Speedy 28.05.2015 20:32:55 | |
---|
Oisko kellään hyviä kirjavinkkejä klassisten lyömäsoitinten maailmaan? Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse |
Epämuusikko 28.05.2015 23:33:43 | |
---|
Speedy: Oisko kellään hyviä kirjavinkkejä klassisten lyömäsoitinten maailmaan? Virveliosastoa vai malletti/pata/muu? G. H. Greenin ja L. H. Stevensin mallettikirjoja tuli jonkin verran grindattua edellisessä elämässä. Virvelikirjojen tekijöissä nimet Cirone, Firth ja Peters on tullu kuikittua. Mutta näistä on aikaa.... "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
Speedy 29.05.2015 21:23:13 | |
---|
Epämuusikko: Virveliosastoa vai malletti/pata/muu? G. H. Greenin ja L. H. Stevensin mallettikirjoja tuli jonkin verran grindattua edellisessä elämässä. Virvelikirjojen tekijöissä nimet Cirone, Firth ja Peters on tullu kuikittua. Mutta näistä on aikaa.... Kiitos.. Malletti/pata kirjoja lähinnä.. Pitää noita koittaa kaivella.. Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse |
Epämuusikko 30.05.2015 12:33:07 | |
---|
Speedy: Kiitos.. Malletti/pata kirjoja lähinnä.. Pitää noita koittaa kaivella.. Morris Goldenbergin sinikantinen on aika perusteos. Kaikkea vähän. En oikein osaa sanoa padoista mitään kuin että virityskoneiston kanssa temppuilu ja siedettävän soundin aikaansaamisen kanssa onnea ja menestystä. Itse "soittonsa" on loppupeleissä hirveän yksinkertaista, toki biisistä riippuen. G.H. Green on ragtime-tilutusta ja Leigh Howard Stevens on sen fakkiuttamia liikeratasäätöjä hiova neljän malletin kirja. Joku muu jatkaa tästä, osa haavoistani ei ole vielä umpeutunut :D "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
damn u 09.06.2015 10:49:52 | |
---|
Speedy: Oisko kellään hyviä kirjavinkkejä klassisten lyömäsoitinten maailmaan? Riippuu hieman mitä haluat oppia, mutta nuo Epiksen mainitsemat ovat varmasti käyttökelpoisia jos haluat herätellä alkuun nuotinlukua ja käsien hallintaa soittimen kanssa. Itse en henkilökohtaisesti pidä Saul Goodmanin patarumpukirjan etenemistavasta, mutta se on henkilökohtainen ongelmani. Jos haluat keskittyä patarumputekniikan hiomiseen, niin erinomainen on Arend Weitzelin Pauke üben. Se on ikäänkuin patarumpujen Stick Control. Se on tosin tehty saksalaiselle systeemille, eli rummuissa pienin vasemmalla, kun taas meillä päin pidetään yleensä oikealla. Harvey S. Whistlerin Elementary Method for tympani on kaikessa yksinkertaisuudessaan aika hyvä. Siinä on alussa hyviä, simppeleitä rummunvaihtoharjoituksia ja yksinkertaisia virityksenvaihtoharjoituksia. Jos haluat soittaa etydejä, niin Garwood Whaleyn kirjat ovat ihan hyviä aluksi. Malleteilla voi hyvinkin lähteä myös noilla Epiksen mainitsemilla, löytyy ainakin helposti. Stevensin kirja vaatii omistautumista, jos haluat nimenomaan neljän malletin haasteita. Siinä ei ole biisejä, pelkkiä teknisiä harjoituksia. Sinänsä must have -kirja. Jos haluat soittaa helppoja biisejä kahdella malletilla, niin siihenkin on Garwood Whaleyn kirjat hyviä. Ney Rosauron kirjassa (en muista nimeä) on taas paljon helppoja, mutta hyviä alkeisharjoituksia. Jos haluat soittaa jotain kivaa biisiä neljällä malletilla, niin ensipuraisuksi vaikka Mitchell Petersin Sea Refractions, esimerkiksi. |
edenbeast 23.01.2016 12:00:13 | |
---|
