![]() 16.03.2017 08:41:13 (muokattu 16.03.2017 09:17:20) | |
---|---|
Kefiiri: Yritän jostain syystä aina ymmärtää asiaa tanssijoiden näkökulmasta, vaikka en osaa tanssia senkään vertaa kuin soittaa. Iliman muuta näin jos soitetaan tanssimusaa. Noin yleisesti, ei liity edelliseen.. Kyllä soittajalla pitää olla sen verran omanarvontuntoo, että yrittää parhaansa ja onhan ittekin mukava kuulla mahdollisimman hyvin soitettua musiikkia (olosuhteet) huomioon ottaen. Vittu jos ainoo motivaatio on raha tai päästä keikalle niin pysykööt kotonaan! | |
![]() 16.03.2017 10:09:33 | |
baron: Joo, soittajat kuvittelee että ne on jotain tärkeitä ja kuitenkin niitten ainoa tehtävä on antaa rytmi jonka tahdissa tanssijat voivat liikutella ruumiinosiaan. No, sarkasmi sikseen :D Mutta mietin tuotakin asiaa, että voisiko orkan korvata valssin rytmiä nakuttavalla rytmikoneella. Melodiahan ei ole tanssimisen kannalta yhtä olennainen... mutta kaikki lienevät yhtä mieltä siitä, että tanssijatkin kokisivat ratkaisun sangen vajavaiseksi :) En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 16.03.2017 14:20:22 | |
baron: Joo, soittajat kuvittelee että ne on jotain tärkeitä ja kuitenkin niitten ainoa tehtävä on antaa rytmi jonka tahdissa tanssijat voivat liikutella ruumiinosiaan. Nyt olet asian ytimessä...omakohtaisen n 40:n vuoden keikkakokemuksen perusteella uskallan väittää että tämän on suurelta osin faktaa. Usein on riittänyt se että on tuttu kappale ja tunnistettavasti esitetty versio. Olen toki kuullut bandeja joiden kohdalla tunnistettavuus on ollut hyvinkin haastavaa, ainoastaan laulun sanoista on pystynyt päättelemään mikä kappale on kyseessä. "Kiitos hyvästä musiikista" lienee joskus (usein) siis vain toteamus että ohjelmistossa on ollut hyvin valitut kappaleet, ei suinkaan kiitos siitä että että ne olisi esitetty hyvin. Vai mitä sanotte keikasta jossa kootut teokset vetävät välillä melkolailla mitä sattuu mutta järjestäjäkin tulee kiittelemään "saatiin paremmat tanssit kuin mitä alkuperäisen esiintyjän kanssa olis saatu". Tämä tositapahtuma on muutaman vuoden takaa kun tehtiin melkoisella pikahälytyksellä erään jo edesmenneen "sairasteluun" taipuvaisen tunnetun solistin paikkauskeikka toista solistia säestäen jonka ohjelmisto oli lievästi sanoen erikoinen. Nick Kersawin kasarihitti "I wont`t let the sun go down on me" naisen tulkitsemana (eräs tangokuningatar) ja esitettynä kokoonpanolla haitari, kiipparisti vasuribasolla + rummut ja solisti, prima vistana suomalasella tanssipaikalla on jotain sellaista mikä ei hetkessä unohdu ja mistä olisi pitänyt saada tallenne jälkipolville ;-) Voihan olla niin että ihmiset ovat niin kohteliaita että eivät tule sanomaan vaikka vedetäänkin ns päin vttua, sen on pakko olla näin koska omalle kohdalle ei ole sattunut suoranaisia "olittepas te huono orkesteri" tyyppisiä kommentteja oikeastaan koskaan vaikka syytä olisi ollut ja monta kertaa, mm basisti ei ole soittanut ainuttakaan oikeaa ääntä koko iltana tai tuuraajahaitaristi (60v metsuri) ei ole ikinä soittanut bandin kanssa, ei lue nuotteja ja ainoat biisit mitä voi mennä ovat hänen soittobiisejään ja sellasia laulubiisejä jotka hän tuntee, tai sanoo tuntevansa... TAI että juuri sairaalasta päässyt alkoholistikiipparisti soittaa uruilla ja klavinetilla jotka ovat n. puolikkaan pielessä vireeltään TAI että toinen alkoholistikiipparisti vetää kotiurku ainoana soittimenaan kappaletta "Illalla illalla" lievällä L-vialla ja joku stnan flangeri laulussa ;-) Näitä tarinoita on ihan riittävästi ja ne ovat tosia. Sori off topic ja avautuminen, mutta näin se vaan välillä on mennyt. Valssin painotus on siis ihan mitätön juttu jos sitä vertaa kaikkeen muuhun mitä alueella "tanssimusiikki ja keikkailu" tapahtuu. Onneksi kertomani kauhukokemukset ovat pääosin menneisyyttä eli tänä päivänä moisia sukellusvenbandeja ei enää juurikaan ole, en muista moisiin törmänneeni kuin joku vuosi sitten laivalla, trio oli kuin suoraan 70-luvulta, sama kappale oli menossa mutta kaikilla kolmella oli siitä ihan oma näkemyksensä. Olin siis matkustajan ominaisuudessa ja poistuin pubin puolelle n. 15 sec. bandia kuultuani. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! | |
