Aihe: Samplet ja arkistointi?!
1
Jabbe
06.04.2003 17:02:53
Miten te oikein järjestelette samplenne (ja audioprojektinne) kovalevylle, niin että olisi helppo löytää aina etsimänsä? Yritän kehitellä jotain systeemiä sillä jos tavaraa alkaa kasaantua satoja megoja tai gigoja niin ne olisi hyvä olla jonkinlaisessa järjestyksessä. Levytilaa on tällä hetkellä 35gt varattu sampleille ja äänitetyille audioraidoille (mp3:t ym. siis jossain muualla) eli tila ei ole ongelma. Mutta kertokaapa vinkkejä ja omia ratkaisujanne tähän..
Olenko jos ajattelen, että en ole, vai onko ajatukseni vain ajatus, että en olisi, mutta koska kuitenkin ajattelen, että en ole, niin en voisi ajatella että en ole, ellen olisi...
Jabbe
06.04.2003 22:05:10
Niin ja olisikohan toimiva systeemi hommata Acid ja lisäksi esim Reason? Reasonilla voisi väsätä looppeja joita sitten käyttää Acidissa. Ja tietenkin hardissyntikoita pystyisi äänittämään Acidiin suoraan. Acid tuntuisikin ominaisuuksiensa puolesta parhaimmalta ratkaisulta lopulliseen biisien kasaamiseen... mitä olette mieltä tällaisesta systeemistä??
Olenko jos ajattelen, että en ole, vai onko ajatukseni vain ajatus, että en olisi, mutta koska kuitenkin ajattelen, että en ole, niin en voisi ajatella että en ole, ellen olisi...
hörhö
06.04.2003 22:10:27

Harkitseppas nyt vielä toisemman kerran tuota acidia. Itse en sitä kyllä mihinkään kasaamiseen käyttäis.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
Jabbe
07.04.2003 10:27:50
Harkitseppas nyt vielä toisemman kerran tuota acidia. Itse en sitä kyllä mihinkään kasaamiseen käyttäis.

Kuinka niin? Olis huomattavasti kätevänpää äänittää kaikki raidat audioksi eikä pelleillä midin ja vastaavien kanssa. Acidissa on lisäksi hyvät ominaisuudet sampleilla ja loopeilla kikkailuun, joten en kyllä parempaakaan ratkaisua keksi... vai onko Acid kehno esim. äänenlaadultaan tai jotain? Sehän tukee direct x -plugarejakin, joten vaikkapa Wavesin pluginpaketti tarjoaisi hyvät prosessointimahdollisuudet..
jPekka
07.04.2003 12:14:31

Kuinka niin? Olis huomattavasti kätevänpää äänittää kaikki raidat audioksi eikä pelleillä midin ja vastaavien kanssa.

Itse olen pitänyt etenkin lyömäsoittimien suhteen audiolooppeja huomattavan paljon kankeampina kuin midiä. Temponvaihdokset vaativat paljoa kikkailua, bassarin erottaminen omalle raidalleen (melkein välttämätöntä, koska bassari tarvitsee aika erilaista efektikäsittelyä kuin muu rummusto) vaatii julmettua kikkailua, yksittäisten iskujen rukkaaminen tai muuttaminen vaarii hillitöntä kikkailua.

Puhumattakaan rytmiikan varioinnista eri tahdeissa: "Tässä rummut tulee sisään pelkästään bassarin ja virvelin kanssa, kahden tahdin päästä tulee haikka mukaan, kertosäkeessä rytmiikka pysyy muuten samana mutta haikan tilalle tulee ride-pelti, fillien jälkeisille tahdeille ykköselle tai kakkoselle crashin isku..."

Tokihan noi saa tehtyä loopeillakin, mutta vaatii kyllä aika jumalatonta looppikirjastoa.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Jabbe
07.04.2003 16:59:08
Ideana oli pyörittää midiä siinä sivussa rakentamalla itse tarvitsemansa loopit (jos niitä ei samplekirjastosta jo löydy). Jos tarvitsee jotain tietynlaisia rumpulooppeja tai jotain niin tekee nopeasti midisekvensserillä ja äänittää sitten audioloopiksi. Jos samaa biisiä työstää useaan kertaan on helpompi avata yksi ohjelma jossa kaikki on valmiina, ei tarvitse kaikkia syntikoita/efektejä säätää erikseen jne. Systeemi vaatii kehittelyä ja opettelua mutta uskon tämän toimivan kyllä loistavasti!

