![]() 10.12.2006 21:57:24 (muokattu 10.12.2006 22:01:37) | |
---|---|
Toivon mukaan kaikki nyt havaitsi kun Markkuliini sanoi täsmällisyyden olevan hänenkin mielestään hyve. Erittäin täsmällistähän tuo Stantoninkin soitto on. Ja siksi niin kulkevaa. Kannattaa siis satsata soitossaan mahdollisimman tarkkoihin aika-arvoihin. Suomalainen tanssimusiikki onkin ihan eri asia. Mutta on hyvä muistaa että New Orleans-musiikki on amerikkalaista tanssimusiikkia. Kun puhutaan suomalaisesta tanssimusiikista kannattaa puhua vain suomalaisesta tanssimusiikista. Sillä on omat lainalaisuutensa ja kulttuurisidonnaisuutensa. Kyllä maailmasta varmasti löytyy musiikkikulttuureja jotka täysin kumoaa koko länsimaisen musiikkikäsityksen puhumattakaan nyt suomalaisen tanssimusiikin olemuksesta. Mutta kannattaako sellaista vetää perusteeksi "omituiselle valssikompille"? Fletarehtaa ne häjyysemmäkki! | |
![]() 10.12.2006 23:27:05 | |
...Kannattaa siis satsata soitossaan mahdollisimman tarkkoihin aika-arvoihin... Tarkka ja tarkka. Riippuu mitä sillä tarkoitetaan. Jos soittaa tasaan tarkkaan iskulle niin ei takuullakaan svengaa mutta senhän jokainen tietää joten et varmaankaan sitä tarkoittanut. Valssikompin suhteen on varmaan vähän sama asia kuin esim. bluesissa. Kaikki eivät sitä osaa soittaa eikä välttämättä koskaan opikaan kun pyrkivät lyömään täsmälleen iskulle. Ei niin vaan aavistuksen jäljessä. GK Backline 600 nuppi myytävänä! | |
![]() 11.12.2006 02:28:13 | |
Mitäs jos skitalla vetäis jotain suoraa demppikomppia karvan kolmimuunteisuuteen päin? Veikkaan, että kuulostais siltä kuin kitaristi painaisi jarrua. Hmm, täytyypä joskus testata johonkin... ...siis mun mielestä. | |
![]() 12.12.2006 20:09:33 | |
Tarkka ja tarkka. Riippuu mitä sillä tarkoitetaan. Jos soittaa tasaan tarkkaan iskulle niin ei takuullakaan svengaa mutta senhän jokainen tietää joten et varmaankaan sitä tarkoittanut. Valssikompin suhteen on varmaan vähän sama asia kuin esim. bluesissa. Kaikki eivät sitä osaa soittaa eikä välttämättä koskaan opikaan kun pyrkivät lyömään täsmälleen iskulle. Ei niin vaan aavistuksen jäljessä. Oikein Poppis.Soitto on soittoa ja harvaa saa siihen svengiä! Kylmän viileesti! | |
![]() 12.12.2006 22:52:15 | |
Oikein Poppis.Soitto on soittoa ja harvaa saa siihen svengiä! Kyllähän sitä aina pyrkii soittamaan mahdollisimman tarkkaan, mutta kukaan sitä ei varmaankaan näissä ympyröissä pysty tekemään. Se svengi tulee siitä kun koko bändi heiluu samaan aikaan samassa biisissä, kait. Miks´ mä oon täällä? | |
![]() 12.12.2006 23:03:25 | |
Ollaan samassa klipissä. Olen pahoillani jos et löydä tuosta klipistä 16-osa-shufflea, joka siellä ihan Stantonin itsensäkin mielestä on olemassa. Sanoisin että 16-osat ovat tuossa pätkässä hieman lähempänä suoria 16-osia, kuin kolmimuunteisiä, ja siis jenkit puhuvat ilmiöstä esim. nimellä "playing between the cracks". Jos sinun mielestä tuohon voi naputtaa TÄYSIN suoria 16-osia ja kuulostaa se ihan hyvältä niin olet mielestäni ihan väärä ihminen puhumaan täällä mistään rytmisistä tarkkuuksista. Kuuntelimpa hidastettuna tuon klipin. Panin merkonomin nikottelemaan samaan tempoon. No se ei oikein onnistu kun 208,1 toimii lähes koko intron mutta sitten taas livesoitto karkaa ja pitäis muuttaa lukemaa. No metronomi nakuttaa tasaisia 16-osia aivan soiton iskujen tahtiin. Minkäänmoista