Muusikoiden.net
05.12.2016
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Käytännön vinkkejä keikkailuun
1 2 3 4 5
J. Cool
03.09.2004 22:42:06 (muokattu 02.01.2005 12:53:54)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tulin rustanneeksi tällasen tuonne bänditoiminnan puolelle, mutta ehkä tästä on täällä enemmän hyötyä. tästä nyt vaikka se faq jos kiinnostaa.
 
roudaus:

käytä muistilukkoja, nopeuttaa kasausta. jos ei oo muistilukkoja niin piirrä ihanneasetuksista tussilla merkit säädöille -> nopee kasata kun ständit menee kerralla oikeeseen paikkaan. mitä enemmän keikkoja, sitä enemmän roudaus ottaa nuppiin.. pistä muutki roudaamaan, mutta huolehdi ite että kamat menee oikein. ei ne muut tajua, missä järkässä pitää ständikeissipakata että mahtuu, ja että mitä ständejä löysätään ja mistäki kohti. parhaimmillaan muut tyypit on valmiiden casejen kantajina. isotkin bändit voi keikan jälkeen roudata 20 minuutissa, kunhan kaikki tietää mitä tekee - ja kaikki myös tekee.

lainasetti:

mukaan omat pellit, snare, basaripedaali, penkki, kapulat, viritysavain ja haikkapidike sekä klikki, jos kattoo tempoja. jos haluat käyttää jonkun em. tavaroita, (paitsi penkki, pedaali ja haikkapidike) kysy etukäteen. 3000e peltisarjaa ja 1000e customsnarea ei kaikki noin vaan lainaa kelle tahansa.. älä ota virvelille varakalvoa, mieluummin varavirveli. ei sitä kalvoa ehdi kuitenkaan ruuvata ja virittää, ellei sitten kitaristi halua sooloilla 5min skaalapalloa. toisten settejä ei vaikuta virittää, ellei sitten kyseessä ole ihan amatööri (tyyliin kalvot irti). setin asetusten säätämisessä sosiaalista kanssakäymistä omistajan kanssa, molemminpuolinen jousto on yleensä toimivin ratkaisu. jos on lämppärikeikka niin nöyrästi, pääesiintyjä on aina pääesiintyjä.

sound check:

ku saat kamat pystyyn niin tsekkaa vireet, roudatessa muuttuu enemmän tai vähemmän. nopeat liikkeet. harvoin on aikaa niin paljon ku olis kiva olla. ku tulee setin vuoro, selkeitä neljäsosia sinne minne pyydetään. komppia pyydettäessä jotain sellasta mitä tulee keikallaki. simppeliä. jos ei oo oma monitorimies, kerro ennen sound check-biisiä mitä pitää tulla ja jälkeenpäin, että tuliko hyvin vai huonosti ja mitä nostaa/laskea. jos miksaaja sanoo, että yks isku kaikuu puoli tuntia, niin mieti sen mukaan mitä kannattaa soittaa. keikalla simppeli ja jämäkkä perussyke on yleensä paras vaihtoehto. soita checkissä sillä volalla, millä vedät MAKSIMISSAAN keikalla. jos se on täysiä niin sitten täysiä. älä tee ylläreitä muille. jos checki-vola on liikaa niin sitten tietää. ei kuulu keikan aikana miksaajan ääni monitorista, että jyräät jumankauta kaikki muut, vaikka jyräisitkin. rummuistahan tietysti irtoaa parhaat soundit, kun niitä soittaa täysillä.

keikalla:

kapuloita enemmänki kuin yks varapari ja samaa lajia. "korkkaa" kapulat reeneissä, uudet kepit on ikävän liukkaita. korkatuissa on parempi pito ja tuntuma, ei tarvi puristaa sitten kapulaa että pysyis kädessä. uusiin keppeihin kannattaa hangata hikistä käpälää, pito ja tatsi paranee paljon. eli keikalla lähettyvillä muutama pari korkattuja keppejä eikä samaan kohtaan erimallisia - kiireessä varmasti poimii juuri väärän. ei kannata laittaa keppejä siihen basarin päälle, tippuu soittaessa melko varmasti (ellei sitten ole samoissa olosuhteissa testattu ettei liiku mihinkään). jos ei ole esim penkissä kapulapidikkeitä niin pari hyvää paikkaa: jos haikkaständi on tuplajalalla niin siihen väliin, nopee napata. jos setti on mopo niin kepin kärki basarin etukalvon kiinnitysruuvin ja rummun väliin. ei mihinkään epävakaaseen. jos pistää niin hetken päästä heiluu ja sit jos yrittää pitää paikoillaan niin soitto menee helposti häneksi. ylimääränen tuoli viereen auttaa kummasti, siinä on hyvä pitää settilistaa ja muuta soiton aikana tarvittavaa sälää (sihinäketju, vispilät, juomapullo, pyyhe yms..)

