Muusikoiden.net
09.12.2016
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Timea ja vähän muutakin.
1 2
wavelength
19.09.2006 20:29:34 (muokattu 20.09.2006 21:56:34)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Jokaisellahan on timessään enemmän tahi vähemmän parantamisen varaa, 
minulla varsinkin. Niinpä keksaisin jälleen iltani ratoksi jännittävän harjoituksen, 
joka liikuskelee jossakin tuolla jazzin maailmassa.
 
Ota metronomi käpälään ja pane se tikittämään tempoon 60 bpm, tai vaikka
hitaamminkin jos haluat. Tavallisuudesta poiketen tämä klikki markkeeraa 
kahdeksasosatriolin VIIMEISTÄ nuottia, eikä siis neljäsosia. Laske ääneen neljäsosia
ja soittele swingiä: ridessa peruskuvio, hihatissa kakkonen sekä nelonen ja 
bassorummussa neljäsosat. Snareen soitettavat triolin nuotit helpottavat triolin 
hahmottamista. Jauha tätä sen verran, että totut klikin omituiseen paikkaan. Ja 
laske niitä neljäsosia!
 
┌3┐ ┌3┐ ┌3┐ ┌3┐
┌┬┐ ┌┬┐ ┌┬┐ ┌┬┐
││● ││● ││● ││●  Klikki 
│││ │││ │││ │││    
x││ x│x x││ x│x  Ride
│●● │●● │●● │●●  Snare
●   ●   ●   ●    Bassorumpu
    x      x     Hi-hat
 
Okra, nyt alkaa hauska osuus. Seuraavien harjoitusten ideana on yrittää pitää 
neljäsosat ja klikki paikallaan, mutta soittaa käsillä erilaisia neljäsosan pituisia 
jakoja, esimerkiksi suoria kahdeksasosia, kuudestoistaosia ja kvintoleita. Vaikka 
seuraavissa nuottiesimerkeissä ei ole alussa mainittuja snarenuotteja, niiden 
soittaminen helpottaa triolifiilikseen palaamista poikkeusjaon jälkeen.
 
Suorat kahdeksasosat 
 
    ┌3┐┌3┐┌3┐
┌─┐ ┌┬┐┌┬┐┌┬┐
│ │ │ ││  │ │
│ │ │ ││  │ │
x │ x xx  x x    Ride
│ ● │  │  │      Snare
●   ●  ●  ●      Bassorumpu
    x     x      Hi-hat
 
Kuudestoistaosat
 
    ┌3┐┌3┐┌3┐
┌┬┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐
├┼┼┤│ ││  │ │
│││││ ││  │ │
x│││x xx  x x
│●●●│  │  │  
●   ●  ●  ●
    x     x
 
Kvintolit
 
┌ 5 ┐┌3┐┌3┐┌3┐
┌┬┬┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐
├┼┼┼┤│ ││  │ │
││││││ ││  │ │
x││││x xx  x x
│●●●●│  │  │     (käsijärjestys Ovoov)
●    ●  ●  ●
     x     x
 
Kun aloitat näiden kanssa pelaamisen, jaon viimeinen nuotti tapaa osua täsmälleen
klikin päälle, mutta tästä pitäisi päästä eroon. Keskity NELJÄSOSIEN pituuteen, ja 
mitoita jaotukset NELJÄSOSIEN mukaan. Yritä sovittaa poikkeusjako yhden 
neljäsosan matkalle ja palaa saumattomasti normaaliin triolifiilikseen. Kun saat 
yhden neljäsosan mittaisen poikkeusjaon rullaamaan nätisti, orkestroi rytmi koko 
setille. Kokeile bassorummun ja hi-hatin ujuttamista rytmiin, mutta pidä huoli siitä, 
että neljäsosat pysyvät yhtä pitkinä ja klikki pysyy samassa paikassa. 
 
Kun nämä kaikki onnistuvat, yritä soittaa poikkeusjakoja useamman neljäsosan 
verran, esim. kaksi neljäsosaa triolia ja kaksi neljäsosaa kuudestoistaosia. Kokeile 
myös soittaa eri jakoja peräkkäin, esim. yksi neljäsosa triolia, yksi neljäsosa 
kuudestoistaosia, yksi neljäsosa kvintolia ja lopuksi neljäsosa triolia. Eksperimentoi, 
sekoittele, ole luova!
 
