filtteri 30.07.2005 01:05:19 (muokattu 30.07.2005 01:09:31) | |
---|
En ole nähnyt kovinkaan monen puhuvan kyseisestä herrasta täällä juuri ollenkaan. Mielestäni Pärt on elävistä säveltäjistä selvästi kovatasoisin. Mitäpä te olette mieltä Pärtin musiikista? kovia teoksia: * Tabula Rasa * Miserere * Symphony 3 * Collage Sur Bach * Johannes Passion infoa: http://www.arvopart.info/ |
sellisti 30.07.2005 13:22:37 | |
---|
Aika vähän olen aktiivisesti kuunnellut, mutta sen perusteella mitä olen kuullut niin kyllä hyvältä vaikuttaa. Fratres on komea teos myöskin, tosin siitä on niin monta eri sovitusta etten osaa sanoa mikä olisi paras. Pärtin sellokonserton joskus kuuntelin levyltä, ja se oli vähintäänkin mielenkiintoinen elämys. Sen perusteella minusta ei vielä ainakaan fania tullut, mutta voisihan herran tuotantoon paremminkin tutustua. Jotenkin tulee ajoittain Rautavaara mieleen siitä mystiikasta mitä Pärt tuntuu teoksiinsa hakevan ja myöskin saavan. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
pianistityttö 30.07.2005 14:32:39 | |
---|
Olen soittanut Pärtiltä joitakin yksittäisiä pianosävellyksiä, ja uskomatonta kuinka niin yksinkertainen voi kuulostaa niin kauniilta! "Olen onnellisin tuntemani ihminen"
-Artur Rubinstein- |
filtteri 30.07.2005 15:14:05 | |
---|
Olen soittanut Pärtiltä joitakin yksittäisiä pianosävellyksiä, ja uskomatonta kuinka niin yksinkertainen voi kuulostaa niin kauniilta! Ehkäpä viittaat Pärtin Alina -teokseen. En juuri muita merkittäviä pianoteoksia ole kuullut. |
altisti 31.07.2005 16:56:14 | |
---|
NO onhan se fratres komee... mut aika hirveet soitettavaa 2.viulul! Delta-lihas kovilla :) |
filtteri 01.08.2005 18:47:59 | |
---|
niin. Suurin osa Pärtin parhaasta tuotannosta on orkesteri- ja kuoroteoksia ( varmasti myös kattaen suurimman osan hänen töistään ). Kuitenkin muutamien mainitessa tämän Fratres -teoksen, tulee mieleen, ettei Pärtin tuotanto laajemmin ole selvillä. Jos haluaa tutustua Pärtin orkesterimusiikkiin, suosittelen Paavo Järven ohjaamaa summa levyä ( Estonian National SO, Virgin Classics, 2002 ). Levy kattaa suuren osan pärtin parhaita teoskia, kuten muutamia Tabula Rasan kappaleita ( esim. todella kaunis Festina Lente ), kolmannen sinfonian, Cantus in Memory of Benjamin Britten...ym. Pärtin kuoroteoksissa näkyy Pärtin voimakas uskonnollisuus. Hänhän on tunnetusti venäjän ortodoksi. Muistelisin, että hän muutettuaan sen aikaisesta Neuvostoliitosta, alkoi tutkimaan kuorotekniikoita, jotka näkyvät Pärtin teoksissa miellyttävällä tavalla. Suositteleman Johannes Passion lisäksi mainettakoon vielä Berliner Messe ja Tridion. täältä voitte kuuntella jotain klippejä -- jos vaikka iskisi: http://www.amazon.com/exec/obidos/t … glance&s=classical&n=507846 |
sellisti 01.08.2005 18:54:23 | |
---|
Kuitenkin muutamien mainitessa tämän Fratres -teoksen, tulee mieleen, ettei Pärtin tuotanto laajemmin ole selvillä. Miten niin? Fratres on hieno teos Pärtin koko tuotanto huomioiden. Cantus in Memory of Benjamin Britten...ym. Tuo on kyllä tosi hieno. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
filtteri 01.08.2005 21:39:55 (muokattu 01.08.2005 21:42:44) | |
---|
Miten niin? Fratres on hieno teos Pärtin koko tuotanto huomioiden. lainaten kommenttiasi: Aika vähän olen aktiivisesti kuunnellut, vaikkakin ensin quotattu väite silti paikkansa pitää. Tartuin vain mahdollisuuteen ja kirjoitin muutaman sanan lisää. |
sellisti 01.08.2005 21:56:51 | |
---|
lainaten kommenttiasi: "Aika vähän olen aktiivisesti kuunnellut", vaikkakin ensin quotattu väite silti paikkansa pitää. Tartuin vain mahdollisuuteen ja kirjoitin muutaman sanan lisää. Niin, en ole paljoa kuunnellut, mutta tarkoitin että kommenttisi kuulosti (kärjistäen) siltä kuin tahtoisit sanoa, että jos joku pitää Fratresia hyvänä teoksena niin eipä ole paljon Pärtiä kuullut. Se on hieno teos joka tapauksessa. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
Aimo 04.08.2005 21:34:10 | |
---|
Kuuntelin kerran Fratresia illalla ja puolinukahdin. Sitten havahduin Cantus in memory of Benjamin Britten -kappaleen kelloon. Oli maailman mystisin olo, kun ei tiennyt oliko unessa vai ei ja jossain soi kirkonkello ja huikamala. Mutta asiaan. Pärt on kova jätkä. Sillä on vieläpä aika vänkiä tekniikoita niissä sävellyksissä. Menkää kotiinne ja kuskaa housuunne, niin ymmärrätte lapsianne paremmin. |
Storm 13.09.2005 21:59:21 (muokattu 13.09.2005 21:59:42) | |
---|
Sivusilmällä seurasin sunnuntaina Yle Teemalta tulluttu Pärt-dokkaria ja kiinnostukseni heräsi. Juuri nyt kuuntelen Fratresia (Gil Shamanin ja Roger Carlssonin esittämä) ja minusta kyllä erittäin kiehtova teos. Samoiten kuuntelin eilen Alinaa, todellakin myös yksinkertainen voi olla kaunista! |
lurkki 15.09.2005 14:42:16 (muokattu 15.09.2005 18:36:01) | |
---|
Mutta asiaan. Pärt on kova jätkä. Tätä tuen. Urkubiisit on pysäyttäviä. Pari Intervallo, Trivium Christopher Bowers-Broadbent - kanttoreiden Copeland ex-Rumpu, Kitara ja Kukka kalamies#37 >-)))> |