tarkasta ennen vetoa mikkien asennot ja pidikkeet. valitettavan usein äänimiehet laittaa mikit niin löysälle että ne saattaa lähtä pienessäki tärinässä pyörimään kesken kaiken. jos paikalla rumpuraiseri, tärinä on _suurta_, ei pientä. ota tämä huomioon myös varakapuloiden ja muiden kamojen sijoittelussa. kannattaa keikan aikanaki vilkuilla sillon tällön, että kaikki on ok. jos mikit osottaa kohti kiinaa niin miksaajalla on yhtäkkiä tosi kivaa. samalla omat soundit kusee. soita kaikkea aina tiettyyn paikkaan, esim virveliä siihen maton päälle ja keskelle. jos soittaa mikin ohi niin jälleen soundit kusee. komppauksessa pyritään stabiiliin jatkuvaan pulssiin. soita peltejä samaan paikkaan (esim 2e-kolikon kokosen ympyrän sisään noin 5cm reunasta) niin kuulostaa mahdolisimman hyvältä myös pa:n läpi.

rupea kelaamaan seuraavan biisin tempoa (tai tsekkaa klikillä) heti kun edellinen loppuu. tempon saa hyvin kasaan kun laulaa mielessään biisiä. jos ei muista biisiä niin sitten meneeki huonommin. biisin jälkeen ei kannata unelmoida että hei sehän meni hyvin, yhtäkkiä laulaja on spiikannu omat jeejeensä ja kaikki rupee tapittaan, että käyntiin jo. melkeen aina kannattaa sopia että vedetään joitaki biisejä "nopeilla vaihdoilla", laulajalla loppuu usein läpät ja sitten se vaan toistaa itseään. varsinki jos saa soittaa vaan alle tunnin niin tehokasta meininkiä, taukoja kannattaa aina välttää. bailaava yleisö lähtee armottoman nopeasti takasin penkeille, jos meininki ei oo riittävän kova. koskaan ei oo kuitenkaan niin kiire, ettei ehtis tsekata muita tyyppejä läpi ennen ku alottaa uuden biisin. kitaristit ja basistit vaihtelee soittimia ja soundeja joskus yllättävänki pitkään. mikään ei oo niin noloa kuin alottaa biisi yksikseen ja lopettaa parin tahdin jälkeen. jos tulee alottaneeksi yksin niin nohevasti vaan eteenpäin kuin biisi lähtis rumpuintrolla, muut ottaa kyllä kiinni eikä yleisö tajua mitään.

älä vedä keikalla fillejä, jotka ei reeneissäkään aina onnistu. pahimmassa tapauksessa komppi kääntyy tai sekoaa täysin, lievemmässäkin kiilaa tai laahaa. joskus aina tulee black out, sitten vaan improvisiointia ja tilanteen paras mahdollinen kuittaus. ite en oo ainakaan koskaan soittanu täyspitkää keikkaa ilman yhtään virhettä. pienimmätkin virheet lasketaan, mutta niitä ei kannata miettiä. niitä tulee aina. lohduttavasti yleisö ei tajua muuta kuin tosi karkeat kämmit. muutenkin simppeli toimii varmiten. suurinta osaa yleisöstä ei kiinnosta, vedätkö hienoja juttuja vai peruskauraa. jos sopii musaan, niin hienot jutut on aina hienoja. kikkailua saa harrastaa hyvän maun ja omien taitojen rajoissa, maltillisella määrällä - paitsi jos liideri sanoo että ei yhtään niin silloin ei yhtään. varsinki tuurauskeikoilla liiderin toiveet on lakeja. kun tekee niinku pyydetään niin saa paremmin töitä jatkossaki. sopivan kikkailun määrästä vois todeta, että peruskomppi pitää leivässä. parhaan käyntikortin jättää kun vetää varmaa ruisleipää - kaikilla muilla on helppo soittaa. pääasia kuitenkin aina on, että komppi kulkee.

