![]() 23.02.2015 13:04:17 | |
---|---|
Speedy: Ihan en kyllä löydä yhteyttä, mutta kuulostaa mielenkiintoiselta.. Haluatko avata hieman? Juu ei ole yhteyttä. Meni päässä tuplat ja triplat sekaisin. :P | |
![]() 25.02.2015 11:36:31 | |
Vanha itseoppinut rokinpaukuttaja kyllästyi rokin paukuttamiseen. Tai kyllästyin koko rummunsoittoon ja meinasin jo lopettaa koko homman, mutta muutaman kuukauden tauon jälkeen olen yllättänyt itseni jo useamman kerran moposetin äärestä treenaamasta uusia juttuja. Tämä juontaa juurensa siihen, että lähdin tammikuussa 15 vuoden tauon jälkeen opiskelemaan (AV-viestintää) ja useammankin eri asian summana olen nauttinut koulunkäynnistä ensimmäistä kertaa elämässäni. Olen myöskin löytänyt itselle oikeita oppimismetodeita, siis tavallaan oppinut opiskelemaan. Tämä on heijastunut väkisinkin myös soittohommiin kun metodit ovat siirtyneet soittotreeneihin kuin itsestään. Tulokset ei välttämättä ehkä heijastu tästä kompuroivasta videosta, mä vaan yksinkertaisesti jäädyn kun tiedän että nyt menee nauhalle ja ennen nauhoitusta klaarasin ko. biisin monta kertaa mokaamatta. En halua selitellä, vaan lähinnä totean ääneen itselleni, että opittavaa on vielä ja paljon. Ja tää onedrop on vanhalle "ykkösenpolkijalle" aivan saamarin vaikea klaarata sujuvasti. Yksinkertaiseltahan tuo kuulostaa ja näyttää, mutta ei todellakaan ole. Alla oma yritelmäni noin 5-6 treenin jälkeen. Vaikea sanoa kuinka monta tuntia se pitää sisällään, koska välillä olen soittanut yli tunnin putkeen (kyllä, pelkkää one dropia haitsu-bd-snare -kombolla, perheenjäsenet kiittää) ja välillä on tullut vedettyä lyhyempiä parinkymmenen minuutin soittohetkiä. Hienointa tässä on se, että treenaaminen ei tunnu tippaakaan pakkopullalta, vaan on yksinkertaisesti hemmetin hauskaa puuhaa. Asiat on joskus pienestä kiinni. https://www.youtube.com/watch?v=zZT8dD3rVtw | |
![]() 25.02.2015 13:10:09 | |
Niq: Ja tää onedrop on vanhalle "ykkösenpolkijalle" aivan saamarin vaikea klaarata sujuvasti. Yksinkertaiseltahan tuo kuulostaa ja näyttää, mutta ei todellakaan ole. https://www.youtube.com/watch?v=zZT8dD3rVtw Videolla näyttää siltä, että nostat basarijalan ylös aika paljon ennen iskua. Tämä voi toki olla myös ihan vaan optical illusion. Jos asia nyt kuitenkin on niin kuin kuva antaa ymmärtää, niin sanoisin että basari-iskun kohdilleen saaminen helpottuu, kun nostat jalan ylös vasta juuri ennen iskua. | |
![]() 25.02.2015 15:00:28 | |
Velli: Videolla näyttää siltä, että nostat basarijalan ylös aika paljon ennen iskua. Tämä voi toki olla myös ihan vaan optical illusion. Jos asia nyt kuitenkin on niin kuin kuva antaa ymmärtää, niin sanoisin että basari-iskun kohdilleen saaminen helpottuu, kun nostat jalan ylös vasta juuri ennen iskua. Jeba. Nykyisellään ylöslyönti näkyy osuvan edeltävälle neljäsosalle, jolloin nuijan liike-energia ehtii hälvetä ennen itse lyöntiä. Siirrä ylöslyönti bassarin iskua edeltävälle kahdeksasosalle, jolloin saat lyöntiin enemmän "piiskaa" -- polkaiset ikään kuin vastapalloon. | |
![]() 25.02.2015 16:03:09 (muokattu 25.02.2015 16:03:47) | |
Hyvä huomio. Isoin työ tässä prosessissa on ollut siinä, kuinka saada jalalle opetettua ettei tarvitse pakkoliikkeen omaisesti polkaista ykköselle, kuten viimeiset kymmenen vuotta on ollut tapana. Ja kun jalkatyö ei koskaan ole kuulunut vahvuuksiini rummunsoitossa muutenkaan, niin tuo ei ihan vielä luonnostaan lähde vaan täytyy ns. pakottaa ensin jalka olemaan polkaisematta ja sitten vielä pakottaa polkaisemaan luonnottoman tuntuisesti siihen kolmoselle. Täytyypä pitää kinttua silmällä tuon suhteen. | |
![]() 25.02.2015 16:41:34 | |
Niq: Ja kun jalkatyö ei koskaan ole kuulunut vahvuuksiini rummunsoitossa muutenkaan, niin tuo ei ihan vielä luonnostaan lähde vaan täytyy ns. pakottaa ensin jalka olemaan polkaisematta ja sitten vielä pakottaa polkaisemaan luonnottoman tuntuisesti siihen kolmoselle. Täytyypä pitää kinttua silmällä tuon suhteen. Löytyykö Syncopation? Tässä hyvä treeni-idea, mihin voi soveltaa Synkopaattia: http://www.rockway.fi/rummut/modern … p/8-osagrooveen-yhdenmukaisuutta-2/ Tuo kun taittuu, niin sitten alle 16-osapohjainen rytmiikka New Breedistä: http://www.rockway.fi/rummut/modern … ghostkomppi-1-bassarivariaatioilla/ Samat melodiat voi toki soittaa kolmimuunteisesti vaikkapa jazzkomppi-ostinaaton alle. | |
![]() 25.02.2015 18:31:25 | |
Velli: Videolla näyttää siltä, että nostat basarijalan ylös aika paljon ennen iskua. Tämä voi toki olla myös ihan vaan optical illusion. Jos asia nyt kuitenkin on niin kuin kuva antaa ymmärtää, niin sanoisin että basari-iskun kohdilleen saaminen helpottuu, kun nostat jalan ylös vasta juuri ennen iskua. Oon ehkä huonoin ihminen antamaan neuvoja, mutta jos tästä asiasta puhutaan, niin eikö sen suurinpiirtein pitäisi mennä niin että jos katsot videolta itseäsi soittamassa rumpuja, niin pelkästä liikeradasta olisi helppo päätellä tempo ilman ääntä. Esimerkiksi ite kun lyön snarea niin lyöntikäsi nousee perusasennostaan vasta neljäsosa ennen iskua, kun puhutaan peruskompista. Ei yhtään ennen enkä jälkeen. Tää on siis puoliksi kysymys. Emmä tiedä kuinka sen pitäis olla, ku oon vähä tällänen leikkirumpali. :) Just a face in the crowd. | |
![]() 25.02.2015 18:58:42 | |
ferodoz: Oon ehkä huonoin ihminen antamaan neuvoja, mutta jos tästä asiasta puhutaan, niin eikö sen suurinpiirtein pitäisi mennä niin että jos katsot videolta itseäsi soittamassa rumpuja, niin pelkästä liikeradasta olisi helppo päätellä tempo ilman ääntä. Esimerkiksi ite kun lyön snarea niin lyöntikäsi nousee perusasennostaan vasta neljäsosa ennen iskua, kun puhutaan peruskompista. Ei yhtään ennen enkä jälkeen. Tää on siis puoliksi kysymys. Emmä tiedä kuinka sen pitäis olla, ku oon vähä tällänen leikkirumpali. :) Mie leikin silleen että sen snarvelin iskun jälkeen käsi lähtee heti uudelle lenkille. Peruskompissa siis. Tuossa yhdessä pätkässä tuo Kaakkuriniemen herra esiteltiin pyöristävänä rumpalina ja uskoisin ymmärtäväni, mitä sillä tarkoitettiin... Mutta tää on taas NIIN mutua! :D Bombing for peace is just like fucking for virginity. | |
![]() 25.02.2015 19:23:06 | |
ferodoz: Esimerkiksi ite kun lyön snarea niin lyöntikäsi nousee perusasennostaan vasta neljäsosa ennen iskua, kun puhutaan peruskompista. Ei yhtään ennen enkä jälkeen. Tämä on ihan uusi ajatus... meinaatko että virvelikätesi on "yläkuolokohdassa" tasan jollain haitsun iskulla? Vai lähtee tällöin nousuun? Oma touhuni taitaa olla täysin summittaista tuon noston suhteen... eikö se riipu soittovoimakkuudestakin? (amatöörimäisillä kysymyksillä on aina paikkansa keskustelussa!) En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 25.02.2015 19:31:10 | |
Voi olla että oon yksin parin opettajani kanssa mutta pointti on se että Timessa on helpompi pysyä jos liikeradat tapahtuu ns säännöllisin väliajoin ja soiton rytmi löytyy helpommin. En mä sitä enää ajattele soiton aikana, mutta aikanaan vaan opettelin sen. Pitääpä tarkistaa uusimmilta keikkanauhotuksilta oonko pysyny siinä. Just a face in the crowd. | |
![]() 25.02.2015 19:36:19 | |
Kefiiri: Tämä on ihan uusi ajatus... meinaatko että virvelikätesi on "yläkuolokohdassa" tasan jollain haitsun iskulla? Vai lähtee tällöin nousuun? Oma touhuni taitaa olla täysin summittaista tuon noston suhteen... eikö se riipu soittovoimakkuudestakin? (amatöörimäisillä kysymyksillä on aina paikkansa keskustelussa!) Emmä oo koskaan ajatellu kun liikeradan alkua, en mitään yläkuolokohtia jne. :) kyllä mulla se liikeradan alku on aina samassa paikkaa, sen koko riippuu ehkä soittovoimakkuudesta. Just a face in the crowd. | |
