anguished 19.03.2004 16:09:54 (muokattu 19.03.2004 16:23:44) | |
---|
Juu, eli Göyrgy Ligetin musiikista kyselisin, että mikä levy olisi hyvä tällaiselle vasta-alkajalle? Pari biisiä olen kuullut, ja älyttömän hienoja teoksia kyllä! Mielipiteet kyseisen taiteilijan musiikista ovat myös erittäin tervetulleita! Edit: typo. ba-Rokki |
hörhö 19.03.2004 16:36:01 | |
---|
Atmospheres lienee tunnetuin biisi ja täysin kenttätekniikkaa. Sitten Artikulation on konemusiikkia 50-luvulta ja Requiem on myös tutustumisen arvoinen. Pianokonsertto 80-luvulta on jo sitten hankalampaa matskua kaikilta osin. Vähemmän tunnettuja biisejä, mutta mielestäni hyviä on mm. kymmenen kappaletta puhallinkvintetille, kuusi bagatellia puhallinkvintetille, sooloalttoviulusonaatti ja pianoetydit. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
mklami 20.03.2004 09:39:22 | |
---|
Kannattaa tutustua myös Ligetin David Tudorille omistamiin 3 Bagatelliin pianolle... ;) Kyseessä on lähinnä kannanotto, joista Ligeti on muutenkin tullut tunnetuksi. Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen.
---
Ei pidä yrittää perse edellä puuhun. |
sellisti 20.03.2004 13:59:55 | |
---|
Eikös Ionisations lyömäsoitinorkesterille ole myös Ligetin teos..? Se on melkeinpä ainoa, jonka olen kuullut, ja oli kyllä vaikuttava! "Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net |
megatherium 20.03.2004 16:23:37 | |
---|
Minulla on CD-levyllinen Ligetin erilaisia konserttomuotoisia orkesteriteoksia vaihteleville soolosoittimille-tai soitinryhmille, joista pianolle sävelletty lienee varhaisin, tyyliltään arkaaisin ja vähiten kiinnostavin viitaten rytmis-motorisessa draivissaan suoraan Bartok-vaikutteeseensa. |
mklami 21.03.2004 10:19:42 | |
---|
Eikös Ionisations lyömäsoitinorkesterille ole myös Ligetin teos..? Se on melkeinpä ainoa, jonka olen kuullut, ja oli kyllä vaikuttava! Muistaakseni Ionisation (muistaakseni nimi oli tuo, ei monikko Ionisations) on Edgar Varesén sävellys, e Ligetin. Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen.
---
Ei pidä yrittää perse edellä puuhun. |
sellisti 21.03.2004 22:06:33 | |
---|
Muistaakseni Ionisation (muistaakseni nimi oli tuo, ei monikko Ionisations) on Edgar Varesén sävellys, e Ligetin. Juu, no sitten muistin väärin. "Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net |