![]() 28.08.2009 23:06:33 (muokattu 28.08.2009 23:10:46) | |
---|---|
hollmi-5: En minä mitään bodomia tarkoittanut, vaan raskaita soundeja solistin suht kevyeen tulkintaan nähden. Siis mimmi lauloi siististi ja bändi laittoi säröä ja aukinaista haikkakomppia/crashikomppia enemmän, kuin solistin tyyli vaatikaan. Sorry, minä kun vielä editoin omaa pätkääni, kun sinä jo vastailet. ;) No tuo bodomihan oli verrattu vähän ohi kun se oli tuohon Niqin tekstiin vastinetta, vaikka sisällytin sen sinun lainaukseen. Menee se silti niinkin tekstini kokonaisuudessa. Mut ymmärsin kyl mitä tarkoitit, kysymys on vain se, pitäiskö bändin sovittaa ja muuttaa selvästi kevyempään suuntaan biisejänsä ja soittoaan, vai hakeeko laulaja voimaa? Vai haetaanko lauluun voimaa? Anteeks taas kaikille jotka tyrmistyy... Mutta soittajien ilmaisutapa on eri kuin laulajan. Toimisiko kompromissi, molemmat tulee vastaan..? "Minä olen jezmi. Me jezmit olemme varsin sinklanoitua kansaa." -Tulinpahan ohimennen kommentoineeksi kerran 90-luvulla eräässä treenikellarissa, jossa oli ns. jamit hyvässä vauhdissa. | |
![]() 28.08.2009 23:11:22 | |
Bändi on kokonaisuus, jossa solistilla on melkoinen painoarvo monen mielestä tärkeimpänä. Kannattaisi yhdessä miettiä, mihin suuntaan lähdetään viemään. Varmaan bändi haluaa raakuutta lisää, mutta lähteekö solisti mukaan? Vosi se siloitetulla otteella toimia kivasti. Sitten ne raskaammat vaihteet soolojen ja pelkästään soitannollisten osioiden kohdalle? Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 28.08.2009 23:37:43 | |
hollmi-5: Bändi on kokonaisuus, jossa solistilla on melkoinen painoarvo monen mielestä tärkeimpänä. Monesti myös minunkin mielestä. Joskus voi olla myös bänditapauskohtaista. Kannattaisi yhdessä miettiä, mihin suuntaan lähdetään viemään. Varmaan bändi haluaa raakuutta lisää, mutta lähteekö solisti mukaan? That's the question. Kuuntelin biisin vielä läpi nyt kolmen alkoholiannoksen jälkeen, ja on sanottava: Laulajalla on hyvä ääni ja sävy. Kitaroiden saundillinen ja tyylillinen rokkaavuus toi pikaisesti jossain kohti mieleen tosiaan sen Kailiksen mainitseman 80's heavyn (mutta mahtipontisuuden). Vosi se siloitetulla otteella toimia kivasti. Sitten ne raskaammat vaihteet soolojen ja pelkästään soitannollisten osioiden kohdalle? Joo näinkin voisi ehkä kokeilla, toisi mukavasti turvallisuudesta poikkeavaa dynamiikkaa. Bändi vois miettiä tuota laulun, soiton ja saundien suhdetta, en minä ainakaan lähtis haaskaamaan noinkin hyvän kuuloista laulua pelkästään kitaroinnin ja biisin yleisen "hevijyräävyyden" alle. Rummut eivät soitannollisesti toteuta hevijyräävyyttä, mutta ehkä saundillisesti. Jouduin vähän pyörtämään taas puheitani, kun syvennyin enemmänkin asiaan. Argh, lyhyesti! ;) Biisin esittelijälle Laku-Alille terkkuja! Huomaatko miten aiheuttaa keskustelua, se on hyvä merkki! :) Ja kaikki saatte kostoksi tai huvikseen haukkua sielun kyllyydestä, kun minä ensi kerran uskallan laittaa tänne jotain. "Minä olen jezmi. Me jezmit olemme varsin sinklanoitua kansaa." -Tulinpahan ohimennen kommentoineeksi kerran 90-luvulla eräässä treenikellarissa, jossa oli ns. jamit hyvässä vauhdissa. | |
![]() 29.08.2009 01:02:09 | |
Biisin esittelijälle Laku-Alille terkkuja! Huomaatko miten aiheuttaa keskustelua, se on hyvä merkki! :) Ja kaikki saatte kostoksi tai huvikseen haukkua sielun kyllyydestä, kun minä ensi kerran uskallan laittaa tänne jotain. Joo. Ihmetystä herättää tämmönen. Sanottakoon ehkä kuitenkin, että tuo laulun poppimaisuus ja muun rokkimaisuus on kyllä itseasiassa ihan harkittua. Näin se kuulostaa kuitenkin omalta jutultaan. Ken esileikkiin ryhtyy, Barbie sen kestäköön. | |
