mikaman: En olisi halunnut mainita nimeltä, mutta kyllä :-) Vielä maininta siitä, että ammattimiksaaja mukana. Tottahan toki volat täysille. .. Kyllä jos pyytää ..kitara soolon aikana ja jälkeen yleensä volume kasvaa! :D "Harmony is when you find two note that love another." |
Pauli Lappalainen: Ei kyllä vastaa omaa käsitystä ammattimiksaajasta. No ehkä asiaa oli vähän karrikoitu. Kuitenkin liian lujaa tuli mielestäni. Huminan osuus kasvaa. Itse nähnyt paljon rokkikeikkoja Popeda, Hanoi II jne. Ei näillä ole koskaan liika volumen kanssa ongelmia. Silloin kun miksaajia ei ole... Artistit tai soittajat itse vähän säätelee liukuja lavalla, niin soundi on aina hyvä. Markkolat, Taikakuut jne. |
Sir Roger: Kyllä jos pyytää ..kitara soolon aikana ja jälkeen yleensä volume kasvaa! :D Se ei ole aina kitaristin vika vaan muut alkavat tuuttaamaan kovempaa kun soolo alkaa ikäänkuin se nostattaisi meininkiä mikä tekee taas sen että kitaristi joutuu nostamaan omaa volumeaan. Toki on kitaristeja jotka soittavat jo lähtökohtaisesti liian lujaa. Syy voi olla tehoiltaan liian iso putkivahvistin soitettavaan genreen nähden, kovakätinen rumpali, basisti ylimitoitetulla rantasaunallaan, solistin äärettömän lujalla oleva kulmamonnari tai se että kitaristi ei laula jolloin tilaa ja aikaa kaikenmoiseen omaehtoiseen koheltamiseen on liikaa. Myös orastava kitarasankaruus saattaa olla etenkin nuorten hevitaustaisten ongelma jota he toteuttavat aivan väärässä paikassa. Joskus nämä kaikki osuvat kohilleen eli bandi on vetänyt liian kauan samaa kuviota saman solistin kanssa, nuottiöljy on tullut jäädäkseen helpottamaan väsymistä ja kyllästymistä, kaikki soittavat enemmän mitä lapuissa lukee, meininkiä koetetaan pitää yllä kovaa soittamalla. 20 keikkaa/kk kesäisin vuodesta toiseen pitkine siirtymisineen kyllästymiseen asti nähdyissä ankeissakin humppaladoissa joissa kaikissa ei ole edes kunnon takahuonetta saati wc:ta pistää varmasti miettimään syntyjä syviä jos on ajatteleva ihminen saati että on perhettä ja lapsia. Jos näitä ei ole itse kokenut niin vaikea näihin on samaistua. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! |
mikaman: .. Silloin kun miksaajia ei ole... Artistit tai soittajat itse vähän säätelee liukuja lavalla, niin soundi on aina hyvä. Markkolat, Taikakuut jne. Niin on olemassa myös "arkoja soittajia" jotka soittava liian hiljaa. "Harmony is when you find two note that love another." |
WanhaWetäjä: Se ei ole aina kitaristin vika vaan muut alkavat tuuttaamaan kovempaa kun soolo alkaa ikäänkuin se nostattaisi meininkiä mikä tekee taas sen että kitaristi joutuu nostamaan omaa volumeaan. Tämä! Yli 5-vuosikymmentä kitaraa kaulassa roikuttaneena ja useita vuosikymmeniä keikkailevana harrastajasoittajanakin aikaansa kuluttaneena, olen aina ihmetellyt juurikin tätä, että miksi juuri kitarasoolon ajaksi kaikki soittajat nostavat soittimiensa volumeja, jolloin kitarasoolo jää väistämättä muun taustan alle, mikäli kitaristi ei lähde volumennostokisaan samalla mitalla? Seurauksena on aina kaoottinen lavametelin nousu, josta musiikillinen nautinto katoaa esiintymislavan molemmin puolin. Miksi ei muu bändi voisi jatkaa samalla volumitasolla, kun esim. laulusolisti antaa soolovuoron kitaristille? Vain kitaristi nostaisi volumetasoaan komppivolumesta sen verran, että soolo erottuu, ja ikäänkuin korvaa lauluosuuden volumetason. Melutason nousu tapahtuu useimmiten juurikin nopeiden ja "rokahtavien" kappaleiden kohdalla, ja pahimmassa tapauksessa melutaso jää sille korkeammalle tasolle vielä kitarasoolon jälkeenkin. Useissakin bändeissä sähkökitaraa soittaneena olen havainnut, että varsinkin bändien rumpalit ikäänkuin seuraavat, mitä pedaalia polkaisen yleisimmin ennen kitarasooloa. Tämän, kaikkien kitaristien tunteman "vihreän säröpolkimen" polkaisu nostaa välittömästi bändin rumpalin soittovolumea potenssiin kaksi, vaikka oma volumetasoni ei juurikaan nouse. Tosin, Ilmiö lienee aika yleinen, sillä olen kuullut muidenkin kitaristien tehneen tämän saman havainnon. Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko. |