Aihe: Eloa klasaripalstaan!!
1
sellisti
14.01.2006 16:55:08 (muokattu 14.01.2006 16:57:05)
Kuulkaahan. Olisikohan olemassa keinoja, joilla tätä klassisen musiikin keskustelupalstaa saataisiin vähän aktiivisemmaksi? Voi mennä monta päivää, ettei alueelle ole tullut yhtään uutta kirjoitusta. Tietysti on syytä katsoa peiliin; enpä ole itsekään viime aikoina kunnostautunut uusien ketjujen avaajana. Toki meitä klasaristeja on aika paljon vähemmän kuin monia muita, mutta on kai meitä silti sen verran että vähän vilkkaampaa toimintaa voisi saada aikaan. Olisiko ideoita?

Miten olisi, jos vaikkapa perustettaisiin muutama pysyvä ketju? Esim. konserttiarviot, levyarviot, aloittelijoiden kysymykset tms. jne. Teorialle ja säveltämiselle onkin olemassa oma ketjunsa. Eri instrumentalisteja ei ehkä kannata hajottaa omille palstoilleen, vaikka puhaltimille ja koskettimille näkyy omansa olevankin. En tosin ole käynyt katsomassa, paljonko siellä klassisesta puhutaan... entäpä klasaripalstan oma "demostudio"; ketju johon voi postata omia taidemusiikin genreen luokiteltavia sävellyksiään muiden kuultavaksi ja arvioitavaksi. Minusta olisi ainakin mielenkiintoista kuulla minkälaista nykyään saadaan aikaan.

Olisiko muita ideoita? Olisi tosiaan kiva nähdä tällä palstalla hiukan enemmän vilskettä. Nyt kun Megakin on viime aikoina ollut hiljempaa, tuntuu että tämä on ihan kuollut paikka... :) Ei nyt ihan eräiden palstojen gallup/dada/tappelulinjalle asti tarvi mennä, mutta ei kai täällä nyt ihan kaikkea ole vielä sanottu..?

Jos tulee jotain terävää mieleen niin ehdottakaa. Tämä viesti vinkiksi moderaattorillekin.
Musiikki ei ole se mikä soi. Musiikki on sitä miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi. -Leif Segerstam
JulliH
14.01.2006 19:45:50

Klasarikitaraketju sopisi allekirjoittaneelle. Tuolla toisaalla tahtoo asia mennä sähköiseksi hyvin usein.

Nailonkielet kunniaan!
Älä viitti olla tollanen
-Late-
15.01.2006 12:48:51
Joo, yritetään herätellä henkiin.. varmasti paljon klassisen harrastajia jotka kirjoittamisen sijasta tyytyvät lähinnä lukemaan muiden ajatuksia (including me).
Esko Piirimäki
15.01.2006 13:06:13
Klasarikitaraketju. Olen mukana mutten rohkene aukaista, ylläpito kurkkaa kerran naamaa ja sit iskee banni :D
Ira furor brevis est.
Herra-X
15.01.2006 16:44:14
Megan arvokkuuden huomaa vain kun hän on hiljaa. Voi kuinka ikävöinkään niitä A4:n täyttäviä kolmen virkkeen Schubert ylistyksiä.

Usein olen vastaamassa johonkin viestiin, mutta sitten ajattelen, että sanonko mitään uutta aiheeseen liittyen. Usein en sano ja pyyhin koko viestin. Voisin yrittää laskea postaus kriteereitäni.
kalamies#39 >-)))>
fifi
15.01.2006 17:04:27

Toivottavasti tänne sopii yksi laulajanplanttukin, vaikka olenkin menossa kesäksi Suomen epäkulttuuripääkaupunkiin laulamaan juuri niille juhlille, joiden rahoitusta haluaisitte leikata...

Tämä on vain kovin instrumentalistipainotteinen puoli, ja olisin toivonut esim. Lappeenrannan kisoista enemmänkin keskustelua, mutta eipä näyttänyt kovin kiinnostuneita olevan. Niinpä melskaan tuolla laulupuolella ja lueskelen tätä palstaa enimmäkseen taustalla kommentoimatta.
Liian paljon nuotteja!
J.Ahonen
15.01.2006 17:46:07
Mielestäni olisi hyvä pitää pysyvänä keskusteluna "Miksi klassinen musiikki ei ole suosittua". Sillä keskustelulla voisi olla positiivinen vaikutus henkilöihin, joilla on väärät käsitykset klasari skenestä.
wrshredder
15.01.2006 18:09:01
jep ,konserttiarviot olis hyvä..
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 Entä jos Kuolemalle tulee kuolemanpelko?
northern
15.01.2006 18:17:48

entäpä klasaripalstan oma "demostudio"; ketju johon voi postata omia taidemusiikin genreen luokiteltavia sävellyksiään muiden kuultavaksi ja arvioitavaksi. Minusta olisi ainakin mielenkiintoista kuulla minkälaista nykyään saadaan aikaan.