Mutta alkuperäiseen aiheeseen saisi edelleen vastata, eli miten arkistoida kaikki ne samplet?? :)
teknis
09.04.2003 14:52:39
sen vaan sanon että älä liikaa mieti, tuut pian hulluksi.
Jabbe
09.04.2003 17:22:13
sen vaan sanon että älä liikaa mieti, tuut pian hulluksi.

myöhäistä, olen jo hullu: opiskelen ammattimuusikoksi...
JPQ
09.04.2003 21:57:47

No mun ehdotus sampleri tyyppisille saundeille on tämä jos ymmärsin
kysymyksen oikein. Vaikka näin esimerkkini on rummuille.

Acoustic_Drums/Bassdrums
Acoustic_Drums/Cymbals
Acoustic_Drums/Hihats
Acoustic_Drums/Snares
Acoustic_Drums/Toms
Electric_Drums/Bassdrums
Electric_Drums/Cymbals
Electric_Drums/Hihats
Electric_Drums/Snares
Electric_Drums/Toms

tämä on minusta selkein tapa mitä voi olla. Jakoa voi tietenkin hienosäätää myös eli vaikka rumpukoneen mukaan tai vaikka näin että rumpukoneen pää luokkia onkin kolme eli Acoustic,Analog,Digital eikä vaian kaksi eli Acoustic,Digital.
Ukko
10.04.2003 08:41:10

Kuinka niin? Olis huomattavasti kätevänpää äänittää kaikki raidat audioksi eikä pelleillä midin ja vastaavien kanssa. ..

Tee se kaikki Sonarissa. Editointi mahdollisuudet ovat ihan toista luokkaa kuin Acidissa. Lisäksi saat midin täysimääräisen hyväksi käytön.
Ukko
10.04.2003 08:44:27

Mutta alkuperäiseen aiheeseen saisi edelleen vastata, eli miten arkistoida kaikki ne samplet?? :)

Meikä on arkoistoinut kaikki eri tyylit, soittimet jne... omiin hakemistoihinsa. Esim. erityylin rytmit omiinsa, eri tyylin yksittäiset näytteet omiinsa jne. Kategoriointia voi harrastaa niin laajasti kuin itse haluaa. Onhan siinä työtä mutta se tulee takaisin moninkerroin kun ei tarvi etsiä.
magio
15.04.2003 13:24:09
miun systeemi: syntikat, loopit, rumpusoundit, proggikset ja "muut" omiin kansioihinsa. alihakemistot oon nimenny laitteiden tai samplesivustojen mukaan (juno 106, tr-808, kalava jne.) kun muistaa suurinpiirtein, miltä mikäkin laite soundaa, niin löytää kyllä oikean soundin. tommonen isompikin (rummut -> akustiset jne.) alihakemisto-kikkailu toimii varmasti, jos vaan osaa ja ennenkaikkea jaksaa kategorisoida gigakaupalla sampleja jotenkin järkevästi
deepe
07.05.2003 11:42:03

Itse olen pitänyt etenkin lyömäsoittimien suhteen audiolooppeja huomattavan paljon kankeampina kuin midiä. Temponvaihdokset vaativat paljoa kikkailua, bassarin erottaminen omalle raidalleen (melkein välttämätöntä, koska bassari tarvitsee aika erilaista efektikäsittelyä kuin muu rummusto) vaatii julmettua kikkailua, yksittäisten iskujen rukkaaminen tai muuttaminen vaarii hillitöntä kikkailua.

Onko sellaista peruskäsittelyä jolla rummut saisi kuulostamaan massivisilta ja puhtailta
krushing
08.05.2003 14:48:38

Onko sellaista peruskäsittelyä jolla rummut saisi kuulostamaan massivisilta ja puhtailta

se nyt on aika paljon kiinni siitä mistä lähdetään liikkeelle...yleensä heittelen sinne jonkun kompura/eq-jutun ja säätelen niitä kunnes toimii. toisaalta jotkut karut rumpukonesoundit (a la 808/cr-78) toimii miltei kuivina pirun hyvin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)