Aihe: Sooloskaba 64
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Kampela77
18.01.2007 17:47:05
Sanotaanko näin että en ole oikein varma! Joka tapauksessa mielenkiintoinen aihe mietittäväksi?

Perusblueskierron päälle soitetut soolot eivät tällöin olisi yleensä improvisoituja, koska soinnut varmaan on useimmiten soittajalle tällöin tutut.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Jucciz
18.01.2007 18:21:00 (muokattu 18.01.2007 18:21:16)
Ei minusta sillä, onko soolo improvisoitu ja sillä, tietääkö soinnut ennalta ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Sävelletty väliosa on sävelletty väliosa ja improvisoitu soolo on improvisoitu soolo. Oikeastaan järjellisen soolon soittaminen ennalta kuulemattomaan, täysin mielivaltaisesti valittuja sointuja sisältävään pätkään on melko hankalaa, mutta taitavampi kaveri selviytyy siitäkin kunnialla. Pitää vaan olla aika hyvät korvat ja kykyä "pedata" myös empimiskohdat semmoisiksi, että kaikki kuulostaa suunnitellulta.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
LordWinter
18.01.2007 19:31:39
Mitä helvettiä! Onko porukka ruvennut angstaamaan siitä, mikä on improvisoitu ja mikä ei? Mihin on maailma menossa?
Mikä helvetin perussävel?
LordWinter
18.01.2007 19:31:39 (muokattu 18.01.2007 19:31:49)
-----------------------------------------------------------------
Mikä helvetin perussävel?
sulevi
18.01.2007 19:49:09
Hyvän soolon säveltäminen vaatii varmasti yhtä hyvät improvisaatiotaidot kun hyvän soolon improvisoiminen. Ehkäpä halusin vaan ilmaista mielipiteeni siitä mitä minä pidän henkilökohtaisesti mielekkäänä. Ei ole tarkoitus angstailla näinkin mukavalla aiheella. Improvisaatio on hauskaa, sitä on hauska tehdä, kuunnella ja katsella, esim. komedian muodossa. Improvisoitu komiikka on kyllä monesti hauskempaa kun harjoitellut sketsit. Toisaalta on myös sketsejä mitkä saa nauramaan.
kimurantti1
18.01.2007 19:54:15 (muokattu 18.01.2007 20:17:56)
Jos ei pysty säveltämään hyvää sooloa, ei sellaista lennostakaan pysty improvisoimaan. Loppujen lopuksi kaikki improvisoidut fraasit perustuvat aiemmin opituille ja opetelluille asioille, eikä se tee soitosta yhtään sen vähemmän improvisoitua. Päinvastoin kun on tehnyt sen pohjatyön, voi vapautua häkistään ja soittaa sitä mitä oikeasti päässään kuulee, eikä vain kokeilla eri sormituksia tyyliin "kuulostaiskohan tää hyvältä".

Monet tyypit jotka väittävät osaavansa improvisoida, eivät tosiasiassa osaa, vaan nimenomaan vain jauhavat ulkoa opeteltuja kuvioita tai kokeilevat sormituksia tietämättä etukäteen miltä lopputulos oikeasti kuulostaa. Improvisointi (aidossa merkityksessään) on luova tapahtuma, mutta siihen liittyy myös se, että ainakin jollain tasolla tietää mitä tekee. Jos sattuisin arvaamaan vaikka ylihuomisen lottonumerot, olisi aika typerää väittää, että mä mukamas tiesin ne.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
rattledad
18.01.2007 19:58:02

Improvisoitu komiikka on kyllä monesti hauskempaa kun harjoitellut sketsit

http://personal.inet.fi/musiikki/rd/rattledad_soolo64psk.mp3
Jucciz
18.01.2007 20:06:00
Mitä helvettiä! Onko porukka ruvennut angstaamaan siitä, mikä on improvisoitu ja mikä ei? Mihin on maailma menossa?

Onko se heti angstaamista, jos keskustellaan siitä, mitä impovisointi kenellekin tarkoittaa?
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
willie
18.01.2007 20:37:58
Kun osallistuminen 18.1. klo 22:00 päättyy, niin jos skaban vetäjä (WW) avaisi Sooloskaba 64 äänestys -ketjun rinnalle toisen ketjun, missä olis sitten ne kitinät, loanheitot yms. Näin säilyisi Äänestys -ketju selkeämpänä.