![]() 29.08.2009 13:21:07 | |
Rumba-Ali: Joo. Ihmetystä herättää tämmönen. Sanottakoon ehkä kuitenkin, että tuo laulun poppimaisuus ja muun rokkimaisuus on kyllä itseasiassa ihan harkittua. Näin se kuulostaa kuitenkin omalta jutultaan. No ei kyllä kuulosta. Tätä tekee noin kuusi kahdeksasta radiossa soivasta rokkibändistä. Tarkoitin sitä, että koko biisi on yhtä säröpuuroa, ilman notkoja ja huippuja. Toki meidänkin rock-pop-yhtye säröä käyttää, mutta harkiten. Koko särötouhu saa minun mielestäni tämän biisin kuulostamaan tasan yhtä rankalta kuin Mamban tuotanto keskimäärin. Jos muuten ois keveämpi meininki ja sit vaikka kertsissä särövalli, niin kuulostaisi paljon makeammalta. Ja turha yrittää ettei tämä olisi pop-kappale, kun ihan selvästi on vaikka sitä särökitaralla yritetäänkin peittää. "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 29.08.2009 13:32:37 (muokattu 29.08.2009 13:57:53) | |
Niq:...Ja turha yrittää ettei tämä olisi pop-kappale, kun ihan selvästi on vaikka sitä särökitaralla yritetäänkin peittää. Kuka on muuta väittänytkään? E: porukka taitaa tarttua liiaksi tuohon "reunalle" -viritykseen. Olisko jollain jotain sanottavaa tuosta toisesta kipaleesta, jonka saa kuuluviin bändin kotisivuilta osoitteesta www.hallarock.net (klikkaa sinkun kuvaa, niin se "kääntyy") Etukäteen voin sanoa, etä mehukkaiden fillien metsästäjät älkööt vaivautuko. Minä lopetin pätemisen japäristelemisen jo 20 vuotta sitten, kun kivekset laskeutuivat... Ken esileikkiin ryhtyy, Barbie sen kestäköön. | |
![]() 29.08.2009 13:45:27 | |
Rumba-Ali: Kuka on muuta väittänytkään? Jäsen Närpiö ainakin moista sanoi, olisiko joku muukin ed. sivulla. "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 29.08.2009 20:00:57 (muokattu 29.08.2009 20:04:25) | |
Niq: Ja turha yrittää ettei tämä olisi pop-kappale, kun ihan selvästi on vaikka sitä särökitaralla yritetäänkin peittää... ...Jäsen Närpiö ainakin moista sanoi, olisiko joku muukin ed. sivulla. Enpä ole missään vaiheessa lähestynyt asiaa siltä kannalta, että tässä yritettäisiin verhota poppikappaletta raskaammaksi esim. särökitaran keinoin. Sekin on makuasia, missä määrin kukin lokeroimistarpeesta kärsivä ajattelisi näin. Biisi voisi olla ihan rokkiakin, jos kaikki tekijät bändissä sitä tukisivat ja siitä karsittaisiin poptekijöitä. Ja sama tietty toisinpäin. "Minä olen jezmi. Me jezmit olemme varsin sinklanoitua kansaa." -Tulinpahan ohimennen kommentoineeksi kerran 90-luvulla eräässä treenikellarissa, jossa oli ns. jamit hyvässä vauhdissa. | |
![]() 30.08.2009 15:17:31 (muokattu 31.08.2009 02:24:30) | |
Kylläpä tuli hyvä mieli kun rumpali kertoi että Reunalle -single on herättänyt m. netissä paljon keskustelua :) Itse soitan Hallassa sitä "kasarihevikitaraa" sooloineen. Toimin kesän sessioissa myös äänittäjän, tuottajan ja miksaajan roolissa. Tosi paljon on hyviä kommentteja tullut ja oikeasti tällä perusteella tuleekin sellainen olo, että on tehty paljon asioita oikein. Tosiaan, niinkuin Rumba.ali (vai mikä se oli) tuossa kertoi, poppilaulu rokin seassa on osa konseptia. Sitä oli tarkoitus korostaa enemmänkin. Äänitettiin vielä kunnon taustaköörit tosi moneen biisiin - parhaillaan neliäänisinä kolmen eri laulajan voimin. Loppumetreillä itse tulin siihen tulokseen, että jätän ne stemmat kuitenkin vaan mausteeksi. Kasarihuomio oli mielestäni erittäin mielenkiintoinen ja mietin pitkään, mistä moinen juontaa juurensa. Onhan se totta, että itse kuuntelin ja reenasin ensimmäiset kymmenen vuotta kitaran hankkimisen jälkeen mm. Ynkkää, Steve Vaita ja Joe Satriania. Myös Bodomia kuuntelen edelleen (!!!). Sitä en kuitenkaan allekirjoita, että haluaisin itse ainakaan soittaa Bodomia ja ikäänkuin "joudun soittamaan" tällaista poppipaskaa... ja olen kuitenkin takuulla hevarein meidän bändistä. Mitäs siellä vielä oli... niin ne rummut. Projekti toteutettiin Cubasella, enkä minä ainakaan keksinyt että missä siinä sellanen beat detective on. Olisin kyllä varmasti sitä käyttänyt jos oltaisiin Pro Toolsilla tätä tehty. Hiirellä on tehty ne editoinnit mitä on, mutta pohjimmainen idea oli kuitenkin koittaa saada maanläheinen, mutta kuitenkin helposti lähestyttävä (radiovertaus) levy. No joo, jatkakaa ihmeessä keskustelua jos vielä jotakin jäi hampaankoloon. Tätä on tosi kiva lukea. Enkä minäkään sano että tämä on nyt sitten täydellinen pläjäys - täällä tulee paljon sellaisia kommentteja joita ei ole itse tullut edes ajatelleeksi. Niitä voi sitten hyödyntää ja jättää tietoisesti hyödyntämättä seuraavilla kerroilla. - Matti PS. Seuraava single julkaistaan hallarock.netissä 11.9 kuluvaa vuotta. Se onkin sitten vähän erilaista matskua.. (kuulostaa siltä että halutaan soittaa J. Karjalaista, mutta joudutaan...) ;) Eihän | |
![]() 30.08.2009 15:25:38 | |
Tosi paljon on hyviä kommentteja tullut ja oikeasti tällä perusteella tuleekin sellainen olo, että on tehty paljon asioita oikein. Aaahaaa? Ok. Mutta siis onnea valitsemallanne tiellä. Kapiat on markkinat rakkaassa Suomemme maassa. Jos paskapaikkoja jaksatte vähintään kolme vuotta runtata ja jalostua matkalla, niin voihan tuosta joskus leipä irrota ja pari klassikkoakin syntyä. Voidetta valmiiksi hankkikaa perseen ruville. | |
![]() 30.08.2009 15:43:25 | |
matti_: PS. Seuraava single julkaistaan hallarock.netissä 11.9 kuluvaa vuotta. Se onkin sitten vähän erilaista matskua.. (kuulostaa siltä että halutaan soittaa J. Karjalaista, mutta joudutaan...) Eikai singlen teema liity mihinkään torneihin? -Huono, turha ja tarpeeton kirjoitus. [Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö-
www.tukalaband.com | |
![]() 30.08.2009 16:29:24 (muokattu 31.08.2009 02:29:35) | |
Enemmän ja vähemmän paskapaikkoja on juurikin se kolmisen vuotta kierretty, ei nyt mitenkään älyttömästi, mutta kuitenkin. Eilen oli kaksi keikkaa bändin syntyseudulla ja on ollut rohkaisevaa huomata, että vaikka noissa ns. Paskapaikoissa järjestelyt + kaikki muu logistiikka (vai mikä se on) ontuu, niin yleisö on aina vaan enemmän messissä. Ja käsi sydämellä voi myös sanoa, että livenä se myös toimii paremmin. Käykää katsomassa keikkakalenterista, jos satutaan olemaan lähistöllä joskus. Näistä asioista olisi kiva jutella ihan naamatustenkin. Perse ruvella on minulle aika pieni hinta siitä fiiliksestä, joka lavalla on. Sen fiiliksen eteen tässä töitä tehdään ja se, että siitä olisi mahdollista nauttia enemmän, vaatii kaupallisia järjestelyitä ja joitain kompromisseja. Keskivertokuluttaja haluaa jostain syystä kuulla musiikkia niillä tietyillä taajuuksilla ja mm. säröhommat selittyy osin myös samalla asialla. Ja vielä tuosta genrepolitiikasta... Heh, en taida enempää siitä kirjoittaakaan... Mutta miksi sen pitä olla koko pop, tai rock? Molemmat on jo tehty. Ja on pop/rock:kin jo tehty, mutta.. No joo... Toinen hauska juttu on se, että kun nainen laulaa, etsitään heti samankaltaisuuksia Stellaan ja Vilkkumaahan. Entäs bändit joissa on miesvokalisti? Viesti voi olla vähän sekava, istun bussissa ja tsättän kännykällä kun en malta odottaa kotiin asti :) | |
