Aihe: Ärsyttääkö Sibeliuksen himo urkupisteeseen?
1 2
megatherium
15.09.2005 21:31:28 (muokattu 15.09.2005 21:31:53)
Sangen yleisluontoinen varaus Sibeliuksen taidetta koskienhan tämä kiistämättä on, mutta en malta olla kysymättä teiltä seuraavaa seikkaa?

Häiritsevätkö pitkät ja paikallaan pysyvät staattiset urkupisteet ja harmoniat Sibeliuksen sinofioissa teidän musiikillisia makuhermojanne-ja tottumuksianne, mikäli olette mieltyneet yksinomaan galanttiin taiteeseen?

Olen nimittäin kuullut, että muuatta näytelijäteatterinjohtajaa mahdollisesti sattaa häiritä aniharva urkupiste Schubertin tuotannossa, joka muutoin on tekstuuriltaan äärimmäisen eläväistä musiikkia. En tiedä mitään hänen musikin tuntemuksestaan, mutta Schubert ei valitettavasti nyt kuulu eniten urkupistettä käyttäneiden säveltäjien kategoriaan, kuten esim. Sibelius, jonka musiikissa tapaamme viljalti pitkiä ja paikallaan pysyviä staattisia kuvioita, harmonioita sekä urkupisteitä, kuten basson toonikalla kullervo-sinfonian alussa, jonka ylle kullervon teema kohoaa.

no niinpä niin. Intuitioni osui kuin osuikin oikeaan. Brahms, Tsaikovski ja Sibelius kuuluvat sarjaan paljon urkupisteitä käyttäneitä säveltäjiä, joilla urkupiste jää soimaan mollisoinnun terssillä. Kuten varmaan jo tiedättekin, urkupiste on yleensä bassossa paikallaan pysyvä sävel. jonka yllä harmoniat saattavat olla hyvinkin dissonoivia suhteessa urkupistesäveleen.

ja nythän teillä on tilaisuus kuulla oikein tuutin täydeltä roppakaupalla Sibelius-kapellimestarikilpailun finaalissa esityksiä Siben sinfonioista, joissa urkupiste jää lähes maneerinomaisesti tuon tuostakin soimaan, toisinaan epämääräistä matalien soittimien murinan ja kuin tyhjyydestä kasvavien mahtipontisten töräysten lisämausteeksi.

Suosittelen, että kannattaisi itse kunkin tustustua oman maansa musiikkin, ennen kuin alkaa soittamaan suutaan vasten parempaa tietoa.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
sellisti
15.09.2005 22:27:03 (muokattu 16.09.2005 13:27:03)
Ei ärsytä.

E: Suosittelen, että kannattaisi itse kunkin tustustua oman maansa musiikkin, ennen kuin alkaa soittamaan suutaan vasten parempaa tietoa.

Kenelle tämä on suunnattu?
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
Jemo
16.09.2005 00:38:18

Onkos tämä urkupiste nyt sama kuin borduunaääni tai poppareiden ilmaisu drone? Ja milloin tuo kapelimestarikilpailu käydään? Minä sävelsin eilenillalla poppiteoksen kertosäkeen jossa basso soittaa vain a:ta ja kitarallakin tämä kieli on joka soinnussa vapaana. Tuon varaan saa rakennettua mielestäni hienojakin juttuja. Olisi mielenkiintoista kuulla miten Vanha Mestari näitä käyttää. Intialaisessa musiikissahan borduunoita on paljon, ja post-rock tuntee dronen myös. Esim. Toolilla (vaikkei tämä ihan post-rockia ole) on paljon droneääniä. Mutta nämä eivät kyllä tosiaan ole klassista kamaa :)

-Kamikaze Kettunen
Olemme kuulemma jakomielitautinen. Muuten mukavia! -Einuli
tekerolant
17.09.2005 13:37:02
Borduuna eli urkupiste oli musiikin peruskivi ennnen sointujen aikaa -ja ennen duurimollihommelia.

