Aihe: Uutta klassista kitaralle (3/3 taso)
1
Herra-X
25.08.2005 21:11:53
Elikkä talven lähestyessä myös kitaran tutkinto lähestyy ja haluaisin siihen jonkun uudemman biisin. Olisin kiitollinen, jos jollain olisi suositella jotain.
kalamies#39 >-)))> THV-Klubi #26
sellisti
25.08.2005 22:35:51 (muokattu 25.08.2005 22:36:33)
Joku kitaristi osannee suositella tarkemmin, mutta tuolta löytyy ainakin SML:n ohjelmistoluettelo, jossa on varmasti uutta musiikkiakin mukana. Tosin on vuoden -95 versio joten voi olla että sitä on päivitetty.

http://www.musita.savonia-amk.fi/fi … aatimukset/kitara/kitara_pk3_ol.pdf
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
JulliH
25.08.2005 22:48:43

Mielenkiintoista että 3/3:een kelpaa Bachin Sarabande BWV995:sta. Käsittääkseni siinä ei ole mitään muuta vaikeeta kun saada tunnetta tarpeeksi mukaan.

Mitä se kolminkertainen ohjelmisto käytännössä tarkoittaa? Sitäkö että kokeeseen menijä ilmoittaa ohjelmiston mitä osaa ja tuomaristo valitsee sieltä sen kolmasosan mitä pitää soittaa? Kuulisin mielelläni.
-Ei kyntömies vakoaan valitse.
toteemi
31.08.2005 23:16:59
Mielenkiintoista että 3/3:een kelpaa Bachin Sarabande BWV995:sta. Käsittääkseni siinä ei ole mitään muuta vaikeeta kun saada tunnetta tarpeeksi mukaan.

Niin, mutta mites tuo ornamenttiosasto?
sellisti
31.08.2005 23:58:12 (muokattu 01.09.2005 00:13:57)
Mitä se kolminkertainen ohjelmisto käytännössä tarkoittaa? Sitäkö että kokeeseen menijä ilmoittaa ohjelmiston mitä osaa ja tuomaristo valitsee sieltä sen kolmasosan mitä pitää soittaa? Kuulisin mielelläni.

Ei, vaan käytäntö menee niin, että siitä kolminkertaisesta ohjelmasta jonka oppilas on opettajan kanssa harjoitellut he yhdessä valitsevat sen yhden kolmasosan, joka esitetään tutkinnossa. Tämä taustaohjelmavaatimus ei siis tarkoita, että se koko kolminkertainen ohjelmisto on osattava samanaikaisesti, vaan että niitä vaatimusten mukaisia kappaleita täytyy olla ylipäätään harjoitettu ajan mittaan (tai edellisen tutkinnon jälkeen) kolminkertainen määrä ennen kuin tutkintoa voi mennä tekemään. Toisin sanoen varsinaisen tutkinto-ohjelman voi valita vaikka puoli vuotta ennen tutkintopäivää ja keskittyä sitten harjoittelemaan sitä. Toisaalta tuo ehdottamasi toimintatapakaan ei olisi ollenkaan huono, ja ammattiopinnoissa onkin käytetty (en tiedä onko enää) varsinaisen tutkinnon lisäksi ns. käytännön valmiutta mittaavaa tutkinto-osuutta, jossa sanotaan vasta tutkintotilanteessa mitä kokelaan pitää soittaa ennaltamäärätystä ohjelmistosta.

E: Selkeytin vähän, tuli ensin aika sekavaa jaaritusta.
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
18is9
01.09.2005 10:22:06

Mitä olen näitä tutkintoja ymmärtänyt niin aika lailla se on kiinni siitä miten soittaa ennemmin kuin siitä mitä soittaa. Toki sen ohjelmiston pitää osoittaa eri tyylien ja erityyppisten biisien hallintaa, mutta kyllä se yleinen tatsi kitaraan ja se miltä soitto kuulostaa selkeää arvostelijoille aika nopeasti biisistä kuin biisistä.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
sellisti
01.09.2005 13:25:45
Mitä olen näitä tutkintoja ymmärtänyt niin aika lailla se on kiinni siitä miten soittaa ennemmin kuin siitä mitä soittaa. Toki sen ohjelmiston pitää osoittaa eri tyylien ja erityyppisten biisien hallintaa, mutta kyllä se yleinen tatsi kitaraan ja se miltä soitto kuulostaa selkeää arvostelijoille aika nopeasti biisistä kuin biisistä.

Aivan, ei se vielä riitä että osaa oikeat äänet oikeassa järjestyksessä. Just Bachin kohdalla usein erehtyykin luulemaan kappaletta helpoksi ensi katsomalta, mutta sitten kun sitä alkaa kunnolla työstää tyylinmukaiseksi niin kyllä siinä saa useamman tovin hikoilla ihan kunnolla.
18is9
01.09.2005 16:06:51

Aivan, ei se vielä riitä että osaa oikeat äänet oikeassa järjestyksessä. Just Bachin kohdalla usein erehtyykin luulemaan kappaletta helpoksi ensi katsomalta, mutta sitten kun sitä alkaa kunnolla työstää tyylinmukaiseksi niin kyllä siinä saa useamman tovin hikoilla ihan kunnolla.