![]() 30.08.2009 17:16:30 (muokattu 30.08.2009 17:17:25) | |
Tottahan on vain se että makuasioista on aika kiva kiistellä. Mutta mulle tiettyjen asioiden yhdistäminen (vrt. Nightwish = oopperalaulaja+hevibändi) on vaan sovittamatonta. Tai itseasiassa erikseenkin mahdotonta. Mutta onneksi tullee uusi, vähemmän ennkkoluuloinen sukupolvi. Ja seuraavaksi tulee takaisin mikä? 70's? Ja monettako kertaa? | |
![]() 30.08.2009 19:48:47 (muokattu 30.08.2009 20:06:34) | |
Toinen hauska juttu on se, ettÀ kun nainen laulaa, etsitÀÀn heti samankaltaisuuksia Stellaan ja Vilkkumaahan. EntÀs bÀndit joissa on miesvokalisti? Tarkennan sen verran, että omassa vertauksessani Vilkkumaahan oli kyse koko paketista. Biisistä, sovituksesta ja laulajan tulkinnasta. Vilkkumaa nyt sattui vain tulemaan mieleen. En siis verrannut laulajaa Vilkkumaahan, vaan biisiä kokonaisuutena Vilkkumaalta kuulemiini biiseihin. Olen itsekin työskennellyt naisvokalistien kanssa ja tiedän nämä "arvostelukuviot". Tämä vain tarkennuksena. Kertosäettä mietin jälkikäteen ja niin typerä kuin onkin Apulannan Reunalla biisin kertosäe, niin muistan sen karjunnan helpommin, kuin Reunalle biisin kertosäkeen. Tästä on vaarassa tulla oikein jargon-keskustelu, niin mieluusti nyt päätän tähän omalta osaltani. Keskustelut menevät aina jotenkin omituisiksi, jos palautteen antajien palautteisiin aletaan antamaan palautetta ja toisinpäin. ;-) Onnea matkaan! Ja taas tahdissa. | |
![]() 31.08.2009 02:33:43 | |
Strumbali: Tarkennan sen verran, että omassa vertauksessani Vilkkumaahan oli kyse koko paketista. Biisistä, sovituksesta ja laulajan tulkinnasta. Vilkkumaa nyt sattui vain tulemaan mieleen. En siis verrannut laulajaa Vilkkumaahan, vaan biisiä kokonaisuutena Vilkkumaalta kuulemiini biiseihin. Olen itsekin työskennellyt naisvokalistien kanssa ja tiedän nämä "arvostelukuviot". Tämä vain tarkennuksena. Kertosäettä mietin jälkikäteen ja niin typerä kuin onkin Apulannan Reunalla biisin kertosäe, niin muistan sen karjunnan helpommin, kuin Reunalle biisin kertosäkeen. Tästä on vaarassa tulla oikein jargon-keskustelu, niin mieluusti nyt päätän tähän omalta osaltani. Keskustelut menevät aina jotenkin omituisiksi, jos palautteen antajien palautteisiin aletaan antamaan palautetta ja toisinpäin. ;-) Onnea matkaan! Joo, sori, en viitannut sinun viestiin mitenkään. Se on sellainen yleinen juttu niinkuin itsekin sanoit. Yhtenä päivänä se naurattaa, toisena suututtaa. Itse pidän kyllä suuresti niin Vilkkumaasta, kuin Stellastakin. Enkä kummastakaan siksi, että niissä on naisvokalistit, vaan siksi, että pidän musiikista. Enkä ole miettinyt mihin genreen ne kuuluvat :) Tuo genrejuttu vaan on jotenkin niin sellainen... miten sen nyt sanoisi - omituinen asia. Siis vähän sama asia kun se, että meneekö jonnekin autolla, juosten, kontaten vai lentäen. Tai no ei yhtään, mutta kuitenkin. Minä taas olen sitä mieltä että se, miten mennään, ei ole ratkaisevaa. Se on, että mihin mennään ja mitä matkan aikana koetaan. Kello on kosolti ja sairasloma ja lääkkeet selventävät viestiäni entisestään.. lopetan tähän| | |
![]() 31.08.2009 08:51:05 | |
Ugh! Linkin takaa loytyy 5 biisia GNU-yhtyeen demotalkoista kolmatta tayspitkaa varten. Rallit on nauhoitettu treenikampalla omin voimin basistimme toimiessa itseopiskelleena aanittajana, miksaajana ja masteroijana. http://www.myspace.com/gnuband | |
