Aihe: Mahtaako onnistua? 1 | |
---|---|
![]() 09.09.2005 19:36:45 | |
Olen 29-vuotias nainen, laulanut paljon keikoilla viimeisen kymmenen vuoden aikana.. siis tanssikeikoilla. Klassinen musiikki on minulle rakasta pianon, harmonikan ja urkujen soiton kautta.. mutta.. Voinko enää aloittaa klassisen laulun opintoja? Tai, muotoilenpa tämän toisin; tuleeko siitä mitään kun olen aikaisemmin tupakoinut useita vuosia? Onko mitään mahdollisuuksia kehittyä edes kohtalaiseksi altoksi? Ääni ei ole pahemmin oireillut, ei esim ole kadonnut koskaan tms, kurkku ei ole ollut kipeä laulaessa, hengitys pelaa kuten normaalilla ihmisellä, tai ehkä paremminkin. Minulla on tarvittaessa melko voimakas ääni, vibrato on loiva ja tulee itsestään, ei tarvitse "tehdä".. En tiedä ymmärtääkö tätä kukaan, ( ei hienoja termejä ja muutenkin palikkapuhetta :)) Äänessä ei ole ilmaa.. ainakaan paljoa, mutta aktiivisempi harjoittelu auttanee. Antakaa toivonkipinä! | |
![]() 10.09.2005 09:34:57 (muokattu 10.09.2005 09:35:13) | |
En ole laulaja, mutta kyllä klassista laulua voi ymmärtääkseni opiskella minkä ikäisenä tahansa kun vaan on riittävästi motivaatiota ja kärsivällisyyttä tehdä asiat oikein. Oma ääni on vaikea instrumentti, ja sen saaminen soimaan optimaalisesti voi viedä jonkin aikaa. Se ei toki tarkoita että pitäisi luopua kokonaan kevyen musiikin laulutavasta, kunhan siinä ei tee mitään "väärin", siis niin että se olisi haitallista äänelle. Varmaan joku laulunopettaja osaisi arvioida äänimateriaaliasi ja miten sitä voisi kehittää klassisen äänenmuodostuksen suuntaan. Tupakointi ei tietysti auta asiaa, mutta ei se välttämättä ole ääntäsi "pilannut". Varmasti on mahdollisuuksia kehittyä ainakin jonkintasoiseksi altoksi, jos olet valmis tekemään töitä sen eteen. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" | |
![]() 11.09.2005 16:21:38 | |
Juu, eiköhän se onnistu. Onhan musiikkiopistoissaki sen ikäsiä lauluoppilaita. Ja laulaminen pitää joka tapaukses alottaa vähän myöhemmi ku muut instrumentit. Mutta vaivaa ja aikaa se vaatii. Koko äänenmuodostus on kyllä erilainen.. Pitää pitää kevyt ja klassine laulu kunnolla erillään. Hiukan ehkä vaikeeta. Mutta ei kuitenkaa mahdotonta! Poltatko sä vielä? Sekin on loppuje lopuks yksilöllistä meneekö ääni ku tupakoi.. Jollai ei tuu koskaa mitää oireita ja sit taas joku voi menettää äänensä lopullisesti. Mut eiköhän se sun ääni vielä tallella ole, ainaki mitä tosta kuvauksesta voi päätellä. Ei muuta kun harjottelun iloa, jos päätät alottaa klassisen laulun! :) | |
![]() 12.09.2005 08:29:53 | |
Totta, monilla musiikkioppilaitoksilla on ollut tapana ottaa laulun opiskelijoita sisään aikuisopiskelijoina aina 30 ikävuoteen asti. Syynä juurikin tuo, että laulua ei voi kovin nuorena edes alkaa täysipainoisesti treenaamaan, vaan ääni-instrumentin on annettava kypsyä rauhassa. Kannattaa ehdottomasti kysyä paikallisesta musiikkiopistosta tms millainen politiikka heillä on (klassisen laulun) aikuisopiskelijoiden suhteen. Tupakointi ja kaikki instrumentit, joiden soittamisessa hengitys on tärkeä (siis puhaltimet ja laulu), ovat äärimmäisen huono yhtälö. Tupakointi yleensä mm. laskee keuhkojen hapenottokykyä, mistä on välitön haitta soitto-/laulutekniikalle. Kärjistetysti voisi sanoa että sama kuin yrittäisi soittaa viulua jousella, jonka pituus on vain puolet tai kolmasosa normaalista. Mikrofoniin laulettaessa tosin heikon hengitystekniikan voi peittää, mutta klassisessa laulussa ääni on perinteisesti tuotettava ilman mekaanista vahvistusta. Täysin akustisesti ne kansallisoopperassakin lauleskelevat suurelle salille - eikä mikään ole vaikuttavampaa kuin upea ääni joka täyttää koko salin ilman mitään sähköistä vahvistusta. Laulamisessa on tietysti vielä tuo äänihuulijuttu. Molemmissa on tietysti yksilöllisiä eroja, ja ratkaisevaa yleensä on kuinka kauan tupakointi on jatkunut ja kuinka monta sätkää päivässä. Myös runsaalla alkoholin käytöllä on yleensä tuhoisa vaikutus äänihuuliin (pitkällä aikavälillä). Kohtuullisessa määrin kuitenkin ok. I don't get it... Why would the Fantastic Four send me a satellite photo of the Grand Canyon? | |
![]() 13.09.2005 10:00:02 | |
Kiitos kannustuksesta :)! Joo, kyllä mulla on vakaa tavoite opetella laulamaan ihan vakavissani. En tupakoi enää, mikä lieneekin tosiaan hyvä. Täytynee kysyä musiikkiopistolta tuosta vierestä, harkitsin kyllä yksityistuntienkin ottamista, mutta tullee hyvällä opettajalla kalliiksi. Humppakeikoista olen kasvanut jo ulos, jazz ja blues kiinnostaa kyllä. Viivan vetäminen kahden laulantatyylin väliin ei tule olemaan helppoa.. täytyy kokeilla, sillä se selviää. Kiitos kaikista kommenteista ja aurinkoista, auvoisaa musiikintäyteistä syksyä hyvät ihmiset! Kirjoittelemisiin!! :) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)