkaasti tehtyä.

Ammattitaidostahan ei ollutkaan kysymys; Kantelinen on varmasti sellainen.
sellisti
08.06.2005 15:16:08

No kyllä mun mielestä varsinkin joissakin amerikkalaisissa sotaleffoissa on pikkusen turhan mahtipontista se musiikki kun yritetään niin hirveästi korostaa sitä elokuvan aihetta. Ehkä pelkistetympikin ilmaisu riittäisi kuvaamaan musiikin keinoin sodan kauheuksia. Kertoohan esim. "Pianisti"-leffakin sodasta, vielä paljon järkyttävämmin kuin moni Hollywood-rymistely. Silti Chopinin pianomusiikki käy siihen kuin nenä päähän.
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
Riksteri
08.06.2005 15:59:36
No kyllä mun mielestä varsinkin joissakin amerikkalaisissa sotaleffoissa on pikkusen turhan mahtipontista se musiikki kun yritetään niin hirveästi korostaa sitä elokuvan aihetta. Ehkä pelkistetympikin ilmaisu riittäisi kuvaamaan musiikin keinoin sodan kauheuksia. Kertoohan esim. "Pianisti"-leffakin sodasta, vielä paljon järkyttävämmin kuin moni Hollywood-rymistely. Silti Chopinin pianomusiikki käy siihen kuin nenä päähän.

Leffateattereissa mahtipontinen musiikki soi hyvin ja yleisön reagointia musiikkiin on varmaan tarkkaan tutkittu. Hyvä esimerkki on mielestäni Apocalypse Now ja Ride of the Valkyries, teki kyllä lähtemättömän vaikutuksen ensi kertaa katsottaessa. Silloin kun etsitään suuria rahavirtoja, pitää musiikinkin olla ehkä niin alleviivattua, että tyhmempikin tajuaa? ;)
It's a Jungle Out There. Ulkona on viidakko.
sellisti
08.06.2005 16:02:50 (muokattu 08.06.2005 16:04:03)
Hyvä esimerkki on mielestäni Apocalypse Now ja Ride of the Valkyries

Totta, mutta tuossakin on ironista se, että sitä ei ole sävelletty elokuvamusiikiksi. OK, se on sävelletty oopperaan jossa juuri sillä kohtaa on "sotaisa" kohtaus, mutta kuitenkin. Sellainen varta vasten sotakohtauksia varten sävelletty elokuvamusiikki on joskus jo niin überpateettista ja pompöösiä, että mulla ainakin vaikutus on ennemminkin negatiivinen.
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
Riksteri
08.06.2005 16:18:46
Totta, mutta tuossakin on ironista se, että sitä ei ole sävelletty elokuvamusiikiksi. OK, se on sävelletty oopperaan jossa juuri sillä kohtaa on "sotaisa" kohtaus, mutta kuitenkin. Sellainen varta vasten sotakohtauksia varten sävelletty elokuvamusiikki on joskus jo niin überpateettista ja pompöösiä, että mulla ainakin vaikutus on ennemminkin negatiivinen.

Niinhän ne amerikkalaiset mielellään liioittelevat joka asiassa ja eurooppalaisin silmin katsottuna tai korvin kuultuna riittäisi pienempikin mahtipontisuus. Ehkä siihen pitää vaan tottua?
It's a Jungle Out There. Ulkona on viidakko.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)