Harjoituksen perimmäisenä tarkoituksena on vahvistaa neljäsosapulssin paikallaan 
pysymistä ja neljäsosanuotin pituuden hahmottamista. Perussykettä "häiritsevien" 
poikkeusjakojen jauhaminen pakottaa keskittymään tasaisen neljäsosapoljennon 
ylläpitoon niin, että siitä tulee kuin toinen luonto. Tämän jälkeen on oikeastaan 
sama, minkälaisia rytmiyksikköjä yhden tai useamman neljäsosan päälle heittää, 
sillä kehossa ja mielessä pyörii jatkuvasti luotettava rytminen kiintopiste, johon voi 
aina palata. 
 
Tällainen hallittu rytminen vapaus parantaa kykyä muutella shufflen tai svengin 
määrää oman maun mukaan. Lisäksi tavallisten rytmien tai likkien levittäminen tai 
tihentäminen hyvällä maulla tekee soitosta hieman elävämpää, elastisempaa.
sharoles
19.09.2006 20:32:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvvää tekstiä, ota plussa.
 
wavelength
20.09.2006 15:12:08 (muokattu 20.09.2006 22:03:35)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jatketaanpa neljäsosapulssin hahmottamisen voimistamisharjoituksia. Tällä kertaa
otetaan avuksi polymetrit eli päällekkäiset tahtilajit. Pysytellään edelleen jazzin
jännittävässä maailmassa.
 
Aloita soittamalla ensimmäisestä viestistä tuttua jazz-kuviota virveliniskuineen
kaikkineen. Aseta klikki samaan tapaan triolin viimeiselle kahdeksasosalle. Keskity
pitämään triolin nuotit tasaisina, nätisti virtaavina, ja pidä neljäsosat paikallaan.
Seuraavissa harjoituksissa käytetään pelkkiä kahdeksasosatrioleja, joten hio näiden
soittaminen hyvään kuosiin.
 
Harjoituksissa homman nimi on seuraava: pidetään neljäsosapulssia yllä jaloilla, ja
soitetaan polymetrejä (tai polyrytmisiä sekvenssejä) käsillä. Nuottien aika-arvo siis
pysyy koko ajan samana kahdeksasosatriolina, mutta soitettavat fraasit aksentoituvat
varsinaisesta tahtilajista poikkeavalla tavalla, mikä luo vaikutelman päällekkäisistä
tahtilajeista. Soita aina kahdeksan tahtia komppia -- maukas improvisointi sallittakoon
-- ja tämän jälkeen kahdeksan tahtia polymetriä. Muista laskea neljäsosia ääneen!
 

1) Kahden nuotin mittainen fraasi
 
┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐
┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐
││││││││││││
x│x│x│x│x│x│        Aksentoi symbaalin iskut. Soita iskut halutessasi
││ │ │││ │ │        eri symbaaleihin.
│● ● ●│● ● ●        Soita virvelin iskut hiljaa. Kokeile iskujen 
│  │  │  │          levittämistä ympäri settiä.
●  ●  ●  ●          Pidä jaloissa vahva neljäsosapoljento.
   x     x   
 
2) Kolmen nuotin mittainen fraasi -- helppo nakki, koska aksentointi 
   on originaalitahtilajin mukainen.
┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐
┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐
││││││││││││
x││x││x││x││        Soita vuorokäsin tai käsijärjestyksellä Ovv.
││││││││││││
│●●│●●│●●│●●
│  │  │  │  
●  ●  ●  ●  
   x     x   
 
3) Neljän nuotin mittainen fraasi
 
┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐
┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐
││││││││││││
x│││x│││x│││        Kokeile paradiddle-käsijärjestystä, jolloin voit lyödä 
││││ │││ │││        symbaaliaksentit vuorokäsin.
│●●● ●●● ●●●
│  │  │  │  
●  ●  ●  ●  
   x     x  
 
Seuraavat polymetrit eivät enää napsahda tasan yhden tahdin aikana, joten
kirjoitan ulos koko kahdeksan tahdin pätkän. 
 
4) Viiden nuotin mittainen fraasi 
   Huomaa, että sykli alkaa alusta kuudennen tahdin kohdalla.
   Käytä käsijärjestystä Ovoov, Ovvov tai Ovovv, tai soita vuorokäsin.
 
┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐ | ┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐ | ┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐ | ┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐ |
┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐ | ┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐ | ┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐ | ┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐ |
││││││││││││ | ││││││││││││ | ││││││││││││ | ││││││││││││ |
x││││x││││x│ | │││x││││x│││ | │x││││x││││x | ││││x││││x││ |        
│││││ ││││ │ | ││││││││ │││ | │ │││││││││  | ││││ │││││││ |        
│●●●● ●●●● ● | ●●●│●●●● ●●● | ● ●●●●│●●●●  | ●●●● ●●●●│●● |
│  │  │  │   | │  │  │  │   | │  │  │  │   | │  │  │  │   |
●  ●  ●  ●   | ●  ●  ●  ●   | ●  ●  ●  ●   | ●  ●  ●  ●   |
   x     x   |    x     x   |    x     x   |    x     x   |
 
┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐ | ┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐ | ┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐ | ┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐ |
┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐ | ┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐ | ┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐ | ┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐ |
││││││││││││ | ││││││││││││ | ││││││││││││ | ││││││││││││ |
││x││││x││││ | x││││x││││x│ | │││x││││x│││ | │x││││x││││x |
││ ││││ ││││ | │││││ ││││ │ | ││││││││ │││ | │ │││││││││  |
●● ●●●● ●●●● | │●●●● ●●●● ● | ●●●│●●●● ●●● | ● ●●●●│●●●●  |
│  │  │  │   | │  │  │  │   | │  │  │  │   | │  │  │  │   |
●  ●  ●  ●   | ●  ●  ●  ●   | ●  ●  ●  ●   | ●  ●  ●  ●   |
   x     x   |    x     x   |    x     x   |    x     x   |
 
5) Seitsemän nuotin mittainen fraasi
   Käsijärjestys esimerkiksi Ovovovv.
 
┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐ | ┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐ | ┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐ | ┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐ |
┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐ | ┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐ | ┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐ | ┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐ |
││││││││││││ | ││││││││││││ | ││││││││││││ | ││││││││││││ |
x││││││x││││ | ││x││││││x││ | ││││x││││││x | ││││││x│││││ |
│││││││ ││││ | ││ │││││││││ | ││││ ││││││  | ││││││││││││ |
│●●●●●● ●●●● | ●● ●●●●●●│●● | ●●●● ●●●●●●  | ●●●●●●│●●●●● |         
│  │  │  │   | │  │  │  │   | │  │  │  │   | │  │  │  │   |
●  ●  ●  ●   | ●  ●  ●  ●   | ●  ●  ●  ●   | ●  ●  ●  ●   |
   x     x   |    x     x   |    x     x   |    x     x   |
 
┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐ | ┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐ | ┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐ | ┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐ |
┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐ | ┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐ | ┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐ | ┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐ |
││││││││││││ | ││││││││││││ | ││││││││││││ | ││││││││││││ |
│x││││││x│││ | │││x││││││x│ | │││││x││││││ | x││││││x││││ |
│ ││││││ │││ | ││││││││││ │ | │││││ ││││││ | │││││││ ││││ |
● ●●●●●● ●●● | ●●●│●●●●●● ● | ●●●●● ●●●●●● | │●●●●●● ●●●● |
│  │  │  │   | │  │  │  │   | │  │  │  │   | │  │  │  │   |
●  ●  ●  ●   | ●  ●  ●  ●   | ●  ●  ●  ●   | ●  ●  ●  ●   |
   x     x   |    x     x   |    x     x   |    x     x   |
 
6) Kahdeksan nuotin mittainen fraasi
 
┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐ | ┌3┐┌3┐┌3┐┌3┐ |
┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐ | ┌┬┐┌┬┐┌┬┐┌┬┐ |
││││││││││││ | ││││││││││││ |
x│││││││x│││ | ││││x│││││││ |     Kokeile triple paradiddlen käsijärjestystä:
││││││││ │││ | ││││ │││││││ |     Ovovovoo Vovovovv.
│●●●●●●● ●●● | ●●●● ●●●●●●● | 
│  │  │  │   | │  │  │  │   |
●  ●  ●  ●   | ●  ●  ●  ●   |
   x     x   |    x     x   |