Minulta ei enää tule pistettäkään osallistujalle, joka aloittaa toisen osallistujan mollaamisen. Asiallinen ja perusteltu kritiikki on tietysti sallittua ja suotavaa, eikö vain. Vaikka vähäiset ne ovatkin minun pisteet..
Bassoa vuodesta 1972.
kimurantti1
18.01.2007 20:41:47
Onko tässä ketjussa joku kitissyt tai heittänyt lokaa?
Jucciz
18.01.2007 20:45:12

Niin, onko?
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
willie
18.01.2007 20:48:39

Ei, mutta jokaisessa Äänestys -ketjussa johon olen osallistunut, on ollut typerää kitinää ja asiatonta loanheittoa. Ne voit lukea edellisistä Äänestys -ketjuista.
Bassoa vuodesta 1972.
kimurantti1
18.01.2007 20:50:55
Ei, mutta jokaisessa Äänestys -ketjussa johon olen osallistunut, on ollut typerää kitinää ja asiatonta loanheittoa. Ne voit lukea edellisistä Äänestys -ketjuista.

Toki. Mä vaan ihmettelin viestin ajankohtaa, tämä kun on asiallisin sooloskabaketju vähään aikaan.
willie
18.01.2007 21:05:25
Toki. Mä vaan ihmettelin viestin ajankohtaa, tämä kun on asiallisin sooloskabaketju vähään aikaan.

Juu.. ajattelin vaan jo nyt kertoa mielipiteeni, ettei sitten minunkaan tarvitse alkavassa Äänestys -ketjussa enää kitistä :)
Bassoa vuodesta 1972.
Hammermul
18.01.2007 21:59:29 (muokattu 18.01.2007 22:06:21)

Mulla tulee kahen sekunnin kuluttua tähän soolo!

E: http://users.tkk.fi/~kpuputti/mp3/Hammermul_-_mnet_sooloskaba64.mp3

Heh, hyvä aloittelijana soittaa sooloskabaneitsyys tällaiseen jatsiin :P Noh, on mitä on, olipahan yhdellä otolla.

E2: Nyt kun kuuntelen tätä omaani, niin en voi olla repeilemättä. Oon aika hukassa :D
Bombing for peace is like fucking for virginity.
Jucciz
18.01.2007 22:00:24
Joo no siinä tapauksessa willien linja on aivan oikea ja perusteltu. Muakin henkilökohtaisesti ärsyttää todella paljon - etenkin pisteiden laskijana - se, kun jengi kitisee siitä, oliko BigPapan soolossa neljää eri säveltä sen takia, että siinä pitikin olla vai jostain muusta syystä. Tämmöinen turha lätinä ei kuulu äänestysketjuun, vaan jos sitä on pakko harrastaa niin perustettakoon tilitysketju erikseen. Ja voishan siellä puhua sitten yleisellä tasollakin kunkin skaban fiiliksistä, vaikka ei tappeluks meniskään. :)
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
WanhaWetäjä
18.01.2007 22:15:12

No ni!

Tämä kisa on tässä, laitan tästä heti kohta äänestysosaston käyntiin, ja jos on tarvetta niin sen "parkua, valitusta ja loanheittoa" -ketjun myöhemmin, vaikkapa huomenna!

Kiitettävästi 34 sooloa tuli tällä kertaa, hienoa!Ja uusia nimiäkin joukossa!
Ostan Casion kun täytän 50v...
Mazah
20.01.2007 12:20:18 (muokattu 20.01.2007 12:20:33)

Miksi tuo kitinäthredikin piti nyt lukita? Hyvä ettei kitisty äänestys thredissä, siinä vasta tuo lukon kuva olisikin ollut mieltä lämmittävä näky.
www.farmakonband.com www.myspace.com/avenie www.myspace.com/screamchain www.crimsonlotus.org http://www.farmakonband.com/media/ReconditeFinal.mp3
J.Hollström
20.01.2007 12:25:51 (muokattu 20.01.2007 12:26:42)
Alkaa tää moderointi olemaan kyllä sen verran yltiöpäistä, että mihin näitä keskusteluja enää laitetaan? Äänestysketjuun ei saa laittaa kun tulee myrkkykaasuja, ei saa heittää maahan kun ei maaru, mua ei huvita kyllä kohta enää mikäään....

t: Matti Näsä
Vasemmassa lahkeessa-klubi #1
rattledad
20.01.2007 12:35:49

Eikös tänne sovi nyt kitinä ja puolustelut, kun äänestysketju on jo pystyssä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)