Aihe: konserteista
1 2
wrshredder
02.06.2005 19:57:38 (muokattu 02.06.2005 20:00:05)
Eli kuinka usein käytte klassisen musiikin konserteissa, onko kaupungissasi mielestäsi tarpeeksi klasari tarjontaa? Mitä olit kuuntelemassa viimeksi?
Täällä Porissa ei kamalasti ole klassisia konsertteja, mitä nyt tosa oppilaskonserteissa kävin ,mutta nyt sekin loppu kesälomaks.. Olis kyllä toi Pori Organ Festival ,mutta en tiiä meenkö.. Ja Sinffonietta on taas tietääkseni ollut jonkunsortin vaikeuksissa, tiedä sitten mitä konsertteja on tulossa..

(Tähen olis sitten tosi naseva vastata että "en mä käy konserteissa ,mää soitan niissä!) :)

Eli miten on, käyttekö paljon konserteissa vai kuunteletteko kotona.. Mitä mieltä soittajien tasosta? Mitä soittajia/kappaleita haluaisit kuulla? jne..

BTW mää kuuntelin viimeks Porin Palmgren konsiksen kevätpäättökonsertin..
"I can play ANYTHING!" - Vladimir Horowitz
megatherium
03.06.2005 17:21:51
Mä ostelen vaan levyjä, jos sattuu joskus löytyy mieleistä musiikkia. Riippuu siitä minkä levy-yhtiön osakkeisiin Floridalaiset kukkahattutädit ovat rahojaan sijoittaneet, ja nauttivat työntekijöiden tuottaman lisäarvon hedelmistä, ja siksi niiden onkin tuotettava voittoa, jotta pomot voisivat pitää nämä kasvottomat omistajat onnellisina sijoittajina, ja siksi valtakulttuuri jyrääkin myös levybisneksessä.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
sellisti
03.06.2005 22:43:38
Yleensä aina käyn kun sitä täällä on tarjolla, eli ei kauhean usein isompiin kaupunkeihin verrattuna. Voisi olla enemmänkin, toisaalta vaihtelua on aika paljon, erityylisiä konsertteja. Viimeksi kävin kuuntelemassa tuon YS:n sinfoniakonsertin, josta mainitsinkin tuossa Bruckner-aiheisessa ketjussa. Se olikin komeaa kuultavaa, harvemmin täällä päin satahenkistä sinfoniaorkesteria kuulee.

(Tähen olis sitten tosi naseva vastata että "en mä käy konserteissa ,mää soitan niissä!) :)

No näin se mun kohdallani toisinaan on, tällä paikkakunnalla saa kyllä freelancerina tehdä töitä.
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
Sandey
04.06.2005 12:30:44
Tossa keväällä oli ihan kivoja konsertteja Promenadikeskuksessa. Viimeks kävin viime maanantaina laulajien kevätkonsertissa.(Olisin itte ollu laulamassa siellä kans mutta kun on laulukielto vielä viikon verran.Niisk..) Kyllä mä olen suhteellisen tyytyväinen Porin konserttitarjontaan. Palmgrenilla niitä on ainaki ihan hyvin tarjolla.
wrshredder
04.06.2005 20:09:50
Kyllä mä olen suhteellisen tyytyväinen Porin konserttitarjontaan. Palmgrenilla niitä on ainaki ihan hyvin tarjolla.

Onhan se ihan hyvä. Huonomminkin voisi olla! Palmgrenin konsertit on hyviä, ja ilmasia! ookko muute laulanu siellä..
Sandey
07.06.2005 10:45:21
Juu, olenhan mää. Tässä on pitkin vuotta ollu laulajien iltoja, siellä olen aina päässy ilmasemaan itteeni.:) Se on muuten mukavaa että Palmgrenin oppilaat pääsee konserttikirjoilla Promenadikeskuksen konsertteihi ilmatteks.
wrshredder
07.06.2005 14:17:01
Se on muuten mukavaa että Palmgrenin oppilaat pääsee konserttikirjoilla Promenadikeskuksen konsertteihi ilmatteks.

Hehe! Niin, toivotaan nyt että menee mun soittokoe läpi että saisin ton kirjasen! Pitäis käydä tsekkaamassa sieltä ilmotustaululta että onko ne tulokset tullu jo sinne.. jännittää ihan hemmetisti.
Sandey
10.06.2005 09:13:32
No, miten kävi? Saitkos sen läpyskän? :)
wrshredder
10.06.2005 11:35:48
No, miten kävi? Saitkos sen läpyskän? :)

Ääh.. siitä tietääkseni ilmoitetaan sitten ihan henkilökohtaisesti niille ketkä valitaan sinne.. Joten nyt pitää vaan odottaa.. vai onko ne valittu jo? apuva!
Late
10.06.2005 22:26:14
Mun mielestä Porissa järjestetään loppujenlopuksi aika vähän konsertteja. Sinfonietallakin oli nyt kevätkaudella varmaan vain 1 tai 2 konserttia kuukaudessa! Kamarimusiikkikonserttejakin on joskus harvoin. Palmgrenilla on tietysti niitä oppilaskonsertteja, mutta harvemmin ne ovat oikeasti hyviä. Ei tämän kokoiselta kaupungilta voi kyllä odottaakaan mitään kovin vilkasta musiikkielämää.
Kunniahan tässä menee, mutta maine toisaalta kasvaa.
pianistityttö
12.06.2005 16:25:33
Alkuperäiseen vastaten..

Täytyy mun Tampereen puolia pitää tässä asiassa, kun nykyään tuntuu että vain Hesan orkestereita pidetään arvossa.. (+ Lahtea)

Niin, eli käyn Tampere filharmonian konserteissa melko usein. Orkesteri on laadukas, useimmiten solistit ovat hyviä ja Tre-talon akustiikka tuo hienosti orkesterin soinnin esiin. Ohjelmissa tietysti olisi toivomisen varaa, kun on asiat välillä vähän niin, että yleisö katoaa jos ohjelmassa on esim. PELKKÄÄ nykymusiikkia sisältävä konsertti. Vähän monipuolisemmat ohjelmat olisivat tervetulleita (jotka tietenkin sisältäisivät myös nykymusaa). Katsellessani ens syksyn konserttitarjontaa silmääni pisti esim. tällainen konsertti jossa säveltäjät olivat seuraavanlaiset: Tiensuu, Tiensuu, Tiensuu, Brahms. (en muista näitä Tiensuun teoksia, Brahmsilta pianokonsertto no. 2 muistaakseni) Tällaisissa konserteissa yleisömäärät jäävät aina todella vähäisiksi. Kun saliin mahtuisi 1800 ihmistä, yleisömäärä kieppuu jossain 1000 vähän paremman puolen.
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Artur Rubinstein-
Herra-X
12.06.2005 21:14:37
Alkuperäiseen vastaten..

Täytyy mun Tampereen puolia pitää tässä asiassa, kun nykyään tuntuu että vain Hesan orkestereita pidetään arvossa.. (+ Lahtea)

Niin, eli käyn Tampere filharmonian konserteissa melko usein. Orkesteri on laadukas, useimmiten solistit ovat hyviä ja Tre-talon akustiikka tuo hienosti orkesterin soinnin esiin. Ohjelmissa tietysti olisi toivomisen varaa, kun on asiat välillä vähän niin, että yleisö katoaa jos ohjelmassa on esim. PELKKÄÄ nykymusiikkia sisältävä konsertti. Vähän monipuolisemmat ohjelmat olisivat tervetulleita (jotka tietenkin sisältäisivät myös nykymusaa). Katsellessani ens syksyn konserttitarjontaa silmääni pisti esim. tällainen konsertti jossa säveltäjät olivat seuraavanlaiset: Tiensuu, Tiensuu, Tiensuu, Brahms. (en muista näitä Tiensuun teoksia, Brahmsilta pianokonsertto no. 2 muistaakseni) Tällaisissa konserteissa yleisömäärät jäävät aina todella vähäisiksi. Kun saliin mahtuisi 1800 ihmistä, yleisömäärä kieppuu jossain 1000 vähän paremman puolen.

Kuinka usein siellä on konsertteja?
"Kaikki hauska on hyväksi vatsalle" - Muumimamma
Uppi
12.06.2005 22:04:48
Tampereella konsertteja on viikoittain (kausikorttisarjan konsertit), eli joka perjantai. Poikkeuksia aiheuttavat esimerkiksi Tampereen Oopperan produktiot, (tänä vuonna Verdin Otello, joka oli hieno) joiden aikaan orkesteri on tietysti oopperan teossa kiinni. Filharmonian konserttien lisäksi sunnuntaisin on Faunin iltapäivä -konsertteja (siis "lukuvuoden" aikana) pienessä salissa, ja silloin tällöin jotain ekstraa, esim. pianoresitaaleja. Konservatorion konserttitarjonta on myös monipuolinen, joskaan yleisömäärillä ei siellä juuri juhlita, ja useimmiten on tietenkin jotain muuta kuin orkesterimusiikkia.

Itse käyn säännöllisesti perjantaikonserteissa, silloin tällöin Faunin iltapäivissä ja usein Konservatorion konserteissa. Pyrin myös käymään ainakin kerran kaudessa oopperassa (tänä vuonna Otellossa ja Taikahuilussa, joka toteutettiin lähinnä kaupungin ammattiopiskelijoiden voimin). Tampereella konserttitarjonta on mielestäni monipuolista, ja tasokkaita solisteja saadaan säännöllisesti. Orkesteri on tasokas, ja kehittyy koko ajan. Tampere-talo antaa tosiaan hienot puitteet konserttitoiminnalle. Pianistitytön mainitsema uuden musiikin painottaminen ohjelmiston valinnassa on kyllä huomattavaa. Onneksi Tampereen orkesteri ei kuitenkaan toimi kaupallisella periaatteella, eli on varaa soittaa uutta musiikkia silläkin uhalla, ettei saada salia täyteen. Monesti uusi musiikki on vähemmän palkitsevaa kuunneltavaa kuin toivoisi, mutta myös virkistävää ja mielenkiintoista. Tampereella soitetaan mielestäni kuitenkin klassista ja romanttista ohjelmistoa aika sopivassa suhteessa uudemman musiikin kanssa. Suuria, romanttisia pianokonserttoja kaipaisin ohjelmistoon (kuten varmaan pianistityttökin...), mutta en poistaisi uuttakaan musiikkia. Vuonna 2006 Tampere Filharmonian johtoon tulee John Storgårds, saa nähdä minkälaisia ratkaisuja hän tekee ohjelmiston suhteen.

Hienoimpia konserttielämyksiä Tampereella oli Rautavaaran Cantus arcticus (en muista milloin se oli, varmaan viime vuonna), joka kosketti todella, eikä varmaan vähiten siksi, että olen pohjoisen tyttö, ja se äänimaailman tuttuus yllätti.
Storm
13.06.2005 01:51:51 (muokattu 13.06.2005 01:53:25)
Täällä Lahdessa soitetaan Sibeliustalossa yllättävästi Sibeliusta, juuri sitä jota en välittäisi kuunnella. :)
No ei vaan, kyllä ohjelmistossa on muutakin ihan mukavasti, esimerkiksi ensi talvena täytyy käydä kuuntelemassa ainakin Brahmsin ensimmäinen sinfonia sekä Bachin Brandenburgilaiset konsertot.
Konsertteja voisi kuitenkin olla enemmän minusta, vaikkapa lisää vierailuja.
pianistityttö
13.06.2005 11:18:25
Suuria, romanttisia pianokonserttoja kaipaisin ohjelmistoon (kuten varmaan pianistityttökin...)

Niin.. En muista että olisin kuullut muita romanttisia kun Schumannin ja Tsaikkarin pianokonsertot Tre-talossa. Chopinin, Lisztin ja varsinkin RAHMANINOVIN konsertot ovat jääneet jonnekin (ei varmaan kukaan suomalainen pianisti uskalla soittaa Rahmista).. Myös sellokonserttoja on ollut aika vähän viime vuosina. Onneksi filharmonian uusi soolosellisti soittaa ensi kaudella Elgarin..
micant
13.06.2005 11:35:40
Kävikö kukaan kuuntelemassa sitä alttokonserttoo? Oisin ite raahautunu Tampereelle sillon, mutta kun tuli päällekkäin Hollantiin lähtö, ni ei onnistunu.

Juu, kauheasti ei ole tullut konserteissa käytyä (varsinkin sinfiksen kosertit jääny vähälle huomiolle, vaikka Lahessa hyvä orkka onki...). Useimmiten esiinnyn niissä ite (ja ne onki sitten konsan konsertteja), missä oon ollu kuuntelemassa. Tänä vuonna tuli kyllä parissa kamarimusakonsertissa vierailtua. Aattelin, et ens vuonna pitää kyl ottaa itteesa niskasta kiinni tässäkin asiassa. Että levytyksiä tulee kuunneltua enemmän, ku noita live-esiintymisiä....
sellisti
13.06.2005 20:24:27
Onneksi filharmonian uusi soolosellisti soittaa ensi kaudella Elgarin..

Joo, Sundquistin Panu! Me opiskeltiin Turussa samaan aikaan samalla opettajalla. Panu on ihan sairaan hyvä sellisti, opiskeli myöhemmin Frankfurtissa ja sijoittui viimeisimmissä Turun sellokilpailuissa jaetulle 4. sijalle (tosin mä olisin ilman muuta laittanut hänet vähintään kolmanneksi). Olen varma että hän soittaa Elgarin upeasti. Itsekin huomasin tuon konserttimainoksen, olis melkein pakko päästä kuulemaan vaikka täältä oopperakaupungista onkin aika lailla sinne matkaa.
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
Uppi
13.06.2005 20:55:42
Niin.. En muista että olisin kuullut muita romanttisia kun Schumannin ja Tsaikkarin pianokonsertot Tre-talossa.

Milloin tuo Schumann oli? Ja kuka sen soitti? Ja samat kysymykset koskien Tsaikkaria? Varmaan oli muutama vuosi sitten, koska muuten multa on mennyt jotain pahasti ohi...

Chopinin, Lisztin ja varsinkin RAHMANINOVIN konsertot ovat jääneet jonnekin (ei varmaan kukaan suomalainen pianisti uskalla soittaa Rahmista)..

Siinäpä haaste, tuon lausahduksen kun saisi jonkun maan huippupianistin korviin kantautumaan... Veikkaan että Heini Kärkkäinen USKALTAISI, ja lopputulos olisi ihan mahtava. En voi ylipäätään kuvitella, mitä hän ei uskaltaisi soittaa, mutta se on eri asia että soittaako.
pianistityttö
13.06.2005 21:38:07
Milloin tuo Schumann oli? Ja kuka sen soitti? Ja samat kysymykset koskien Tsaikkaria? Varmaan oli muutama vuosi sitten, koska muuten multa on mennyt jotain pahasti ohi...

Schumann oli monta vuotta sitten, Bella Davidovich kävi soittamassa. Tsaikkarin kävi soittamassa Nikolai Lugansky myöskin varmaan 3-4 vuotta sitten (aika pätevä hemmo oli kyseessä). Mutta tässä sen juuri näkee, ettei ole ollut ohjelmassa yhtään romanttista pianokonserttoa pitkään aikaan.

Siinäpä haaste, tuon lausahduksen kun saisi jonkun maan huippupianistin korviin kantautumaan... Veikkaan että Heini Kärkkäinen USKALTAISI, ja lopputulos olisi ihan mahtava. En voi ylipäätään kuvitella, mitä hän ei uskaltaisi soittaa, mutta se on eri asia että soittaako.

Niinpä. Heinihän on luonut hienon uran pianistina, mutta luullakseni (?) hän on nyt aika pitkälti keskittynyt kamarimusiikkiin, vai mitä? En kyllä epäile yhtään etteikö tulisi hieno esitys kaikin puolin, sekä teknisesti että musiikillisesti. Mutta voisin seuraavaksi Rahmiksen esittäjäksi povata sellaista erästä akatemian prohvessooria..kröh.
pianistityttö
13.06.2005 21:44:02
Joo, Sundquistin Panu! Me opiskeltiin Turussa samaan aikaan samalla opettajalla. Panu on ihan sairaan hyvä sellisti, opiskeli myöhemmin Frankfurtissa ja sijoittui viimeisimmissä Turun sellokilpailuissa jaetulle 4. sijalle (tosin mä olisin ilman muuta laittanut hänet vähintään kolmanneksi). Olen varma että hän soittaa Elgarin upeasti. Itsekin huomasin tuon konserttimainoksen, olis melkein pakko päästä kuulemaan vaikka täältä oopperakaupungista onkin aika lailla sinne matkaa.

Jep. Hieno sellisti, olen huomannut kuunnellessani sooloja.. Ja kun kyseessä on oma lemppari sellokonsertto niin totta kai se on mentävä kuuntelemaan. Tosin voi olla että solistin kannalta Tre-talon akustiikka ei ole paras mahdollinen. Usein kun on ollut viulisti/sellisti solistina, on ääni jäänyt vaisuksi juuri akustiikan takia. Harmittavaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)