Aihe: Opetteleeko joku parhaillaan Mozartin pianoita?
1
Eriador
16.03.2006 12:57:15
...ja mitä niistä? konsertteja, sonaatteja?
mitkä ovat suosikkejasi?
minulla on työn alla sonaatti K545.. mukavasti haastetta.
1+2=3?
gaad
16.03.2006 14:05:29
lol

Viime aikoina olen opetellut Mozartin Ah! Vous dirais-je maman-variaatiota koulun pääsykokeita varten. Jep, tiedän, varmasti liikaa soitettu, mutta suurimmasta osasta sonaatteja en pidä ja ne joista pidän ylittävät taitoni :(
LLL
Sharkman
16.03.2006 18:11:14
hee! mullaki on k545 just työnalla sibiksen sävellyspuolen pääsykokeessa meinaan soittaa. Mä olin siinä uskossa et toi ois mossen sonaatteja tuolta helpommasta päästä?

Mitä muuten kannattaa mozart-tulkinnassa pitää mielessä noin yleensä?
Haluan vain päästä pätemään.
sellisti
16.03.2006 20:50:47
Mitä muuten kannattaa mozart-tulkinnassa pitää mielessä noin yleensä?

No jonkunlaisena yleisenä ohjenuorana kannattaa ainakin noudattaa artikulaatio-ohjeita aika tarkasti; ne tuovat musiikkiin lisää ilmeikkyyttä. En sitten tiedä miten paljon merkinnät vaihtelevat editiosta riippuen... sointi kannattaa pyrkiä pitämään selkeänä ja kirkkaana ja välttää liikaa pedaalin käyttöä.

Tällaista ainakin äkkiseltään tulis mieleen.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
MaD PiAnIsT
04.04.2006 19:53:30

Työn alla on juuri Mozartin A-duuri konsertto. (kv 488)
Ei ole ainakaan vielä tuntunut aivan niin vaikealta kuin aluksi oletin, mutta olenhan vasta soittanut 27 sivua ja vielä päälle 50 jäljellä.
Kaunis konsertto, joka on mielestäni yksi kauneimmista Mozartin pianokonsertoista. Suosittelen kuunneltavaksi ja soitettavaksi. Jos taidot antavat myöten.
Jos haluat tietää ketkä ovat ystäviäsi, hanki vankilatuomio. (Charles Bukowski)
sellisti
04.04.2006 20:54:22
Työn alla on juuri Mozartin A-duuri konsertto. (kv 488)
Ei ole ainakaan vielä tuntunut aivan niin vaikealta kuin aluksi oletin, mutta olenhan vasta soittanut 27 sivua ja vielä päälle 50 jäljellä.
Kaunis konsertto, joka on mielestäni yksi kauneimmista Mozartin pianokonsertoista. Suosittelen kuunneltavaksi ja soitettavaksi. Jos taidot antavat myöten.

On upea konsertto, soitin itsekin opiskeluaikana. Finaali vaatii kyllä jo sorminäppäryyttä. Iiro Rantalahan tätä konserttoa jokunen vuosi sitten esitti ympäri Suomea eri orkestereiden kanssa. Kävi täällä meilläkin, ja sain pultista ihastella sitä soittoa.

Olikohan se Rubinstein, joka sanoi että jos pitäisi ottaa autiolle saarelle yksi ainoa levy mukaan, niin se olisi tämä Mozartin A-duurikonsertto.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Leper Messiah
04.04.2006 21:02:02
Torstaina ois tarkotus soittaa tuon 15. sonaatin (eli vissiin juurikin se KV545) 1. osa vuositutkinnossa. Ensimmäistä vuotta siis suoritan tolppaa/1:stä/D:tä.
Sharkman
05.04.2006 00:04:22
niin mitä tasoa tuo k545 on? en noista tolpista tajua mitään.
Leper Messiah
07.04.2006 17:35:01 (muokattu 07.04.2006 17:37:52)
niin mitä tasoa tuo k545 on? en noista tolpista tajua mitään.

No, minä soitan sen vuositutkinnossa (se, luojan kiitos, onkin vasta ensiviikolla, toisin kuin aiemmin sanoin) ja suoritaan juurikin D:tä eli tolppaa eli ykköstä, ensimmäistä vuotta.

Se on siis ensimmäinen tutkinto 3/3:n jälkeen. Siis opistotason ensimmäinen tutkinto.

e: ainakin minulla on vahva muistikuva, että tämä KV545 on juurikin se 15. sonaatti.

näköjään nuotissa lukee että KV545, sonaatin numero siis saattaa olla päin persittä.
pianistityttö
07.04.2006 18:11:38 (muokattu 07.04.2006 18:11:57)
...ja mitä niistä? konsertteja, sonaatteja?
mitkä ovat suosikkejasi?
minulla on työn alla sonaatti K545.. mukavasti haastetta.

Vähän aikaa sitten aloittelin Mozartin G-duuri konserttoa (nro. 17). Mukavan raikas kappale, pidän. Tosin vasta tossa kesällä pääsee kunnolla sitä harjoittelemaan kun on kaikkea muuta tohinaa nyt..

Olen soittanut myös A-duuri konserttoa (KV414 muistaakseni), esitin pari vuotta sitten ekan osan solistina. Mukavaa oli.