kenaamista ei soitossa ole. Luulis erot kuuluvan kun äänitteen hidastaa niin että 16-osa tulee kerran sekunnissa. Jatkoin kuuntelua eteenpäin hidastettuna siten että isku tulee n.kerran sekunnissa. Kamalankuuloista sinänsä mutta iskujen aika-arvot siinä kyllä selviää. Erittäin tasaista ja tarkkaa 16-osat täysin paikoillaan. Tämän äänittäminen ja teille esitteleminen mun kamoilla on vaikeaa kun tuolla Akailla ei voi yhtäaikaa soittaa ja äänittää. Etsin kyllä tuohonkin keinon jos tästä vielä pitää poikeroisten kans vääntää. 16-osat tuossa klipissä ovat siis täydellisesti kohdallaan. Ei mitään kolmimuunteisuuteen viittaavaakaan. Harvoin olen koneellani nähnyt näin tarkkaa soitantaa. Mistähän Markkuliini oli tuon kuvansa ottanu. Viittasin jo aikaisemmin siihen että kun lukee lehdestä ja alkaa sitten kuunnella niin kuulee juuri sen mitä lehdestä on ymmärtänyt. Riffikin puhuu ilmiöstä graafisen taajuusnäytön kohdalla. Parhaat miksaajat ei käytä näyttöä ollenkaan vaan kuuntelee korvalla. Näyttö kun ohjaa kuulemaan asioita jotka ei pidä paikkaansa. En yhtään epäile etteikö Stanton osaisi soittaa ja soittaisikin tuolla sufftlen ja suoran välimaastossa olevalla painotuksella. Mutta ei tässä klipissä. Siinä yhdessä toisen rumpalin näytteessähän tuo kuultiin kuinka se toimii. Ero oli myös ihan selvä kun vertaa suoraan komppiin. siis jenkit puhuvat ilmiöstä esim. nimellä "playing between the cracks". Eikös ookki Markkuliini hienoa puhua niillä termeillä ja niistä asioista mistä jenkitkin puhuu. Muutenhan täällä vallitsee syvä halveksunta ja viha amerikkaa kohtaan. Ehkä sekin on sitten vain valikoivaa. Olen pahoillani että poikeroiset ei usko korviaan vaan lukemaansa jenkkien tarinaa. No jotkut uskoo Jumalaankin ja raamattu on kuitenkin toisen käden tietoa. Näistä kompeistahan puhuu jumalat itse. Voidaan tietysti heittää kysymys että kuka onkaan oikeutettu puhumaan tarkoista kompeista näilläkin palstoilla. 16-osa-shufflea, joka siellä ihan Stantonin itsensäkin mielestä on olemassa. Lueppas Markkuliinipoikeroinen uudestaan se lehti missä Stanton sanoi juuri tässä klipissä sen sufftlen olevan. Lue muutenkin ahkerasti niitä juttuja että voit aina täällä sitten osoittaa ylemmyyttäsi. Jokainen jolla on joku kovalevylle tallentava värkki ja siinä jog-pyörä jolla klipin voi hidastettuna kuunnella, voi todeta itse kuinka tasaisesti 16-osat rullaa tuossa klipissä. Fletarehtaa ne häjyysemmäkki! | |
![]() 12.12.2006 23:03:43 | |
Kyllähän sitä aina pyrkii soittamaan mahdollisimman tarkkaan, mutta kukaan sitä ei varmaankaan näissä ympyröissä pysty tekemään. Se svengi tulee siitä kun koko bändi heiluu samaan aikaan samassa biisissä, kait. Äh, onhan tää itsestään selvä, että jos käytetään primitiivisen ohjelman konekomppia, se kuulostaa koneelta, mutta jos siihen lisätään paremman ohjelman "human playback" ja annetaan sille rajat, minkä verran saa mennä "pieleen" niin kuulostaa heti paremmalta. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 13.12.2006 00:46:07 (muokattu 13.12.2006 10:40:03) | |