Tämä olisi mielestäni hyvä idea. Muutamaan kertaan olen miettinyt että laittaisinko jonkin klassisen sävellykseni demostudioon ja tullut aina siihen tulokseen että ei siellä varmaan kauheasti klassista kuunnella...

Olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä omista sävellyksistä varsinkin kun tuo klassinenpuoli on minulle vielä aika uusi asia. Voisi vaikka saada vinkkejä että mitä osa-aluetta kannattaisi lähteä kehittämään...
Kuolemaa kauheampaa ei ole muu kuin elämä.
Joonas
15.01.2006 20:39:21
Ja jos täällä on ihmisiä, jotka sattuvat opiskelemaan "alaa", niin musta olis ainakin kiva lukea teidän "opinnäytteitä" eli esseitä tms. täällä. Ei tarvii välttämättä copypastettaa tänne mnetiin niitä teidän tekstejänne (jos on pitkiä), mutta linkkiä vois laittaa, mikäli netistä löytyy. Mullakin on joku juttu Mozartista hollilla (en muista oonko sen tänne postannut. )

Joonas.
Moon vanha kettu. Älä ammu mua.
John Titor
15.01.2006 21:49:40 (muokattu 15.01.2006 21:51:06)

Tämä olisi mielestäni hyvä idea. Muutamaan kertaan olen miettinyt että laittaisinko jonkin klassisen sävellykseni demostudioon ja tullut aina siihen tulokseen että ei siellä varmaan kauheasti klassista kuunnella...

Olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä omista sävellyksistä varsinkin kun tuo klassinenpuoli on minulle vielä aika uusi asia. Voisi vaikka saada vinkkejä että mitä osa-aluetta kannattaisi lähteä kehittämään...

No mutta eikö niitä kappaleita voi vaan laittaa tänne klassinen-palstalle kuunteluun? Kuten todettua, tänne tulee niin vähän viestejä ettei pari biisiä varmasti häiritse ketään. Jos niitä alkaa tulla liikaa, niin mietitään sitten uudemman kerran.
sellisti
15.01.2006 22:12:22 (muokattu 15.01.2006 22:22:23)
No mutta eikö niitä kappaleita voi vaan laittaa tänne klassinen-palstalle kuunteluun? Kuten todettua, tänne tulee niin vähän viestejä ettei pari biisiä varmasti häiritse ketään. Jos niitä alkaa tulla liikaa, niin mietitään sitten uudemman kerran.

Jos olisi oikein oma ketju sitä varten, niin kynnys lähettää omia teoksia olisi varmaan pienempi, ja niiden etsiminen olisi huomattavasti helpompaa, ainakin jos ketju olisi mallia "pysyvä". Kunhan pidetään huoli siitä, että muiden tuotosten arviointi pysyy asiallisena ja rakentavana.

Mukavaa, että ihmisillä on ideoita. Taidanpa itse yrittää näyttää esimerkkiä ja aloitan "konserttiarviot" -ketjun, jonka toivon laitettavan pysyväksi. Edelleen hyvät ehdotukset ovat varmasti tervetulleita.
Musiikki ei ole se mikä soi. Musiikki on sitä miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi. -Leif Segerstam
etnopoju
16.01.2006 01:22:11

mulla olisi kymmenen sivuinen Edgard Varése- essee tulossa (editoin kyllä varmaan lyhyemmäksi) tulossa julkaisuun hesan yliopiston musiikkitieteen lehteen. mä voin julkaista sen kyllä täälläkin, jos jotakuta kiinnostaa.

mä en siis joka tapauksessa ole saamassa siitä rahaa, että se on mulle yhdentekevää.
sellisti
16.01.2006 01:25:21
Ja jos täällä on ihmisiä, jotka sattuvat opiskelemaan "alaa", niin musta olis ainakin kiva lukea teidän "opinnäytteitä" eli esseitä tms. täällä.

Joo, tää olis mielenkiintoista. Tuli itsekin väännettyä opinnäytetyö kamarimusiikista aikanaan Turun AMK:hon, mutta niitä ei harmi kyllä taida olla netissä, ainakaan vielä.
Herra-X
17.01.2006 08:57:29
mulla olisi kymmenen sivuinen Edgard Varése- essee tulossa (editoin kyllä varmaan lyhyemmäksi) tulossa julkaisuun hesan yliopiston musiikkitieteen lehteen. mä voin julkaista sen kyllä täälläkin, jos jotakuta kiinnostaa.

Oi. Se olisi mahtavaa! Minua kiinnostaa. Olen parhaillani melko innoissani kyseisestä säveltäjästä, kiitos teille, jotka siitä eräässä ketjussa jauhoitte.
kalamies#39 >-)))>
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)