Sitä perua ovat vanhimmat borduunasoittimet, kuten jouhikko, kampiliira ja säkkipilli. Uruisatkin löytyi viknksottimet borduunan kytkemiseksi päälle.
Samaa tehtävää toimittivat monien eri soittimien vapaana värähtelevät resonanssikielet.
Löyttyhän niitä tosi monia laulukulttuurejakin, joissa borduuna on tärkeä.

Ja se pörräys kuulostaa peevelin hienolta vielä tänäänkin! Ehkä harmoniakäsitys on palaamassa muutaman vuosisadan harharetkiltään takaisin siihen mikä on totta eikä komeljanttarien venkoilua? Heh.

Tai sitten minä olen antiikkikorvainen ja yksinkertainen.
Worst things burst
Sävis
17.09.2005 13:42:44
Häiritsevätkö pitkät ja paikallaan pysyvät staattiset urkupisteet ja harmoniat Sibeliuksen sinofioissa teidän musiikillisia makuhermojanne-ja tottumuksianne, mikäli olette mieltyneet yksinomaan galanttiin taiteeseen?

Miten galantti (=eräs 1700-luvun musiikkityyli) liittyy Sibeliukseen tai edes Schubertiin?
"Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu
"Sävis on semmoinen kiva pätkä." -Juoppohurtta
megatherium
17.09.2005 15:55:42
Miten galantti (=eräs 1700-luvun musiikkityyli) liittyy Sibeliukseen tai edes Schubertiin?

Tekstuuri lienee huomiotaherrävässä määrin eläväisempää ja liikkuvampaa kuin Sibeliuksen jäyhä, lisäksi usein modaalisuutta lähestyvä sävelkieli luonnollisessa mollissa, joka vastaa aiolista kirkkosävellajia, noudattaen hyvin pohjoismaalaiseksi luokiteltuja tyylipiirteitä.

Myös esim. Kullervon 1. osan muotoklielen kömpelyys, ilman orgaanista jatkuvuutta, (itsestään selvyys rokokoomusiikissakin),ja jossa Kullervossa taitteesta toiseen siirrytään kavamaisesti välikkeiden ja kesuurien avulla, sekä teeman paikoin kansanlauluun pohjaava suomalainen sävel; "niin minä neitonen sinulle laulan". Kontrapunktinen työskentely on Kullervossa vielä hyvin koulupoikamaisyta pääteeman liitettyine vasta-aiheineen.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Sävis
19.09.2005 12:40:31
Tekstuuri lienee huomiotaherrävässä määrin eläväisempää ja liikkuvampaa kuin Sibeliuksen jäyhä, lisäksi usein modaalisuutta lähestyvä sävelkieli luonnollisessa mollissa, joka vastaa aiolista kirkkosävellajia, noudattaen hyvin pohjoismaalaiseksi luokiteltuja tyylipiirteitä.

Myös esim. Kullervon 1. osan muotoklielen kömpelyys, ilman orgaanista jatkuvuutta, (itsestään selvyys rokokoomusiikissakin),ja jossa Kullervossa taitteesta toiseen siirrytään kavamaisesti välikkeiden ja kesuurien avulla, sekä teeman paikoin kansanlauluun pohjaava suomalainen sävel; "niin minä neitonen sinulle laulan". Kontrapunktinen työskentely on Kullervossa vielä hyvin koulupoikamaisyta pääteeman liitettyine vasta-aiheineen.

En edelleenkään ymmärrä, miksi Sibeliuksen musiikkia pitäisi verrata nimenomaan galanttiin tyyliin. Yhtä perusteltua olisi verrata sitä vaikkapa minimalismiin.
"Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu
"Sävis on semmoinen kiva pätkä." -Juoppohurtta
Jemo
20.09.2005 01:44:38

Oletko Megatherium Ylen keskustelupalstoilla nimimerkillä Mikki Hiiri? Aivan merkilleen samoja kirjoituksia löytyy kyseisen nimimerkin alta sieltä :)

-Kamikaze Kettunen
Olemme kuulemma jakomielitautinen. Muuten mukavia! -Einuli
hörhö
20.09.2005 14:04:27

Oletko Megatherium Ylen keskustelupalstoilla nimimerkillä Mikki Hiiri? Aivan merkilleen samoja kirjoituksia löytyy kyseisen nimimerkin alta sieltä :)

-Kamikaze Kettunen

Eiköhän, sillä ennenkuin tänne oli rekisteröitymispakko, kirjoitti Mega tänne nimimerkillä Mikki Hiiri ja alter-egolla höpönassu.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
megatherium
20.09.2005 19:24:30

-Kamikaze Kettunen

Suurella todennäköisyydellä elämää löytyy myös aurinkokuntamme ulkopuolisesta avaruudesta. Emme ole täällä yksin. Ehkä joku vintiö kopio tekstejäni sitä mukaa, kun niitä kirjoittelen. Täytyy antaa pikkubroidille sapiskaa, jahka kerkiän. Saa pajuniemen herra töitä.
Storm
22.09.2005 04:01:30
Enemmän kyllä ärsyttää neuroottinen (sinänsä mainion säveltäjän) Schubertin ylistäminen ja Rossinin/Verdin/Wagnerin/Sibeliuksen/kenenkä tahansa muun säveltäjän mollaaminen.
Albiinokaamio
22.09.2005 22:12:14
Ärsyttää. Sibeliusta ei meinaa jaksaa kuunnella keskittyneesti yhtä ainutta kappaletta. Vielä enemmän ärsyttää soittaa samaa säveltä pari tahtia ja sitten vaihtaa toiseen. Sibeliuksen paras sävellys on ehdottomasti d-molli viulukonserton viimeinen osa.
Odin owns ye all!
Albiinokaamio
22.09.2005 22:13:02
Ärsyttää. Sibeliusta ei meinaa jaksaa kuunnella keskittyneesti yhtä ainutta kappaletta. Vielä enemmän ärsyttää soittaa samaa säveltä pari tahtia ja sitten vaihtaa toiseen. Sibeliuksen paras sävellys on ehdottomasti d-molli viulukonserton viimeinen osa.
Odin owns ye all!
Albiinokaamio
22.09.2005 22:16:17
Odin owns ye all!
sellisti
22.09.2005 22:31:32

Siis onko tuon ärsytyksen syy todella urkupisteessä vai etkö muuten vaan diggaa Sibeliusta?
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
Albiinokaamio
22.09.2005 23:26:01
Siis onko tuon ärsytyksen syy todella urkupisteessä vai etkö muuten vaan diggaa Sibeliusta?

No joo. Näin se vähän taitaa olla. :)
Odin owns ye all!
Dr Dominant
23.09.2005 07:45:18

Ei ärsytä. Tykkään urkupisteestä.
"Dr Dominant, I Presume?!"
etnopoju
23.09.2005 12:13:24

pidän urkupisteistä ihan sikana, mutta tähän asiaan on paha heittää mielipidettä, kun ei sibben tuotanto ole kovin hyvin tiedossa. enimmäkseen pätkiä olen kuullut, mutta sinfonia nelonen ja tapiola toimii mulle.
hörhö
23.09.2005 13:02:08

Comma organum on ihan kiva juttu. Paitsi kerran kun kirjoitin jousisatsia ja mietin, miksi en millään meinaa saada harmoniaa etenemään. Pari tuntia pähkäiltyäni muistin, että ainiin, olen puolikkaan biisin pöristellyt samaa ääntä bassoilla. Tunsin itseni tyhmäksi.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
megatherium
26.09.2005 20:18:58
Siben 7 on hieno teos ja kauttaaltaan hienon taiteellisen aistin kyllästämä ja huomattavan yhtenäinenkin loogisessa orgaanisessa kehityksesään, joitakin harvoja taitteita tai ylimenoja lukuunottamatta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)