Mitä soitto-opasta kannattaisi lähteä etsimään vasta-alkajalle? Pitäis yrittää opettaa 8v tyttärelle rumpalointia joten pitäis ensin opetella jotain itse. Viimeksi oon koskenu rumpusettiin joskus 90-luvun lopulla treenikämpällä mutta mitään en osannu silloinkaan soittaa. Oikea opettajahan tuo olisi paras vaan se ei tällä hetkellä ole vaihtoehto koska tytär on vaihtelevan pituisia aikoja sairaalahoidossa joten säännölliseen opetukseen ei voi sitoutua. |
Duro 23.01.2016 12:11:03 | |
---|
edenbeast: Mitä soitto-opasta kannattaisi lähteä etsimään vasta-alkajalle? Pitäis yrittää opettaa 8v tyttärelle rumpalointia joten pitäis ensin opetella jotain itse. Viimeksi oon koskenu rumpusettiin joskus 90-luvun lopulla treenikämpällä mutta mitään en osannu silloinkaan soittaa. Oikea opettajahan tuo olisi paras vaan se ei tällä hetkellä ole vaihtoehto koska tytär on vaihtelevan pituisia aikoja sairaalahoidossa joten säännölliseen opetukseen ei voi sitoutua. Leppäsen Rokkaavat rummut taitaa olla aika perusteos mitä kaikki suosittelee: http://www.f-musiikki.fi/nuotit/ban … -rummut-cd-leevi-leppane-9519548009 Vuoden nukkuja: Duro "miten mä tähän päädyin ja kuka potki mua koko yön päähän" - Closure |
edenbeast 23.01.2016 12:24:49 | |
---|
Kiitos! Pitääpä perehtyä. |
Epämuusikko 25.01.2016 19:03:42 (muokattu 25.01.2016 19:04:18) | |
---|
wavelength: opettelemalla biisien melodioita ulkoa ja soveltaa treenattuja tulkintoja niihin. Tulee uutta pontta sooloiluun ja komppailuun, kun on biisi hanskassa. Jumalauta, joku olis oikeasti saanut sanoa tämän meikälle joskus kauan sitten. Viime aikoina tullu treenattua biisien melodiarytmien pohjalta... ...paitsi että ei edes pohjalta vaan ihan niitä rytmejä. Korkeintaan on tullut käytettyä näennäisen likkivapaata työkalupakkia pohjalta dynamiikka - lyöntityyli - flam+drag-koristelu - maltillinen reorkestraatio - ajoittaiset täyttelyt jalkaosastolla kera muutaman näennäisesti käsijärjestysriippuvaisen solunpoikasen käytön, menemättä kuitenkaan likki- tai sovellusosastolle. Kerrankin omaan pirtaan sopiva irtiotto rumpukirjoista. Onhan noita tullut jo jonkin aikaa tuijoteltua. Tämähän on mukavaa! t: 33-v. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
Epämuusikko 27.01.2016 11:09:47 (muokattu 27.01.2016 18:41:14) | |
---|
Vähän vaan vituttaa John Riley. Luonnehtiessaan TW:n sooloa kakkoskirjassaan, eräs ranskalainen viiva sanoo että "Very little obvious bop vocabulary present". Mitä on tämä obvious bop vocabulary ja mistä helvetistä sitä saa????? Kimd: http://www.amazon.com/The-Art-Bop-Drumming-Publications/dp/089898890X :D Heko heko. En tarkoita siinä tehtävässä olevia sinänsä pätevän muuntelumyllyn läpi vedettyjä fillejä, vaan muuta. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
Kimd 27.01.2016 11:30:01 | |
---|
Harrastelija harrastelija rumpali |
Kailis 27.01.2016 11:37:26 (muokattu 27.01.2016 11:39:05) | |
---|
Epämuusikko: Vähän vaan vituttaa John Riley. Luonnehtiessaan TW:n sooloa kakkoskirjassaan, eräs ranskalainen viiva sanoo että "Very little obvious bop vocabulary present". Mitä on tämä obvious bop vocabulary ja mistä helvetistä sitä saa????? Sparingly, with good taste and not too densely. JuhaHo: Lienen sokea, mutta en näe linkkiä missään. |
statistiÖ 24.08.2018 22:47:16 | |
---|
Lainasin Peter Erskinen The Drum Perspective, koska siinä kerrotaan rumpujen ja musiikin soitosta. Yksi harvoista hahmoista musassa, joka osaa kirjoittaa niin että tieto virtaa vaivatta. Samaa taikaa siinä soitto-opassarjassa. Eli sulle joka haluat lukea soitosta ja musasta yleisesti rumpalivinkkelistä ja rumpuja muusikkovinkkelistä. Huom! Olet kirjoittamassa yli 940 päivää vanhaan aiheeseen! ¤ jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ "Im just an average guy" |
