PorkPieHat 10.05.2004 03:39:21 | |
---|
Moikkelis. Mitä mieltä olette Shostakovichin seitsemännestä, eli Leningrad-sinfoniasta? Sanokaa joku siitä jotain syvällistä ja hienoa, minun pitää lausua kyseisestä aiheesta muutama sana ylihuomenna. Kiitti. |
hörhö 10.05.2004 11:01:28 | |
---|
Mielestäni kerrassaan oivallinen biisi. Auttoiko...:) "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
Pimputtaja 10.05.2004 14:32:41 | |
---|
En ole päässyt kuuntelemaan sitä pitkään aikaan, ni paha mennä sanomaan mitään "henkevää".. LP-lojuisi tuolla pöydälläni, mutta kun ei ole soitinta jolla kuunnella.. :) "I only know that in the music itself I found out what the fingers had to do" -Vladimir Horowitz- |
hörhö 10.05.2004 16:24:31 | |
---|
En ole päässyt kuuntelemaan sitä pitkään aikaan, ni paha mennä sanomaan mitään "henkevää".. LP-lojuisi tuolla pöydälläni, mutta kun ei ole soitinta jolla kuunnella.. :) Minulla lojuu hyllyssä LP ja CD. Molemmille löytyy myös soitin, mutta nyt on liian Bach olo, joten nyt ei pysty. Lisäksi alkaa humaltamaan. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
PorkPieHat 10.05.2004 19:10:02 | |
---|
No voi jummi, sanokaa nyt jotain. Sehän on joku 70-minuuttinen järkäle? Ei mulla ole aikaa sitä kuunnella. Jotain tyyliin: "Teos on proosallisudeessaan silti mielikuvituksekas ja nerokas pala modernia taidetta", mutta siis vähän pidemmin ja osuvammin. |
Pimputtaja 11.05.2004 13:58:57 | |
---|
Yleisessä musiikkitiedossa tästä teoksesta jotain puhuttiin, silloin kun siellä pari vuotta sitten olin.. Muistaakseni Leningrad-sinfonia on yksi keskeisimmistä Shostakovitshin (vai mites se kirjotetaan..?) teoksista ja jos nyt oikeen muistan, niin tämä säveltävä on syntynyt Leningradissa. Sinfoniaan aiheita ja ajatuksia Shostakovits sai sodasta ja Leningrad-kaupungista. Hän itse pyrki muistaakseni sotaan, mutta ei päässyt sinne ja mielestäni juuri tällä sodalla on iso merkitys koko teoksessa ja siitä voi aistia varsinkin sodan alusta saatuja piirteitä.. No joo.. Ei tässä mitään järkevää tullutkaan, ku en mä enää muistanutkaan siitä mitään, vaikka silloin "ahkerasti" opiskelin.. Höh.. "I only know that in the music itself I found out what the fingers had to do" -Vladimir Horowitz- |
hörhö 11.05.2004 15:44:21 (muokattu 11.05.2004 15:45:05) | |
---|
No voi jummi, sanokaa nyt jotain. Sehän on joku 70-minuuttinen järkäle? Ei mulla ole aikaa sitä kuunnella. Vaikka se ei mahdukkaan pophitin 2.5 minuuttiin, niin kannattaa se silti yrittää jaksaa kuunnella. Saattaa olla vaikkapa palkitsevaa. Ihme asenteita ihmisillä. Varmaan haaskaat elämästäsi 70 minuuttia päivittäin paljon turhemminkin, kuten katsomalla keskiverto tv-tarjontaa. EDIT: kuten pimputtaja sanoitkin, kuulu tämä sinfonia hänen keskeisimpiin teoksiin. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
ajs 11.05.2004 17:45:34 (muokattu 11.05.2004 17:46:26) | |
---|