 
Kun näiden polymetrien peruskuviot alkavat olla hallussa, ja alat oppia miltä
mikäkin kuulostaa, rupea kehittelemään fraaseja monimutkaisemmiksi. Levitä fraasin
iskut tomeille ja symbaaleille, mutta muista painottaa aina fraasin ensimmäistä
nuottia. Vaihtele käsijärjestyksiä. Kokeile soittaa bassorummulla joka fraasin
ykköselle -- tällöin hi-hatin polkeminen joka neljäsosalle auttaa perussykkeen
hahmottamista. Kun fraasit ovat todella, siis TODELLA hyvin hallussa, rupea
soittelemaan eri mittaisia fraaseja peräkkäin: 3 + 7 + 8 + 5 + 2 + 4 ... Muista
kuitenkin, että harjoituksen pointtina on vahvistaa NELJÄSOSAPULSSIN tuntemista,
joten pidä aina huoli siitä, että tiedät missä mennään. Laske ääneen neljäsosia ja
tahtimääriä: yy-kaa-koo-nee kaa-kaa-koo-nee koo-kaa-koo-nee nee-kaa-koo-nee...
Kokeile soittaa fraaseja pitempiä tai lyhyempiä tahtimääriä, esimerkiksi kaksi
tahtia komppia ja kuusi tahtia polymetriä. Kokeile, varioi ja ole luova!
 
Parittoman pituisia fraaseja voi soittaa myös erilaisina 2:n ja 3:n nuotin
yhdistelminä, jolloin jokaisen kahden ja kolmen nuotin pätkän ensimmäinen nuotti
aksentoidaan.
 
Nämä harjoitukset saattavat tuntua hieman oudoilta, monimutkaisilta ja vaikeilta,
mutta kyllähän te tiedätte, että timantit muodostuvat kovassa paineessa. ;)
jussiohman
22.09.2006 09:27:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäis saada nuotinnossysteemi tänne. Mulla alkaa vaan silmät harittamaan kun toljottaa nuita tabla-patentti-hässäköitä.
 
Hetken kestää elämä, sekin synkkä ja ikävä
toba
24.09.2006 17:43:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, ois kiva lukea tää threadi sitten kun tosiaan noista valuneista kärpäsen paskoista saa jotain selvää :)
 
Oikea soittaja soittaa millä vaan, teoreetikko ei.
ddrum54
24.09.2006 18:38:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onks toi nyt sitten ylivoimaista kirjoittaa nuoteiksi ihan ite? Meinaan vaan, että saattaa ukot kasvaa hämähäkinseittiä ennenkuin tänne nuottiviivat saadaan.
 
2`n 4
wavelength
25.09.2006 10:59:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, ois kiva lukea tää threadi sitten kun tosiaan noista valuneista kärpäsen paskoista saa jotain selvää.
 
Jos asia kiinnostaa, niin kyllä noista idean selville saa. Jos ei kiinnosta, niin ei siinä paljon fiinimmätkään nuottikuvat auta.
Youni
25.09.2006 12:03:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos asia kiinnostaa, niin kyllä noista idean selville saa. Jos ei kiinnosta, niin ei siinä paljon fiinimmätkään nuottikuvat auta.
 
Word! Kyllä minäkin keskinkertaisilla nuotinlukutaidoillani noista saan hyvin selvää. Motivaatio on asia erikseen.
 
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Strumbali
25.09.2006 12:44:39 (muokattu 28.09.2006 20:08:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos ja kumarrus. Laitan tekstisi testiin. Passen lyöntitekniikka vinkkien päälle vähän jaskaa, niin kyllä jätkät yllättyy seuraavien treenien väliajalla ;). Muutama päivä myöhemmin: noniin, tässä sen näkee, miten paljon sitä aikaa on sitten tämmöiselle. Harjoituksen komppia sain vähän veivattua. Laskeminen ääneen oli itseasiassa vaikeata, kun en sitä ole harrastanut. Tietty epävarmuus siitä, että ymmärsinkö "tabitukset" oikein, kun en ole mikään spesialisti paperilla olevan musiikin tulkinnassa. Esimerkin kuuleminen nostaisi itsevarmuutta. Katsotaanpa nyt..
 
ettäjotta
Speedy
26.09.2006 14:00:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos ja kumarrus. Laitan tekstisi testiin. Passen lyöntitekniikka vinkkien päälle vähän jaskaa, niin kyllä jätkät yllättyy seuraavien treenien väliajalla ;).
 
Täytyypä muuten itsekkin testata, koskaan liian hyvä time..
 