![]() 31.08.2009 08:54:24 | |
matti_: Ja vielä tuosta genrepolitiikasta... Heh, en taida enempää siitä kirjoittaakaan... Mutta miksi sen pitä olla koko pop, tai rock? Molemmat on jo tehty. Ja on pop/rock:kin jo tehty, mutta.. No joo... No voi perkele. Yrittäkää nyt vielä enemmän ymmärtää väärin. Minä en ainakaan sanonut mitään genrerajoista tai niiden ylityksestä, sanoinpahan vaan että on ihan selkeä pop-kappale pohjimmiltaan. Miksaaja kun vaivautui kuulolle, niin kerroppa miten rakensit virppa & basarisoundin? Onko samplea seassa vai muuten prosessoitu melkoisesti? Mun mielestä tähän sopis semmoset maanläheisemmät soundit, sekä rumpu- että kitaraosastolla, mut sehän on vaan mun mielipide. Ja en voi edelleenkään korostaa sitä dynamiikan puutetta, joka mielestäni eniten taitaa häiritä omaa kriittistä korvaani. Eikä saa siinä mielessäkään ymmärtää väärin, että olisitte läpeensä huonoja, päinvastoin; homma tuntuu pääosin toimivan oikein mallikkaasti. Kunhan vaan kiinnitin huomion siihen mikä tässä ei toimi. "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 31.08.2009 10:29:41 | |
KiiminkiJoe: Ugh! Linkin takaa loytyy 5 biisia GNU-yhtyeen demotalkoista kolmatta tayspitkaa varten. Rallit on nauhoitettu treenikampalla omin voimin basistimme toimiessa itseopiskelleena aanittajana, miksaajana ja masteroijana. http://www.myspace.com/gnuband ehdin kuuntelemaan vain puolet eka biisistä, mutta sen perusteella mukavan eteeristä ja tunnelmaltaan oivallinen kipale. Pitää tuossa tutstua muihin tekeleisiin, kunhan aikaa on. Ken esileikkiin ryhtyy, Barbie sen kestäköön. | |
![]() 31.08.2009 11:05:39 | |
KiiminkiJoe: Ugh! Linkin takaa loytyy 5 biisia GNU-yhtyeen demotalkoista kolmatta tayspitkaa varten. Rallit on nauhoitettu treenikampalla omin voimin basistimme toimiessa itseopiskelleena aanittajana, miksaajana ja masteroijana. http://www.myspace.com/gnuband Mä tykkäsin näistä kyllä, kun maistiaiset kaikista esillä olevista stygeistä kuuntelin. Mukavan rehelliset soundit niin instrumenttikohtaisesti kuin yleisestikin. Soittokin oikein mallikasta, mielestäni juuri sopivasti kaikkea. Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo. | |
![]() 31.08.2009 13:03:15 (muokattu 31.08.2009 13:05:59) | |
Miksaaja kun vaivautui kuulolle, niin kerroppa miten rakensit virppa & basarisoundin? Joo. Rummut siis äänitettiin sellasessa 100-vuotiaassa heinäladossa. Virpassa oli 57 päällä ja PG 57 alla, basarissa PG-sarjan basarimikki, en muista numerosarjaa. Overeina oli yläpuolella TSM MT87, setin takana ylhäällä rode nt2, peltien välissä XY-stereopari (Stageline-puikot) ja koko setin edessä parin metrin päässä AB-stereopari (T-Bone). Reunalle biisissä virpassa on geitti ja muutama kompura (toki equtettukin on). Basarissa myös eq ja muutama kompura, kukin pienellä ratiolla ja thresholdilla. Molemmat virveliraidat meni yhteen ryhmään, jossa oli (TADAA!!) vielä kompressori ja eq. Tämä ryhmä meni sitten sinne ryhmään, johon meni kaikki muutkin rummut. Siellä ei kuitenkaan ollut kuin ihan kevyt eq ja kompurankin taisin ottaa viimehetkellä pois. Kaiken tämän päällä (seassa) on se raaka ja koskematon virveliraita (raidat). Automaatioista sen verran, että kertseissä avasin tilamikkejä vähän enemmän - säkeistöt menee aika paljon lähimikkien varassa. Ja kun nyt alettiin tätä ruotimaan, niin olisi tosiaan kiva kuulla joku mielipide myös siitä sinkun b-puolesta. Ainakin mitä dynamiikkaan tulee. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)