Jep, se musiikki kun ei ole pelkästään virheetön suoritus vaan jotain aivan muuta. Siihen pitää siis pyrkiä että tekniikka riittää kaikkien kiinnostavien biisien soittamiseen, mutta ei se biisin tekninen vaikeus tee biisistä välttämättä vaikeaa musiikillisesti tai päinvastoin. Näissä tutkintokonserteissa mielestäni mitataan enemmän soittajan valmiutta tulkita musiikkia ja biisejä kuin kykeneväisyyttä soittamaan tiettyjä teknisiä juttuja puhtaasti.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
JulliH
01.09.2005 21:27:32

Jos tänne ketjuun huutelisin vielä..Ymmärsin että on mahdollista ikäänkuin "tenttiä" noita perusopintoja (1/3-3/3) esim. jonkun kansalaisopiston kautta? Siis että tutkinnon vastaanottajat tulisivat sitten jostain alan koulusta. No, jos semmoiseen joskus menisin, niin mitä tarvitsee osata teorian puolelta noissa tutkinnoissa? Tarkoitan lähinnä että mikä on prima vista - tehtävä? Ja tarvitseeko tutkinnossa kynän ja nuottiviivaston kanssa temppuilla?

Kattelin noista aikasemmista linkeistä ja siellä näytti olevan mm. skaalojen tuntemusta, onko siis riittävä valmistautuminen jos opettelee kappaleita, skaaloja ja moodeja?
sellisti
01.09.2005 22:43:32 (muokattu 01.09.2005 22:44:36)
Jos tänne ketjuun huutelisin vielä..Ymmärsin että on mahdollista ikäänkuin "tenttiä" noita perusopintoja (1/3-3/3) esim. jonkun kansalaisopiston kautta? Siis että tutkinnon vastaanottajat tulisivat sitten jostain alan koulusta. No, jos semmoiseen joskus menisin, niin mitä tarvitsee osata teorian puolelta noissa tutkinnoissa? Tarkoitan lähinnä että mikä on prima vista - tehtävä? Ja tarvitseeko tutkinnossa kynän ja nuottiviivaston kanssa temppuilla?

Kattelin noista aikasemmista linkeistä ja siellä näytti olevan mm. skaalojen tuntemusta, onko siis riittävä valmistautuminen jos opettelee kappaleita, skaaloja ja moodeja?

Soittotutkinnossa ei tarvitse tehdä mitään kirjallisia teoriatehtäviä, vain soittaa. Tutkintoon kuuluu toki asteikot ja prima vista -tehtävä, joka on suurin piirtein edellisen kurssin tasoa vaikeudeltaan. Mutta yleensä samantasoiset musiikinteoria- & säveltapailukurssit täytyy olla käytynä ennen kuin voi mennä soittotutkintoa tekemään, näin ainakin musiikkiopistossa. Jos suorittaa tutkinnon yksityisenä suorituksena opiston ulkopuolelta, niin silloin teoriaopintoja ei kai välttämättä tarvitse olla tehtynä, en ole ihan varma mikä on käytäntö nykyään. Mutta esim. kansalaisopiston kautta voi tosiaan tehdä näitä tutkintoja ns. yksityisenä suorituksena, jolloin lautakunta yleensä tulee musiikkiopistosta tai vastaavasta musiikkioppilaitoksesta ja tutkintomaksu suoritetaan musiikkiopistolle.

En tiedä mitkä tarkkaan ottaen ovat kitaran asteikko- ym. vaatimukset, mutta eiköhän se noista linkeistä jostain selviä.
JulliH
01.09.2005 23:02:46

Saisiko vielä selvityksen siitä millainen se prima vista - tehtävä on? Siis että soittaako joku jonkun rytmin tai melodian ja se pitää tilutella perässä? =)
sellisti
01.09.2005 23:32:17
Saisiko vielä selvityksen siitä millainen se prima vista - tehtävä on? Siis että soittaako joku jonkun rytmin tai melodian ja se pitää tilutella perässä? =)

Ainakin perinteisesti prima vista tarkoittaa nimensä mukaisesti ("ensi näkemältä") sitä, että kokelaalle annetaan tutkintotilanteessa eteen nuotti, jota hän ei ole aiemmin nähnyt. Sitä saa sitten tutkia (katselemalla, ei kokeilemalla) n. minuutin, jonka jälkeen lautakunta pyytää soittamaan kyseisen kappaleen tai osan siitä. Prima vistalla yritetään siis selvittää mm. kokelaan nuotinlukutaitoa.
wrshredder
02.09.2005 13:07:44
Siis että soittaako joku jonkun rytmin tai melodian ja se pitää tilutella perässä?

Toi on sitten taas melodia- ja rytmidiktaatti..
Paganini fan club
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)