Kirjottakaa itte nuotille, tosta on hyvä alottaa nuotin kirjoitus kun on valmis malli mistä kopsata.. Kehittyypähän samalla sekin taito, jos joku ei vielä osaa..;)
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Youni
26.09.2006 16:04:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyypä muuten itsekkin testata, koskaan liian hyvä time..
 
Kirjottakaa itte nuotille, tosta on hyvä alottaa nuotin kirjoitus kun on valmis malli mistä kopsata.. Kehittyypähän samalla sekin taito, jos joku ei vielä osaa..;)

 
Niin ja kirjoittaessa tulee käytyä kirjoitettava asia nuotti nuotilta läpi.
 
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Tarre
29.09.2006 23:10:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on hieno juttu kun jotkut jaksavat nähdä vaivaa että muut voivat kiduttaa itseään. Noi vaikuttaa todella hyviltä... Vielä kun pääsis setillä kokeilemaan. Kiitos!
 
Ar1
04.10.2006 14:54:05 (muokattu 04.10.2006 14:55:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jätkähän kirjottamaan on ruvennu, ihan treenamisen arvosia juttuja, täytyy kattella ku saa rummut taas himaan.+
 
Onko muuten mahotonta" harjotella hyvin ilman tota metronomia?
 
EDIT: Lisäys
 
Capish!
wavelength
04.10.2006 17:39:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko muuten mahdotonta harjoitella hyvin ilman metronomia?
 
Sanotaan vaikka, että jos timesi on niin hyvä, ettet tarvitse metronomia tuon harjoituksen tarkkaan suorittamiseen, niin et varmaan tarvitse koko harjoitusta. :) Metronomi on ehdottoman välttämätön kapine ainakin tuon ensimmäisen harjoituksen jauhamiseen, kun taas jälkimmäisen treenaaminen käy ihan hyvin, kunhan asiasta pääsee ensiksi jyvälle.
mats petter
06.10.2006 11:18:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ainakin tossa ekassa harjoituksessa pelataan niin pienillä aikamaaginaaleilla mihin se metukan isku pitää sijoittaa, että kannattaa treenata padi+haitsu+bassari -yhdistelmällä. Siinä kuulee tarkkaan tuleeko iskut oikeaan paikkaan. Setti antaa niin paljon anteeksi.
 
Alpha
07.11.2006 19:58:01 (muokattu 07.11.2006 20:02:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai hitsi tää rumpujen soitto ja sen opettelu voi olla hankalaa...siis tässähän menee kaikki aloittelevat rumpalit sekaisin ja ahdistuu entistä enemmän kun tämmöistä lukee...
 
Aloittelijat...opetelkaa beat, shuffle ja trioli eri variaatioineen. Noilla pääsee jo pitkälle...
 
E:Eikä bequininkaan hallinasta ole paheeksi. Sit tietty valssi, tango, humppa, jenkka, polkka...yms...
 
Menossa mukana:Oulun soitin ja tarvike M.A.C.H.O. #20 -> Come on you piece of shit. Fly or die.
wavelength
09.11.2006 16:58:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittelijat: opetelkaa beat, shuffle ja trioli eri variaatioineen. Noilla pääsee jo pitkälle. Eikä beguinen hallintakaan ole paheeksi. Sitten tietty valssi, tango, humppa, jenkka, polkka...
 
En voisi olla paljonkaan enemmän samaa mieltä -- listaan voisi kuitenkin vielä lisätä jazzin, samban, bossa novan, songon, mambon ja vaikka mitä. Rummunsoitossa on opeteltavana ihan pirusti kirjoittamaani sepustusta tärkeämpiä asioita, ja jos näitä lähtee ensimmäisen soittovuoden aikana kolaamaan, ollaan kiipeämässä hyvää vauhtia perse edellä puuhun.
 
Perusasiat hyvin hallitsevalle ja uusia virikkeitä etsivälle lyömäsoitintaitajalle voi ideoistani olla jotain hyötyä.
khm
28.11.2006 19:00:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näyttääkin kivalta... pitäneen kopsata ja lähteä treenikselle kokeilemaan. kiitos
 
Olé!
ltg
15.12.2006 09:57:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomasin viime studioreissussa, että ei ole ihan sama, treenaako klikin kanssa oikeilla rummuilla vaiko padisettiin. Mahdollisuus oli kerran ennen studiota treenata oikeilla rummuilla, silloinkin tunnin verran. Siihen se sitten meni, että klikki jätettiin kaikista paitsi yhdestä biisistä.
 