No metronomi nakuttaa tasaisia 16-osia aivan soiton iskujen tahtiin. Minkäänmoista kenaamista ei soitossa ole. Luulis erot kuuluvan kun äänitteen hidastaa niin että 16-osa tulee kerran sekunnissa. Jatkoin kuuntelua eteenpäin hidastettuna siten että isku tulee n.kerran sekunnissa. Kamalankuuloista sinänsä mutta iskujen aika-arvot siinä kyllä selviää. Erittäin tasaista ja tarkkaa 16-osat täysin paikoillaan. Tämän äänittäminen ja teille esitteleminen mun kamoilla on vaikeaa kun tuolla Akailla ei voi yhtäaikaa soittaa ja äänittää. Etsin kyllä tuohonkin keinon jos tästä vielä pitää poikeroisten kans vääntää. 16-osat tuossa klipissä ovat siis täydellisesti kohdallaan. Ei mitään kolmimuunteisuuteen viittaavaakaan. Harvoin olen koneellani nähnyt näin tarkkaa soitantaa. Mistähän Markkuliini oli tuon kuvansa ottanu. Koeta nyt vaan uskoa että et kai vain erota tuota noin pientä kolmimuunteisuutta. Ja kysy samalla itseltäsi kysymys että miksi kukaan haluaisi sulle sellaisesta asiasta valehdella. En todellakaan jaksaisi alkaa sua vedättämään tässä asiassa. Ja kuva todellakin on tietokoneeni ruudulta, Cubase-äänenkäsittelyohjelmasta johon äänitin kyseisen klipin komppia ja poimin sieltä keskiverto-neljäsosan alueen. Jos äänität tuon klipin esim. Pro toolsiin tms. grafiikkaa näyttävään äänenkäsittelyohjelmaan, niin voit asian itsekin helposti havaita. On mielstäni täysin naurettavaa pullikoida näin selvää asiaa vastaan. Soitin muuten komppia avopuolisolleni (joka ei siis ole muusikko) ja kysyin että onko komppi suora vai kolmimuunteinen (en antanut muita vaihtoehtoja) ja hän vastasi että ei kumpikaan vaan sieltä välistä. Eikä hän todellakaan lue mitään "jenkkipropagandaa". :D Tai ehkä hän ja nämä äänenkäsittelyohjemat ja jenkkilehdet ja minä olemme muodostaneet salaliiton sinua vastaan.... just. Eikös ookki Markkuliini hienoa puhua niillä termeillä ja niistä asioista mistä jenkitkin puhuu. Muutenhan täällä vallitsee syvä halveksunta ja viha amerikkaa kohtaan. Ehkä sekin on sitten vain valikoivaa. Olen pahoillani että poikeroiset ei usko korviaan vaan lukemaansa jenkkien tarinaa. No jotkut uskoo Jumalaankin ja raamattu on kuitenkin toisen käden tietoa. Näistä kompeistahan puhuu jumalat itse. Voidaan tietysti heittää kysymys että kuka onkaan oikeutettu puhumaan tarkoista kompeista näilläkin palstoilla. Jokainen jolla on joku kovalevylle tallentava värkki ja siinä jog-pyörä jolla klipin voi hidastettuna kuunnella, voi todeta itse kuinka tasaisesti 16-osat rullaa tuossa klipissä. Käytin kirjoituksessani KERRAN myös tuota englanninkielistä termiä. Se on mielestäni ilmiötä hyvin kuvaava eikä sille ole tiivistä ja hyvää suomennosta olemassa. En todellakaan ymmärrä mitä tekemistä millään jenkkien syvällä halveksumisella ja vihalla on tämän asian kanssa. Puhu vain ihan omasta puolestasi. Niin ja vastauksena kysymykseesi, on mielestäni ihan kohtalaisen hienoa puhua asioista niiden oikeilla nimillä ja termeillä, sen sijaan että keksisi niitä koko ajan itse. Ymmärtävätpähän muut varmemmin. Mites muut M.nettiläiset. Kuuleeko muut tuon eron? http://www.youtube.com/watch?v=aAJtmDQBvF8 Ps:Olikohan tässä nyt Jamilla kenties vähän pikkujoulujuomaa kirjoituksen taustalla? | |
![]() 13.12.2006 08:26:41 | |
Käytin kirjoituksessani KERRAN myös tuota englanninkielistä termiä. Se on mielestäni ilmiötä hyvin kuvaava eikä sille ole tiivistä ja hyvää suomennosta olemassa. Miten olisi "persvakojen välissä soittaminen"? Mites muut M.nettiläiset. Kuuleeko muut tuon eron? http://www.youtube.com/watch?v=aAJtmDQBvF8 Selkeästi. Jos tuo olisi suoraa kuudestoistaosaa, se kuulostaisi enemmänkin David Garibaldilta... | |
![]() 13.12.2006 09:04:03 | |