Niin, ja C-duuri konsertosta (nro.21) olen joskus soittanut ekaa ja tokaa osaa. Taisi kuulostaa hirveältä kun ei oikein tekniikasta ollut tietoakaan silloin. Mutta hyvä fiilis oli jos ei muuta. :)
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Artur Rubinstein-
Sharkman
29.04.2006 17:41:50
Onko kellään mitään lisättävää tai kommenttia tuosta k545 sonaatin esittämisestä. Olisi kiva kuulla mielipiteitänne ja esitysohjeita, koska pääsykokeet on ovella ja hion "tulkintani" yleisilmettä.
Leper Messiah
01.05.2006 11:46:16
Onko kellään mitään lisättävää tai kommenttia tuosta k545 sonaatin esittämisestä. Olisi kiva kuulla mielipiteitänne ja esitysohjeita, koska pääsykokeet on ovella ja hion "tulkintani" yleisilmettä.

Älä soita liian nopeasti. Muista Albertinbasso-kohdissa balanssi, melodian pitää kuulua sieltä. Yleensäkin koko kappaleessa, vasen ei saa jyrätä.
Sillä hetkellä kun Leper Messiahkin alkoi puhua noilla ufotermeillä, en enää ymmärtänyt jotain tästä maailmasta. Luulin että se on kova rangga kalja hevi mies, kuten esim. Vasara ja MeArtist, mutta ei. -saha
Punttisika #3 Runkku monsteri #4
Sharkman
01.05.2006 15:14:14
Voiko jättää pedaalin täysin rauhaan? minusta nuo runsaat legatolinjat toimivat hyvin ilmankin.
Leper Messiah
01.05.2006 17:33:47
Voiko jättää pedaalin täysin rauhaan? minusta nuo runsaat legatolinjat toimivat hyvin ilmankin.

Itse käytän tuossa pedaalia parissa kohdissa...

Esittely- ja kertausjaksossa niissä molempien käsien arpeggioissa (tahdit 18-21 ja 63-66) siten, että oikean käden arpeggion kohdalla pedaali ylös. Toivottavasti tuosta jotenkin älyää. Eli siis, yhteen pedaaliin aina soinnun ensimmäinen ääni (oikean käden pitkä ääni) ja vasemman käden arpeggio.

Hieman pedaalia käytän myös noissa esittely- ja kertausjakson loppujen trillitahdeissa, joissa vasemmalla on Albertinbassoa (tahdit 25 ja 70)

Mutta oman maun mukaan tietenkin, noissa arpeggiokohdissa saa ainakin varoa, ettei tule liikaa tavaraa yhteen pedaaliin.
Sillä hetkellä kun Leper Messiahkin alkoi puhua noilla ufotermeillä, en enää ymmärtänyt jotain tästä maailmasta. Luulin että se on kova rangga kalja hevi mies, kuten esim. Vasara ja MeArtist, mutta ei. -saha
Sharkman
02.05.2006 12:05:10
Kiitos vinkeistä. ymmärsin kyllä. Juuri nuo mainitsemasi arpeggiot ovat minulle vaikein homma tuossa ekassa osassa.

Mitäs mieltä ihmiset on yleensä tästä väitteestä, että meillä ei oikeastaan ole jäljellä paljoakaan Mozartin pianomusiikista ainakaan siinä muodossa miten säveltäjä itse sen tarkoitti. Mozartin ajan standardiviritys oli erilainen, pianot soivat hyvin erilailla ja niiden sisäinen mekaniikka oli erilainen. Jäljellä on oikeastaan enää vain se teoreettinen peli mitä Mozart pianosävellyksissään pelaa.
Leper Messiah
02.05.2006 12:51:48
Kiitos vinkeistä. ymmärsin kyllä. Juuri nuo mainitsemasi arpeggiot ovat minulle vaikein homma tuossa ekassa osassa.

Jep, mulle tuotti kanssa tosi suuria vaikeuksia saada ne menemään, tai lähinnä vasemman käden nelonen ei meinannu oikein sopeutua.. Lyhytsorminen olen.

Mitäs mieltä ihmiset on yleensä tästä väitteestä, että meillä ei oikeastaan ole jäljellä paljoakaan Mozartin pianomusiikista ainakaan siinä muodossa miten säveltäjä itse sen tarkoitti. Mozartin ajan standardiviritys oli erilainen, pianot soivat hyvin erilailla ja niiden sisäinen mekaniikka oli erilainen. Jäljellä on oikeastaan enää vain se teoreettinen peli mitä Mozart pianosävellyksissään pelaa.

Jep, olivat silloin erilaisia, mutta eikös Mozart ole ollut yksi suurimmista pianon uudistajista ja kehittäjistä? Alkoi säveltää musiikkia, jossa tarvittiin laajempaa äänialaa ja sitten semmoisia alettiin rakentamaan..

Ja myöhemmin Beethoven jatkoi samaa, aina vaan lisää skaalaa.
Sharkman
02.05.2006 13:41:22
Jep, olivat silloin erilaisia, mutta eikös Mozart ole ollut yksi suurimmista pianon uudistajista ja kehittäjistä? Alkoi säveltää musiikkia, jossa tarvittiin laajempaa äänialaa ja sitten semmoisia alettiin rakentamaan..

Ja myöhemmin Beethoven jatkoi samaa, aina vaan lisää skaalaa.

Joo.. tuohon jatkoksi voisi laittaa vaikka lisztin, joka löysi taas lisää uusia ilmaisukeinoja.

Mozartille pianon dynamiikka oli hieno lisäominaisuus verrattuna tasaääniseen harpsicordiin. Beethovenille se oli jo itsestäänselvyys.
Amaya
01.06.2006 20:54:42
Työn alla mozartin sonata 1. On nelikätinen, soitan korkeita ääniä. Vaikeimpaa tuossa biisissä on rytmit...Pitäisi esittää lokakuussa. Onko joku muukin soittanut tuota?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)