![]() 06.04.2017 20:12:17 | |
![]() 23.08.2017 11:33:23 | |
Olen tullut siihen tulokseen, että kaikki valssit ovat yksi ja sama biisi. | |
![]() 24.08.2017 14:16:14 | |
RNold: Olen tullut siihen tulokseen, että kaikki valssit ovat yksi ja sama biisi. Joskus niin onkin ja se on pahin mitä voi kuvitella. | |
![]() 24.08.2017 15:07:00 (muokattu 24.08.2017 15:26:27) | |
RNold: Olen tullut siihen tulokseen, että kaikki valssit ovat yksi ja sama biisi. Siitä huolimatta "Varisevat lehdet" on haitarilla hemmetisti hankalampi soittaa kuin mehtäkukkia. https://www.youtube.com/watch?v=UZ8Su21oa0o Nii ja samoin toi "Oliivien kukkiessa" ei oikein muistuta mitään muuta valssia ja pistää aika monelta tanssijalta jalat solmuun vaikka soittais kuinka tanssittavana. https://www.youtube.com/watch?v=9tpepcvWUq4 Mut olet siin mieles oikeassa, et aika monet eroaa toisistaan vain sanojen osalta niin yritä ny muistella miten tää ny menikään jos pitää vaik häävalssina soittaa instrumentaalina. Eräissä häissä takavuosina piti vetää kaks valssia joita ei oltu ennen kuultukaan ja joka jätkällä minä mukaanlukien oli suuria vaikeuksia muistaa, et miten tää edes alkaa. Kunnes hoksattiin antaa niille työnimet. Toinen oli "Hevovvitun Bruce Lee" ja toisesta tuli "Bröm-pöti-pöti". Noilla iskulauseilla joka jätkä muisti oitis miten intro lähtee ja muistaa varmaan vieläkin. Ei viittitty kertoa morsiamelle, että häävalssisi oli Hevovvitun Bruce Lee. Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita. | |
![]() 24.08.2017 22:05:18 | |
Omia pohdintojani on, että valssien soittaminen on siinä tapauksessa hanurista jos asennoidutaan, että nyt soitetaan sitten valssia, eikä niinkään hienoa sävellystä. | |
![]() 25.08.2017 09:09:04 | |
Oikeata vastausta en tiedä, mutta valssi ja suffle ovat rumpaleille hankalimmat kompit. Nimenomaan että ne saataisiin svengaamaan. Valssissa kai on oleellista, että sen saa keinumaan tasaisesti ja kevyesti. Toivottavaa on hyvä basisti siihen kaveriksi. Triossa ja puh. orkesterissa joutuu hakemaan vähän eri positiota kompatessa valssia. Kun on tottunut tanssibändissä käyttämään komppipeltiä ja puh. orkesterissa kaikki kaput eivät peltiä halua, niin joutuu miettimään asiaa uudesta näkökulmasta. Ajattelisin, että valssin kompin täytyisi olla kevyt ja keinuva ja aavistuksen ykköselle painottuva. Parhaimmat kompit olen kuullut paljon soittaneilta vanhemman ajan tanssibändeiltä. Tallinnan laivalla oli joskus ROYAL - trio perinteistä musaa, mutta toimi. Puh. ork. kapu kerran sanoi, ettei sen rytmin ole niin väliä ja kun olen tottunut kompin valssissakin pitämään, olin taas uuden tilanteen edessä. Nyt en pysty parempaan. Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla. | |
![]() 25.08.2017 12:41:25 (muokattu 25.08.2017 12:42:55) | |
sutikomppi: ..puh. orkesterissa kaikki kaput eivät peltiä halua, niin joutuu miettimään asiaa uudesta näkökulmasta. Ajattelisin, että valssin kompin täytyisi olla kevyt ja keinuva ja aavistuksen ykköselle painottuva. Parhaimmat kompit olen kuullut paljon soittaneilta vanhemman ajan tanssibändeiltä. Tallinnan laivalla oli joskus ROYAL - trio perinteistä musaa, mutta toimi. Puh. ork. kapu kerran sanoi, ettei sen rytmin ole niin väliä.. Sutikomppia! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)