Mielenkiintoista keskustelua. Itselle ei ole tullut mieleen noi syvällisesti asioita käsitellä. Kyllä minun mielestä tuo välimaastossa liikkuminen on olemassa. Samaa asiaa sattuneesta syystä jouduin tuumimaan Audioslaven Show me how to live kappaleen kanssa. Jos vasemman käden soittaa suoraan 16-osa komppina se ei sillä tavalla onnahda, kuin se alkuperäisessä vedossa menee. Siinä on pakko vähän vähän kiilata niitä vasemman käden iskuja, niin alkaa kuulostaa oikeanlaiselta "linkkaamiselta". Ja kyllä siinä naama vääntyy Stantonmaisesti. http://www.youtube.com/watch?v=MfMtivHV47A ettäjotta | |
![]() 13.12.2006 10:44:49 | |
Mielenkiintoista keskustelua. Itselle ei ole tullut mieleen noi syvällisesti asioita käsitellä. Kyllä minun mielestä tuo välimaastossa liikkuminen on olemassa. Samaa asiaa sattuneesta syystä jouduin tuumimaan Audioslaven Show me how to live kappaleen kanssa. Jos vasemman käden soittaa suoraan 16-osa komppina se ei sillä tavalla onnahda, kuin se alkuperäisessä vedossa menee. Siinä on pakko vähän vähän kiilata niitä vasemman käden iskuja, niin alkaa kuulostaa oikeanlaiselta "linkkaamiselta". Ja kyllä siinä naama vääntyy Stantonmaisesti. Tarkoitat kai, että vasenta kättä pitää hieman sleebata... | |
![]() 13.12.2006 10:49:39 | |
Tarkoitat kai, että vasenta kättä pitää hieman sleebata... Hmm... no kuitenkin. Se ei kuulosta samalta ihan suoraan soittaen, minun mielestä. Taitaa se olla sleebaamista. ettäjotta | |
![]() 13.12.2006 11:00:24 | |
Se termi muuten taitaa olla "in the cracks", ts. tarkoittaa juuri sinne suoran ja kolmimuunteisen väliin muodostuvia, hmm, solia. Semmoisella aiheeseen melko perehtyneellä bändillä kuin Medeski, Martin & Wood on samanniminen kappalekin. "Between the cracks" olisi samalla logiikalla sitten joko tuota suoraa tai kolmimuunteista itseään... | |
![]() 13.12.2006 11:10:52 | |
Se termi muuten taitaa olla "in the cracks", ts. tarkoittaa juuri sinne suoran ja kolmimuunteisen väliin muodostuvia, hmm, solia. Semmoisella aiheeseen melko perehtyneellä bändillä kuin Medeski, Martin & Wood on samanniminen kappalekin. "Between the cracks" olisi samalla logiikalla sitten joko tuota suoraa tai kolmimuunteista itseään... Voipi olla. Joskin Stanton itse käyttää tuota between sanaa. En tiedä kumpi on "virallinen", vai onko kumpikaan. | |
![]() 13.12.2006 11:13:06 | |
Voipi olla. Joskin Stanton itse käyttää tuota between sanaa. En tiedä kumpi on "virallinen", vai onko kumpikaan. On se kumma, kun näin virallisesta aiheesta ei löydy virallisia käsitteitä... ; ) | |
![]() 13.12.2006 12:00:57 (muokattu 13.12.2006 12:03:17) | |
...16-osat tuossa klipissä ovat siis täydellisesti kohdallaan. Ei mitään kolmimuunteisuuteen viittaavaakaan... Hmmm, tämä taitaa olla niitä henkimaailman hommia. Monestihan on niin että jos soittaa kuin kone niin homma ei toimi sitten ollenkaan. Kyllä se on niin että pitää aina kuunnella toisia että se "pocket" löytyy. Kappas, taas tuli uusi ameriikan termi! Tuosta kolmimuunteisuudesta, tai ei, ja svengistä tulikin mieleen kuuluisa Motownkommppi. Rumpali soitti suoraan ja niin muille jäi tilaa vähän viivytellä ja vitkutella. Siitä se svengi syntyi. Saattoi tuokin rumpali tuossa klipissä soittaa suoraa. Mene ja tiedä kun minulla ei ollut ei oskilloskooppia eikä periskooppia käytettävissä. GK Backline 600 nuppi myytävänä! | |