Kefiiri 25.08.2018 09:01:58 | |
---|
Minä kanssa ostin kirjaston poistomyynnistä Erskinen "Drum concepts and techniques". Sopii kaltaiselleni sunnuntairumpalille. Asiat onnistutaan jotekin esittämään niin, että ei rupea ahdistamaan, kuten soitto-oppaiden kanssa joskus käy. En ole musiikin asiantuntija. |
Hoo_ 18.11.2018 23:58:08 | |
---|
Moikka! Onko kirjasuosituksia polyrytmiikan ja metrisen modulaation harjoitteluun? Onko esim Hoenigin kirjat hyviä vai onko mahdollisesti olemassa joku oikein kattava ja selkeä kirja, jota suositaan opetuksessa? |
Epämuusikko 19.11.2018 21:35:52 (muokattu 19.11.2018 21:36:49) | |
---|
Hoo_: Moikka! Onko kirjasuosituksia polyrytmiikan ja metrisen modulaation harjoitteluun? Onko esim Hoenigin kirjat hyviä vai onko mahdollisesti olemassa joku oikein kattava ja selkeä kirja, jota suositaan opetuksessa? Hoenigin kirjat on hyviä, mutta hänen mainostamallaan sivulla https://www.mymusicmasterclass.com/ … stering-odd-time-signatures-lesson/ on aiheesta kuulemma treenejä. Itse olen ratkaissut asiat jazz-puolella treenaamalla Rileyn toisen kirjan juttuja sekä irrallaan että biiseissä, harjoitellut ääneen laskien niin neljäsosia kuin tahteja, lauleskellen poikkeusjakoja niin tyhjän päälle kuin scat-pohjalta (blues, rhythm changes), opetellen viittomaan neljään ja kolmeen sekä rakennellen omia ostinatopohjaisia juttuja sekä poikkeusjaollisia lickejä. Myös Milesin bändin säestyskuviot ja eri soitinten edustajien soolomelodiarytmit ovat kovaa valuuttaa. Toki Wynton Marsaliksen Standard Time on kans kova, mutta se on mulle levynä tuntunut hieman irralliselta kokemukselta. Metriseen modulaatioon voi itse rakennella temppuratojaan. Gavin Harrisonin Rhythmic Illusions -kirjassa jotain aiheesta. uliuli |
Hoo_ 19.11.2018 23:35:36 | |
---|
Epämuusikko: Hoenigin kirjat on hyviä, mutta hänen mainostamallaan sivulla https://www.mymusicmasterclass.com/ … stering-odd-time-signatures-lesson/ on aiheesta kuulemma treenejä. Itse olen ratkaissut asiat jazz-puolella treenaamalla Rileyn toisen kirjan juttuja sekä irrallaan että biiseissä, harjoitellut ääneen laskien niin neljäsosia kuin tahteja, lauleskellen poikkeusjakoja niin tyhjän päälle kuin scat-pohjalta (blues, rhythm changes), opetellen viittomaan neljään ja kolmeen sekä rakennellen omia ostinatopohjaisia juttuja sekä poikkeusjaollisia lickejä. Myös Milesin bändin säestyskuviot ja eri soitinten edustajien soolomelodiarytmit ovat kovaa valuuttaa. Toki Wynton Marsaliksen Standard Time on kans kova, mutta se on mulle levynä tuntunut hieman irralliselta kokemukselta. Metriseen modulaatioon voi itse rakennella temppuratojaan. Gavin Harrisonin Rhythmic Illusions -kirjassa jotain aiheesta. Kiitoksia! |
wavelength 26.11.2018 12:32:25 | |
---|
Hoo_: Moikka! Onko kirjasuosituksia polyrytmiikan ja metrisen modulaation harjoitteluun? Onko esim Hoenigin kirjat hyviä vai onko mahdollisesti olemassa joku oikein kattava ja selkeä kirja, jota suositaan opetuksessa? David Stanoch - Mastering the Tables of Time on aika jees. |
Hoo_ 29.11.2018 19:16:21 | |
---|
wavelength: David Stanoch - Mastering the Tables of Time on aika jees. Kiitti! Täytyy laittaa hankintaan! |
Ruutikallo 02.12.2018 17:29:58 | |
---|
Ehkei varsinaisesti polyrytmiikkaa mutta David Garibaldin Future Sounds on hieno opus. Siitä kun tahkoo permutaatiotreenitkin aluksi läpi. Jäikö jotain sanomatta?
-Niin paljon sanomatta jää. |