kuuntele muita kokoajan. esim. jos joku vetää vaihdon pitkäksi, älä jyrää vaan vedä pidempi filli. jos kaveri on hukassa niin paikkaa parhaan mukaan. seuraa mitä basisti tekee. populäärimusassa pyritään yleensä lukitsemaan basari ja basso mahdollisimman tiukasti yhteen. jos basisti ei tajua sitä niin pelasta sinä sitten kaikki. basarilla samaa linjaa. vaikka reenatessa tuntuis, että pieni eläminen olis hyvä, niin muista, että pa:n läpi pienetkin muutokset on valtavia. luultavasti on parempi, ettei basari elä. fillit toki on sallittuja, mutta timen on oltava ehdoton. basari tuo pulssin (poislukien jazz yms). epävarma basari sotkee kaikkien soiton. isoilla festarilavoilla basarisoundi on jysympi ja vaikuttavampi kuin pikkuklubeilla -> basarin on rooli tärkeämpi. katsekontakti auttaa aina ja tuo turvallisuuden tunnetta siitä, että kaikki tietää, mitä tehdä. katsekontaktia sopiva määrä, äärimmäisyyksiin vietynä yleisöstä rupeaa näyttämään siltä että jätkät harjottelee.

jos esim kitaristilta menee kieli eikä oo varakitaraa, tai jotain muuta sattuu niin on automaattisesti rumpusoolon paikka, joka jatkuu niin kauan, että epäonnen sankari nyökkää hyväksyvästi. jos setissä olis tulossa rumpusoolo niin se siirty vaan aikasempaan paikkaan. jos on yhtään tasokkaampi kitaristi ja basisti niin niillä on varasoittimet mukana ja vireessä, jolloin sooloa ei (valitettavasti? ;) tarvita.
 
asiat tietysti pitää itse kunkin kokea, nämä nyt oli vain henkilökohtaisia mielipiteitä/kokemuksia eikä missään nimessä "näin-pitää-tehdä" -tavaraa. jos tästä jäi jotain hyödyllistä käteen, niin kiva juttu. sana on vapaa.
 
aivan hirrveetä menoa!
Wiitala
04.09.2004 02:56:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi lisäys:
 
Älä juo kaikkia keikkapalkkiokaljoja ennen keikkaa. Yleensä baarimikot kaatavat vaikka ne 10 kaljaa tuoppeihin sekunti ennen kuin laittavat pilkun. On paljon mukavampi hankkia uusia ystäviä ilmaisten kaljojen avulla keikan jälkeen, kuin soittaa setti puolikuntoisena hirveässä tuubassa.
 
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
Speedy
04.09.2004 16:00:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi lisäys:
 
Jos käyttää omaa mattoa setin alla (joissain paikoissa ihme kyllä on parketti lattiakin lavalla..), niin kannattaa laittaa siihen mattoon vaikka teipin palasilla merkit, mihin tulee mikin esim. virveliständi.. Helpottaa ja nopeuttaa myös kasaamista.. Itse tosin en ole kokeillut, enkä kyllä muistilukkojakaan, koska jostain syystä ne ei koskaan tunnu olevan paikallaan..=I Mutta tottumus kymysys..
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Blitz
07.09.2004 19:49:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi lisäys:
 
Jos ja kun soitat kahdella basarilla, niin se basarien välimatka toisistaan kannattaa mitata jollain. Siinä vaiheessa muistilukot muuttuvat helvetillisiksi keksinnöiksi, kun pohja on pielessä ja kaikki tomit ja pellit hankaa basareihin.
 
Roudatessa basareiden vire saattaa mennä epätasaiseksi. Vire on helppo ja nopea korjata kiristämällä matalemman kuulloisen basarin kahta ylintä ruuvia. Laita basisti polkemaan ja kuuntele itse yleisön paikalta miltä kuullostaa. Erivireiset basarit paistavat läpi tasaisessa poljennassa nopeasti yleisönkin korviin...
 
:(
VictimOfADown
07.09.2004 22:31:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tosin en ole kokeillut, enkä kyllä muistilukkojakaan, koska jostain syystä ne ei koskaan tunnu olevan paikallaan..=I Mutta tottumus kymysys..
 
No itsekään en jotenkin pidä muistilukoista. Taitaa olla sama ongelma ku sulla, kun niitten mukaan asettelee kamat niin tuntuu että mikään ei oo kohallaan :D en tiedä miks. Ja muutenkin tuntuu jotenkin olevan vaan tiellä.
 