![]() 15.12.2006 18:02:49 | |
Lähdettiin valssikompista liikkeelle ja nyt ollaan ties missä. Hienoa että keskustelu polveilee, siis ihan oikeasti. Nämä tarkkuudet ovat hyviä kysymyksiä mutta eiköhän , kun puhutaan musiikista, sen kuitenkin pitäisi elää koko ajan. Ainakin toivottavasti. Siis mun mielestä. Miks´ mä oon täällä? | |
![]() 15.12.2006 21:51:48 | |
Mites muut M.nettiläiset. Kuuleeko muut tuon eron? Mun mielestä tossa klipissä ollaan sen verran selkeästi komemuunteisuuden suuntaan kallellaan, että en jaksais moisen takia alkaa tuullssissa asiaa tutkiskelemaan. Siitä mistä aita on matalin... | |
![]() 15.12.2006 22:53:04 | |
Mun mielestä tossa klipissä ollaan sen verran selkeästi komemuunteisuuden suuntaan kallellaan, että en jaksais moisen takia alkaa tuullssissa asiaa tutkiskelemaan. Sinäkin Brutukseni. hähähähäh. Mulla on just ny niin perkuleesti hommaa etten millään ehdi tähän enempää. Odotelkaa ny hetki. Sitten esittelen teille hidastuksia klipistä jotka todistaa että jokainen 16-osa on täydellisesti yhtä pitkä. No aavistuksen huojuntaa livesoitossa on ja se on havaittavissa kun hidastaa kymmenesosaansa oikeasta temposta. Huojunta tosin on sinnetänne ilman tarkoitusta. Saattaa siinä olla se pihvin mustapippuri. No live on live eikä Stantonkaan kone ole. Aika tiukkatempoinen komppi kuiteski kysees. Oikeastaan kyllä Mikaelin olis helpompi laitteillaan äänittää tuo klippi, panna klikki takomaan päälle 16-osia ja sitten hidastaa kokonaisuus että selkeästi kuullaan kuinka klikin iskut tulee yhtä aikaa soiton iskujen kanssa. Näin selkiää että komppi on täysin suora ja eläväksi sen tekee iskujen painotukset eikä kolmimuunteisuus. On sielä toki yks kolmimuunteinenkin puolitahtia. Stanton lyö fillissä kolme iskua joiden aika-arvo on kaksi neljäsosaa. Sekin kyllä on täysin normaali ja paljonkin käytetty esim. tangoissa. Se kirjoitetaan kolmana neljäsosana joiden päälle tulee kaari ja numero 3. Se soitetaan sitten tasapitkinä nuotteina kahden neljäsosan aikana. Stanton tekee senkin oikein täsmällisesti. Mä haastan sut Mikael. Tee ny tästä loppu aikas kuluksi. Vaikkei tuulssi mikää sen enempää autuaaksitekevä ohjelma oo ku mikää muukaan alan tuote niin sun on kuitenkin helpompi tuo mun sanomani todentaa. Jos viitsisit sen verran vaivautua vaikka tiedän sulla kyllä töitä olevan. Miksi mä ny sitte yleensäkkään moisesta kirjoittelen. No siksi kun mulla on vähän ajatus että mun pitää lopettaa studion äänittämiset, tänne kommentoimiset, omat rumpaloinnit ja musiikin opettaminen yläasteella jos mä oon vääräs. Enhän mä voi siinä tapaukses enää mitenkään olla missään tekemisissä musiikin kanssa. Jos mä oon niin onneton että en erota suoraa sufftlesta. Vaikka on kyse puolinaisesta sufftlestakin. Fletarehtaa ne häjyysemmäkki! | |
![]() 16.12.2006 02:07:28 | |
Näin selkiää että komppi on täysin suora ja eläväksi sen tekee iskujen painotukset eikä kolmimuunteisuus. Munkin täytyy työntää lusikkani tähän soppaan (ei ehkä pitäisi) mutta olen kyllä taipuvainen olemaan Jamin kanssa samaa mieltä. Hitonmoinen groove ja todella elävä mutta pääsääntöisesti musta kuitenkin suora. Etenkin toi bassarin jako kapuloiden painotuksiin sekoitettuna saa biitin hämäävästi kuulostamaan kolmimuunteisuuteen päin taipuvalle. No niin, odotan tyrmäystä... ...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)