Aihe: Poloneesi?
1
KB
06.07.2004 21:01:12
Ainakin promootiotilaisuuksissa ja joissakin lukioissa järjestettävissä wanhojen tansseissa tanssitaan poloneesia - onko sävellys yleensä joku "tietty" poloneesi vai kuinka? Ja mikähän lienee tanssiin sopiva tempo?
Tasan ei käy jalkapohjat™
ajs
06.07.2004 23:27:38 (muokattu 06.07.2004 23:48:43)
En kyllä tiedä tanssimisesta mitään, mutta jos kyseessä on se yleensä ensimmäisenä "tanssittava", sisääntuloseremonian taustalla soiva musiikki, niin kappale on Melartinin Juhlamarssi, jonka tempo voisi olla jotain 90-100 bpm. Korjatkaa jos olen väärässä.
"Mozart sentään sävelsi sinfoniansa loppuun asti sen sijaan että olisi jäänyt jotain kuppaa potemaan." -sub zero
mklami
07.07.2004 09:22:59

Poloneeseja on vaikka millä mitalla, vaikka esim. Wanhojen tansseissa käytetään näitä muutamia todella tutuksi tulleita poloneeseja. Poloneesia on käytetty nimenomaan "sisääntulotanssina".
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
KB
07.07.2004 10:07:47
Wanhojen tansseissa käytetään näitä muutamia todella tutuksi tulleita poloneeseja.

Kuten?
micant
07.07.2004 14:42:09
Kuten?

Kuten Oginskin poloneesi...tekijä on tietysti Oginski...nuotit löytyy esim. Toivelaulukirja 17,ei kyllä välttämättä nimellä Oginskin poloneesi.
sellisti
08.07.2004 11:28:14
Olen joskus ihmetellyt sitä, miksi tätä kuuluisaa "vanhojentanssipoloneesia" todella kutsutaan poloneesiksi, vaikka se on tahtilajiltaan tasajakoinen. Poloneesinhan pitäisi mennä perinteisesti 3/4 -tahdissa.
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
megatherium
08.07.2004 19:18:47
Olen joskus ihmetellyt sitä, miksi tätä kuuluisaa "vanhojentanssipoloneesia" todella kutsutaan poloneesiksi, vaikka se on tahtilajiltaan tasajakoinen. Poloneesinhan pitäisi mennä perinteisesti 3/4 -tahdissa.

Marssejako siellä tanssitaan, vai mitä?
Musiikki on ylevämpää kuin kaikki viisaus, politiikka ja filosofia
ajs
08.07.2004 21:21:06

Niinpä. Meidän lukiomme asiantunteva liikunnanopettaja vieläpä kuulutti yleisölle tämän "poloneesin" olevan kolmijakoinen, ja mitäpä sieltä sitten lähtikään soimaan...
"Mozart sentään sävelsi sinfoniansa loppuun asti sen sijaan että olisi jäänyt jotain kuppaa potemaan." -sub zero
mklami
09.07.2004 10:05:57

Toinen kuuluisa "vanhojentanssipoloneesi" (jonka nimeä ja säveltäjää en nyt millään muista), on taas 3-jakoinen. Ainakin Turun seudun lukiot ovat muistaakseni aina käyttäneet tätä 3-jakoista mollipoloneesia tansseissaan.
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
KB
09.07.2004 10:07:00

Joo, tämä olikin mulla kysymyksen pointtina - mulle selitettiin, että Melartinin "Prinsessa Ruusunen" on yksi vaihtoehto poloneesin musiikiksi ja se kieltämättä hiukan hämmensi... Eli näissä promootioissa siis tanssitaan mitälie poloneesimarssia?
Ali-ihminen
09.07.2004 11:12:04
Toinen kuuluisa "vanhojentanssipoloneesi" (jonka nimeä ja säveltäjää en nyt millään muista), on taas 3-jakoinen.

http://alt.venus.co.uk/weed/music/classtab/mkopolon.mid

Olisiko tämä?

Suomenkieliseltä nimeltään muistaakseni Jäähyväiset isänmaalle, säveltäjänä puolalainen Michal Kleofas Oginski.
ajs
09.07.2004 12:08:13
Joo, tämä olikin mulla kysymyksen pointtina - mulle selitettiin, että Melartinin "Prinsessa Ruusunen" on yksi vaihtoehto poloneesin musiikiksi ja se kieltämättä hiukan hämmensi... Eli näissä promootioissa siis tanssitaan mitälie poloneesimarssia?

Juu. Tuo mainitsemani Juhlamarssi on juuri Prinsessa Ruususesta.
micant
09.07.2004 15:31:20
Suomenkieliseltä nimeltään muistaakseni Jäähyväiset isänmaalle, säveltäjänä puolalainen Michal Kleofas Oginski.

Tuo on muistaakseni juuri se Oginskin poloneesi.
megatherium
10.07.2004 13:52:20

Käsittääkseni joskus 1500-luvulla Puolassa tanssittu poloneesi alkoi jollain tasajakoisella ja hillityllä esitanssilla.
Musiikki on ylevämpää kuin kaikki viisaus, politiikka ja filosofia
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)