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
Alpha
08.09.2004 17:36:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa tässä mieleeni tyhmä, mutta ehkäpä jopa kenties hyvä ratkaisu...tuosta virvelin kalvosta, että sitä ei ehdi virittää:
 
Semmonen virppa olis poikaa jossa olis lukitukset, jotka säädetään haluttuun vireeseen. Kun kalvo menee rikki, niin lukot auki, uus kalvo tilalle ja lukot kiinni. Sama vire ja tatsi...nerokasta.
 
Niin ja miksei tämä ole jo pysyvänä?
 
Niin ja Tzei Cooli...mie en onnistunu siinä hommassa. Laitan selityksiä pikaviestinä...
 
Menossa mukana:Oulun soitin ja tarvike
VictimOfADown
08.09.2004 20:13:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa tässä mieleeni tyhmä, mutta ehkäpä jopa kenties hyvä ratkaisu...tuosta virvelin kalvosta, että sitä ei ehdi virittää:
 
Semmonen virppa olis poikaa jossa olis lukitukset, jotka säädetään haluttuun vireeseen. Kun kalvo menee rikki, niin lukot auki, uus kalvo tilalle ja lukot kiinni. Sama vire ja tatsi...nerokasta.

 
No mutta toimiiko tuo muka. Kun se kalvohan venyy käytössä ja sitten sille venyneelle kalvolle pistää ne lukkoviritykset, ja sitten kun se hajoo niin sitten pistää sen upouuden ja ei-venyneen kalvon. Niin se uusi kalvohan menee paljon kireemmälle kun se venynyt kalvo niitten lukkojen kanssa.
 
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
Paas
08.09.2004 22:25:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa tässä mieleeni tyhmä, mutta ehkäpä jopa kenties hyvä ratkaisu...tuosta virvelin kalvosta, että sitä ei ehdi virittää:
 
Semmonen virppa olis poikaa jossa olis lukitukset, jotka säädetään haluttuun vireeseen. Kun kalvo menee rikki, niin lukot auki, uus kalvo tilalle ja lukot kiinni. Sama vire ja tatsi...nerokasta.

 
Sonorin kärkikastin snarea sitten vaan kehiin. Niihin saa halutessa sellaiset "lukot" jotka pitävät rummun vireessä.
 
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
J. Cool
09.09.2004 00:25:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa tässä mieleeni tyhmä, mutta ehkäpä jopa kenties hyvä ratkaisu...tuosta virvelin kalvosta, että sitä ei ehdi virittää:
 
snare vaan kaakkuri-tyyliin väärin päin jos napsahtaa kalvo. tosin alakalvo ei varmaankaan kestä kovin kauaa. eipä ole kyllä tarvinu onneksi kokeilla. :)
 
aivan hirrveetä menoa!
Dr.Rubber
11.09.2004 07:58:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan keikkailunkin kannalta kannattaa pitää vehkeet kunnossa, ettei tarvitse miljoonaa eri varasuunnitelmaa tehdä hazarditilanteiden varalle. Toki se on myös järkevää ihan omaisuudenhoidollisistakin syistä. Eli rasvaa kierteisiin, ei väännellä niitä ruuveja ihan perseen pohjasta, etc.etc. Tietysti järkevä muusikkohahmo varautuu aina pahimpaan, kaikesta huolimatta...
 
Ei kannata tunkea lunta pilluun!
Groovi
30.09.2004 20:24:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

noita keikalla tulevia blackoutteja on muuten varmasti sitten joka keikalla. hyvä konsti pitää ne kurissa, on helvetinmoinen treenaus. soittaa biisit niin selkäytimeen, että alkaa jo yökkäyttää.
on muuten hauska tunne kun sitten tulee se blackout, ja kädet toimiikin "alitajunnan" ohjaamana.
 
Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et.
miän vain
11.10.2004 22:30:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutama juttu tuli mieleen:
 
-Merkkaa kamojen paikat mattoon. Helpottaa huomattavasti. Matto on ehdoton, lava ei useinkaan ole luistamatonta materiaalia.
 
-Pura ständejä mahdollisimman vähän ja jätä mahdollisuuksien mukaan nivelten kulmat samoiksi. Multiclamppihärvelit menevät yllättävän pieneen tilaan ja mahtuvat laukkuunkin, vaikka olisivat ständissä kiinni. Vähän sovittelua ja testausta vaatii, mutta on vaivan arvoista.
 
-Hommaa keissi, jossa on pyörät. Tai nokkakärryt. Tai tukeva vanerinpala, jossa on kulmissa pyörät. Siihen kassi päälle ja työntämään. Ei ole lihakset lukossa kun pitäisi soittaa.
 
