pianistityttö 05.01.2004 17:54:02 | |
---|
Osataanko täällä tehdä hyvää nykymusiikkia? "Olen onnellisin tuntemani ihminen"
-Arthur Rubinstein- |
sellisti 05.01.2004 18:53:41 | |
---|
Suomalainen nykymusiikkihan on tunnettua kautta maailman. Meillä on mm. Kaija Saariaho, Magnus Lindberg, Aulis Sallinen ja Einojuhani Rautavaara, joiden musiikkia soitetaan yhtenään ympäri maailmaa, ja nuorempi polvikin on saanut jo kansainvälistä tunnustusta ja mainetta, esim. Uljas Pulkkis ja Tommi Kärkkäinen. Kyllä täällä osataan säveltää. Soitto on laiffii. |
Rantsu 05.01.2004 19:00:27 | |
---|
Osataanko täällä tehdä hyvää nykymusiikkia? Osataanko jossain tehdä hyvää nykymusiikkia? :) |
lxi 06.01.2004 01:35:56 | |
---|
Tommi Kärkkäinen YUP:n muinainen kosketinsoittaja siis? "I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire |
pianistityttö 06.01.2004 10:46:52 | |
---|
Niin. Pointtini olikin, että osataanko tehdä •hyvää• nykymusiikkia :) Ei sen ole väliä, vaikka suomalaiset nykysäveltäjät olisivatkin saaneet mainetta ja kunniaa ulkomaillakin. "Olen onnellisin tuntemani ihminen"
-Arthur Rubinstein- |
Notefix 06.01.2004 12:12:51 | |
---|
Osataanko jossain tehdä hyvää nykymusiikkia? :) heh... mä diggaan aika paljonkin "nykymusasta" kunhan ei mene ihan kirskunnaksi. rautavaara on pitkään ollu yksi suosikeistani...lindberg(uudempi) on hienoo stuffia, ep salosen uudet biisit (la variations, foreign bodies, insomnia etc) ovat pirun hienoja... nyt juuri soi john adamsia, jota hankin, kun joku sanoi mun ottavan vaikutteita siltä...ja kuulostaa sekin tosi hyvältä. siis vastaus on: kyllä! My name is Baron, Notefix Baron |
Pimputtaja 06.01.2004 15:05:44 | |
---|
No en mä tiiä et tehäänkö tääl hyvää nykymusaa.. No Rautavaara on ihan kivaa ja sit mä tykkään tosi paljon myös Rännälin Mikan Aforismeistä ja sit siitä The garden of Ghosts vai miten se menikään.. mut mä en nyt oikeen tiiä ees modernista musiikista mitään, ku mun mielestä sitä on niin vaikeeta soittaakki, ku en pääse ikinä juonesta kiinni.. "I only know that in the music itself I found out what the fingers had to do" -Vladimir Horowitz- |
pianistityttö 06.01.2004 15:40:33 | |
---|
Rautavaara onkin tehnyt musiikkia jo vuosikymmenet, ja hän on luonut sen oman tyylinsä, joka nuorempiin nykysäveltäjiin verrattuna on vielä musiikkia. Mm. Lindbergin musiikkia en ymmärrä. Tai Segerstamin, hänhän on tehnyt joitakin sävellyksiä tyylillä: "Kunhan läiskin nuotteja paperille. Kyllä se joltakin kuulostaa". Tosi esteettistä... Monet orkesterimuusikot ovat menettäneet kuulonsa näiden •upeiden• teosten takia, koska niiden volyymi on mitä on, ja yhä kummallisempia "soittimia" käytetään niissä biiseissä. Kolistellaan vaikka vasaralla kattiloita. Wow mitä musiikkia! "Olen onnellisin tuntemani ihminen"
-Arthur Rubinstein- |
hörhö 06.01.2004 17:28:19 | |
---|
Kyllä sitä Suomessa osataan. Saariaho on ehkäpä eniten ulkomailla mainetta niittänyt mutta kyllä nuo edellä mainitutkin tunnetaan. Myös nämä vähän vanhemman polven suomalaiset nykysäveltäjät, kuten Pingoud, Raitio, jne. ovat myös tutustumisen arvoisia, vaikkakaan ei maailmanmaineessa. Siis jos sellaisesta Stravinskymeiningistä diggailee. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara |
sellisti 06.01.2004 19:06:42 | |
---|
YUP:n muinainen kosketinsoittaja siis? Kyllä, sama kaveri. Ei ole vaikea arvata, että hän erosi yhtyeestä aikanaan musiikillisten erimielisyyksien vuoksi. Soitto on laiffii. |
sellisti 06.01.2004 19:09:22 (muokattu 06.01.2004 19:11:06) | |
---|
Rautavaara onkin tehnyt musiikkia jo vuosikymmenet, ja hän on luonut sen oman tyylinsä, joka nuorempiin nykysäveltäjiin verrattuna on vielä musiikkia. Mm. Lindbergin musiikkia en ymmärrä. Tai Segerstamin, hänhän on tehnyt joitakin sävellyksiä tyylillä: "Kunhan läiskin nuotteja paperille. Kyllä se joltakin kuulostaa". Tosi esteettistä... Monet orkesterimuusikot ovat menettäneet kuulonsa näiden •upeiden• teosten takia, koska niiden volyymi on mitä on, ja yhä kummallisempia "soittimia" käytetään niissä biiseissä. Kolistellaan vaikka vasaralla kattiloita. Wow mitä musiikkia! Segerstam kutsuu tyyliään "vapaapulsatiiviseksi". En tiedä, mitä se tarkoittaa, mutta lienee kuitenkin rationaalisempi tekniikka kuin "nuottien läiskiminen paperille". Ja mitä kuulon menettämisen ja nykymusiikin yhteyteen tulee, niin kyllähän joidenkin myöhäisromanttisen tyylin teosten vaatimissa jättiläisorkestereissa se kuulo on paljon kovemmalla koetuksella. Mammutti-ilmiö lienee mennyt jo pois muodista nykymusiikin kohdalla. Niin. Pointtini olikin, että osataanko tehdä •hyvää• nykymusiikkia :) Ei sen ole väliä, vaikka suomalaiset nykysäveltäjät olisivatkin saaneet mainetta ja kunniaa ulkomaillakin. No tuskin he sitä mainetta ja kunniaa huonolla musiikilla olisivat saaneet. Jos tarkoitat hyvällä siis sitä, mistä itse tykkäät, niin vaikea siihen on kenenkään muun vastata kuin sinun itsesi. Soitto on laiffii. |
pianistityttö 06.01.2004 19:59:37 | |
---|
Niimpä. Enpä voi arvostella muiden musiikkimakua, tietenkään. Oon vaan tällanen melodisesta musiikista diggaileva... "Olen onnellisin tuntemani ihminen"
-Arthur Rubinstein- |
Henri Henri Olavi 02.12.2021 10:16:52 | |
---|
Ei varsinaisesti suomalaisesta nykytaidemusiikista, mutta kiinnostavan oloinen kirja. Itseäni puhuttelee "taidemusiikissa" eniten modernimpi kama. "Perinteinen tonaalinen harmoniakäsitys on samalla määrittänyt sointurakenteen lisäksi monia muitakin sävellysten piirteitä, esimerkiksi muotorakenteita, joihin kuulijat ovat vuosisatojen varrella tottuneet ja jotka he tuntevat tiedostamattaankin. Uusimmassa musiikissa tällaista turvaverkostoa ei kuulijalla usein ole, vaan musiikin toimintaperiaatteet saattavat vaihdella teoksesta toiseen. - Yksi tärkeä teesi kirjassani on se, että nykytaidemusiikin koettu vaikeus johtuu siitä, että kuulija ei tiedä, missä kohtaa ollaan menossa ja minne ollaan menossa vai ollaanko menossa minnekään. Kirjassa lohdutan, että ei tarvitsekaan tietää, siihen voi vain heittäytyä ja ajatella, miltä tämä tuntuu. Se on se oleellinen asia: taideteos on aina kokemus tai tuntemus. Millään muulla ei ole oikeastaan väliä." https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008440368.htmlJe suis 190221 |
megatherium 02.12.2021 11:29:14 (muokattu 02.12.2021 11:29:39) | |
---|
Mutta uustonaalisuutta ja uusromantiikkaa ehkä lukuunottamatta kokemukseni mukaan nykymusiikki ei kykene tuottamaan kuulijassaan emotionaalisia kokemuksia vaikka kirjassa toisin väitetään mutta tämä peräänkuuluttamani ja toitottamani sodan jälkeisen aikakauden sinfonikkojen säveltaide kyllä kykenee tyydyttämään emotionaalisten kokemusten tarpeen vaikkei se olekaan myöhäisestä sävellysajankohdastaan huolimatta anakronistisena tyyliaikakausien väliinputoajana varsinaisesti nykymusiikkia joten miksi sitä ei aktiivisemmin esitetä ja levytetä? Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |
Henri Henri Olavi 02.12.2021 11:47:19 | |
---|
megatherium: kokemukseni mukaan nykymusiikki ei kykene tuottamaan kuulijassaan emotionaalisia kokemuksia Oman kokemukseni mukaan nykymusiikki kykenee tuottamaan kuulijassa paljon syvempiä emotionaalisia kokemuksia kuin vanha klassinen musiikki. Je suis 190221 |
megatherium 02.12.2021 14:31:49 (muokattu 02.12.2021 14:33:39) | |
---|
Henri Henri Olavi: Oman kokemukseni mukaan nykymusiikki kykenee tuottamaan kuulijassa paljon syvempiä emotionaalisia kokemuksia kuin vanha klassinen musiikki. Empiiriseen kokemukseen perustuen olen täysin vakuuttunut siitä että tonaalinen musiikki on ylivoimaisesti ja suvereenisti vaikuttavampaa ja syvällisempää kuin sanastoltaan atonaalinen spatiaalinen spetkraali-ynnä muu nykymusiikki josta puuttuu yleisesti hyväksytty emotionaalinen referenssisysteemi, rytminen motorisuus ja melodisuus ollessaan vain värejä, pintoja, tekstuureja, hahmoja jne. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |
Henri Henri Olavi 02.12.2021 15:06:53 | |
---|
Hienoa! Omat kokemukseni kertovat muuta. Kiva kun tykkäät erilaisesta musasta kuin minä. Je suis 190221 |
megatherium 02.12.2021 15:15:01 (muokattu 02.12.2021 15:16:40) | |
---|
Henri Henri Olavi: Hienoa! Omat kokemukseni kertovat muuta. Kiva kun tykkäät erilaisesta musasta kuin minä. Hienoa että sinäkin saat nautintoa musiikista vaikka se olisikin erilaista ja modernimpaa kuin se mitä minä usein kuuntelen vaikka en sulje kokonaan pois myöskään uutta musiikkia joka minulla tarkoittaa lähinnä dodekafoniaa ja jälkisarjallisuutta mutta se ei tarjoa useinkaan sellaista emotionaalista kosketuspintaa kuin perinteinen taidemusiikki joka vaikuttaa tunteisiin voimakkaammin kokiessani siitä katharsiksen. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |
megatherium 05.12.2021 10:15:25 (muokattu 05.12.2021 10:29:38) | |
---|
Mitä tuohon Sibeliukseen tulee hänenkin suosionsa perustuu oikeastaan vain siihen että ihmiset vain uskovat hänen olevan nero mutta eivät tiedä ja tunne sitä asiaa syvällisemmin ja luullaan kun näin on vain kerrottu eikä muuta musiikkia ole tarjolla että hän on muka yksin suuri nero eikä muita säveltäjiä ole olemassakaan. Siis niin keskiaikaista ajattelua kuin vain voi olla. Populariteetin kirous on siinä että on olemassa parempaakin musiikkia kuin se populaarein kama mutta kukaan ei tule kuulemaan sitä koskaan koska sitä ei ole taloudellisesti kannattavaa bisnesmielessä levyttää kuten sitä populaaria musiikkia ja näin monet musiikin mestariteokset vaipuvat unholaan. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |
Henri Henri Olavi 12.12.2021 15:18:50 | |
---|
Je suis 190221 |