Hyvä treeni tuo ylläoleva.
 
Mielessänne pyörii kysymys. Kysymys, jolla ei ole väliä, mutta silti se kasvattaa painetta sisällänne. Oppikaa olemaan ilman kysymystä, johon ette vastausta löydä. (Sabanismin uteliaisuuden 2:7)
THV-klubi #5
Romantikkoitkijät #39
wavelength
24.02.2007 13:28:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lineaarisia fragmentteja
 
Monet ovat varmaan harjoitelleet metronomin kanssa erilaisten jakojen soittamista: kahdeksasosat, triolit, kuudestoistaosat, kvintolit, sekstolit, septolit, kolmaskymmeneskahdesosat... Useimmiten näiden rytmien tutkiminen jää vain virvelin soitteluksi vuorokäsin, vaikka niistä löytyisi vaikka mitä mielenkiintoista. Ensimmäinen hyvä idea olisikin levitellä nämä rytmit ympäri settiä, ja vieläpä ottaa jalat mukaan. Kun tämä sujuu, voidaan ruveta soittelemaan lyhyitä, toistuvia fraaseja, joita nyt jostain syystä kutsun fragmenteiksi, sirpaleiksi. Vuorokäsin soittelu yhdellä rummulla on suhteellisen helppoa, mutta useiden rumpujen eri soundit yhdistettynä fraasin luonnollisiin painotuksiin tuovat soppaan melko lailla lisähaastetta.
 
Väsäsin aikani kuluksi muutaman lapun, jotka löytyvät osoitteesta http://www.flickr.com/photos/picturewaves/sets/72157594553353266/ . Homman idea on siis polkea haikalla neljäsosia ja soittaa fragmentit lopulla setillä siihen päälle. Kaikki käsien iskut voi soittaa millä kädellä hyvänsä mihin rumpuun tai symbaaliin hyvänsä, ja sama pätee jalkojen nuotteihin; aluksi tosin kannattaa pitää neljäsosat haikassa ja polkea bassarin iskut yhdellä jalalla. Kun homma skulaa, otetaan toinenkin jalka käyttöön. Kuten aina, kannattaa aloittaa hitaasti -- 60bpm alkaa olla jo niillä rajoilla tuolla loppupään harjoituksissa...
 
Mutta tämähän kuulostaa paskalta! arvaan monen ajattelevan. Ja perhana, olettepas aivan oikeassa. Harjoituksen ideana ei ole esitellä hotteja likkejä, vaan helpottaa eri mittaisten fraasien soittoa eri alijaotuksissa: triolifilli kuulostaa hyvinkin erilaiselta soitettuna kuudestoistaosina, ja sama päin vastoin. Kvintolit ja septolit toimivat yllättävän hyvin erilaisissa turistelufilleissä.
 
Harjoitusta voi viedä eteenpäin vaikkapa siten, että vaihtaa jakoa joka neljäsosalla: fraasi jatkuu ihan normaalisti, mutta eri nopeudella. Aluksi kannattaa kokeilla lähinnä kaksi- ja kolmijakoisilla rytmeillä, mutta myös kvintolit ja septolit ovat tsekkaamisen arvoisia. Ideana on taas kerran avartaa rytmistä tajua: saman (fragmentin tai fraasin) voi soittaa hyvin monenlaisilla rytmeillä. Fragmenttien lyöntien väleihin voi myös ujuttaa taukoja, tai oikeammin päättää, että tämä nuotti tässä on pitkä, ja nämä kaksi tässä lyhyitä. Triolipohjainen SN-BD-BD-fragmentti voidaan fraseerata esimerkiksi kuudestoistaosina siten, että virveli on ekalla iskulla ja bassot joillakin kahdella iskulla jäljelle jääneistä kolmesta. Kvintolipohjaltakin voi saman jutun fraseerata vaikkapa siten, että snaren lyönti on kaksi kvintolia pitkä kuten myös eka basson polkaisu, mutta toinen polkaisu osuukin viimeiselle kvintolille ja näin onkin yhden nuotin mittainen.
 
Näiden juttujen veivaaminen saattaa tuntua oudolta ja turhalta, mutta se avaa fraseerausta ja rytmisiä mahdollisuuksia melkoisesti.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti