Aihe: Kompositööripotretit?
1
megatherium
30.05.2005 20:37:16 (muokattu 30.05.2005 20:51:55)
Positivististen elementaaristen ja esteettisiltä aspekteiltaan kollideeraavan, (riippumatta vastaanottajan fiksaatiosta veneerisiin ilmiöihin), sananparren "kauneus on katsojan silmässä", (ts, De gustibus non est disputandum),konseptiota mukaillen hän, joka konjekturoi useissa, väh. 3 eri tavoin istumasennoissa kuvatuissa Schubertia esittävissä malauksissa tai piirroksissa, huom. ei fotografeissa, joissa objekti istuu klaveerin äärellä vaatteet yllään, housut mukaanluettuina, konglomeraattisia, immoraalisia homoeroottisia virityksiä, saaden vastaanottajassaan aikaan erikooslaatuisen reseptiivisen homoeroottisen mielentilan, eränlaisen veneerisen potenssin falloksessaan, ikään kuin kuvattu objekti olisi pastillon dŽamour, konvergoimatta kuitenkaan paralleeleina analogiona kollektiivisten elämysten ja maalausten katsojassaan herättämien illuusioiden kanssa, ja lopulta siis projisoimalla näin ite luomiaan seksuaalifantasioitaan ja inklinaatiotaan miespuolisia henkilöitä esitäviin maalauksiin imponeerabiilioiden tavoin; eo ipso, korollaarina, konsekvenssina ja deduktiona on subjektin kongeniaalinen homogeenisuus desorioituneisiin abnormeihin ja antipaattisiin fetisistisiin ideologioihin; Quod erat Demonstradum, (cum grano salis).

Sinänsä ne ovat artefakteja, jotka muodostavat kukin summan objektinsa fysonomisista piirteistä ja tuntuvat meistä lahjomattoman yrityshalunsa ja taiteellisen kyvykyytensä vuoksi onnistuneilta luopuen vapaaehtoisesti tulkinnasta taiteilijan osoittaman intelligenssin hyväksi, joka noudattaa selkeästi määriteltävää luonnosta W.A. Riederin ja Leopold Kupelweiserin töissä.

Mozartkaan muuten ei kuulunut niihin piireihin, joista suuret tai edes muodikkaat muotokuvamaalarit olisivat metsästäneet mallinsa töilleen: Dora stockin opeakynäpiirrosv. 1789, Mozartin langon Joseph Langen kummallisen keskeneräinen ja Barbara Kraftin öljyvärimaalaus v. 1819 ovat tuntomerkeiltään identtisiä vain esiin pitävien silmien osalta.

autenttisten muotokuvien lisäksi yhteistä ovat suuri ja lihaksikas nenä ja dominoiva ylähuuli, muttei jälkeäkään mistään transkendaalisesta väreilystä, ylimääräisetä grandezzasta tai edes mistään kuolemattomuuden häivästä, sillä mikään komea mies ei Mozart suinkaan ollut.

On mielenkiintoista seurata kuinka beethovenia esittävissä maalauksissa tämän aikalaisten silmissä tapahtuneen arvonnnousun myötä kuin kirveellä veistetystä ja karkean plebeijimäisistä kasvoista pottunenineen tulee korkeaotsaisen haastajan kasvot; Ferdinand Waldmüller lienee kaikkein lahjakkain Beethovenia esittävien kuvien maalaaja. John hoppnerin Haydnista maalaama öljyvärityö on myös hyvin onnistunut lajissaan, niitä harvoja poikkeuksia tuon ajan mitapuulla tarkasteltuna suurmiesten kohdalla.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
sellisti
30.05.2005 20:44:08
Onko ihan pakko?
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
megatherium
30.05.2005 20:49:15 (muokattu 30.05.2005 20:51:20)
Onko ihan pakko?

Mielestäni suuria taiteilijoita ja säveltäjiä esitävät muotokuvat kuuluvat olennaisena osana käsillä olevaan aiheseen ja heidän elämäntyönsä analysoimiseen ja arviointiin; mielenkiintoinen aihe kaiken kaikkiaan; ja runsaine sivistyssanoilla briljeeraamisen ohella tekstissäni on myös paljon kiinnostavaa ja aihetta monipuoliseti valaisevaa ja sen eri kanteilta valottavaa asiaa säveltäjien elämäntyöstä musikinharrastajien kuin ammattilaistenkin näkökulmasta tarkasteltuna. Jos ei muutoin, niin ainakin yleissivistyksellisesti. makuasioista ei sovi kiistellä, mutta asiasta voi väitellä.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
sellisti
30.05.2005 20:51:32
Aihe onkin varmaan kiinnostava, mutta luuletko että joku jaksaa kahlata tuota läpi sivistyssanakirja toisessa kädessä? Jos susta on oikeesti tärkeetä puhua näistä asioista, niin puhu niin että ne ymmärtävät jotka täällä asioivat. Ja ne kaikki eivät ole yliopiston proffia.
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
Ostinaatio
31.05.2005 07:59:57
Aihe onkin varmaan kiinnostava, mutta luuletko että joku jaksaa kahlata tuota läpi sivistyssanakirja toisessa kädessä? Jos susta on oikeesti tärkeetä puhua näistä asioista, niin puhu niin että ne ymmärtävät jotka täällä asioivat. Ja ne kaikki eivät ole yliopiston proffia.

Meikästä nää on ihan loistavia ;-) No, okei, myönnetäköön, että vitsi alkaa hiukan vanhenemaan.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
wrshredder
31.05.2005 14:51:37
Musta alkaa vähitellen tuntua siltä ,että Megatherium on oikeesti joku NASAN kehittämä älyllinen tietokoneohjelma joka pystyy generoimaan sivistyssanoilla koristeltuja lauseita klassisesta musiikista ja Shubertista.. ihan siistii.

Nii mikä se kysymys olikaan?

Horowitz keräs muute tauluja, sillä oli Picassonkin töitä..
"I can play ANYTHING!" - Vladimir Horowitz
pianistityttö
31.05.2005 15:56:15
Horowitz keräs muute tauluja, sillä oli Picassonkin töitä..

Rubinsteinillaki oli.. Ja Picasso maalasi Arturista paljon muotokuviakin. Tulipas tästä yhtäkkiä mukava ketju. :)
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Artur Rubinstein-
hörhö
31.05.2005 15:59:39

Toi eka lause oli paras, minkä olen pitkään aikaan nähnyt.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara, myy mulle halpa av-etunen
El Condor
31.05.2005 16:51:22

Niin, saati sitten eka virke. Katsokaapas huviksenne mistä kohtaa löytyy ensimmäinen piste. Mutta tätä Hörhö ehkä tarkoittikin?
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
sellisti
31.05.2005 21:14:52 (muokattu 31.05.2005 21:15:16)

Niin, saati sitten eka virke. Katsokaapas huviksenne mistä kohtaa löytyy ensimmäinen piste. Mutta tätä Hörhö ehkä tarkoittikin?

Älkää nyt helvetissä enää yllyttäkö sitä.
J.Ahonen
01.06.2005 13:08:46
Ekasta lauseesta puuttuu pilkku!
megatherium
01.06.2005 19:49:19
Rubinsteinillaki oli.. Ja Picasso maalasi Arturista paljon muotokuviakin. Tulipas tästä yhtäkkiä mukava ketju. :)

Kraftin maalauksessa Mozartin katse ei koske ketään, silmät ei katso ketään, ja ilmettä on mahdotonta määrittää, koska se on niin moniselitteinen ja sulkeutunut, eikä hän milloinkaan olisi poseerannut niin rentoutuneen arvokkaasti eläessään; ja kuva saattaa melkoisia vaatimuksia niden muistille, jotka kehuivat sitä näköiseksi 30 v. Mozartin kuoleman jälkeen. Mihinkään tahalliseen paranteluun eli eufemismiin muotokuvamaalari olisi tuskin suostunutkaan tässä tapauksessa.
wrshredder
02.06.2005 13:34:37

Hei , onko se Artur siinä Picasson maalauksessa jossa on pianonsoittaja ja koira (tuli vaan mieleen tommonen maalaus yhdestä musiikin kirjasta..)
pianistityttö
02.06.2005 14:20:16
Hei , onko se Artur siinä Picasson maalauksessa jossa on pianonsoittaja ja koira (tuli vaan mieleen tommonen maalaus yhdestä musiikin kirjasta..)

Tiedän mitä maalausta tarkoitat (BTW näin sen livenä Barcelonassa:)) mut ei se ole mun mielestä Artur. Picasso maalasi hänestä kasvokuvia, jotka kyllä näyttävät ihmeen paljon Arturilta.
wrshredder
02.06.2005 19:23:30
Tiedän mitä maalausta tarkoitat (BTW näin sen livenä Barcelonassa:)) mut ei se ole mun mielestä Artur. Picasso maalasi hänestä kasvokuvia, jotka kyllä näyttävät ihmeen paljon Arturilta.

Joo.. katoin sen kuvan just siitä kirjasta ,maalauksen nimi oli El Piano..
Aika hauska se koira siinä :)
pianistityttö
02.06.2005 19:26:38
Joo.. katoin sen kuvan just siitä kirjasta ,maalauksen nimi oli El Piano..
Aika hauska se koira siinä :)

Joo, se sama koira (näyttää mäyrikseltä) esiintyy hirveen monessa Picasson taulussa. Ja hänellä itselläänhän oli koira, joten ehkä se on juuri se. No meni vähän ohi aiheen, mutta mitäpä tuosta.
wrshredder
02.06.2005 19:33:06
Joo, se sama koira (näyttää mäyrikseltä) esiintyy hirveen monessa Picasson taulussa. Ja hänellä itselläänhän oli koira, joten ehkä se on juuri se. No meni vähän ohi aiheen, mutta mitäpä tuosta.

Eikös tää kuulu aiheeseen.. vai tä?
Ota nyt tosta megan aiheesta selvä :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)