![]() 25.02.2015 19:40:31 | |
ferodoz: Emmä oo koskaan ajatellu kun liikeradan alkua, en mitään yläkuolokohtia jne. :) kyllä mulla se liikeradan alku on aina samassa paikkaa, sen koko riippuu ehkä soittovoimakkuudesta. Ihan järkevä ajatus kyllä, en vaan ole koskaan törmännyt moiseen niksiin. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 25.02.2015 19:50:14 | |
No tasabiitissä ehkä kannattaa visualisoida se soitto silleen hieman ympyräliikkeenä... Mutta jos koko pakan ajattelee noin, niin joku tietävä vielä autistiseksi toteaa... :D Bombing for peace is just like fucking for virginity. | |
![]() 25.02.2015 20:44:21 | |
-Dr.DW-: No tasabiitissä ehkä kannattaa visualisoida se soitto silleen hieman ympyräliikkeenä... Mutta jos koko pakan ajattelee noin, niin joku tietävä vielä autistiseksi toteaa... :D Jos puhutaan ihan beatistä niin miksi? Jos motoriikka toimii 4/4 tahdissa niin mikä voi olla pahinta siinä että että kaikki liike tapahtuu 4/4 maailmassa? Just a face in the crowd. | |
![]() 25.02.2015 22:38:50 | |
ferodoz: Jos puhutaan ihan beatistä niin miksi? Jos motoriikka toimii 4/4 tahdissa niin mikä voi olla pahinta siinä että että kaikki liike tapahtuu 4/4 maailmassa? Ei ole mitään pahaa! :D Bombing for peace is just like fucking for virginity. | |
![]() 25.02.2015 23:18:27 | |
-Dr.DW-: Ei ole mitään pahaa! :D Ei ollu tarkotus olla noin äkänen ku miltä kuulostin. :) Just a face in the crowd. | |
![]() 26.02.2015 10:42:40 | |
Musta ei kandeis sitouttaa itseään ja siis nuita jalkojen ja kapuloiden nostoja mihinkään tiettyyn aikaarvoon. Sitten kun sinne tulee jotain temppua, niin kompastuu omiin käsiinsä;) Mä oon opetellu bassarilla, että nostan jost ennenkun polkasen ja en mieti mihin aika-arvoon. Käsillä lähden heti nostamaan iskun jälkeen kapulaa jos ei oo ghostia tulossa heti. No keikoilla ei kandee enää nuita sitte miettiä musta. Hyvä bassaritreenikomppi muuten The Meterssin Cissy Strut! Siinä huomaa heti jos jotenkin krampissa vetää jne ja kiinnittää huomioo jlkoihin, myös silleen, että soittaa vaikka rideen ja samalla polkee haitsulla. Tolla on mun mielestä hyvä hakea site rentoutta ja tasapainoa.. | |
![]() 26.02.2015 11:15:51 | |
tomboarmageddon: Musta ei kandeis sitouttaa itseään ja siis nuita jalkojen ja kapuloiden nostoja mihinkään tiettyyn aikaarvoon. Sitten kun sinne tulee jotain temppua, niin kompastuu omiin käsiinsä;) Ei kai ny sentään. Ei sitä ny miettiä kannata, mä vaan aikanaan käytin sitä itelle hyödyksi ja se tuntui mulla auttavan. :) Just a face in the crowd. | |
![]() 26.02.2015 20:24:40 | |
Terve! Taas uusi rumpukoveri ja nyt vedetään Bernard Purdie meiningillä Aretha Franklinin Rock Steadyä. Purdie on huhtikuun Modern Drummerin kansikuvassa ja sieltä löytyy myös kompit tähän biisiin. Puolivälin jälkeen on yksi funk-rummutuksen legendaarisimmista breakeista jos jaksatte katsoa sinne asti :) http://youtu.be/wLur7Ho4ZMw | |
![]() 26.02.2015 20:49:10 (muokattu 26.02.2015 20:50:04) | |
Phil: Terve! Taas uusi rumpukoveri ja nyt vedetään Bernard Purdie meiningillä Aretha Franklinin Rock Steadyä. Purdie on huhtikuun Modern Drummerin kansikuvassa ja sieltä löytyy myös kompit tähän biisiin. Puolivälin jälkeen on yksi funk-rummutuksen legendaarisimmista breakeista jos jaksatte katsoa sinne asti :) http://youtu.be/wLur7Ho4ZMw Jep ja Jep! Hieno taas. Rumpuraidassa on huomionarvoista se, että todellakin maltetaan nykytyylin vastaisesti yli 15 sek. ennen "sitä" filliä. Sitten kun se tulee, on sillä valtava painoarvo. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)