-Jos on nopeita bändinvaihtoja ja tilaa käytettävissä, kasaa kaikki mahdollisimman valmiiksi. Kiva kantaa lavalle, kun ei tässä kohdassa tarvitse alkaa kasata sitä tuplapedaalia.
Magiz
18.10.2004 14:15:58 (muokattu 18.10.2004 14:18:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei välttämättä kannata merkata kaikkea muistiin, että kaikki menee samoille paikoilleen aina.. esimerkiksi jos keikalla satttuukin niin ikävästi, että rummuille varattu tila on pienempi, kuis omassa bändikämpässä, ni rumpuja pitää tilanteen mukaan laittaa pienempään tilaan.. tälläisiä tilanteita varten kannattaa opetella soittamaan mahdolisiman monenlaisilla settimuodostelmilla..
 
Siinä vierelläin oot, sun nukkuvan nään, olet kaunis, sua katsomaan jään, tän hetken haurautta tuskin voin ymmärtää, ensi hetkellä sä olet poissa..
efunkelist
23.10.2004 21:43:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistilukkoja saa halvasti kun hakee rautakaupasta letkunkiristimiä.
 
Hyvä topicci, lisää vain vinkkejä tänne!!
mitämitä
31.12.2004 12:24:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On se mukavaa, kun joku on nähnyt vaivan ja kirjoittanut hyviä vinkkejä siitä miten hommien pitäisi mennä. Luulen kuitenkin, että jokainen löytää sen oman juttunsa niiden rumpujen pystyttämiseen keikka tilanteessa, kun vain tekee hommaa tarpeeksi monta kertaa. Niinhän joku vanha kehäraakki on sanonut keikkailustakin, että ekat tuhat keikkaa jännitti, mutta sittemmin se jännitys on vähän helpottanut. Eli itse tekemällä sen parhaiten oppii, eikä kokeileminen ja muiden ideoitten käyttäminen ole kumminkaan väärin, mutta onneksi näihin juttuihin ei ole mitään pakollisia sääntöjä tai muutakaan noudatettavaa ohjekirjaa.
Tähän loppuun toivotan vielä kaikkille hahmoille Vitun hyvää uutta vuotta 2005!
 
J. Cool
02.01.2005 12:44:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli itse tekemällä sen parhaiten oppii, eikä kokeileminen ja muiden ideoitten käyttäminen ole kumminkaan väärin, mutta onneksi näihin juttuihin ei ole mitään pakollisia sääntöjä tai muutakaan noudatettavaa ohjekirjaa.
 
hyvä pointti, näinhän se nimenomaan menee. editoin tuota ekaa, että tämä tulis paremmin esille.
 
don't touch my bumtsibum
Jami
20.01.2005 17:13:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensin kaikki telineet pystyyn. Sitten suoraan kuljetuslaukusta pönttö kerrallaan suoraan telineeseensä. Sama peltien kanssa. Mä voin pahoin lattialla lojuvista ja kaikkien tallattavissa olevista pelleistä ja pöniköistä.
 
Ja toisinpäin. Pönttö kerrallaan telineestä suoraan kuljetuslaukkuunsa. Sama pelleille.
 
Annoin kummipojalle vanhat vm.-80 Tamat käyttöönsä kun nuo Sonorit hankin. Tamoilla tehtiin tosi paljon keikkaa parikymmentä vuotta. Olivat kuin uudet kun pölyt pyhkäisi.
 
Paas
20.01.2005 22:44:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensin kaikki telineet pystyyn. Sitten suoraan kuljetuslaukusta pönttö kerrallaan suoraan telineeseensä. Sama peltien kanssa. Mä voin pahoin lattialla lojuvista ja kaikkien tallattavissa olevista pelleistä ja pöniköistä.
 
Ja toisinpäin. Pönttö kerrallaan telineestä suoraan kuljetuslaukkuunsa. Sama pelleille.

 
Tosi on. Näin minäkin ajattelen/toimin.
 
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
Dr.Rubber
27.01.2005 10:45:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...mutku ei oo keissejä!
 
Kyttä on poliisi!
J. Cool
27.01.2005 11:46:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...mutku ei oo keissejä!
 
keisseihin kannatta kyllä investoida jos yhtään liikkuu. näppärää kun kaikki ständit on yhdessä boksissa, rummuille on omansa ja pelleille oma. kätevä roudata ja ilman caseja on vain ajan kysymys, et millon käy vahinko...
 
don't touch my bumtsibum
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti