Aihe: Häämusiikkia kirkossa
1
Kukko
07.06.2004 22:56:38

Kanttori ei hyväksynyt kirkossa laulettavaksi auringon lapsia..kun taas jossain muualla sen voi esittää, ja olen kuullu esimerkiksi celine dionin power of love(tms) esitettävän kirkossa.Kanttoreilla tahi seurakunnilla ei tunnu olevan oikeastaan mitään yhtenäistä linjaa tässä häämusiikissa?
Onko kokemuksia?
Lisäksi jos olisi hyviä kappale-ehdotuksia, niin olis kiva.
(en ole siis itse menossa naimisiin, vaan mua pyydettiin laulamaan kirkkoon..)
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
Sävis
08.06.2004 11:06:20
Kanttori ei hyväksynyt kirkossa laulettavaksi auringon lapsia..kun taas jossain muualla sen voi esittää, ja olen kuullu esimerkiksi celine dionin power of love(tms) esitettävän kirkossa.Kanttoreilla tahi seurakunnilla ei tunnu olevan oikeastaan mitään yhtenäistä linjaa tässä häämusiikissa?
Onko kokemuksia?
Lisäksi jos olisi hyviä kappale-ehdotuksia, niin olis kiva.
(en ole siis itse menossa naimisiin, vaan mua pyydettiin laulamaan kirkkoon..)

On joo kokemuksia.
Jonkun tutun häissä (vai oliko se hautajaisissa?) ei saanut laulaa sitä Niin kaunis on maa -laulua. Pappi kielsi, koska laulun säveltäjä Kari Rydman ei kuulemma kuulu kirkkoon. Toisaalta ystäväni häissä sai laulaa mitä vain. Niinpä lauloimme lauluyhtyeen kanssa Värttinän kappaleen Morsian. Kaikki itki tuon Morsiamen aikana, se on sellainen siirappinen ihanalaulu. Nyt en osaa suositella mitään. Kirjoitan myöhemmin, jos tulee hyviä mieleen.
Mitäs jos tohon laittaisi been?
ajs
08.06.2004 17:09:09
Erotkaa kirkosta.
There are many ways of going forward, but only one way of standing still.
Sävis
09.06.2004 10:12:05
Erotkaa kirkosta.

Oon eronnu jo. Esiinnyn silti tuttujen häissä ja hautajaisissa, jos niin toivotaan.

(Anteeksi off-topic)
Mitäs jos tohon laittaisi been?
sellisti
09.06.2004 12:52:11
Ei taida seurakunnilla kovin yhtenäistä linjaa näissä musiikkiasioissa olla. Jossakin kielletään kaikki mikä ei ole jossain määrin hengellistä, kun taas jossakin annetaan soittaa vaikka elokuvamusiikkia, kunhan ei kovin saatanallista ole. Pappien, kanttorien ynnä muiden asioista päättävien henkilökohtaiset mielipiteet lienevät aika pitkälti päätösten takana. Toki täytyy sanoa, että on ihmisillä joskus niin älyttömiä toiveitakin, että ihan hyvän maun vuoksi saattaa kirkon henkilökunta kieltää jonkun laulun esittämisen.
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
Kukko
11.06.2004 14:38:51

Kari Tikan armolaulua on laulettu häissä(ei kelvannu morsiamelle- on erittäin kiva melodia) Laulan nyt sitten virren 240 ns. b-melodialla, mikä sopii lied-lauluun paremmin. Tässä muillekin vinkkinä.
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
kuunsirppi
22.06.2004 07:39:05 (muokattu 22.06.2004 07:39:29)
Minun lempikappaleita, joita esitän mielelläni kirkossa on:

Tänä aamuna aurinko nousi
Olkoon ylläsi kirkas taivas
Rakkaus on lahja Jumalan
Riittääkö rakkaus
Rakkauden liekki
Rakastakaa toisianne
Enkelin rukous
Suurin niistä on rakkaus
Panis Angelicus
Ave Maria, Schubert

Tässä siis muutamia kirkkoon sopivia. Sitten näitä rakkauslauluja, joita eivät kaikki kanttorit anna laulaa on mm.

Auringon lapset
Onnelliset
Hymni Rakkaudelle
Nousee päivä, laskee päivä
Meren laulua kuuntelen

Kirkon "säännöissä" lukee, että vihkitilaisuus on Jumalanpalvelus, jossa tulee ottaa huomioon Jumalanpalveluksen luonne ja musiikista vastaa kanttori, eli hänen vastuullaan on se, että otetaan huomioon tuo em.asia. Näin on kai sanottu kirkkokäsikirjassa.

Kyllä minäkin olen monta kertaa törmännyt siihen, että toisissa kirkoissa saa laulaa melkein mitä vaan ja toisissa se on hyvinkin tarkkaa.
Itsekin kyllä melkein olen laulamatta kirkossa jotain Anna Eriksonin Kun katson sinuun-tyyppistä juttua, jota myös on pyydetty joskus.
Niitä voi sitten laulaa hääjuhlassa. Onhan noita kevyitä hengellisiä lauluja vaikka kuinka paljon, jotka sopivat häätilaisuuteen.
parallel harmony
23.07.2004 22:48:46
Minun lempikappaleita, joita esitän mielelläni kirkossa on:

Tänä aamuna aurinko nousi
Olkoon ylläsi kirkas taivas
Rakkaus on lahja Jumalan
Riittääkö rakkaus
Rakkauden liekki
Rakastakaa toisianne
Enkelin rukous
Suurin niistä on rakkaus
Panis Angelicus
Ave Maria, Schubert

Kenen säveltämä on tuo Suurin niistä on rakkaus. Oletan että teksti on raamatusta (1.Kor. 13). Tunnen itse yhden kappaleen, joka on tehty kyseisestä raamatun kohdasta, mutta kappaleen nimi on Rakkaus on!
Mr. Mustard
17.08.2004 22:05:12
Meillä oli häämarssina Andrew Lloyd Webberin sävellys Love Changes Everything, jonka melodian kanttori veti kirkon uruilla kuitenkin vaimennuspedaalia käyttäen. Vaimo kun ei voi sietää näitä perinteisiä marsseja. Toimii siis ilman lauluakin. Kuulosti hyvälle!
"Life is what happens to you when you´re busy making other plans" - John Lennon.
Kukko
19.08.2004 09:49:37

Mä oli häissä wanhassa kirkossa (1304 taijotain) siellä laulettiin ilman säestystä:elämältä kaiken sain...
kuningas
02.09.2004 23:47:07
Tiedän erään kanttorin joka on vetässy uruilla häämarssina star wars main themen =)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)