Tässäpä visainen kysymys pureskeltavaksi, eli olen tehnyt jotain reggaebiisin pohjia, joista olisi tarkoitus miksata sellaista King Tubby-tyylistä dub-hässäkkää. Rautaa vain ei ole oikein käytössä, jota tuohon yleensä käytetään. Ajattelin toteuttaa siksi kaiken softalla. siis dub-kaiutukset ja tällaiset kai yleensä säädetään reaaliajassa ja nauhoitetaan eri raidalle silleen fiilispohjalta? Usein dubissa saattaa olla esim. virvelissä hyvinkin vaihteleva jousikaiku, että joillain iskuilla ei välttämättä juuri ollenkaan ja joillain taas kosahtaa oikein kunnolla. Voisi kai ton automaation kauttakin tehdä, mutta reaaliaikainen nappien vääntely olisi hauskempaa ja tulisi tavallaan "soittamisen fiilis" siihen hommaan. Käytössä olisi Cubase SX, muutama kohtalainen echo/delay/reverb-pluggari ja 10 potikkaa sisältävä midikiippari. Voiko kaikkia VST-efektejä yleensä ohjata MIDI:n kautta vai riippuuko se pluginista ja miten niiden MIDI-ohjauksesa on yleensä säätövaraa? Miten muuten pluggarit yleensä suhtautuvat reaaliaikaiseen asetusten muuttamiseen, (ainakin jotkut DirectX-pluginit rätisivät ilkeästi kun Sound Forgessa pistin efektin previewin looppaamaan ja leikin asetuksilla)? Jees, eli heittäkää vinkkiä, neuvoa ja kommenttia, ryhdynkö pelaamaan näillä vai pitääkö suosiolla ottaa pankkilaina ja ostaa vintage-reverbit, echot ja delayt ihan oikeina laitteina. (Ja tämän postauksenkin olisi voinut varmaan laittaa studiotekniikkaan tai tietokone/softapuolelle, mutta kun tämä nyt käsittelee enemmän miksausta musiikkia luovana elementtinä niin..) "Free your mind and your ass will follow" |
Veikkaisin että on aika plugaripohjaista, miten se reaaliaikavääntely toimii. Aika harvoja noista on varmaankaan ns. livekäyttöön tehtyjä, joten ei se välttämättä helppoa ole - latenssiongelmat voivat myös olla kiusallisia, kun noiden kanssa se fiilispohjasta huolimatta on aika tarkkaa. Ilkeä jos olen, niin oisin itse kyllä hardiksen kannalla, ei sitä paskanen nauha/echo deck-yhdistelmää mikään softa piekse... |
Jep, näitä olin lukenutkin. Kysymys olikin, miten onnistuu näiden tehokas soveltaminen softaa käyttäen, eli esim. laittaa Cubase nauhoittamaan vaikkapa rumpuraidat uudelle raidalle, muut raidat tulemaan monitorointiin myös, säätää MIDI-keyboardilla efektejä ja näin tehdä tuolla sivullakin kuvattu prosessi ilman että niitä konkreettisia nappuloita on mitä vääntää.. Onko muuten mitään hyviä spring reverbiä mallintavia plugareita olemassa? Tietty yksi vaihtoehto on ajaa tuota signaalia PODin läpi jolloin ainakin delayn ja reverbin tasoja vois vaihdella hyvin lennosta, mutta toisaalta siinä tulis taas yksi turha D/A-A/D-muunnos Sound Blasterin läpi. EDIT: Joo, dubin teko on sellaista mustaa magiaa että varmaan turhan kliinistä jälkeä tulee näillä metodeilla.. Yrittänyttä ei kuitenkaan laiteta. "Free your mind and your ass will follow" |