Sanokaa joku siitä jotain syvällistä ja hienoa, minun pitää lausua kyseisestä aiheesta muutama sana ylihuomenna. Hmmm... olisiko tarpeeksi syvällistä, jos sanon että teos on minusta aika syvältä? ;) No, onhan kyseessä toki merkittävä teos, mutta mielestäni se vain kuulostaa jotenkin banaalilta, liian "elokuvamaiselta", eikä vedä lähellekään vertoja suurelle osalle muuta Shostakovitshin tuotantoa, joista lemppareitani ovat varmaankin jousikvartetot. Teoksessa käytettyyn sävel- ja muotokieleen on varmasti vaikuttanut se, että kyseisen sinfonian luomisprosessi on ainakin osittain Neuvostoliiton hallituksen masinoima. Toki tällaisin motiivein (tai siis jonkinlaisella pakolla) tehtyjä teoksia löytyy (mm.) Shostakovitshilta muitakin, mutta kunhan mainitsin. EDIT: "Teos on proosallisudeessaan silti mielikuvituksekas ja nerokas pala modernia taidetta" Taitaa mennä aika nappiin jos sanot noin. There are many ways of going forward, but only one way of standing still. |
PorkPieHat 12.05.2004 00:53:49 | |
---|
Vaikka se ei mahdukkaan pophitin 2.5 minuuttiin, niin kannattaa se silti yrittää jaksaa kuunnella. Saattaa olla vaikkapa palkitsevaa. Ihme asenteita ihmisillä. Varmaan haaskaat elämästäsi 70 minuuttia päivittäin paljon turhemminkin, kuten katsomalla keskiverto tv-tarjontaa. EDIT: kuten pimputtaja sanoitkin, kuulu tämä sinfonia hänen keskeisimpiin teoksiin. Hah, en ollut kyseisen kommenttini kanssa aivan tosissani. Kyllä minä sen kerran kuuntelinkin, mutta ei siitä yhdellä kerralla hirveästi käteen jäänyt. Tarkempi syventyminen teokseen olisi epäilemättä varmaan ollut antoisaa - ehkäpä joskus niin teenkin! Kiitos paljon kaikille vastauksista. |
Jelena 16.05.2004 20:00:21 | |
---|
Esitettiin ensimmäisen kerran vuonna jotain Leningradin piirityksen aikana kun ihmiset oli nääntyneitä ja väsyneitä. Tykkäsivät kovasti. |
mklami 18.05.2004 15:13:50 (muokattu 18.05.2004 15:14:21) | |
---|
Esitettiin ensimmäisen kerran vuonna jotain Leningradin piirityksen aikana kun ihmiset oli nääntyneitä ja väsyneitä. Tykkäsivät kovasti. Radioitiin myös samalla ulkomaille. Hekin tykkäsivät kovasti. Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen.
---
Ei pidä yrittää perse edellä puuhun. |
Sävis 28.05.2004 13:01:02 | |
---|
Moikkelis. Mitä mieltä olette Shostakovichin seitsemännestä, eli Leningrad-sinfoniasta? Sanokaa joku siitä jotain syvällistä ja hienoa, minun pitää lausua kyseisestä aiheesta muutama sana ylihuomenna. Kiitti. Kysy Paavo Heiniseltä. Mitäs jos tohon laittaisi been? |
PorkPieHat 28.05.2004 20:21:16 | |
---|
Kysy Paavo Heiniseltä. Kuka on Paavo Heininen? Kuulostaa ihan joltain keihäänheittäjältä. |
sellisti 29.05.2004 17:58:35 | |
---|
Kuka on Paavo Heininen? Kuulostaa ihan joltain keihäänheittäjältä. Katsopa musiikkitietokirjasta. Kyllä tällaiset olisi syytä tietä... "Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net |
PorkPieHat 31.05.2004 18:01:43 | |
---|
Katsopa musiikkitietokirjasta. Kyllä tällaiset olisi syytä tietä... Itseasiassa tsekkasinkin ton googlesta heti perään, mutta ajattelin kysyä tyhmän kysymyksen kun aavistinkin, että toi on joku "pakko tietää"-juttu. Kova jannu muuten. |
PorkPieHat 31.05.2004 18:03:23 | |
---|
Tykkääkö Paavo Leningrad-sinfoniasta? Musta tuntuu, että saattais tykätäkin. |
Sävis 01.06.2004 11:42:05 | |
---|
Tykkääkö Paavo Leningrad-sinfoniasta? Musta tuntuu, että saattais tykätäkin. Paavo ei varmasti tykkää Leningrad-sinfoniasta. Paavo ei tykkää kyseisestä säveltäjästä ihan hirveesti. Mitäs jos tohon laittaisi been? |